37. Ένα περιστατικό από τη δράση του αγίου Κοσμά του Αιτωλού

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Στην Παλαιά Διαθήκη αναφέρεται η φράση «οφθαλμό αντί οφθαλμού και οδόντα αντί οδόντος». Ο Αγίου Αντίπας είναι προστάτης των Οδοντιάτρων και γιορτάζει στις.
Advertisements

Συγχώρα με, Αγάπη μου, που Ζούσα Πριν σε Γνωρίσω
Ο ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ
ΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΚΕΡΙΑ.
Ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός
Ηθικά θέματα.
ΟΙ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ
Ο ιεραπόστολος των ηθοποιών Άγιος Σεραπίωνας (5 μ.Χ αι )
Δρόμος αρετής και δύναμης
Η ομάδα του Πολιτιστικού Προγράμματος Θρησκευτικού Περιεχομένου του 4ου Γυμνασίου Νέας Ιωνίας παρουσιάζει…
ΑΓΙΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ ΖΩΤΤΗΣ Δ΄1.
Τα απελευθερωτικά οράματα ο Ρήγας Φεραίος
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Η ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ
ΣΤΡΑΤΕΥΣΗ-ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΘΗΤΕΙΑ
Μαρία Παντελή Γιώργος Βασιλείου Στ’ τάξη
Στο μέρος που κήρυττε έστηνε ένα σταυρό, και κάτω απ‘ το σταυρό, ανεβασμένος πάνω σ‘ ένα σκαμνί - πρόχειρο άμβωνα, κήρυττε το λόγο του Θεού.
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ Μέγας Βασίλειος Γρηγόριος Θεολόγος
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου
Ομάδα: Η Αγία Πεντάδα Τμήμα: Α’1 Υπεύθυνος καθηγητής: Γ. Καπετανάκης Σχολείο: Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης.
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ
Θέρμο Αιτωλοακαρνανίας
Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Μάθημα: Θρησκευτικά Μαθήτρια: Κατερίνα Ζιάκα Τμήμα: Β1 Σχολικό έτος: Υπ. Καθηγητής: Γ.
17. Τα σχίσματα τραυματίζουν την ενότητα των χριστιανών
Ισαβέλλα Παπαδοπούλου ΄Β3
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
Οι Τρεις Ιεράρχες Οι Τρεις Ιεράρχες ήταν από τους πιο φωτισμένους ανθρώπους της εποχής τους: είναι οι προστάτες μαθητών και δασκάλων στα σχολεία γιορτάζεται.
ΜΑΘΗΜΑ: ΘΡΗΣΚΕΥΤΗΚΑ ΥΠ. ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ ΜΑΘΗΤΡΙΑ: ΕΛΕΝΗ ΒΛΕΤΣΑ Β1 ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ:
ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΙΚΕΣ ΟΜΟΛΟΓΙΕΣ
Διονύσιος Σολωμός, ο εθνικός μας ποιητής
Ευγένιος Βούλγαρης ΘΕ 6: Ορθοδοξία - Διαφωτισμός - Νέος Ελληνισμός Φώτης Έξαρχος Β ’1.
ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ.
Οι δάσκαλοι του Γένους κεφ.7. Οι δάσκαλοι του γένους Ονομάζονται οι μορφωμένοι Έλληνες που κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας συνέβαλαν με την διδασκαλία.
Οι συνθήκες ζωής των υποδούλων. Στο προηγούμενο μάθημα αναφέραμε ότι με την άλωση της Πόλης πολλές οικογένειες Βυζαντινών έφυγαν για να μην γίνουν σκλάβοι.
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου. Στα τελευταία μαθήματα της Έ τάξης γνωρίσαμε ποια ήταν τα προβλήματα που συγκλόνιζαν τη Βυζαντινή αυτοκρατορία.
Κύριλλος και Μεθόδιος. Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος ήταν αδέλφια, μοναχοί, με μεγάλη ιεραποστολική δράση. Σε αυτούς αποδίδεται ο εκχριστιανισμός των.
ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ ΛΕΒΕΝΤΟΥΛΑ ΚΑΜΑΤΑΚΗ ΣΤ2 1 Ο ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Για τη Μακεδονία θα μιλήσουμε σήμερα. Όχι όμως για τη σημερινή Μακεδονία που είναι ελεύθερη και ζούμε σ’ αυτήν και είμαστε περήφανοι για το όνομά της,
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑ 13Κ3: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ
Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους
7. ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ Μ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ
Ο Απόστολος Παύλος στην Ελλάδα
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 16 Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΗΣ ΤΕΛΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΔΩΔΕΚΑΤΟΣ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΘΟΥΡΙΑ
Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
Δανάη Φιλιπποπούλου Β’3
5ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ Σχολείο Καβάλας Τμήμα :Δ1
Ο Ναζιανζηνός ως ποιητής ΟΙ ΣΘΕΝΑΡΟΊ ΘΕ 2 ΚΕ
Αθανάσιος Ρεπανιδιώτης ο Νεομάρτυρας
Ο Απόστολος Παύλος.
21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
Ο Ιησούς και οι μαθητές του
Η κατάκτηση της ελληνικής Χερσονήσου
3. Η θρησκευτική και η πολιτική οργάνωση των Ελλήνων
Οι Νεομαρτυρεσ.
Ο Ρήγας Βελεστινλής και ο Αδαμάντιος Κοραής
Οι Τρεις Ιεράρχες Οι Τρεις Ιεράρχες ήταν από τους πιο φωτισμένους ανθρώπους της εποχής τους: είναι οι προστάτες μαθητών και δασκάλων στα σχολεία γιορτάζεται.
ΓΕΩΚΕΝΤΡΙΚΗ ΚΑΙ ΗΛΙΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ
Ημέρα Μνήμης Εθνάρχη Μακαρίου Γ’ 19 Ιανουαρίου
«Ξύπνα, ταράζου, μη φοβού, Χαίρε Παρθένε, χαίρε! Ο Κύριός μου είναι με σε, Ελλάς, ανάστα, χαίρε!» Γιορτή της Πατρίδας…
Οι Τρεις Ιεράρχες Οι Τρεις Ιεράρχες ήταν από τους πιο φωτισμένους ανθρώπους της εποχής τους: είναι οι προστάτες μαθητών και δασκάλων στα σχολεία γιορτάζεται.
30β. Τα ελληνικά κράτη μετά την άλωση της Πόλης
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου εν.2 κεφ. 1 Ούρδας Ιωάννης 2013.
Οι συνθήκες ζωής των υποδούλων. Εν.2 κεφ.2 Ούρδας Ιωάννης 2013.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

37. Ένα περιστατικό από τη δράση του αγίου Κοσμά του Αιτωλού Ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός αναδείχθηκε σε κορυφαίο διδάσκαλο του Γένους σε εποχές δύσκολες Ο λαός αγάπησε τον Άγιο που συμπύκνωσε στο κήρυγμα του με απλότητα όλες τις βασικές αρχές της πίστης μας και τις ιστορικές μνήμες του Ελληνισμού Ο Πατροκοσμάς* παραμένει ακόμα και σήμερα πρότυπο φωτισμένου δασκάλου, αγίου και μάρτυρα της πίστης

Ο άγιος Κοσμάς γεννήθηκε στο Μέγα Δένδρο της Αιτωλίας το 1714 μ. Χ Ο άγιος Κοσμάς γεννήθηκε στο Μέγα Δένδρο της Αιτωλίας το 1714 μ.Χ., στα δύσκολα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Στην ιδιαίτερη πατρίδα του έμαθε τα πρώτα γράμματα και συνέχισε τις σπουδές του στο Άγιον Όρος, στην Αθωνιάδα Σχολή. Έγινε μοναχός στη Μονή Φιλόθεου και αργότερα χειροτονήθηκε πρεσβύτερος. Πού γεννήθηκε ο Άγιος Κοσμάς; Πού έμαθε τα πρώτα του γράμματα;

Ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός κηρύττει και εμψυχώνει Ο Πατροκοσμάς αφού πήρε την ευλογία του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, άρχισε το ιεραποστολικό του έργο στην τουρκοκρατούμενη Ελλάδα. Κάτω από τον τουρκικό ζυγό, πολλοί χριστιανοί, από φόβο, είχαν γίνει μουσουλμάνοι, ξεχνώντας την πίστη, τη γλώσσα, και την καταγωγή τους. Ο άγιος Κοσμάς γύριζε στις πόλεις και στα χωριά, κήρυττε, ίδρυε σχολεία και βάφτιζε όσους είχαν μείνει αβάπτιστοι και ενθάρρυνε με κάθε τρόπο το υπόδουλο Γένος. Η ασκητική του παρουσία και η δύναμη των λόγων του καθήλωναν όλους όσους τον συναντούσαν. Το κέρινο ομοίωμα του Κοσμά Αιτωλού στο μουσείο Βρέλλη Ποιο ήταν το ιεραποστολικό έργο του Κοσμά Αιτωλού;

Ίδρυση σχολείων Η μεγάλη προσφορά του Πατροκοσμά στην παιδεία του Γένους ήταν ότι, με πολλές θυσίες και αντιμετωπίζοντας πολλές δυσκολίες και εμπόδια, κατόρθωσε να ιδρύσει διακόσια «κοινά» σχολεία στοιχειώδους εκπαίδευσης και δέκα σχολεία «Ελληνικά»**. Πίστευε ότι μόνο η παιδεία μπορεί να απαλλάξει το Γένος από την αμάθεια. Ο ίδιος χαρακτηριστικά έλεγε: «Δεν βλέπετε πώς αγρίεψε το Γένος μας από την αμάθειαν και εγινήκαμεν ωσάν θηρία;» Με αυτό του το έργο συνέβαλε καθοριστικά στη διάσωση της ελληνικής συνείδησης και της γλώσσας και τόνωσε τις ελπίδες των υπόδουλων Ελλήνων για την απελευθέρωση από την τουρκική κυριαρχία. Ο Πατροκοσμάς με τις διδαχές του στηλίτευσε τις φυλετικές διακρίσεις, την κοινωνική αδικία, την κατάχρηση εξουσίας***. Πυρήνας της διδασκαλίας του ήταν η κοινωνική ενότητα, η ταπείνωση, η ελευθερία από προκαταλήψεις και δεισιδαιμονίες, η αγάπη. Ποια ήταν η μεγάλη του προσφορά στην Παιδεία του Γένους; Σε τι συνέβαλε με το έργο του; Τι στηλίτευσε με τις διδαχές του; Ποιος ήταν ο πυρήνας της διδασκαλίας του;

Οι βασικές αρχές των διδαχών του Χαρακτηριστικός ήταν ο διάλογός του με έναν τσιγγάνο: - «Είναι κανένας γύπτος εδώ; Εσύ από πού είσαι παιδί μου; αποκρίσου» - «Από τον Αδάμ και την Εύαν, άγιε του Θεού». - «Και σε καταδέχονται τούτοι οι τσελεπήδες* δια αδελφόν;» - «Μου λένε πως δεν πιάνεται η λειτουργία μου και με περιγελούν». - «Άκουε, παιδί μου, εσύ όπου είσαι γύπτος, ωσάν είσαι βαπτισμένος εις το όνομα της Αγίας Τριάδος και φυλάγεις τα προστάγματα του Θεού, πηγαίνεις εις τον Παράδεισον και χαίρεσαι πάντοτε, και εγώ όπου δεν είμαι γύπτος, ωσάν δεν κάμω καλά, πηγαίνω εις την κόλασιν και καίομαι πάντοτε. Αλήθεια, με τούμπανα και τζορνάδες** δεν πηγαίνεις, διατί η πόρτα είναι στενή και δεν σε χωρεί και ωσάν θέλεις χάλασ’ τα». - «Τα χαλάω, άγιε του Θεού». - «Καλά παιδί μου, κάμε καλά να σωθής και μην ακούης ό,τι σου λέγει ο κόσμος».

Ο μαρτυρικός θάνατος του Πατροκοσμά θα σφραγίσει μια ζωή γεμάτη από δράση, αγάπη και αυτοθυσία. Οι οθωμανικές αρχές, με αφορμή κάποιες συκοφαντικές καταγγελίες εις βάρος του αγίου Κοσμά, θα τον κρεμάσουν έξω από το χωριό Καλικόντασι της Βόρειας Ηπείρου στις 24 Αυγούστου 1779 μ.Χ. Έτσι μια ζωή προσφοράς πήρε τέλος, για να δώσει τη θέση της σε μια φήμη, η οποία έζησε και θα ζει στη μνήμη του κόσμου, που γνώρισε και αγάπησε τον Πατροκοσμά ως τον εμπνευσμένο διδάσκαλο του Γένους, ως κορυφαίο νεομάρτυρα και άγιο. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινουπόλεως αναγνώρισε το 1981 τον Κοσμά τον Αιτωλό άγιο της Εκκλησίας και Ιερομάρτυρα. Τι γνωρίζετε για το μαρτυρικό θάνατο του Πατροκοσμά;

Ερωτήσεις – Ασκήσεις 1. Ποιες από τις βασικές αρχές του κηρύγματος του αγίου Κοσμά του Αιτωλού, μπορείτε να εντοπίσετε στο περιστατικό που αναφέρεται στο μάθημα; Πιστεύετε ότι οι αρχές αυτές είναι επίκαιρες και σήμερα; Η αμοιβαία κατανόηση και η κοινωνική αλληλεγγύη θα πρέπει να αναπτύσσονται ανάμεσα στους λαούς. Στη σύγχρονη πολιπολιτισμική κοινωνία η υπέρβαση των διακρίσεων οδηγεί στην κοινωνική ενότητα και συνοχή.

2. Για ποιο λόγο ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός θεωρείται «διδάσκαλος του Γένους»; Ο Κοσμάς ο Αιτωλός ίδρυσε πολλά σχολεία, ασχολήθηκε με τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, αγωνίστηκε για τη διαφύλαξη της χριστιανικής πίστης και έδωσε σκληρή μάχη για τη διάσωση της ελληνικής ταυτότητας. 3. Να σχεδιάσετε τη μορφή του αγίου Κοσμά του Αιτωλού.

4. Ποια είναι η αξία της παιδείας στη ζωή μας; Η παιδεία ενός λαού συνδέεται άμεσα με την ανάπτυξη του πολιτισμού. Επίσης η παιδεία δίνει ώθηση στις τέχνες, στα γράμματα, στους πολιτειακούς θεσμούς κλπ.