Ως τώρα ασχοληθήκαμε με τα μεγέθη Μήκος (L) και Χρόνο (t) Με τη μέτρηση τους μπορέσαμε να απαντήσαμε σε ερωτήματα σαν τα παρακάτω: Μήκος (L) Πόσο μακριά (βρίσκεται ένα αντικείμενο) ή πόσο ύψος έχει ένας άνθρωπος ή ένα κτίριο. Χρόνος (t) Πότε έγινε κάτι Πόση διάρκεια είχε ένα φαινόμενο
Τα ΦΥΣΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ δεν τα ορίζουν οι παραξενιές των φυσικών αλλά η ανάγκη μας να περιγράψουμε τα φαινόμενα. Σπρώξτε τα δύο όμοια κουτάκια και γράψτε στο τετράδιο σας τι αισθάνεστε. Συζητήστε το με τους άλλους συμμαθητές της ομάδας σας, Πως το δικαιολογείτε; Ας δούμε ποια ανάγκη μας έκανε να ορίσουμε ένα άλλο φυσικό μέγεθος.
Ξέρουμε ότι είναι πιο εύκολο να βάλουμε σε κίνηση την κούνια όταν είναι καθισμένο ένα παιδί, παρά όταν είναι καθισμένος ένας ενήλικας. Έτσι και εδώ το ένα κουτάκι σας δυσκόλεψε να το κινήσετε πιο πολύ από το άλλο.
Συνήθως την συμβολίζουμε με m (από το mass) Το φυσικό μέγεθος που ορίζουμε για να περιγράφουμε με ακρίβεια τα προηγούμενα φαινόμενα είναι η: ΜΑΖΑ
Δυσκολευόμαστε να κουνήσουμε τον ενήλικα γιατί έχει μεγαλύτερη μάζα από το παιδί. Δυσκολευόμαστε να κουνήσουμε το ένα κουτάκι γιατί έχει μεγαλύτερη μάζα από το άλλο. (Έχω βάλει μέσα χαλίκια) Δυσκολευόμαστε να σταματήσουμε τον ενήλικα γιατί έχει μεγαλύτερη μάζα από το παιδί.
Από ότι καταλάβατε συνδέουμε τη μάζα με την κίνηση Από ότι καταλάβατε συνδέουμε τη μάζα και με την ποσότητα της ύλης Δύσκολα βάζουμε σε κίνηση αντικείμενα με μεγάλη μάζα και δύσκολα τα σταματάμε. Το ένα κουτί είχε μέσα χαλίκια το άλλο όχι
Ένα τραίνο έχει μεγαλύτερη μάζα από ένα Ι.Χ Ξεκινάει και σταματάει πολύ πιο δύσκολα από ένα Ι.Χ (γι’αυτό έχει πάντα προτεραιότητα)
Η μονάδα μάζας είναι το 1Kg (χιλιόγραμμο) Το 1Kg διαιρείται σε 1000 g Το πρότυπο χιλιόγραμμο είναι ένας κύλινδρος από ένα ανθεκτικό κράμα μετάλλων και φυλάσσεται με μεγάλη προσοχή στο διεθνές γραφείο μέτρων και σταθμών στο ΠΑΡΪΣΙ