7o The Hand of the Master II : μεσοβυζαντινά ελεφάντινα έργα

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παναγία η Κανακαριά Στη Λυθράγκωμη, ένα χωριό της επαρχίας Αμμοχώστου στη περιφέρεια της τουρκοκρατούμενης Καρπασίας βρίσκεται ένα σπάνιο δείγμα της.
Advertisements

Η Αγία Σοφία και η Οδηγήτρια του Μυστρά
Άνθρωπος και ζώα στο Βυζάντιο: μία αμφίδρομη σχέση.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ.
H εκκλησία της Παναγίας Κανακαριάς
Αρχιτεκτονική Μέσης Βυζαντινής περιόδου
Η Γέννηση του Χριστού στη Βυζαντινή Τέχνη.
Βυζαντινό μουσείο, Αθήνα
Η Γέννηση του Ιησού Μέσα από τον Ευαγγελιστή Ματθαίο, τη βυζαντινή τέχνη και το Δομήνικο Θεοτοκόπουλο.
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
Μαρία Αμπατζή Ε2 Π.Τ.Δ.Ε.-Α.Π.Θ
3ο Εικόνες από λίθο Ι Κ. Λοβέρδου-Τσιγαρίδα, Η Θεοτόκος στη γλυπτική, στο: Μ. Βασιλάκη, επιμ. Μήτηρ Θεού. Απεικονίσεις της Παναγίας στη βυζαντινή τέχνη,
Βασιλάκη Α., Εικονομαχικές εκκλησίες στη Νάξο, ΔΧΑΕ 3 ( ) 49-74
Ανάγλυφες εικόνες: 2ο Υλικά και τεχνικές
7ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): Ι. Η οικοδομική παράδοση της Κωνσταντινούπολης Κωνσταντινούπολη.
Ιταλία: Καλαβρία, Στύλος, Cattolica. Βενετία, Άγιος Μάρκος.
G. Vikan, Byzantine Pilgrimage Art, Washington D.C. 1982
3ο Το χέρι του καλλιτέχνη I : παλαιοχριστιανικά ελεφάντινα έργα
9ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η Ελλαδική «σχολή» (Β’ Μέρος) Αθήνα: Μονή Πετράκη, Άγιοι.
Ο ναός του Αγίου Αντωνίου βρίσκεται στο βορειοανατολικό τμήμα του παλαιού πυρήνα της Επισκοπής. Ανήκει στον τύπο του μονόχωρου καμαροσκέπαστου, ο οποίος.
ΑΓΊΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ.
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
35. Ο Ακάθιστος Ύμνος Ο Ακάθιστος Ύμνος είναι σταθμός στην υμνογραφία της Εκκλησίας μας Το περιεχόμενο του κατέχει ξεχωριστή θέση στις καρδιές μας Ο Ακάθιστος.
παναγια παμμακαριστοσ
© Χάρης Κωνσταντέλλιας
Σελίδα από τη Βίβλο του Γουτεμβέργιου, π
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
 Αρχιτεκτονική Προέλευση παλαιοχριστιανικών βασιλικών Ξυλόστεγη βασιλική Περίκεντρα κτήρια Τρουλαίες βασιλικές Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης Σταυροειδής.
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα A: Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου.
ΤΕΧΝΕΣ & ΨΗΦΙΔΩΤΑ.
Nicolas Poussin 1594 Villers (Νορμανδία) Ρώμη.
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Συγκέντρωση υλικού- επιμέλεια: Καλλιόπη Κανάκη Χαραλαμποπούλου
Simon Vouet (Παρίσι ). Simon Vouet Βιογραφικά στοιχεία Ο Simon Vouet γεννήθηκε στο Παρίσι το 1590, γιος του ζωγράφου Lorrain Vouet. Το 1604.
Μονεμβασιά Ναύπλιο Καρώνης Παναγιώτης Μαυρογιαννάκης Μένιος Σμυρνιωτάκης Γιάννης.
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα Ε: Μεταβυζαντινή Τέχνη (1453 – αρχές 19ου αι.) –
ΟΜΑΔΑ: ΙΠΠΟΠΟΡΚΑΡΟΙ ΜΕΛΗ: ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΠΕΤΡΙΔΗΣ ΡΩΜΑΝΟΣ, ΠΙΠΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ, ΣΑΦΟΣ ΦΡΙΞΟΣ, ΣΑΦΤΑ ΚΡΙΣΤΙΑΝ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: κος ΚΑΠΕΤΑΝΚΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ.
Οι διασημότεροι πίνακες του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου Οι μαθητές της Β΄1 τάξεως: Κωνσταντίνος Καραδούκας και Κούρτη Πελαγία. Επιβλέποντες καθηγητές: Σμαράγδα.
ΘΕΜΑΤΑ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ Αρχιτεκτονικά προπλάσματα και οι απεικονίσεις τους.
 ΕΡΓΑΣΙΑ α ΕΡΓΑΣΙΑ α  ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ α ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ α  ΕΡΓΑΣΙΑ β ΕΡΓΑΣΙΑ β  ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ β ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ β  ΕΡΓΑΣΙΑ γ ΕΡΓΑΣΙΑ γ.
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ( ) Μεταξύ του 726 και 843 η βυζαντινή αυτοκρατορία ταράχτηκε από μια θεολογική σύγκρουση, που έμεινε γνωστή στην ιστορία με το όνομα.
ΠΑΝΑΓΙΑ, Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. Το πρόσωπό της στην τέχνη.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Γαβαλά Ει. Επιμέλεια: Ιρένα Κιοσάνη
Κεφ. 5 Ο πνευματικός κόσμος στη Λατρεία.
Υστεροβυζαντινή περίοδος ( )
ΕΝΟΤΗΤΑ Α Μεσαιωνικός κόσμος Ι θεοκρατικός χώρος
Η διαμόρφωση της Χριστιανικής Εικονογραφίας
Η ιστορία της τέχνης της απεικόνισης στον Χριστιανισμό
Ναοί στην περιοχή που ζω
Το ελεφαντοστό Barberini του Μουσείου του Λούβρου
Αγία Σοφία Η Αγία Σοφία ,ικ΄π στη Θεσσαλονίκη, είναι μία από τις παλαιότερες εκκλησίες της πόλης, η οποία έχει παραμείνει ακέραια μέσα στο βάθος του χρόνου.
Οι στόχοι μας Επισκέψεις σε ναούς Ιστορικό πλαίσιο
“ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ” ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ιουστινιανός και Θεοδώρα:
Εκκλησιαστική τέχνη – Οι Ρυθμοί των Ναών
ΝΕΟΚΛΑΣΙΚΙΣΜΟΣ.
ΣΑΡΚΟΦΑΓΟΙ Οι σαρκοφάγοι είναι κιβωτιόσχημες λάρνακες, με σαμαρωτό κάλυμμα κατασκευασμένες από μάρμαρο συνήθως, κάποτε όμως και από πορφυρίτη λίθο ή από.
Εικονογραφικοί κύκλοι
Αγία Σοφία Συγγραφέας Ελένη Π..
25. Η Εκκλησιαστικη τέχνη στη Δύση Δανάη Φιλιπποπούλου
ΕικονογραφικοΙ κυκλοι δυτικησ τεχνησ
Γαλάβαρης Γ. , «Προσκυνήματα και «παλαιστινιακή» εικονογραφία
Πούλου-Παπαδημητρίου, Ν
Παλαιοχριστιανικά και Πρωτοχριστιανικά Ψηφιδωτά
Ο Ευαγγελισμός στην ορθόδοξη και δυτική ζωγραφική
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα A: Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου.
Τα ψηφιδωτά του Βυζαντίου
Αρχιτεκτονικη Οι αρχιτεκτονικοί ρυθμοί των εκκλησιών είναι η βασιλική με τρούλο (ναός της Αγίας Σοφίας), ο σταυροειδής ναός με τρούλο και ο οκταγωνικός.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

7o The Hand of the Master II : μεσοβυζαντινά ελεφάντινα έργα Α. Cutler, Η Παναγία στα ελεφαντοστά, στο: Μ. Βασιλάκη, επιμ., Μήτηρ Θεού. Απεικονίσεις της Παναγίας στη βυζαντινή τέχνη, Αθήνα-Μιλάνο 2000, 167-175

Παρίσι, Εθνική Βιβλιοθήκη, ms. lat. 9384 Παναγία ένθρονη ανάμεσα σε αγγέλους Πενταμερή φύλλα διπτύχου ως σταχώσεις του τετραευάγγελου της μονής του αγίου Lupicin. Παρίσι, Εθνική Βιβλιοθήκη, ms. lat. 9384

Λονδίνο Βρετανικό Μουσείο, αρ. 1904.7-2.1 Παναγία ένθρονη ανάμεσα σε αγγέλους Κεντρικό πλακίδιο από πενταμερές φύλλο διπτύχου με την Προσκύνηση των Μάγων και το θαύμα της Σαλώμης. Λονδίνο Βρετανικό Μουσείο, αρ. 1904.7-2.1

Παναγία ένθρονη ανάμεσα σε αγγέλους Επιτοίχιος τάπητας με τη Θεοτόκο ένθρονη Βρεφοκρατούσα με αγγέλους και αγίους. Cleveland, Μουσείο της Τέχνης, 6ος αι. Εικόνα με τη Θεοτόκο ένθρονη Βρεφοκρατούσα με αγίους και αγγέλους. Σινά, Μονή Αγ. Αικατερίνης, 6ος αι. Πενταμερές πλακίδιο με τη Θεοτόκο ένθρονη Βρεφοκρατούσα και επεισόδια της παιδικής ηλικίας του Χριστού. Erevan, Matenadaran, 6ος αι.

Παναγία ένθρονη ανάμεσα σε αγγέλους Απόστολος από το θρόνο του Μαξιμιανού στη Ραβέννα, λεπτομέρεια, 6ος αι. Δίπτυχο με τη Θεοτόκο και τον Χριστό ενθρόνους. Βερολίνο, Κρατικά Μουσεία, αρ. 564 και 565

Επεισόδια του βίου της Θεοτόκου Πυξίδα με σκηνές του βίου της Θεοτόκου. Βερολίνο, Κρατικά Μουσεία, 6ος αι. Θρόνος του Μαξιμιανού επενδεδυμένος με ελεφάντινα πλακίδια. Ραβέννα, Αρχιεπισκοπικό Μουσείο, 6ος αι.

Θρόνος του Μαξιμιανού, Ραβέννα, Αρχιεπισκοπικό Μουσείο, 6ος αι. Επεισόδια του βίου της Θεοτόκου Τέσσερα επεισόδια από το βίο της Θεοτόκου: Αγνείας πείρα, Ευαγγελισμός, Γέννηση και Προειδοποίηση για την επερχόμενη σφαγή των νηπίων. Θρόνος του Μαξιμιανού, Ραβέννα, Αρχιεπισκοπικό Μουσείο, 6ος αι.

Επεισόδια του βίου της Θεοτόκου Πλακίδιο με τη Γέννηση , από το σύνολο που επένδυε τον λεγόμενο «θρόνο» του Grado, 7ος αι. Ουάσινγκτον, Συλλογή Dumbarton Oaks, αρ ΒΖ 1951.30 Πλακίδιο με τον Ευαγγελισμό, από το σύνολο που επένδυε τον λεγόμενο «θρόνο» του Grado, 7ος αι. Μιλάνο, Castello Sforzesco, αρ. Α14

Ο ρόλος της Θεοτόκου N Αυτοκρατορικό κτένι. Βερολίνο, Κρατικά Μουσεία, αρ. 2006, 9ος - 10ος αι.

Η Κοίμηση της Θεοτόκου M M; Κοίμηση της Θεοτόκου. Μόναχο, Κρατική Βιβλιοθήκη Βαυαρίας, αρ. clm 4453, τέλη 10ου αι. Κοίμηση της Θεοτόκου. Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο της Τέχνης, αρ. 17.190.132, τέλη 10ου αι.

Η Θεοτόκος Οδηγήτρια R R Θεοτόκος Οδηγήτρια. Ουτρέχτη, Μονή Αγ. Αικατερίνης, αρ. ΑΒΜ b.i. 751, 11ος αι. Θεοτόκος Οδηγήτρια. Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο της Τέχνης, αρ. 17.190.103, 11ος αι.

Θεοτόκος Οδηγήτρια. Ουτρέχτη, Μονή Αγ. Αικατερίνης (λεπτ.) Η Θεοτόκος Οδηγήτρια R R Θεοτόκος Οδηγήτρια. Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο της Τέχνης (Λεπτ.) Θεοτόκος Οδηγήτρια. Ουτρέχτη, Μονή Αγ. Αικατερίνης (λεπτ.)

Βαλτιμόρη, Μουσείο τέχνης Walters, αρ. 71.158, β’ μισό 10ου αι. Η Θεοτόκος Οδηγήτρια N Τρίπτυχο με τη Θεοτόκο Οδηγήτρια στο κεντρικό και αγίους στα πλάγια φύλλα. Βαλτιμόρη, Μουσείο τέχνης Walters, αρ. 71.158, β’ μισό 10ου αι.

Η Θεοτόκος Οδηγήτρια N Τρίπτυχο με την Θεοτόκο Οδηγήτρια και αγίους. Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο, αρ. M&LA 1978,5-2.10, τέλη 10ου αι.

Η Θεοτόκος Βρεφοκρατούσα Θεοτόκος ένθρονη Βρεφοκρατούσα. Cleveland, Μουσείο της Τέχνης, αρ. 25.1293, τέλη 10ου – αρχή 11ου αι. N

Ζητήματα εικονογραφίας: το χέρι του Χριστού που ευλογεί N N N Θεοτόκος Οδηγήτρια και άγιοι. Βαλτιμόρη, Μουσείο της Τέχνης Walters, β’ μισό 10ου αι. Θεοτόκος Βρεφοκρατούσα ένθρονη. Cleveland, Μουσείο της Τέχνης, τέλη 10ου – αρχή 11ου αι. Θεοτόκος Οδηγήτρια και άγιοι. Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο, τέλη 10ου αι.

Ζητήματα εικονογραφίας: οι επιθυμίες του παραγγελιοδότη (;) R N Θεοτόκος Οδηγήτρια. Ουτρέχτη, Μονή Αγ. Αικατερίνης, αρ. ΑΒΜ b.i. 751 11ος αι. Θεοτόκος Βρεφοκρατούσα ένθρονη. Cleveland, Μουσείο της Τέχνης, αρ. 25.1293, τέλη 10ου – αρχή 11ου αι.

Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης, ψηφιδωτό αψίδας. 9ος αι. Ζητήματα εικονογραφίας: οι επιθυμίες του παραγγελιοδότη (;) N Θεοτόκος Βρεφοκρατούσα ένθρονη. Cleveland, Μουσείο της Τέχνης, αρ. 25.1293, τέλη 10ου – αρχή 11ου αι. Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης, ψηφιδωτό αψίδας. 9ος αι.

Θεοτόκος Οδηγήτρια. Ουτρέχτη, Μονή Αγ. Αικατερίνης, 11ος αι. Ζητήματα εικονογραφίας: το βλέμμα του Χριστού N N R Θεοτόκος Οδηγήτρια και άγιοι. Βαλτιμόρη, Μουσείο τέχνης Walters, β’ μισό 10ου αι. Θεοτόκος Οδηγήτρια και άγιοι. Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο, τέλη 10ου αι. Θεοτόκος Οδηγήτρια. Ουτρέχτη, Μονή Αγ. Αικατερίνης, 11ος αι.

Θεοτόκος Ελεούσα. Tokali kilise, τέλη 10ου αι. Ζητήματα εικονογραφίας: η έκφραση των συναισθημάτων N Θεοτόκος Οδηγήτρια και άγιοι. Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο, τέλη 10ου αι. Θεοτόκος Ελεούσα. Tokali kilise, τέλη 10ου αι.

Θεοτόκος Οδηγήτρια. Ουτρέχτη, Μονή Αγ. Αικατερίνης, 11ος αι. Η Θεοτόκος Οδηγήτρια R Θεοτόκος Οδηγήτρια. Ουτρέχτη, Μονή Αγ. Αικατερίνης, 11ος αι. Θεοτόκος Οδηγήτρια. Trier, θησαυροφυλάκιο ναού Liebefrauenkirche, 11ος αι. (;)

Πετρούπολη, Μουσείο Ερμιτάζ, αρ. Ш 299) M = «ζωγραφική» ομάδα (τρίπτυχο με τους Τεσσαράκοντα Μάρτυρες της Σεβάστειας και αγίους, Πετρούπολη, Μουσείο Ερμιτάζ, αρ. Ш 299)

R = ομάδα του Ρωμανού (Ρωμανός Β’ [959-963] και Βέρθα-Ευδοκία [†949] ή Ρωμανός Δ’ και Ευδοκία Μακρεμβολίτισσα [1068])

Ν = ομάδα του Νικηφόρου (Σταυροθήκη Νικηφόρου Φωκά [963-969], σήμερα στο ναό του Αγίου Φραγκίσκου στην Cortona της Τοσκάνης)

Τ = ομάδα του τριπτύχου (τρίπτυχο με τη Σταύρωση και αγίους, Λίβερπουλ, olim συλλογή Mayer 31)