Ανάγλυφες εικόνες: 2ο Υλικά και τεχνικές

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η Ελλαδα ταξιδευει στο εξωτερικο
Advertisements

Βυζαντινό μουσείο, Αθήνα
Τα σημαντικότερα έργα του Που βρίσκονται σήμερα.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΨΗΦΙΔΩΤΑ ΑΝΝΑ ΠΟΡΙΧΗ Β3.
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
Κατερίνα Α & Θέμης Κ Πληροφορίες Άγιοι Θεόδωροι, με το χαρακτηριστικό πασίγνωστο οκτάγωνο τρούλο, η μεγαλύτερη και αρχαιότερη εκκλησία του Μυστρά. Διατηρεί.
Δημοσθένης Σταθάτος Γιώργος Σκουλάς.  O ναός του A γίου Δημητρίου είναι το αρχαιότερο σωζόμενο μνημείο της πόλης. H ίδρυση του τοποθετείται στη δεκαετία.
9ο. Ναοδομία Θεσσαλονίκης και Μακεδονίας
3ο Εικόνες από λίθο Ι Κ. Λοβέρδου-Τσιγαρίδα, Η Θεοτόκος στη γλυπτική, στο: Μ. Βασιλάκη, επιμ. Μήτηρ Θεού. Απεικονίσεις της Παναγίας στη βυζαντινή τέχνη,
Θεσσαλονίκη και Άγιος Δημήτριος : μύθος και πραγματικότητες
Βασιλάκη Α., Εικονομαχικές εκκλησίες στη Νάξο, ΔΧΑΕ 3 ( ) 49-74
Α. Η ναοδομία της Θεσσαλίας (10ος – 12ος αι.)
2ο. Ο Αρχιτέκτονας και η οικοδομική στην βυζαντινή περίοδο
Ιταλία: Καλαβρία, Στύλος, Cattolica. Βενετία, Άγιος Μάρκος.
G. Vikan, Byzantine Pilgrimage Art, Washington D.C. 1982
3ο Το χέρι του καλλιτέχνη I : παλαιοχριστιανικά ελεφάντινα έργα
7o The Hand of the Master II : μεσοβυζαντινά ελεφάντινα έργα
Μάθημα 7ο: Η κορινθιακή κεραμική της αρχαϊκής περιόδου
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Αρχιτεκτονική:
9ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η Ελλαδική «σχολή» (Β’ Μέρος) Αθήνα: Μονή Πετράκη, Άγιοι.
ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΥΣΤΕΡΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ
Ο ναός του Αγίου Αντωνίου βρίσκεται στο βορειοανατολικό τμήμα του παλαιού πυρήνα της Επισκοπής. Ανήκει στον τύπο του μονόχωρου καμαροσκέπαστου, ο οποίος.
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΣΕ ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΗ ΣΕΙΡΑ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΔΙΑΚΡΙΤΗ ΕΛΛΗΝΟΓΛΩΣΣΗ
Έργα κρητών ζωγράφων της Αναγέννησης
© Χάρης Κωνσταντέλλιας
Σελίδα από τη Βίβλο του Γουτεμβέργιου, π
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Anthony van Dyck (Αμβέρσα Λονδίνο 1641). Βιογραφικά στοιχεία ΟAnthony van Dyck γεννήθηκε στην Αμβέρσα το Μαθήτευσε αρχικά κοντά στο Hendrick.
 Αρχιτεκτονική Προέλευση παλαιοχριστιανικών βασιλικών Ξυλόστεγη βασιλική Περίκεντρα κτήρια Τρουλαίες βασιλικές Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης Σταυροειδής.
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα A: Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου.
ΤΕΧΝΕΣ & ΨΗΦΙΔΩΤΑ.
Συγκέντρωση υλικού- επιμέλεια: Καλλιόπη Κανάκη Χαραλαμποπούλου
Γ. Βελένης, Το πολύκογχο ιερό βήμα των τρισυπόστατων εκκλησιών της Τουρκοκρατίας, στο: Εκκλησίες IΙ (1982) Γ. Σκιαδαρέσης, Προσκτίσματα μεταβυζαντινών.
Simon Vouet (Παρίσι ). Simon Vouet Βιογραφικά στοιχεία Ο Simon Vouet γεννήθηκε στο Παρίσι το 1590, γιος του ζωγράφου Lorrain Vouet. Το 1604.
Charles Lebrun (Παρίσι ). Charles Lebrun.
Rosalba Carriera ( ), Antoine Watteau, 1721, παστέλ σε χαρτί, 55 × 43 εκ., Τρεβίζο, Museo Civico Luigi Bailo.
Η οροφή της Capella Sistina, Michelangelo, , Βατικανό ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ ΜΕΡΟΣ Δ’
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα Ε: Μεταβυζαντινή Τέχνη (1453 – αρχές 19ου αι.) –
Οι διασημότεροι πίνακες του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου Οι μαθητές της Β΄1 τάξεως: Κωνσταντίνος Καραδούκας και Κούρτη Πελαγία. Επιβλέποντες καθηγητές: Σμαράγδα.
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ ΜΕΡΟΣ Στ’ Sandro Botticelli, H Άνοιξη.
ΘΕΜΑΤΑ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ Αρχιτεκτονικά προπλάσματα και οι απεικονίσεις τους.
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ( ) Μεταξύ του 726 και 843 η βυζαντινή αυτοκρατορία ταράχτηκε από μια θεολογική σύγκρουση, που έμεινε γνωστή στην ιστορία με το όνομα.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τα μουσεία της Θεσσαλονίκης
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Γαβαλά Ει. Επιμέλεια: Ιρένα Κιοσάνη
ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΔΟΜΙΝΙΚΟΣ ΘΕΟΤΟΚΟΠΟΥΛΟΣ – ΕΛ ΓΚΡΕΚΟ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Υστεροβυζαντινή περίοδος ( )
ΕΝΟΤΗΤΑ Α Μεσαιωνικός κόσμος Ι θεοκρατικός χώρος
Η διαμόρφωση της Χριστιανικής Εικονογραφίας
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Ναοί στην περιοχή που ζω
Το ελεφαντοστό Barberini του Μουσείου του Λούβρου
ΣΤΟΧΟΣ Ο μαθητής να μπορεί να,
Οι στόχοι μας Επισκέψεις σε ναούς Ιστορικό πλαίσιο
Ιουστινιανός και Θεοδώρα:
Εκκλησιαστική τέχνη – Οι Ρυθμοί των Ναών
Αγιορείτικη αρχιτεκτονική: η βυζαντινή κληρονομιά και η συνέχειά της
ΝΕΟΚΛΑΣΙΚΙΣΜΟΣ.
ΣΑΡΚΟΦΑΓΟΙ Οι σαρκοφάγοι είναι κιβωτιόσχημες λάρνακες, με σαμαρωτό κάλυμμα κατασκευασμένες από μάρμαρο συνήθως, κάποτε όμως και από πορφυρίτη λίθο ή από.
Εικονογραφικοί κύκλοι
Η βασιλεία του Μιχαήλ Γ΄ και η αυγή της Νέας Εποχής
Γαλάβαρης Γ. , «Προσκυνήματα και «παλαιστινιακή» εικονογραφία
Πούλου-Παπαδημητρίου, Ν
Ο Ευαγγελισμός στην ορθόδοξη και δυτική ζωγραφική
Αρχιτεκτονικη Οι αρχιτεκτονικοί ρυθμοί των εκκλησιών είναι η βασιλική με τρούλο (ναός της Αγίας Σοφίας), ο σταυροειδής ναός με τρούλο και ο οκταγωνικός.
Μέρη της βασιλικής Περίβολος. Αίθριο. Πρόπυλο. Νάρθηκας. Διακονικό.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ανάγλυφες εικόνες: 2ο Υλικά και τεχνικές Ανάγλυφες εικόνες: 2ο Υλικά και τεχνικές Ι. Οργανικά υλικά Ι.1. Ξύλο Ι.2. Ελεφαντόδοντο ΙΙ. Ανόργανα υλικά ΙΙ.1 Στεατίτης ΙΙ.2. Ασβεστόλιθος

Α. Ορλάνδος, Τα υλικά δομής των Αρχαίων Ελλήνων I, Αθήναι 1955, 7-64 Ι. Οργανικά υλικά. Ι.1. Ξύλο Α. Ορλάνδος, Τα υλικά δομής των Αρχαίων Ελλήνων I, Αθήναι 1955, 7-64 M. Čorović-Ljubinković, Srednjevekovni duborez u istoricnim oblastima Jugoslavije, Beograd 1965

Ξύλο: φυσικές ιδιότητες και τρόποι κατεργασίας

Ξύλο: τα εργαλεία του ξυλογλύπτη

Ξύλο: τα εργαλεία του ξυλογλύπτη

Ξύλο: τεχνικές εργασίας

Ξύλο: ο ξυλουργός Ιωάννη Δαμασκηνού, Ιερά Παράλληλα, Par. gr. 923 (περ. 800-840)

Ι. Οργανικά υλικά. Ι.2. Ελεφαντόδοντο Α. Ορλάνδος, Τα υλικά δομής των Αρχαίων Ελλήνων ΙΙ, Αθήναι 1958, 40-45 A. Cutler, The Craft of Ivory. Sources, Techniques, and Uses in the Mediterranean World: AD 200-1400, Washington, DC 1985 A. Cutler, The Hand of the Master. Craftsmanship, Ivory and Society in Byzantium (9th – 11th Centuries), Princeton, New Jersey 1994

Ελεφαντόδοντο: φυσικές ιδιότητες και σύγχρονοι τρόποι κατεργασίας

Ελεφαντόδοντο: φυσικές ιδιότητες και τρόποι κατεργασίας

Ελεφαντόδοντο: φυσικές ιδιότητες Οδοντίνη Κοιλότητα πολφού Κανάλι του νεύρου Αδαμαντίνη Σμάλτο

Ελεφαντόδοντο: φυσικές ιδιότητες και κατεργασία Τομές σε χαυλιόδοντες ελεφάντων (σύγχρονες φωτογραφίες) Τμήματα ελεφάντινων πλακιδίων από επένδυση κιβωτιδίου. Ραβέννα, Εθνικό Μουσείο

Ελεφαντόδοντο: φυσικές ιδιότητες

Ελεφαντόδοντο: φυσικές ιδιότητες Πλακίδιο με τους αγίους Τεσσαράκοντα (πρόσθια κι οπίσθια όψη). Βερολίνο, Κρατικά Μουσεία, αρ. 574

Ελεφαντόδοντο: φυσικές ιδιότητες Πλακίδιο με τη Δέηση. Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο της τέχνης, αρ. 17.190.133

Ελεφαντόδοντο: φυσικές ιδιότητες Πλακίδιο με τη Γέννηση: Ουάσινγκτον, Συλλογή Dumbarton Oaks, αρ. ΒΖ 1951.30

Ελεφαντόδοντο: φυσικές ιδιότητες Αυτοκρατορική κτένα: η στέψη του Λέοντος ΣΤ’ (;), λεπτομέρεια. Βερολίνο, Κρατικά Μουσεία, αρ. 2006

Ελεφαντόδοντο και οστό: τρόποι κατεργασίας Λείψανα κιβωτιδίου με παραστάσεις της ιστορίας του Ιωσήφ. Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο της τέχνης, αρ. 17.190.137a-c

Ελεφαντόδοντο: ο καλλιτέχνης (eborarius) Ινδικός ελέφαντας και καλλιτέχνης ελεφαντόδοντου. Βενετία, Μαρκιανή βιβλιοθήκη cod. gr. Z.479, fol. 36r

Ελεφαντόδοντο: ίχνη εργαλείων και κατεργασίας Ίχνη εργαλείων στο πίσω τμήμα των φύλλων του δίπτυχου και ίχνη του καναλιού του νεύρου στην άνω όψη

Ελεφαντόδοντο: κατεργασία και διαφοροποίηση των επιπέδων Πλακίδιο με την Αποκαθήλωση. Ουάσινγκτον, Συλλογή Dumbarton Oaks, αρ. BZ1952.12

Ελεφαντόδοντο: κατεργασία και διαφοροποίηση των επιπέδων Undercutting: η τεχνική της φυσιοκρατικής απόδοσης Πλάγιο φύλλο τριπτύχου. Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη Πλακίδιο με την Κοίμηση της Θεοτόκου. Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο της τέχνης, αρ. 17.190.132

Ελεφαντόδοντο: κατεργασία και διαφοροποίηση των επιπέδων Undercutting: η τεχνική της φυσιοκρατικής απόδοσης Πλακίδιο με την Βαϊοφόρο. Βερολίνο, Κρατικά Μουσείο, αρ. 1590

Ελεφάντινα έργα: μεσαιωνικές και σύγχρονες επεμβάσεις Κάλυμμα ευαγγελισταρίου, 14ος αι. Ούντινε, Επισκοπικό μουσείο, αρ. 530 Εικονίδιο με τον άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο. Lons-le-Saunier, Μουσείο Καλών Τεχνών, αρ. C 13

I. Kalavrezou-Maxeiner, Byzantine Icons in Steatite I-II, Wien 1985 ΙΙ. Ανόργανα υλικά. ΙΙ.1. Στεατίτης I. Kalavrezou-Maxeiner, Byzantine Icons in Steatite I-II, Wien 1985 I. Kalavrezou, Interpreting Carving Techniques and Styles in Steatite Icons, στο: Μ. Βασιλάκη, έκδ., Βυζαντινές εικόνες. Τέχνη, τεχνική και τεχνολογία, Ηράκλειο 2002, 327-331

Πλακίδιο με τον άγιο Θεόδωρο. Βατικανό, Museo Sacro, αρ. 982 Στεατίτης: φυσικές ιδιότητες Πλακίδιο με τον άγιο Θεόδωρο. Βατικανό, Museo Sacro, αρ. 982

Στεατίτης: φυσικές ιδιότητες και τεχνικές κατεργασίας Πλακίδιο με την Κοίμηση της Θεοτόκου. Βιέννη, Μουσείο Ιστορίας της τέχνης, αρ. 8797 Πλακίδιο με τη Δέηση και αγίους. Πετρούπολη, Μουσείο Ερμιτάζ, αρ. Ш 304

Στεατίτης: τεχνικές κατεργασίας Πλακίδιο με τον άγιο Γεώργιο. Άγιον Όρος, Μονή Βατοπεδίου Πλακίδιο με την Ετοιμασία και αγίους. Παρίσι, Μουσείο Λούβρου, ΟΑ 1152 Πλακίδιο με τη Σταύρωση και την Αποκαθήλωση. Πετρούπολη, Μουσείο Ερμιτάζ, αρ. Ш 31

Πλακίδιο με τον άγιο Νικόλαο. Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη Στεατίτης: τεχνικές κατεργασίας Σύνολο πλακιδίων με το Χριστό ένθρονο, σκηνές Δωδεκαόρτου και αγίους. Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο της τέχνης, αρ. 63.68.1 Πλακίδιο με τον άγιο Νικόλαο. Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη

Πλακίδιο με τη Θεοτόκο Αγιοσορίτισσα. Παρίσι, Λούβρο, αρ. ΟΑ AC 124 Στεατίτης: τεχνικές κατεργασίας Πλακίδιο με τη Θεοτόκο Αγιοσορίτισσα. Παρίσι, Λούβρο, αρ. ΟΑ AC 124

Στεατίτης: τεχνικές κατεργασίας Undercutting: η τεχνική της φυσιοκρατικής απόδοσης Πλακίδιο με την Θεοτόκο Οδηγήτρια. Πετρούπολη, Μουσείο Ερμιτάζ

ΙΙ. Ανόργανα υλικά. ΙΙ.2. Ασβεστόλιθος Α. Ορλάνδος, Τα υλικά δομής των Αρχαίων Ελλήνων ΙΙ, Αθήναι 1958, 74 κεξ., 116-144 R. Ousterhout, Master Builders of Byzantium, Princeton, New Jersey, 1999

Ασβεστόλιθος (μάρμαρο): η εξόρυξη, απόσπαση και εξόλκευση

Μάρμαρο: τα εργαλεία του μαρμαράριου

Μάρμαρο: τρόποι εργασίας του μαρμαράριου Ανάγλυφη εικόνα με παράσταση Υπαπαντής από τη Μακρινίτσα. Αθήνα, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

Madonna dello Shioppo. Βενετία, Άγιος Μάρκος Μάρμαρο: τρόποι εργασίας του μαρμαράριου Madonna dello Shioppo. Βενετία, Άγιος Μάρκος Ανάγλυφη εικόνα με τη Θεοτόκο Παράκληση. Ουάσινγκτον, Συλλογή Dumbarton Oaks, αρ. 38.62 Ανάγλυφη εικόνα με τη Θεοτόκο ή την αγία Θεοδώρα δεόμενη. Θεσσαλονίκη, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού