Φύση, Κοινωνία και Κουλτούρα Προαπαιτούμενα για την κατανόηση του Κοινωνικού.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Advertisements

αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Προβλήματα που διαπιστώθηκαν από την εφαρμογή των αρχών του συμπεριφορισμού Χριστίνα Σολομωνίδου Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Π.Θ.
2. ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Κοινωνιολογία Οι Βασικές Έννοιες Michael Hughes Carolyn J. Kroehler.
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
Δαρβίνος-ο δημιουργός της θεωρίας της Εξέλιξης
7.1 Η εξέλιξη και οι μαρτυρίες της
Τα είδη δε μένουν σταθερά, αμετάβλητα, αλλά εξελίσσονται στη διάρκεια μεγάλων συνήθως χρονικών περιόδων. Η σύγχρονη ποικιλία ειδών, η μεγαλύτερη από οποιαδήποτε.
Ανάπτυξη και Λειτουργία
ΦΟΡΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
Γνωστική προσέγγιση: Μελέτη στην αφετηρία της νόησης
ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΚΑΙ ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΑΛΗΘΕΙΑΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Γιάννης Πεχτελίδης 12/4/2017.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
ΥΠΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΥΠΟΚΟΥΛΤΟΥΡΑ
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Τι αλλάζει στη διδασκαλία και στη μάθηση με τη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού Μαρία Κορδάκη, MEdu, PhD.
Θεωρία Πολιτισμικού Κεφαλαίου
5 η διάλεξη: 30/3/2015 Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική.
Διδασκαλία Βιολογίας Γ’ Γυμνασίου ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΟΛΥΔΩΡΟΣ MSc Βιολόγος.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Οι πεποιθήσεις για τη νοημοσύνη και τη σχέση της με τη σχολική επίδοση.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ-ΑΛΜΠΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Διδάσκουσα Π.Δ. 407/80 ΜΑΘΗΜΑ 1 Ο (15/02/2013): ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ.
ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑ 10. Επιθετικότητα Συνηθισμένο φαινόμενο Μπορεί να αποτελεί από τη μαζική βία ενός πολέμου ως τα καθημερινά περιστατικά λεκτικής.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
Οργανωσιακός Σχεδιασμός (2) Α. Κύρτσης1 Μάθημα: Οργανωσιακός Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού (Διδάσκοντες: Α. Κύρτσης, Π. Γεωργιάδης, Δ. Γκούσκος)
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR – CHAPTER 18 ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ (ORGANIZATIONAL CULTURE)
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR I. Εισαγωγή στην Οργανωτική Συμπεριφορά (Κεφάλαιο 1) Με τι πιστεύετε ασχολείται το μάθημα της οργανωτικής συμπεριφοράς;
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Θεωρία της Διαπολιτισμικής Νοσηλευτικής της Madeleine Leininger
Alberto Melucci (Ιταλία)
Ερμηνευτική προσέγγιση
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Σύγχρονες Τάσεις Συμβουλευτικής
Τι αλλάζει στη διδασκαλία και στη μάθηση με τη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού Μαρία Κορδάκη, MEdu, PhD.
Eισηγητής: Δρ. Γεώργιος Καρρής Βιολόγος (Kαθηγητής Εφαρμογών)
Alain Touraine (Γαλλία)
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Α) Κριτική Θεωρία.
Ενότητα 6: Κοινωνικο-Πολιτισμικές Θεωρίες Μάθησης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΩΣ ΚΟΙΝΟΝΙΚΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ-ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Ευρωπαϊκός Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας – Εισαγωγή στη Μεθοδολογία Έρευνας Μάθημα 3.
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Η έννοια της επιχείρησης
Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική
Αξιολόγηση της επίδοσης ενός οργανισμού σε θέματα ασφάλειας
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
Η Διοίκηση των αλλαγών: Οργανωσιακή ανάπτυξη και κουλτούρα στις υπηρεσίες υγείας ● ¨Διοίκηση αλλαγών¨ είναι η διαδικασία διαχείρισης και ελέγχου ριζικών.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Α΄ Φάση Δι.Με.Π.Α 2ο μάθημα: Μέθοδοι Παρατήρησης της διδασκαλίας.
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΔΟΕΠ&ΤΜ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Φύση, Κοινωνία και Κουλτούρα Προαπαιτούμενα για την κατανόηση του Κοινωνικού

Θρησκεία και Επιστήμη Μέχρι τη διατύπωση της Θεωρίας της Εξέλιξης από τον Δαρβίνο (1859) οι κυρίαρχες θρησκευτικές αναπαραστάσεις στη Δύση υποστήριζαν ότι «ο κόσμος ήταν σταθερός και μικρής ηλικίας». Η αντιπαράθεση μεταξύ των δημιουργιστών και των οπαδών της θεωρίας της εξέλιξης κρατά μέχρι τις μέρες μας.

Επιστημονικές ανακαλύψεις που αποδομούν τη θρησκευτική αφήγηση Κοπέρνικος. Η Γαία και οι άνθρωποι που την κατοικούν δεν βρίσκονται στο κέντρο του Κόσμου. Οι έρευνες των γεωλόγων αποδεικνύουν ότι: α) η ηλικία της Γης είναι πολύ μεγάλη και β) η πανίδα και η χλωρίδα δεν έχουν παραμείνει αμετάβλητες από την στιγμή της Δημιουργίας.

Δαρβίνος: φυσική επιλογή και ποικιλόμορφη εξέλιξη Σύμφωνα με τη δαρβινική θεωρία: Σε κάθε γενιά παράγεται τεράστια γενετική ποικιλομορφία, αλλά μόνο λίγοι επιζώντες από το τεράστιο πλήθος των απογόνων θα μπορέσουν τελικά να αναπαραχθούν. Τα καλύτερα προσαρμοσμένα στο περιβάλλον άτομα έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να επιβιώσουν και να παράγουν την επόμενη γενιά.

Εξαιτίας (1) της συνεχούς επιλογής των γονοτύπων [το σύνολο των γονιδίων (γενετική πληροφορία) ενός ατόμου] που είναι ικανότεροι να αντεπεξέλθουν στις μεταβολές του περιβάλλοντος, και (2) του ανταγωνισμού των νέων γονοτύπων του πληθυσμού, θα υπάρχει μια συνεχής αλλαγή στη σύνθεση κάθε πληθυσμού και η αλλαγή αυτή αποκαλείται από τον Δαρβίνο ΕΞΕΛΙΞΗ.

Πέντε δαρβινικές υποθέσεις Οι οργανισμοί εξελίσσονται σταθερά στο πέρασμα του χρόνου. Διαφορετικά είδη οργανισμών κατάγονται από ένα κοινό πρόγονο. Τα είδη πολλαπλασιάζονται με την πάροδο του χρόνου. Η εξέλιξη λαμβάνει χώρα μέσω της βαθμιαίας αλλαγής των πληθυσμών. Ο μηχανισμός της εξέλιξης σημαίνει τον ανταγωνισμό ανάμεσα σε τεράστια πλήθη μεμονωμένων ατόμων για τους περιορισμένους φυσικούς πόρους, ο οποίος οδηγεί σε διαφορές στην επιβίωση και την αναπαραγωγή.

Εξέλιξη μέσω φυσικής επιλογής Η δυνάμει εκθετική αύξηση των μελών εντός ενός πληθυσμού. και Ο περιορισμός των φυσικών πόρων. ΣΥΝΕΠΑΓΟΝΤΑΙ Αγώνα για την επιβίωση ανάμεσα στα άτομα. Φυσική επιλογή (διαφορική επιβίωση). Εξέλιξη μέσω πολλών γενεών.

Κοινωνιοβιολογία E.O Wilson, Sociobiology: The New Synthesis, Cambridge: Harvard University Press, 1975, ελληνική έκδοση: Σύναλμα, Θέτει το ερώτημα σχετικά με το ρόλο που παίζει η εξέλιξη στην κοινωνική συμπεριφορά.

Ορισμός της Κοινιωβιολογίας «Πρόκειται για τη συστηματική μελέτη της βιολογικής βάσης κάθε κοινωνικής συμπεριφοράς» (Wilson). ή εναλλακτικά «Για τη μελέτη της βιολογικής φύσης και της βάσης της συμπεριφοράς των ζώων, ακριβέστερα της κοινωνικής συμπεριφοράς των ζώων» Ruse M., Sociobiology: Sense or Nonsense, Boston: D. Reitel, 1979.

Κριτική στους κοινωνιοβιολόγους Περιλαμβάνουν στο αντικείμενο της μελέτης τους και τις ανθρώπινες κοινωνίες και αντιστοιχούν ευρήματα που αφορούν στην κοινωνική συμπεριφορά των ζώων στην κοινωνική συμπεριφορά των ανθρώπων. (συνέχεια  )

Ειδικότερα μελετούν τις αλληλεπιδράσεις ανάμεσα σε δύο άτομα υπό το πρίσμα της αναπαραγωγικής επιτυχίας. Η μελέτη της επιθετικότητας, της επιλογής συντρόφου, η γονική επένδυση, οι αναπαραγωγικές στρατηγικές των θηλυκών, ο αλτρουισμός, κλπ μελετώνται ως δραστηριότητες, οι οποίες σε τελική ανάλυση ενισχύουν ή μειώνουν την αναπαραγωγική επιτυχία και συσχετίζονται με τη φυλετική επιλογή (sexual selection: επιλογή των χαρακτήρων που προάγουν την αναπαραγωγική επιτυχία).

Συμπερασματικά Η μελέτη των ανθρώπινων κοινωνιών δεν μπορεί να αφαιρεί από τη φυσική πραγματικότητα του ανθρώπινου είδους: το φυσικό περιβάλλον αλλά και ο γενετικός μας κώδικας συνιστούν την υλική βάση της ατομικής μας ύπαρξης. Όμως η μελέτη της κοινωνικής συμπεριφοράς των ανθρώπων αφορά σε εξαιρετικά πολύπλοκα και σύνθετα συστήματα αλληλόδρασης και κοινωνικής θέσμισης και δεν μπορεί να ανάγεται σε διαδικασίες φυσικής επιλογής που εντοπίζονται κατά τη μελέτη των διαδικασιών εξέλιξης των βιολογικών ειδών.

Κοινωνικοποίηση Η κοινωνικοποίηση ορίζεται ως εκείνη η διαδικασία διαμέσου της οποίας οι άνθρωποι μαθαίνουν τη συμπεριφορά που αρμόζει/ταιριάζει στους ρόλους που αναλαμβάνουν στην κοινωνία. Η κοινωνικοποίηση σημαίνει την εκμάθηση κοινωνικών ρόλων και κυρίως την απόκτηση κινήτρων για την ανάληψή τους. (συνέχεια  )

Επομένως, πρόκειται για μια διαδικασία αλληλόδρασης διαμέσου της οποίας τα άτομα εσωτερικεύουν μερικές από τις αξίες, τις στάσεις, τις δεξιότητες και τις γνώσεις, μ’ άλλα λόγια την κουλτούρα της κοινωνίας στην οποία ανήκουν. Η κουλτούρα μεταδίδεται σχεδόν αποκλειστικά μέσα από επαναλαμβανόμενες αλληλοδράσεις, καθιστώντας τα άτομα ικανά να διαμορφώσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, τον ηθικό τους κώδικα, τις συνήθειες και τις πεποιθήσεις τους.

Η κοινωνικοποίηση επιτελεί δύο λειτουργίες: Τη μετάδοση της κουλτούρας από τη μια γενιά στην επόμενή της και Προϋποτίθεται για τη συγκρότηση του εαυτού, της ατομικής ταυτότητας και προσωπικότητας. Για τη μελέτη των διαδικασιών της κοινωνικοποίησης οφείλουμε να λάβουμε υπόψη μας ότι δεν έχει διαπολιτισμικό ούτε διαχρονικό χαρακτήρα, δίχως όμως τούτο να μας οδηγεί σ’ ένα αξιακό σχετικισμό.

Για την έννοια της κουλτούρας Η έννοια κουλτούρα θέλει να περιγράψει τις κρυσταλλώσεις κοινών νοητικών κόσμων, κοσμο- εικόνων και των υλικών αποτυπώσεών τους. Η εκάστοτε κουλτούρα εφοδιάζει όσους μετέχουν σ’ αυτήν με πεποιθήσεις, εικόνες, συναισθήματα, αξίες, αλλά και κατηγορίες που οργανώνουν τον προσανατολισμό μας στον κοινωνικό κόσμο. Μας παρέχει πρότυπα για τη δράση, τη σκέψη, την κρίση και τα συναισθήματά μας.

Μία ή πολλές κουλτούρες; Η ενιαία πρόσληψη της κουλτούρας απαντάται σε κλασικές κοινωνιολογικές θεωρίες (πολιτισμικό σύστημα στον Parsons, ιδεολογική ταξική ηγεμονία στον Marx). Σύγχρονες πολιτισμικές προσεγγίσεις τείνουν να διακρίνουν ανάμεσα σε ρητές και άρρητες διαστάσεις της κουλτούρας, ανάμεσα σε ατομικές και συλλογικές αποτυπώσεις της, ανάμεσα σε στατικές και δυναμικές πλευρές της.

Συμπερασματικά και συνοπτικά Η κουλτούρα αφορά στο νόημα και την ερμηνεία είτε αυτά αφορούν στα επιμέρους άτομα είτε αφορούν σε εξωτερικές αντικειμενοποιημένες αποτυπώσεις. Ορισμένες πλευρές της κουλτούρας συνιστούν ξεχωριστές οντότητες -τελετουργίες, ιδέες, πρακτικές- όμως άλλες είναι περισσότερο άρρητες. Υπό αυτήν την έννοια μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι η κουλτούρα συνδυάζει δομημένα δημόσια συστήματα συμβόλων με περισσότερο ανοικτά ατομικά νοήματα.