Μάθηση.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Από το χωράφι στο πιάτο μας Σκέψεις, εμπειρίες, ερευνητικά δεδομένα.
Advertisements

Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Τμήμα Πληροφορικής και Επικοινωνιών
Αντιδράσεις απλής αντικατάστασης Σειρά δραστικότητας μετάλλων
Αυτοεκτίμηση Σεβασμός Αγάπη
Δραστικές – Λογικές Θεωρίες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ Δ.Ε.. Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ & Η ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΣΗ ΤΩΝ ΑΠΛΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΘΕΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ.
Δεδομένα, Πληροφορίες και Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές
ΕΦΗΒΙΚΟΣ ΑΛΚΟΟΛΙΣΜΟΣ.
Τμήμα Πληροφορικής και Επικοινωνιών Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτική.
Επιθετικότητα Επιθετικότητα είναι η συμπεριφορά που έχει στόχο να πληγώσει κάποιον ή να καταστρέψει κάτι. Η επιθετικότητα συνδέεται με κάποιες συγκινησιακές.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Συμπεριφορά Καταναλωτή
Συντελεστική εξαρτημένη μάθηση
Θεμελιώδες αξίωμα αυτής της θεωρίας είναι ότι η μάθηση και η απόκτηση της γνώσης είναι αποτέλεσμα συνεξαρτήσεων ανάμεσα στα ερεθίσματα που δέχεται το.
13. ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΙΚΗ ΕΠΑΓΩΓΗ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιστημονική μέθοδος
Αρχές Αποτελεσματικής Επικοινωνίας
Παραγωγή και διάδοση του ήχου
Περίπλοκη μάθηση και γνωστικές παράμετροι. Δεν είναι δυνατό να θεωρήσουμε όλα τα είδη μάθησης συνδυαστικά. Σε περίπλοκες καταστάσεις οι οργανισμοί φαίνεται.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Ιδιαίτερα είδη μάθησης. Υπάρχουν δύο είδη μάθησης τα οποία δεν εντάσσονται στα συνηθισμένα είδη μάθησης που έχουμε δει ως τώρα. Οι δύο αυτοί τύποι μάθησης.
“ΕΓΩ, Ο AΛΛΟΣ, Ο ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ … ΖΟΥΜΕ ΜΑΖΙ”
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.
Σύλληψη , τοκετός και έμμηνος κύκλος
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΣΤΡΕΣΟΓΟΝΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ
Κοινωνική μετάδοση προτίμησης τροφής Eichenbaum, 2000.
Μ Α Θ Η Σ Η. Συσκευή για τη μέτρηση της εξαρτημένης αντίδρασης Σε αυτή τη βελτιωμένη εκδοχή της αυθεντικής συσκευής του Pavlov μετριέται η ποσότητα σιέλου.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ «ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ» ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ : ΣΠΥΡΕΤΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΕΜ : 1022.
ΕΙΣΑΓΩΓΉ ΣΤΗΝ ΓΕΝΙΚΉ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΙΆ - ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΊΑ Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- Λάρισα 2014.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΣΜΟΣ Μάθημα 9. «Μπορείς να δεις τηλεόραση αρκεί να τελειώσεις το διάβασμά σου για αύριο» «Για κάθε σωστή απάντηση κερδίζετε ένα αυτοκόλλητο»
Αντίληψη, Απόδοση Αιτιών Συμπεριφοράς, Μάθηση (Perception, Attribution, Learning) ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού Άννα Σπύρτου Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας
Ο καταναλωτής και το μαύρο κουτί του Συμπεριφορά Καταναλωτή Μαρκετινγκ ΙΙ Άννα Ζαρκάδα 1.
ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑ 10. Επιθετικότητα Συνηθισμένο φαινόμενο Μπορεί να αποτελεί από τη μαζική βία ενός πολέμου ως τα καθημερινά περιστατικά λεκτικής.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ-ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ Κίνηση,επεξεργασία και μαθησιακές προσαρμογές ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ.
Η Νευροβιολογική Βάση των Συναισθημάτων. Δαρβίνος & Συναισθήματα Oι συγκινήσεις/συναισθήματα ή τουλάχιστον οι εκφράσεις τους είναι «παγκόσμιες» (universals),
ΧΟΡΟΣ-ΜΟΥΣΙΚΗ ΟΙ ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ. ΧΟΡΟΣ Ο χορός είναι μορφή καλλιτεχνικής και αθλητικής έκφρασης η οποία γενικά αναφέρεται στην κίνηση του σώματος, συνήθως.
ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΣΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ Στα συμπεριφοριστικά μοντέλα διακρίνονται 4 μορφές μάθησης: Κλασσική εξαρτημένη μάθηση Συντελεστική μάθηση Κοινωνική μάθηση.
 Μάθηση είναι η διαδικασία στο πλαίσιο της οποίας το υποκείμενο αποκτά γνώσεις, δεξιότητες, συμπεριφορές και αξίες μέσα από γνωστικές διαδικασίες. Παρόλο.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ Β ΕΠΙΠΕΔΟΥ-ΠΑΚΕ ΒΟΛΟΥ Κωνσταντίνα Ματσούκα, φιλόλογος.
ΤΟΞΙΚΟΤΗΤΑ.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
Περίπλοκη μάθηση και γνωστικές παράμετροι
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Αρχές Οργάνωσης και διοίκησης επιχειρήσεων , 1ο εξάμηνο
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ, Ph.D.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.
ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΣΜΟΣ Μάθημα 5Β.
ΜΑΘΗΣΗ.
Εισαγωγή στην Γενική ψυχολογία Βρεφονηπιοκομιά-Εργοθεραπεία
ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΚΕΡΑΥΝΟΥ
Η Αξιολόγηση στα φύλλα εργασίας 5, 8 και 9
Άντζελα Μαρτιροσιάν Βάσω Κρομλίδου Ερμιόνη Κωνσταντά Σταυρούλα Κωτσαρή
Τα όμορφα σκυλάκια.
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Γενικά χαρακτηριστικά
Η Αξιολόγηση στα φύλλα εργασίας 5, 8 και 9
N148 Εργαστήριο Αξιολόγησης Αθλητικής Απόδοσης
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
ΕΙΔΙΚΟΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΙ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΑΜΥΝΑΣ
Εισαγωγή στα αέρια. Τα σώματα σε αέρια κατάσταση είναι η πιο διαδεδομένη μορφή σωμάτων που βρίσκονται στο περιβάλλον μας, στη Γη. Η ατμόσφαιρα της Γης.
To συμπεριφοριστικό μοντέλο
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μάθηση

Τι είναι μάθηση; Μάθηση είναι η διαδικασία που οδηγεί τον οργανισμό σε μία σχετικά μόνιμη αλλαγή της συμπεριφοράς του

Σημεία κλειδιά του ορισμού Μάθηση είναι η διαδικασία που οδηγεί τον οργανισμό σε μία σχετικά μόνιμη αλλαγή της συμπεριφοράς του Επιβεβαίωση μάθησης Ορισμός μάθησης

Κλασσική Εξαρτημένη Μάθηση Είδη μάθησης Κλασσική Εξαρτημένη Μάθηση Ενισχυτική Μάθηση Πολύπλοκη Μάθηση Μάθηση μέσω μίμησης Αποτύπωση Εξοικείωση

Κλασσική Εξαρτημένη Η κλασσική εξαρτημένη μάθηση (classical conditioned learning) μελετήθηκε για πρώτη φορά από το Ρώσο φυσιολόγο Ivan Pavlov. 1849-1936 Πτυχίο Ιατρικής 1882 Νόμπελ Ιατρικής 1904

Οι πρώτες παρατηρήσεις.. Ο Pavlov παρατήρησε ότι τα πειραματόζωά του (σκυλιά) άρχιζαν να εκκρίνουν σάλιο απλά και μόνο στη θέα του φαγητού. Αποφάσισε να μελετήσει συστηματικά το φαινόμενο. Ήθελε να διαπιστώσει αν μπορούσε να «μάθει» το σκύλο να αντιδρά με τον ίδιο τρόπο σε άσχετα ερεθίσματα με το φαγητό

Ο σκύλος είναι δεμένος και μετριέται η ποσότητα σάλιου που εκκρίνει Μέθοδος Ο σκύλος είναι δεμένος και μετριέται η ποσότητα σάλιου που εκκρίνει

Ορολογία Η αντίδραση του σκύλου στη λήψη τροφής ονομάζεται ανεξάρτητη αντίδραση ή φυσική αντίδραση (unconditioned response) Η λήψη του φαγητού (που προκαλεί τη σιελόρροια) ονομάζεται ανεξάρτητο ερέθισμα (unconditioned stimulus) Το ερέθισμα που θα προσπαθήσουμε να «μάθουμε» στο πειραματόζωο να «συνδέει» με τη λήψη τροφής, ονομάζεται ουδέτερο ερέθισμα (neutral stimulus)

Διαδικασία 1. Παρέχεται φαγητό στο σκύλο, και μετριέται η ποσότητα σάλιου που εκκρίνει 2. Ακούγεται ένας ήχος και μετριέται η σιελόρροια. 3. Ακούγεται ο ήχος και μετά από λίγα δευτερόλεπτα παρέχεται φαγητό στο σκύλο. Μετριέται η σιελόρροια. 4. Η διαδικασία επαναλαμβάνεται για αρκετές φορές. 5. Ακούγεται ο ήχος και μετριέται η έκκριση σάλιου χωρίς την παρουσία φαγητού.

Σταγόνες σάλιου στη θέα του Ε.Ε. Αποτελέσματα Μετά από αρκετές επαναλήψεις της διαδικασίας, ο σκύλος αρχίζει να παρουσιάζει σιελόρροια, μόνο στο άκουσμα του ήχου. Σταγόνες σάλιου στη θέα του Ε.Ε. Δοκιμές Απόκτηση Α.Ε. + Ε.Ε.

Ερμηνεία Ο σκύλος έχει μάθει να συνδέει τον ήχο με την προσφορά φαγητού Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται και «απόκτηση»

Σχεδιάγραμμα Εξ. Μάθησης Πριν τη μάθηση Λήψη φαγητού Σιελόρροια Ήχος Καμία αντίδραση Μετά τη μάθηση Ήχος Σιελόρροια Εξαρτημένο ερέθισμα Εξαρτημένη αντίδραση

Φαινόμενα εξ. μάθησης Απόκτηση Απόσβεση-Εκμηδένιση Αυτόματη επαναφορά Γενίκευση και Διάκριση Μάθηση δευτέρου βαθμού

Απόσβεση (extinction) Εάν ένα εξαρτημένο ερέθισμα παρουσιαστεί μόνο του πολλές φορές, σταδιακά χάνει την ισχύ του Απόκτηση Α.Ε. + Ε.Ε. Απόσβεση Ε.Ε. Σταγόνες σάλιου στη θέα του Ε.Ε. Δοκιμές

Σταγόνες σάλιου στη θέα του Ε.Ε. Αυτόματη επαναφορά Μία εκμηδενισμένη εξαρτημένη συμπεριφορά μπορεί να επανέρθει μετά από λίγο καιρό Απόκτηση Α.Ε. + Ε.Ε. Απόσβεση Ε.Ε. Αυτόματη επαναφορά 24 ώρες παύση Σταγόνες σάλιου στη θέα του Ε.Ε. Δοκιμές

Γενίκευση και Διάκριση Γενίκευση ονομάζεται το φαινόμενο κατά το οποίο ερεθίσματα με παρόμοια αντιληπτικά χαρακτηριστικά με το εξαρτημένο ερέθισμα, προκαλούν την εξαρτημένη αντίδραση. Διάκριση ονομάζεται το φαινόμενο κατά το οποίο μαθαίνουμε να μην αντιδρούμε σε ερεθίσματα που έχουν παρόμοια αντιληπτικά χαρακτηριστικά με το εξαρτημένο ερέθισμα. Μπορείτε να σκεφτείτε πώς θα το κάνατε;

Μάθηση δεύτερου βαθμού Μάθηση δεύτερου βαθμού έχουμε όταν ένα εξαρτημένο ερέθισμα συνδέεται με ένα άλλο ουδέτερο ερέθισμα, το οποίο γίνεται με τη σειρά του εξαρτημένο Η μάθηση δεύτερου βαθμού αυξάνει την εφαρμοσιμότητα της εξαρτημένης μάθησης στην ανθρώπινη συμπεριφορά

Εξαρτημένος φόβος Οι συμπεριφοριστές υποστηρίζουν ότι οι φοβίες είναι αποτέλεσμα εξαρτημένης μάθησης Παράδειγμα: όταν βλέπω σκύλους έχω παραλυτικό φόβο που συνοδεύεται από έντονα συμπτώματα ρίγους και εφίδρωσης. Πώς θα μπορούσε αυτό να είναι αποτέλεσμα εξαρτημένης μάθησης; Πώς θα το θεραπεύατε; Συστηματική απευαισθητοποίηση Σε ποια αρχή της εξ. Μάθησης βασίζεται;

Περιορισμοί 1. Η ισχύς του εξαρτημένου ερεθίσματος δε φτάνει ποτέ αυτή του ανεξάρτητου ερεθίσματος 2. Η ένταση της εξαρτημένης συμπεριφοράς μειώνεται με την αύξηση του βαθμού μάθησης 3. Το ουδέτερο ερέθισμα συνδέεται πιο εύκολα με το ανεξάρτητο όταν προηγείται. Καλά αποτελέσματα έχουμε και με ταυτόχρονη παρουσίαση. Μάθηση όταν το ουδέτερο ερέθισμα έπεται του ανεξάρτητου, είναι ιδιαίτερα δύσκολη

Συνάφεια και Προβλεψιμότητα Κριτική Συνάφεια και Προβλεψιμότητα Ο Pavlov θεωρούσε ότι ο κρίσιμος παράγοντας για τη μάθηση, είναι η χρονική συνάφεια του ανεξάρτητου και του ουδέτερου ερεθίσματος. Ο Tolman (1932), πίστευε ότι ο κρίσιμος παράγοντας είναι το τι γνωρίζει το ζώο για τη σχέση των δύο ερεθισμάτων.

Πώς θα σχεδιάζατε το πείραμα; Rescorla (1967) O Rescorla, υιοθετώντας την άποψη του Tolman, υπέθεσε ότι η μάθηση είναι αποτελεσματική όταν το ουδέτερο ερέθισμα προβλέπει με ακρίβεια την ύπαρξη του ανεξάρτητου ερεθίσματος, και όχι απλά όταν έχουν χρονική συνάφεια μεταξύ τους Πώς θα σχεδιάζατε το πείραμα;

Rescorla (1967) Δύο ομάδες σκύλων. Τα ζώα δέχονται ηλεκτροσόκ. Στην πρώτη ομάδα ένας ήχος προηγείται πάντα του ηλεκτροσόκ. Στη δεύτερη ομάδα κάποια ηλεκτροσόκ δίνονται χωρίς την παρουσίαση ήχου Αποτέλεσμα: τα σκυλιά της πρώτης ομάδας συνέδεσαν τον ήχο με το ηλεκτροσόκ, ενώ τα σκυλιά της δεύτερης ομάδας δεν έκαναν τη σύνδεση

Ισοδυναμία εξ. ερεθισμάτων Μία γενική αρχή της εξαρτημένης μάθησης είναι ότι όλα τα ερεθίσματα μπορούν να συνδεθούν με οποιαδήποτε ανεξάρτητα ερεθίσματα. Αυτό όμως δεν είναι σωστό. Πειράματα έχουν δείξει ότι κάποια ερεθίσματα είναι καταλληλότερα από άλλα για να συνδεθούν με ένα ανεξάρτητο ερέθισμα

Αποστροφή γεύσης Garcia & Koelling (1966) Χορήγησαν τροφή με γεύση βανίλιας σε ποντίκια, η οποία προκάλεσε εμετό. Τα ποντίκια συνέδεσαν τη γεύση με τον εμετό και σταμάτησαν να τρώνε την τροφή. Αναγνωρίστε τα στοιχεία της μάθησης. Ποντίκια τα οποία ταυτόχρονα έτρωγαν την τροφή, άκουγαν ένα ήχο, και έβλεπαν ένα φως, αποστρεφόταν μόνο την τροφή και όχι τα άλλα ερεθίσματα Πώς διαπιστώθηκε αυτό;