Ευρώπη και Ευρωπαίοι στον αιώνα των θρησκευτικών πολέμων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Γερμανία Μαρίλια Διόλα.
Advertisements

Θρησκευτικη μεταρρυθμιση
6.7. Ο Τριακονταετής Πόλεμος ( )
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΗΛΙΑΔΟΥ ΣΤ΄2. ΛΕΞΗ 1 Βατικανό : το κέντρο του Ρωμαιοκαθολικισμού. Αυτόνομο κράτος με αρχηγό τον Πάπα στη Ρώμη.
Θρησκευτικά Γλωσσάρι. Βατικανό Το κέντρο του Ρωμαιοκαθολικισμού. Αυτόνομο κράτος με αρχηγό τον Πάπα στη Ρώμη.
ΕΛΒΕΤΙΑ ΕΛΒΕΤΙΑ.
Η ανατολη υπο την οθωμανικη κυριαρχια
Θρησκευτικη μεταρρυθμιση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : ΓΙΑΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Σταυροφορίες.
Κρυφή ΜατιάΒοήθεια Κοινού  Δελτίο Ερωτήσεων Ιστορίας Εύκολες Μέσης δυσκολίαςΔύσκολες Ιστορική ΠερίοδοςΒιβλίο Φιλοσοφικό Κίνημα Αστρονομία.
ΘΕ 5: Διάσπαση και αντιπαλότητα στις θρησκείες Φώτης Έξαρχος Β’1.
ΟΙ ΑΓΙΟΙ: ΚΙΡΙΛΛΟΣ & ΜΕΘΟΔΙΟΣ
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 8η ΕΝΟΤΗΤΑ ΦΡΑΓΚΟΙ ΠΑΠΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΡΛΟΜΑΓΝΟΣ
Φανατισμός και ανεξιθρησκία
Γρήγορη επανάληψη.
17. Τα σχίσματα τραυματίζουν την ενότητα των χριστιανών
Η ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΠΕΡΑΚΗ ΕΙΡΗΝΗ Γ’3.
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
Κύριλλος κ Μεθόδιος Άγιοι της εκκλησίας. Η ζωή τους Η ζωή τους Στις αρχές του 9ου αιώνα, οι αδελφοί Κωνσταντίνος (μοναστικό όνομα Κύριλλος) και Μεθόδιος,
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΥΡΩΠΗ
Για το μάθημα των Θρησκευτικών Μητσάνη Ιωάννα Γ2
Μάθημα 7ο H Μεσόγειος τον 20ο αιώνα
Εισαγωγή στη Επικοινωνία 2 η Εβδομάδα. Η Επικοινωνία πριν το 1400 Η σημασία της μνήμης (απομνημόνευσης) Οι άνθρωποι βασίζονται στη μνήμη τους για τις.
ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΙΚΕΣ ΟΜΟΛΟΓΙΕΣ
Μάθημα 5 Οι Μεγάλες Δυνάμεις στη Μεσόγειο, 17ος - 19ος αι. -Ανάπτυξη εμπορίου στη Μεσόγειο με πρωτεργάτες τη Βρετανία και την Ολλανδία -Ανταγωνισμός Βρετανίας-Γαλλίας.
30. Μια πρώτη γνωριμία με τους Ρωμαιοκαθολικούς χριστιανούς
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Κύριλλος και Μεθόδιος. Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος ήταν αδέλφια, μοναχοί, με μεγάλη ιεραποστολική δράση. Σε αυτούς αποδίδεται ο εκχριστιανισμός των.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Τα επαναστατικά κινήματα των ετών στην Ευρώπη Δημιουργία παρουσίασης: Βάσω Ραμπαούνη
2 η Εργασία «ΟΙ ΕΜΠΟΡΟΙ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ» Πάνος Πλαγάκης Έφη Φλώρου.
Η κριτική του Ορθού Λόγου
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Το αντιθετικό σχήμα Ευρώπη – Ασία
Η Ευρώπη του Μεσαίωνα Η Δυτική Ευρώπη
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
Ευρωπαϊκή Ιστορία 6 συνάντηση (28/3/2017)
Αναγέννηση και χριστιανισμός
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Οι Εκκλησίες του κόσμου
Ευρωπαϊκή Ιστορία 4η συνάντηση 14/3/2017.
Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους
Ευρωπαϊκή Ιστορία 5 συνάντηση (21/3/2017)
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
Απαρχές της Ευρωπαϊκής Ιστορίας
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Θρησκευτική Μεταρρύθμιση
Η δυτική ζωγραφική από τον 14ο αιώνα έως τον 18ο αιώνα
ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
Η εκκλησία στη Δύση Η διάσπαση της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας
ΔΥΤΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ Μάθημα: Θρησκευτικά Τμήμα: Β2 Σχολική χρονιά: Σχολείο: Πρότυπο Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Μαριάννα Αδαμάκη.
Θρησκευτική Μεταρρύθμιση
Γεγονότα Μεταρρύθμισης
ΜΑΡΤΙΝΟΣ ΛΟΥΘΗΡΟΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
Η κατάκτηση της ελληνικής Χερσονήσου
Οι 5 αρχές του Προτεσταντισμού σε συσχέτιση με την Ορθόδοξη πίστη
3. Η θρησκευτική και η πολιτική οργάνωση των Ελλήνων
Γεγονότα της Μεταρρύθμισης
Η ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΥΘΜΗΣΗ ΣΤΟΝ 16 ΑΙΩΝΑ
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΗ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ευρώπη και Ευρωπαίοι στον αιώνα των θρησκευτικών πολέμων 16ος – 17ος αιώνας

Η Μεταρρύθμιση και η Αντιμεταρρύθμιση : 1517-1565 Συγκλονίζουν το χώρο της Δυτικής Ευρώπης κατά το 16ο αιώνα και οδηγούν στη γέννηση ενός νέου δόγματος, του Προτεσταντισμού (Διαμαρτυρόμενοι). Η θρησκευτική και πολιτισμική ενότητα της Δυτικής Ευρώπης σπάει στα δύο. Γεωγραφικά μιλάμε (περίπου) για τον Προτεσταντικό Βορρά και τον καθολικό Νότο.

Συνέπειες Μεταρρύθμισης Μεταρρύθμιση: θρησκευτικές επαναστάσεις που συγκλονίζουν την Ευρώπη στο δεύτερο μισό του 16ου αιώνα και στο πρώτο μισό του 17ου αιώνα. Αντιμεταρρύθμιση: η αντίδραση της παπικής εκκλησίας στο νέο δόγμα του προτεσταντισμού. Συνέπειες Μεταρρύθμισης Επηρεάζει βαθύτατα την οικονομική, κοινωνική και πολιτική ζωή της Ευρώπης . Ανήκει, έτσι, στις ρίζες του ευρωπαϊκού πολιτισμού.

Giorgione: εικόνα του βωμού του ναού του Castelfranco: 16ος αιώνας: έθρονη Παναγία και βρέφος: ο πολεμιστής άγιος και ο ρακένδυτος άγιος

Πιο συγκεκριμένα: 1. Ενίσχυσε την τάση της ευρωπαϊκής κοινωνίας προς την αυτονομία του υποκειμένου και τον ατομισμό. Επηρέασε πολύ περισσότερο κόσμο απ’ ό,τι η Αναγέννηση καθώς ενέπλεξε ακόμα και τα πιο φτωχά κοινωνικά στρώματα. Διέσπασε την ενότητα της χριστιανικής, καθολικής (δυτικής) Ευρώπης και προκάλεσε μια σειρά από σφοδρούς, θρησκευτικούς πολέμους.

Bruegel: ο θρίαμβος του θανάτου, 1562, Μαδρίτη, Μουσείο του Πράδο

Ο Λούθηρος και η διάδοση του Προτεσταντισμού Ο Λούθηρος, θεολόγος, ουμανιστής και λόγιος ήταν ο πρωτεργάτης της Μεταρρύθμισης. Γερμανός ιερέας αμφισβήτησε στις περίφημες 95 θέσεις του το παπικό αλάθητο, το ρόλο του κλήρου στην επικοινωνία του πιστού με το θεό και καταστηλίτευσε τον έκλυτο βίο της παπικής αυλής καθώς και τα συγχωροχάρτια. Πρότεινε μια πιο ατομική λατρεία κατά την οποία ο πιστός έρχεται σε άμεση επαφή με τη Βίβλο χωρίς την εμπλοκή του κλήρου. Υποστηρίζει ότι εφόσον ο θεός είναι παντογνώστης γνωρίζει εκ των προτέρων ποιοι θα σωθούν και ποιοι θα καταδικασθούν στο αιώνιο πυρ της κολάσεως . Ως εκ τούτου οι ιερείς καθώς και ορισμένα μυστήρια της καθολικής εκκλησίας είναι άχρηστα.

Η Μεταρρύθμιση θα περάσει με μεγάλη ευκολία από τα ανώτερα κοινωνικά στρώματα στο εσωτερικό και της πιο ταπεινής αγροτικής οικογένειας Ξεπέρασε επίσης τα σύνορα της Γερμανίας απ’ όπου ξεκίνησε και επεκτάθηκε σε όλες τις γερμανόφωνες περιοχές (Ελβετία, Αυστρία). Από κει διαδόθηκε στην Αγγλία, τις Κάτω Χώρες, τη Σκανδιναβία, τη Γαλλία, τη Βόρεια Ιταλία και την Ανατολική Ευρώπη.

Πολυμορφία και διάσπαση Μεταρρύθμιση και Έθνος Καθώς η Μεταρρύθμιση εξαπλωνόταν σε ολόκληρη τη Δυτική Ευρώπη ήρθε αντιμέτωπη με διαφορετικές πολιτικές, πολιτιστικές, κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες στις οποίες τελικά προσαρμόστηκε. Αποτέλεσμα αυτής της επαφής υπήρξαν τα διάφορα προτεσταντικά δόγματα χρωματισμένα με τα εθνικά χαρακτηριστικά των ιδιαίτερων περιοχών . Ας δούμε ποια ήταν η αντίδραση των διαφόρων περιοχών και χωρών της Ευρώπης στη θύελλα της Μεταρρύθμισης: Στις σκανδιναβικές χώρες και στην Αγγλία η Μεταρύθμιση εκδηλώθηκε διστακτικά αλλά με την υποστήριξη της μοναρχίας καθιερώθηκε σε αυτές τις περιοχές.

Στη Γαλλία και τις Κάτω Χώρες αρχικά αναχαιτίστηκε για να επανεμφανιστεί με μεγαλύτερη ένταση λίγο αργότερα. Στην Ολλανδία ο καλβινισμός θα γίνει το δόγμα των Ολλανδών πατριωτών που μάχονταν εναντίον της Ισπανικής κυριαρχίας. Αντίθετα, στην Ιταλική και την Ιβηρική χερσόνησο η Μεταρρύθμιση δε θα ευδοκιμήσει. Οι χώρες αυτές θα παραμείνουν καθολικές .

Η βασικότερη λοιπόν συνέπεια της Μεταρρύθμισης υπήρξε η διάσπαση της μεσαιωνικής ενότητας των (δυτικο)ευρωπαίων την οποία σε θρησκευτικό επίπεδο εκπροσωπούσε η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία και σε πολιτικό η Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία του Γερμανικού Έθνους. Στη θέση τους η Μεταρρύθμιση προωθεί τα εθνικά και τοπικιστικά κινήματα. Ο ευρωπαίος χριστιανός του Μεσαίωνα δίνει τη θέση του στο Γάλλο, τον Ολλανδό, τον Άγγλο, τον Ισπανό. Έτσι η έννοια της Ευρώπης αποσυνδέεται από τη θρησκεία και γίνεται πλεόν αντιληπτή ως πολυθνική πραγματικότητα. Δεν είναι τυχαίο ότι την ίδια εποχή μεταφράζεται στις εθνικές ευρωπαϊκές γλώσσες η Βίβλος, μετατρέποντας τα λατινικά, τη lingua franca της Καθολικής Εκκλησίας, σε νεκρή πια γλώσσα. Ο ανανεωτικός αέρας της Μεταρρύθμισης πνέει ως την Κωνσταντινούπολη, όπου ο πατριάρχης Κύριλλός Λούκαρις μεταφράζει στα Νέα Ελληνικά την Αγία Γραφή παρά τις αντιδράσεις.

Μεταρρύθμιση και κοινωνία Όσον αφορά στα κοινωνικά δρώμενα της εποχής η Μεταρρύθμιση ενέπλεξε όλα τα κοινωνικά στρώματα και πολλές φορές αποτέλεσε το προκάλυμμα για να ξεσπάσουν και κοινωνικές ταραχές όπως «οι πόλεμοι των Χωρικών» στη Γερμανία του 16ου αιώνα. Παρά την προσπάθεια του λουθηρανισμού να πετύχει και να επιβάλλει ένα είδος λουθηρανικής ορθοδοξίας, από τη στιγμή που η εκκλησία διασπάστηκε τίποτα δεν εμπόδιζε την περαιτέρω διάσπαση.

Χαλκογραφία του 16ου αιώνα: Γερμανοί χωρικοί επιτίθενται σε ιππότες κρατώντας τη σημαία τους

Ο λουθηρανισμός άλλωστε υπήρξε αυτός που έδωσε στον απλό άνθρωπο της περιόδου αυτής το δικαίωμα να επικοινωνεί ο όδιος με το θεό του διαβάζοντας και μελετώντας τις Γραφές χωρίς τη μεσολάβηση του κλήρου. Επόμενο ήταν ο προτεσταντισμός να γίνει δεχτός με ενθουσιασμό και σε ορισμένεες περιπτώσεις να ταυτιστεί με την ανερχόμενη αστική τάξη των εμπόρων, οι οποίοι χάρη στη διδασκαλία των ουμανιστών της Αναγέννησης και την τυπογραφία αναγνωρίζει τη σημασία της μόρφωσης και της συνεχούς αυτοβελτίωσης.

Holbein, προσωπογραφία του Dirk Turbis, 1533, Βιέννη, Μουσείο Ιστορίας της τέχνης

Μεταρρύθμιση και άτομο Η Μεταρρύθμιση ενίσχυσε την τάση των ανθρώπων της εποχής να παρακάμπτουν την αυθεντία και ανέδειξε ακόμα περισσότερο το ρόλο του ατόμου. Το άτομα θα είναι από εδώ και μπρος ο πρωταγωνιστής της ιστορίας. Ο δρόμος προς τη σωτηρία της ψυχής έγινε πια ατομικός. Η ηθική εσωτερικεύεται, γίνεται δηλαδή προσωπική υπόθεση του ατόμου και δεν εξαρτάται από εξωτερικούς παράγοντες. Τονίζεται έτσι η ατομική ευθύνη και αναπτύσσεται μια ιδιαίτερη αίσθηση του καθήκοντος. Επιπλέον αναπτύσσεται η προσήλωση προς την εργασία καθώς αυτή συνδέεται με την κοινωνική άνοδο και την οικονομική ανεξαρτησία του ατόμου.

Rubens, Αυτοπροσωπογραφία, 1638-1640, Βιέννη, Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης

Μεταρρύθμιση και πολιτική Η τάση της Μεταρρύθμισης για αμφισβήτηση της αυθεντίας και ενίσχυση της ατομικής ευθύνης οδήγησε σε πολλές προτεσταντικές χώρες και στην αυτοδιοίκηση των κοινοτήτων των πιστών. Παρόλο που ο Λούθηρος δεν κράτησε συνεπή στάση σε αυτό σε πολλές προτεσταντικές κοινότητες ο πάστορας (ιεροκύρηκας) εκλέγεται από την κοινότητα με δημοκρατικές διαδικασίες.