α) ονόματα ουσιαστικά, β) ονόματα επίθετα γ) αντωνυμίες 

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ.
Advertisements

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β’ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Ενότητα 1 Ο φίλος μας το περιβάλλον
Αιτιολογικές προτάσεις
ΕΙΔΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ.
Ρήμα Υποκείμενο Αντικείμενο Κατηγορούμενο
Μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα Υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο
ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ
Αυτό το ΤΑΝΤΡΑ ήρθε από την Ινδία. Δεν πειράζει αν είσαι ή οχι προληπτικός, αξίζει ο κόπος να διαβάσεις...OK? Αυτό είναι ένα Tantra Totem Nepalese για.
ΣΑΝ ΤΟΝ ΣΚΥΛΟ ΜΕ ΤΗΝ ΓΑΤΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ ΤΟΥ Ε’1 ΝΙΚΗ, ΜΑΡΙΑ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.
Γνωριμία με το ρήμα, το υποκείμενο, το αντικείμενο και το αντικείμενο
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Τελικές – Αιτιολογικές προτάσεις
Ο Μάνος Χατζιδάκις για το νησί των συναισθημάτων
Η κατάσταση στην εκπαίδευση υποψηφίων οδηγών:
Ρήμα – Υποκείμενο –Κατηγορούμενο Συνδετικά ρήματα
Οι ειδικές προτάσεις είναι δευτερεύουσες ονοματικές ή ουσιαστικές προτάσεις που λειτουργούν ως συμπλήρωμα στο ρήμα ή άλλο ρηματικό τύπο, απαρέμφατο – μετοχή,
Ακατάλληλο και επιβλαβές περιεχόμενο στο διαδίκτυο
Αυτός : "θα παραγγείλω πίτσα Θέλεις και εσύ κάτι να σου παραγγείλω;"
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού.
Δευτερεύουσες προτάσεις Συμπερασματικές Εναντιωματικές Παραχωρητικές
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Ενότητα 6
Δευτερεύουσες προτάσεις.
Η Αιτιατική ως ετερόπτωτος προσδιορισμός
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Η αρνητική κριτική μας αναγκάζει να βελτιωνόμαστε! Όσοι διαφωνούν μόνο προβλήματα δημιουργούν…
ΟΙ ΟΝΟΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Δευτερεύουσες προτάσεις
Έλενα Αναγνωστοπούλου
Ευθείες και πλάγιες ερωτήσεις
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΕΙΜΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΝΟΜΙΖΩ ΠΩΣ ΕΙΜΑΙ;
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Δευτερεύουσες Ονοματικές Προτάσεις
ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Δευτερεύουσες Ονοματικές Προτάσεις
3. Πλάγιες ερωτήσεις Ορισμός: ονομάζονται έτσι, διότι μεταφέρονται εμμέσως (πλαγίως) από ένα πρόσωπο σε άλλο.
Σεμπάστιαν Πίλαρτζικ Θάνος Κανέλλος Τζαβέλας Νέστορας
Μερικές φορές νιώθω πολύ θυμωμένη!!
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΝΙΔΙΟΥ ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ - ΧΡΟΝΙΚΑ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ
2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας
Τα φωνήεντα είναι επτά και φωνάζουν δυνατά : α,ε,ι,η,ο,υ,ω
Μια φορά κι έναν καιρό, υπήρχε ένα νησί στο οποίο ζούσαν όλα τα συναισθήματα. Εκεί ζούσαν η Ευτυχία, η Λύπη, η Γνώση, η Αγάπη και όλα τα άλλα συναισθήματα.
2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας
Η ΦΥΣΙΚΗ ΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΟ ΛΟΓΟ Διδ/σα: Έλ. Κελεσίδου
Παρουσίαση: Ευρυδίκη Παπαγεωργίου (Σύμβουλος Ελληνικών)
1.ΠΟΙΟΙ ΛΟΓΟΙ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΕ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ;
Οι Δευτερεύουσες προτάσεις της αρχαίας ελληνικής
ONOMATIKEΣ ΦΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ
Εργασία της ομάδας Εφήβων Συμβούλων Συνήγορου του Παιδιού Πρώτη περίοδος: Ιανουάριος – Μάρτιος 2009 ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ Το δικαίωμα έκφρασης.
Greek II LECTURE 6 MRS DOXA EFSTATHIOU. 1.Θα περάσουν το Πάσχα στην Καλαμπάκα. 2. Η Καλαμπάκα είναι στη Θεσσαλία. 3. Η Ηρώ. 4. Τα Μετέωρα είναι ψηλοί.
ΧΡΟΝΟΙ-ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ- ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Καθόμουν στην τουαλέτα και έκανα ό,τι έκανα όταν ξαφνικά άκουσα…
Γραφή μετρήσεων με σημαντικά ψηφία
Η ΦΥΣΙΚΗ ΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Φύλο εργασίας :στο σώμα του ανθρώπου, έκοψαν και κόλλησαν εικόνες ,όπου το σώμα λέει ΝΑΙ (ευχάριστα αγγίσματα)
Υποκείμενο-Ρήμα-Αντικείμενο-Κατηγορούμενο
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΤΟ ΛΕΝΕ ΑΓΑΠΗ. . .;
ΟΜΑΔΑ Β΄ Βουντουράκης Γιώργος Αλευράκης Γιώργος Αλιφιεράκης Κωνσταντίνος Γκογκολάουρι Αλέξανδρος Καλαϊτζιδάκης Γιώργος Η Γλώσσα των νέων.
Απο τον ευθυ στον πλαγιο λογο
Μάθημα 8ο Ζητήματα γραφής και επιμέλειας κειμένου-εργασίας
Καθόμουν στην τουαλέτα και έκανα ό,τι έκανα όταν ξαφνικά άκουσα…
Μαθαίνω τους χρόνους των ρημάτων με τη Ριρή
πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις
Κάλεσα τον υδραυλικό με σκοπό να μας φτιάξει τη βρύση.
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Ξενοφών, ελληνικά, Επεξεργασία κειμένου με σκοπό την εμπέδωση της αναγνώρισης συντακτικών όρων μιας πρότασης και την κατανόηση του συντακτικού ρόλου.
Αν κάνει καλό καιρό, θα πάμε εκδρομή.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ονοματικές λέγονται οι δευτερεύουσες προτάσεις που είναι ισοδύναμες με: α) ονόματα ουσιαστικά, β) ονόματα επίθετα γ) αντωνυμίες  και χρησιμοποιούνται ως όροι της πρότασης από την οποία εξαρτώνται, δηλαδή ως: α) υποκείμενο, β) αντικείμενο, γ) κατηγορούμενο, δ) προσδιορισμός. Μερικές φορές μπορούν να αντικαταστήσουν ένα όνομα ή να αντικατασταθούν από ένα όνομα.

1) Είναι γνωστό ότι οι Κορίνθιοι ναυπήγησαν τριήρεις. Η δευτερεύουσα πρόταση: «ότι οι Κορίνθιοι ναυπήγησαν τριήρεις» χρησιμοποιείται ως υποκείμενο της κύριας πρότασης. (Ποιο είναι γνωστό = ότι οι Κορίνθιοι ναυπήγησαν τριήρεις.) Θα μπορούσαμε να αντικαταστήσουμε τη δευτερεύουσα πρόταση με όνομα, π.χ. Είναι γνωστή η ναυπήγηση τριήρεων από τους Κορινθίους. 2) Θέλω να φάω. Η δευτερεύουσα πρόταση «να φάω» χρησιμοποιείται ως αντικείμενο της κύριας πρότασης. (Τι θέλω = να φάω) Θα μπορούσαμε να αντικαταστήσουμε τη δευτερεύουσα πρόταση με όνομα, π.χ. Θέλω φαγητό.

Οι ονοματικές προτάσεις ανάλογα με την ιδιαίτερη σημασία τους και ανάλογα με το σύνδεσμο που τις εισάγει χωρίζονται σε: α) ειδικές, β) βουλητικές, γ) ενδοιαστικές, δ) πλάγιες ερωτηματικές και ε) ονοματικές αναφορικές.

Ειδικές λέγονται οι προτάσεις που εισάγονται με τους ειδικούς συνδέσμους ότι, πως, που. Εξαρτώνται 1ον  από ρήματα: α) λεκτικά δηλαδή τα ρήματα που δηλώνουν λόγο, π.χ. λέω, ομολογώ, ισχυρίζομαι, υπόσχομαι, κατηγορώ, συκοφαντώ, ειδοποιώ, τηλεφωνώ, ανακοινώνω, γράφω, διαβάζω, σημειώνω, υπονοώ κ.ά. Μου ανακοίνωσε ότι παραιτήθηκε. • Με ειδοποίησε ότι δε θα έρθει στο πάρτι

β. δεικτικά, δηλαδή τα ρήματα που έχουν τη σημασία του δείχνω, όπως: αποδεικνύω, δηλώνω, φανερώνω, παρασταίνω, πείθω, προσποιούμαι, παριστάνω κ.ά. • Προσποιήθηκε ότι είναι άρρωστος. • Της έδειξε ότι έκανε λάθος που πήγε στο χορό.   γ. αισθητικά, δηλαδή τα ρήματα που έχουν σχέση με τις αισθήσεις, π.χ. βλέπω, ακούω, νιώθω, καταλαβαίνω, παρατηρώ κ.ά. • Νιώθω ότι δε σου άρεσε το φαγητό. • Κατάλαβε πως έπρεπε να φύγει. 

δ. δοξαστικά, δηλαδή όσα έχουν τη σημασία του νομίζω, όπως: πιστεύω, υποθέτω, υποψιάζομαι, φαντάζομαι κ.ά. • Υποψιάζομαι πως αυτός είναι ο κλέφτης. • Να υποθέσω ότι συμφωνείς; ε. γνωστικά, δηλαδή όσα σημαίνουν γνώση, π.χ. γνωρίζω, ξέρω, μαθαίνω, πληροφορούμαι, εννοώ, κατανοώ κ.ά. • Μαθαίνω ότι δεν είσαι προσεκτικός στο σχολείο.

2ον α. από αμετάβατα ρήματα στο γ' πρόσωπο ενικού, π.χ. με πειράζει, με ενοχλεί, μου φαίνεται κ.ά. β. από απρόσωπα ρήματα, π.χ. λέγεται, φαίνεται, διαδίδεται, υποτίθεται κ. ά. γ. απρόσωπες εκφράσεις, π.χ. είναι κρίμα, είναι ψέμα, είναι βέβαιο κ.ά. δ. από περιφράσεις που έχουν συγγενική σημασία με τα ρήματα που προαναφέραμε, π.χ. έχω τη γνώμη, έχω την υποψία, έχω την πληροφορία, είμαι της γνώμης, είμαι βέβαιος, είμαι σίγουρος κ.ά.  • Λέγεται πως το αεροπλάνο θα έχει καθυστέρηση. • Έχω τη γνώμη πως η στάση του δεν ήταν η σωστή. • Είμαι βέβαιος πως εσύ φταις για όλα. • Είναι ψέμα ότι ο μοναδικός φταίχτης ήταν ο Γιώργος.

3ον  από ουσιαστικά που έχουν συγγενική σημασία με τα ρήματα που προαναφέραμε, π.χ. γνώση, γνώμη, διάδοση, πληροφορία, αίσθηση, δήλωση, αντίληψη, υποψία, ελπίδα κ.ά. • Αποδείχτηκε ψεύτικη η διάδοση, πως το αεροπλάνο θα έχει καθυστέρηση. • Η πληροφορία, ότι θα πάρουμε τελικά το δάνειο, με ενθουσίασε.   4ον από αντωνυμίες δεικτικές και αόριστες ουδετέρου γένους, π.χ. αυτό, εκείνο, κάποιο, κάτι κ.ά. • Όλοι το ξέρουν αυτό, ότι θα παντρευτεί την Ελένη. • Μάλλον ξέχασες κάτι, πως κανείς δε θα μας αφήσει να φύγουμε.

Χρησιμοποιούνται: α. ως υποκείμενο των απρόσωπων ρημάτων ή εκφράσεων, π.χ. • Λέγεται πως το αεροπλάνο θα έχει καθυστέρηση. • Θεωρείται βέβαιο πως η στάση του δεν ήταν η σωστή. • Μου φαίνεται ότι δε με ξέρεις καλά. • Είναι βέβαιο ότι δε με ξέρεις καλά. β. ως αντικείμενο, π.χ.   • Υποψιάζομαι πως αυτός είναι ο κλέφτης. • Προσποιήθηκε ότι είναι άρρωστος.  

γ. ως επεξήγηση, π.χ.   • Αποδείχτηκε ψεύτικη η διάδοση, ότι το αεροπλάνο θα έχει καθυστέρηση. • Όλοι το ξέρουν αυτό, ότι θα παντρευτεί την Ελένη.   δ. ως κατηγορούμενο (σπανιότερα) π.χ. • Ο Νίκος φαίνεται ότι είναι βαριά άρρωστος.

ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ 1) Οι ειδικές προτάσεις μπορεί να εισάγονται και με το να, όταν το ρήμα της πρότασης από την οποία εξαρτώνται εκφράζει αμφιβολία, π.χ.   • Πιστεύω να έρθεις στο πάρτι (ότι θα έρθεις στο πάρτι). • Είναι πιθανό να τα έφαγε όλα ο Γιώργος (ότι ο Γιώργος τα έφαγε όλα). 2) Μερικές φορές μπορεί να εισάγονται και με το σύνδεσμο και, όταν το ρήμα της πρότασης από την οποία εξαρτώνται έχει τη σημασία του αισθάνομαι ή νομίζω, π.χ. • Νομίζεις και έφυγε επίτηδες με τέτοιο τρόπο (ότι έφυγε…)