ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 20111 ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ Επιμέλεια: Β. Παπαδάκη, Σύμβουλος-Φιλόλογος Εποπτεία: Δρ. Αφροδίτη Αθανασοπούλου Νέα Αναλυτικά Προγράμματα:

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αριάδνη Σαχίνογλου, Α’ Γυμνασίου
Advertisements

Φύση :Mια φίλη ζητά βοήθεια
Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
4ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων Συνεργάτες στη Μάθηση Microsoft Hellas.
Ιωάννα Παπαβασιλείου-Χαραλαμπάκη
ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ
Ασκήσεις Συνδυαστικής
Νέα Αναλυτικά Προγράμματα: Πρόγραμμα Σπουδών Λογοτεχνίας
Η Τοπική Ιστορία στο σχολείο: Αυτός ο κόσμος ο μικρός ο μέγας
Χριστούγεννα όπως πραγματικά έγιναν
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Ο Dalai Lama είπε «Διαβάστε το για να δείτε αν όντως ισχύει για εσάς!»
ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
Έκλειψη σελήνης Μύθοι και μυστήρια περιβάλλουν το φεγγάρι από γενέσεως κόσμου. Ο άνθρωπος πίστευε ότι η Σελήνη -όπως και ο Ήλιος- επηρέαζε τα πάντα γύρω.
1 ΓΕΛ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΜΗΜΑΤΟΣ Α
Ευρωπαϊκή Επιτροπή Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης & Πολιτισμού Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Πολιτισμός και Παραδόσεις της Πατρίδας μου.
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού.
17ο ΔΗΜ. ΣΧΟΛ. ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ ΤΑΞΗ Δ-2 ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ
«Δείπνο για τέσσερις» Κατσαρίδου Σοφία Ευθιμιάδου Αλεξάνδρα
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
Ενότητα :1.Γνωριμία με την Κύπρο μας μέσα από εικονικό υλικό
Η γειτονιά που γέμισε ήχους
Τα Ουράνια Σώματα Στη Λογοτεχνία και στη Λαϊκή Παράδοση
Όλα τώρα γύρω μου γελούνε κι απ’ αγάπη τώρα με μεθούνε σαν φιλώ γλυκά τα δυο σου χείλη που `ναι σαν τριαντάφυλλα τ’ Απρίλη.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ ΣΤΟ ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
2η ΤΗΛΕΔΙΑΣΚΕΨΗ 11/3/2011 ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
ΦΩΣ - ΣΚΟΤΑΔΙ Μαρία Ιγγλέζου Β Λυκείου
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ –ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ-BULLYING
ΣεβΟμαστε τη διαφορετικΟτητα…
Σ ΄ αγαπώ Είσαι για μένα το πιο τρελό μου όνειρο.
Προφορική (Απευθείας ) Επικοινωνία
Εργασία Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Διδ/ων Καθ/της: Μαγαλιού Λ.
Νιάκαρος Κωστής Καθηγήτρια: Βασιλική Παπακίτσου
Διαθεματική Ανάλυση και Παρουσίαση Ποιήματος
ΛΗΘΗ, Λορέντζου Μαβίλη Επιμέλεια: Κατερίνα Κάζηρα.
Φέρε με πάλι στους παλιούς καιρούς, καρδιά νοσταλγική, κι άσε με εκεί μονάχο σα ναυαγό που πρόφτασε την ώρα πόλαμψε η αστραπή κι' αρπάχτηκε στο βράχο.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΠΟ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν.Πέλλας.
Σεμινάρια Επιθεωρητών Φιλολογικών Μαθημάτων Φεβρουάριος – Μάρτιος 2012 Σόνια Κούμουρου, Σύμβουλος Λογοτεχνίας Βασιλική Σελιώτη, Φιλόλογος, Γραφείο Α.Π.
 Ο Κωστής Παλαμάς γεννήθηκε στην Πάτρα στις 13 Ιανουαρίου 1859 από γονείς που κατάγονταν από το Μεσολόγγι. Πέθανε στην Αθήνα στις 27 Φεβρουαρίου 1943.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΕΑΣ ΚΑΡΥΑΣ Β’ τάξη Σχ
Κώστας Βάρναλης. Πύργος – σημερινή Βουλγαρία « Ποιητής του προλεταριάτου » - Μ. Βίτι Περιοδικά Ηγησώ και Νουμάς « Το ξύλο, η καθαρεύουσα και.
Παράδοση και Μοντερνισμός. Διδασκαλία και Αξιολόγηση
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΚΑΝΑΣ.
ΣΔΕ ΝΑΟΥΣΑΣ Σχέδιο Δράσης Β’ Τετραμήνου Μελοποιημένη ποίηση.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 17 Ο Ιησούς υπερασπίστηκε και εξύψωσε τις γυναίκες και τα παιδιά στην καινούρια ανθρωπότητα Μπραϊμάκης Αχιλλέας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 10: Χριστούγεννα! Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών.
ΔΗΜΟΤΙΚΌ ΤΡΑΓΟΎΔΙ Το ελληνικό δημοτικό τραγούδι ως λογοτεχνικό είδος αντλεί το υλικό του από την προφορική λογοτεχνική παράδοση, δηλαδή αυτήν που αναπτύσσεται.
«DIFRIENDS» Κατερίνα Μαρία-Αγγελική Βασιλική Ανδριάνα Σενάριο για το μάθημα της Γλώσσας Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Κ. Κατερίνα Νικολοπούλου.
Ρυθμός και μετρική: ρυθμός, μετρικά σχήματα και σχήματα λόγου μετρική: τα δύο μετρικά συστήματα τύποι στίχου: ο έμμετρος στίχος, ο ελευθερωμένος στίχος,
ΨΥΛΛΑ ΟΥΡΑΝΙΑ 4497 ΕΞΑΜΗΝΟ ΄Ζ ΜΑΘΗΜΑ: Η ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: κ. ΠΟΛΙΤΗΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ.
««Η πράξη της ανάγνωσης και η δημιουργική γραφή στη Λογοτεχνία» ««Δημιουργική ανάγνωση και δημιουργική γραφή στο σημερινό σχολείο της κρίσης: αναζητώντας.
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο
Ο ρυθμός κάνει να ξεχωρίζει το ποίημα από το πεζό κείμενο.
ΞΕΝΙΤΙΑ Ονοματεπώνυμο: Κόνιαρη Ζωή Όνομα Καθηγητή: κ. Ζάχου Μάρθα
" Παράδοση ... και ΛαΪκά Δρώμενα ".
Μεγάλο Ορφανό Νομού Ξάνθης
(Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας) «Κοιμήσου Αστρί»
«Ειρήνη» Γιαννησ ριτσοσ ποίημα
Δειγµατική διδακτική προσέγγιση του λογισµικού "Όψεις της Θρησκείας"
Κοκκινομηλιώτη Ελένη Μαθητές Γ΄ τάξης Γυμνασίου Κασσιώπης
Με το σεις και με το σας (3)
Το παραμύθι της Περσεφόνης
Αποτελεσματικές Στρατηγικές Μάθησης
Η εξέλιξη της ποίησης.
Διαθεματική δραστηριότητα στη Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Αργυρώ Μοχιανάκη – 4 ο Γυμνάσιο Ηρακλείου.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ Επιμέλεια: Β. Παπαδάκη, Σύμβουλος-Φιλόλογος Εποπτεία: Δρ. Αφροδίτη Αθανασοπούλου Νέα Αναλυτικά Προγράμματα: Πρόγραμμα Σπουδών Λογοτεχνίας

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Τάξη: Α΄ Γυμνασίου Θεματική Ενότητα: Λαϊκή παράδοση και Λογοτεχνία Ειδικοί διδακτικοί στόχοι (Π.Σ.Λ., σ. 83) Έμφαση στις παλαιότερες μορφές ζωής και στη λαϊκή πολιτιστική και λογοτεχνική κληρονομιά Έμφαση στις παλαιότερες μορφές ζωής και στη λαϊκή πολιτιστική και λογοτεχνική κληρονομιά Πρόσφορες αναφορές στη «συγγενή» παράδοση των λαών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης: Βαλκανικής χερσονήσου και Μεσογείου Πρόσφορες αναφορές στη «συγγενή» παράδοση των λαών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης: Βαλκανικής χερσονήσου και Μεσογείου

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Τάξη: Α΄ Γυμνασίου Θεματική Ενότητα: Λαϊκή παράδοση και Λογοτεχνία Στόχοι λογοτεχνικού γραμματισμού Α΄ και Β΄ τάξης Γυμνασίου → «Γραμματική» της λογοτεχνικής γλώσσας Ποιητικός λόγος: σύνταξη ποιητικών προτάσεων Ποιητικός λόγος: σύνταξη ποιητικών προτάσεων Αφηγηματικός λόγος: δομικά υλικά αφηγηματικού κόσμου, «γραμματικά» πρόσωπα αφηγηματικής γλώσσας Αφηγηματικός λόγος: δομικά υλικά αφηγηματικού κόσμου, «γραμματικά» πρόσωπα αφηγηματικής γλώσσας → Θεωρία των λογοτεχνικών ειδών Είδη λαϊκής στιχουργικής και αφηγηματικής παράδοσης: το δημοτικό τραγούδι, μύθοι/παραμύθια Είδη λαϊκής στιχουργικής και αφηγηματικής παράδοσης: το δημοτικό τραγούδι, μύθοι/παραμύθια

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Κείμενα προς συνεξέταση: ΑΝΩΝΥΜΗ & ΕΠΩΝΥΜΗ ΠΟΙΗΣΗ: ΑΝΩΝΥΜΗ & ΕΠΩΝΥΜΗ ΠΟΙΗΣΗ: α) «Ύπνε μου έπαρέ μου το» (δημοτικό) α) «Ύπνε μου έπαρέ μου το» (δημοτικό) β) «Νανούρισμα» (δημοτικό) β) «Νανούρισμα» (δημοτικό) γ) Κ. Βάρναλης, «Η μάνα του Χριστού» γ) Κ. Βάρναλης, «Η μάνα του Χριστού» (απόσπασμα από τη συλλογή «Το Φως που Καίει», 1922) (απόσπασμα από τη συλλογή «Το Φως που Καίει», 1922) -Μελοποιημένο σε μουσική Ν. Μαμαγκάκη στο δίσκο -Μελοποιημένο σε μουσική Ν. Μαμαγκάκη στο δίσκο «Σκλάβοι Πολιορκημένοι» «Σκλάβοι Πολιορκημένοι»

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Γιατί και Βάρναλης; Μεταξύ άλλων (συσχετισμοί περιεχομένου και μορφής με νανουρίσματα), Μεταξύ άλλων (συσχετισμοί περιεχομένου και μορφής με νανουρίσματα), για να καταδειχθεί ότι οι μεγάλοι μας ποιητές δεν απαξιώνουν τη λαϊκή παράδοση αλλά για να καταδειχθεί ότι οι μεγάλοι μας ποιητές δεν απαξιώνουν τη λαϊκή παράδοση αλλά «συνομιλούν» μαζί της. «συνομιλούν» μαζί της.

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Α΄ Κείμενο: Ύπνε μου, έπαρέ μου το Ύπνε μου κι έπαρέ μου το, κι άμε το στα περβόλια και την ποδιά του 1 γέμισε τριαντάφυλλα και ρόδα. Τα ρόδα νά ’ν’ της μάνας του, τα μήλα του κυρού 2 του και τ’ άσπρα τα τριαντάφυλλα νά ’ναι του σάντουλού 3 του. 5Ο ύπνος τρέφει τα μωρά κι ο κάμπος τα βοσκάρια 4, κι εμένα το παιδάκι μου το τρέφουνε τα χάδια. Ο ύπνος μου στα μάτια σου κι η γειά 5 στην κεφαλή σου κι η αγρυπνιά στον κύρη σου να κάμει το προικί σου. Κοιμήσου που στον γάμο σου, στ’ αρραβωνιάσματά σου, 10θ’ ανοίξουν ρόδα και ανθοί μέσα στην κάμαρά σου. Τα χιόνια αλεύρια θα γενούν και τα βουνά δαμάλια 6 κι η θάλασσα γλυκό κρασί να πιούν τα παλικάρια ποδιά = εδώ, αγκαλιά· 2 κυρού = κύρη, πατέρα· 3 σάντουλου =νονού· 4 βοσκάρια = αυτά που βόσκουν· 5 γειά = υγεία· 6 δαμάλια= μοσχάρια.

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Β΄ Κείμενο: Νανούρισμα Έλα, νύπνε, 1 κι έπαρέ το 2 Έλα, νύπνε, 1 κι έπαρέ το 2 και γλυκά αποκοίμισέ το. και γλυκά αποκοίμισέ το. Έλα, νύπνε, μερωτή 3 μου, Έλα, νύπνε, μερωτή 3 μου, μέρωσέ μου το παιδί μου. μέρωσέ μου το παιδί μου. 5 Δώσ’ του, Παναγία, χρόνοι, 5 Δώσ’ του, Παναγία, χρόνοι, να γενεί παππούς μ’ αγγόνι. να γενεί παππούς μ’ αγγόνι. Νάνι το παιδί μου, νάνι, Νάνι το παιδί μου, νάνι, κι όπου τού πονεί να γειάνει 4. κι όπου τού πονεί να γειάνει 4. Που κοιμάται και μερώνει Που κοιμάται και μερώνει 10 και ξυπνά και μεγαλώνει. Που κοιμάται σαν αρνάκι Που κοιμάται σαν αρνάκι Το γλυκό μου μωρουδάκι. Το γλυκό μου μωρουδάκι._______________ 1.νύπνε = ύπνε· 2.έπαρέ το = πάρ’ το·3.μερωτή = που ημερώνεις, χαρίζεις ηρεμία· 4.γειάνει =γιατρευτεί.

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Γ΄ Κείμενο: Κώστα Βάρναλη, «Η μάνα του Χριστού» (απόσπασμα) Φεύγεις πάνου στην άνοιξη, γιέ μου καλέ μου, Άνοιξή μου γλυκιά, γυρισμό που δεν έχεις. Η ομορφιά σου βασίλεψε κίτρινη, γιέ μου, δεν μιλάς, δεν κοιτάς, πως μαδιέμαι γλυκέ μου !

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 20119

10 ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2011 El Greco, Pieta El Greco, Pieta

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ / ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ / ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ 1. α) Ποια είναι τα κοινά στοιχεία που συνδέουν τα παραπάνω λαϊκά νανουρίσματα με το ποίημα του Βάρναλη; β) Αναφέρονται σε αγόρι ή κορίτσι (και από τι το καταλαβαίνετε); β) Αναφέρονται σε αγόρι ή κορίτσι (και από τι το καταλαβαίνετε); Κοινά στοιχεία: → η μάνα (ο παραδοσιακός ρόλος της μάνας που νανουρίζει = διαχρονικό στοιχείο οικογενειακής ζωής) → το παιδί (τρυφερότητα: «το παιδάκι μου», «γλυκό μου μωρουδάκι», «καλέ μου...γλυκέ μου») Στο Α΄ ποίημα: κορίτσι («χάδια, προικί, γάμος…») Στο Β΄ ποίημα: αγόρι («να γενεί παππούς…») Στο Γ΄ ποίημα: «γιε μου»

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ / ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ / ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ 2. Παρά τα κοινά στοιχεία υπάρχει μια χτυπητή διαφορά: ποια είναι αυτή κι από ποια στοιχεία διαφορά: ποια είναι αυτή κι από ποια στοιχεία την καταλαβαίνουμε; την καταλαβαίνουμε; Το Γ΄ δεν είναι νανούρισμα αλλά «μοιρολόγι»: «Φεύγεις», «γυρισμό δεν έχεις», «μαδιέμαι» «Φεύγεις», «γυρισμό δεν έχεις», «μαδιέμαι» πβ. και τον τίτλο: «Η μάνα του Χριστού» (= χαροκαμένη) πβ. και τον τίτλο: «Η μάνα του Χριστού» (= χαροκαμένη) νανούρισμα  μοιρολόγι νανούρισμα  μοιρολόγι     Ελπίδα/προσδοκία ακύρωση/οριστική ματαίωση Ελπίδα/προσδοκία ακύρωση/οριστική ματαίωση προς το μέλλοντης ζωής

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ / ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ / ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ 3. α) Σε ποια από τα παραπάνω ποιήματα υπάρχουν παράξενες εικόνες-με-τις-λέξεις (νιώθουμε δηλαδή πως οι λέξεις δεν χρησιμοποιούνται κατά λέξη αλλά σαν μεταφορές, για να σημάνουν κάτι άλλο); Στο Α: 4 τελευταίοι στίχοι: ευχές της μάνας για πλούσιο γάμο και πλούσια ζωή: «θ’ ανοίξουν ρόδα…», « τα χιόνια αλεύρια θα γενούν και τα βουνά δαμάλια… », «κι η θάλασσα…» Στοιχεία λαϊκής ποίησης: σχήμα Υπερβολής, κυριαρχικός ρόλος Φύσης κυριαρχικός ρόλος Φύσης «αλεύρια…» → ψωμί: το βασικότερο αγαθό για τους ανθρώπους της υπαίθρου μαζί με το «κρασί…» αλλά και τα ζώα/ «δαμάλια» «αλεύρια…» → ψωμί: το βασικότερο αγαθό για τους ανθρώπους της υπαίθρου μαζί με το «κρασί…» αλλά και τα ζώα/ «δαμάλια» Στο Β: Απόλυτη κυριολεξία (εκτός μόνο από τη -λογική κι αυτή- παρομοίωση: «που κοιμάται σαν αρνάκι») Στο Γ: «Η ομορφιά σου βασίλεψε κίτρινη…»→ 2 δυνατές ερμηνείες > βλ. επόμενο σκέλος ερώτησης…

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ / ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ / ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ 3. β) Πώς καταλαβαίνετε τη φράση «η ομορφιά σου βασίλεψε κίτρινη» στο ποίημα του Βάρναλη; Σημαίνει κυριολεκτικά: «η ομορφιά σου είναι σαν τον [κίτρινο] ήλιο το πρωί», «η ομορφιά σου είναι σαν τον [κίτρινο] ήλιο το πρωί», ή μήπως μεταφέρει μια άλλη σημασία, και ποια; ή μήπως μεταφέρει μια άλλη σημασία, και ποια; Βασιλεύω: Βασιλεύω: 1η ερμηνεία: ο ήλιος τη μέρα (κίτρινος), «βασιλιάς» του ουρανού 1η ερμηνεία: ο ήλιος τη μέρα (κίτρινος), «βασιλιάς» του ουρανού ή 2η ερμηνεία: ο ήλιος (κόκκινος σαν βασιλιάς) στη δύση του 2η ερμηνεία: ο ήλιος (κόκκινος σαν βασιλιάς) στη δύση του  εδώ η 2η ερμηνεία: συνδέεται -μεταφορικά- με το χλωμό χρώμα του νεκρού εδώ η 2η ερμηνεία: συνδέεται -μεταφορικά- με το χλωμό χρώμα του νεκρού

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ / ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ / ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ 4. Συγκρίνετε τον ρυθμό στα «Παιδικά νανουρίσματα» και στη «Μάνα του Χριστού»: τι παρατηρείτε; Ποιες συλλαβές τονίζονται; Ο ρυθμός παραμένει ακριβώς ο ίδιος; Ποιο είναι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του μετρικού ρυθμού στο ποίημα του Βάρναλη; ΠΡΟΣΟΧΗ!  Στη μετρική θεωρία η 1 η συλλαβή κάθε ημιστιχίου είναι ουδέτερη (δεν μας ενδιαφέρει αν τονίζεται ή όχι)  Η τελευταία τονισμένη συλλαβή κάθε στίχου είναι πολύ βασική (δεν μένει ποτέ χωρίς τόνο)

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ / ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ / ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Ποιες συλλαβές τονίζονται στα «παιδικά νανουρίσματα»: Ποιες συλλαβές τονίζονται στα «παιδικά νανουρίσματα»: Στο Α΄ τονίζονται οι ζυγές συλλαβές ( …14, αν και όχι όλες πάντα) → έχουμε «ιαμβικό» στίχο. Ο πιο γνωστός είναι ο «εθνικός» ή «δημοτικός» μας στίχος, ο ιαμβικός 15 σύλλαβος (με τομή στην 8 η συλλαβή) Στο Α΄ τονίζονται οι ζυγές συλλαβές ( …14, αν και όχι όλες πάντα) → έχουμε «ιαμβικό» στίχο. Ο πιο γνωστός είναι ο «εθνικός» ή «δημοτικός» μας στίχος, ο ιαμβικός 15 σύλλαβος (με τομή στην 8 η συλλαβή) Στο Β΄ τονίζονται οι μονές συλλαβές ( …ίσως όχι όλες) → έχουμε «τροχαϊκό» στίχο Στο Β΄ τονίζονται οι μονές συλλαβές ( …ίσως όχι όλες) → έχουμε «τροχαϊκό» στίχο

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ / ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ / ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του μετρικού ρυθμού στο ποίημα του Βάρναλη: Στο ποίημα του Βάρναλη τονίζονται σε όλους τους στίχους σταθερά οι συλλαβές Στο ποίημα του Βάρναλη τονίζονται σε όλους τους στίχους σταθερά οι συλλαβές → Έχουμε αναπαιστικό ρυθμό: συνηθίζεται στα → Έχουμε αναπαιστικό ρυθμό: συνηθίζεται στα εμβατήρια (πβ. το τριπόδισμα του αλόγου), εμβατήρια (πβ. το τριπόδισμα του αλόγου), αλλά και στα μοιρολόγια («ρυθμός του λυγμού») αλλά και στα μοιρολόγια («ρυθμός του λυγμού»)

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Τονίζεται ότι η διδασκαλία στοιχείων του λογοτεχνικού γραμματισμού μπορεί να διαφοροποιηθεί από τον διδάσκοντα (π.χ. να δοθούν όλα ή μερικά στοιχεία στιχουργικής), ανάλογα με τις προϋπάρχουσες γνώσεις αλλά και τη δυναμική της συγκεκριμένης ομάδας μαθητών. Τονίζεται ότι η διδασκαλία στοιχείων του λογοτεχνικού γραμματισμού μπορεί να διαφοροποιηθεί από τον διδάσκοντα (π.χ. να δοθούν όλα ή μερικά στοιχεία στιχουργικής), ανάλογα με τις προϋπάρχουσες γνώσεις αλλά και τη δυναμική της συγκεκριμένης ομάδας μαθητών.

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Σύνοψη περιεχομένου-γραμματισμού Νανουρίσματα (από το – ναά που λένε τα μωρά όταν νυστάζουν→επαναλαμβανόμενο γίνεται «νάνι») Γνωρίσματα: -Επίκληση στον ύπνο, στους Αγίους και την Παναγία ( ως το διαχρονικό σύμβολο μητρότητας) -Γεμάτα φαντασία, τρυφερότητα, υποσχέσεις, ελπίδες για ένα καλύτερο μέλλον -Με μονότονο, υποβλητικό ρυθμό, επαναλαμβανόμενα μοτίβα -Υπερβολή, επαναλήψεις, αντιθέσεις, προσωποποιήσεις και έντονο το στοιχείο της Φύσης (γενικότερα γνωρίσματα της δημοτικής ποίησης)

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 1. Να ζητήσετε από τους γονείς ή τους παππούδες σας να σας τραγουδήσουν νανουρίσματα που χρησιμοποιούσαν οι δικοί τους γονείς και να τα καταγράψετε. Να εντοπίσετε ομοιότητες και διαφορές (μορφής και περιεχομένου) με τα νανουρίσματα που έχετε διδαχθεί.

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ (ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ) 2. Συγκρίνετε το ποίημα του Βάρναλη με το περιεχόμενο και τη μελωδία τού «Ω γλυκύ μου έαρ» ή και άλλων μοιρολογιών της Παναγίας που ψάλλονται στην εκκλησία τη Μεγάλη Παρασκευή. 3. «μαδιέμαι» σημαίνει ξεριζώνω τα μαλλιά μου: αναζητήστε περιγραφές και εικόνες για το πώς θρηνούσαν οι γυναίκες τα αγαπημένα τους πρόσωπα από την αρχαία εποχή.

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Ευχαριστούμε πολύ για την προσοχή σας!