ΔΟΜΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Γενικές αρχές Αφορά μικρές ηλικίες (5-8 ετών). Γενικές αρχές Αφορά μικρές ηλικίες (5-8 ετών). Ονομάζεται «δομητική», γιατί στηρίζεται στην άποψη του Piaget περί δόμησης της γνώσης. Σκοπός είναι η εισαγωγή των παιδιών στο γραπτό λόγο.
ΔΟΜΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Δίνεται έμφαση στην έννοια του γραμματισμού (literacy). Αξιοποιείται διδακτικά η θεωρία των ειδών λόγου (genres). Το λάθος δε θεωρείται κολάσιμο. Δίνεται η ευκαιρία στο σχολείο να γίνει «ανάδυση του γραμματισμού» των μαθητών.
ΔΟΜΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Βάση της διδασκαλίας αποτελούν κειμενικές ενότητες με νόημα. Δεν υπάρχει βιβλίο του μαθητή, αλλά υλικό πάνω στο οποίο στηρίζεται η διδασκαλία. Ο διδάσκων είναι ο «συνομιλητής» στα πλαίσια της επικοινωνίας και όχι η αυθεντία. Δημιουργείται στην τάξη ένα «εγγράμματο» περιβάλλον.
ΔΟΜΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Διαδικασία επεξεργασίας του γραπτού λόγου για τη βελτίωσή του. Δημιουργία μέσα στην τάξη πραγματικών –ει δυνατόν- συνθηκών επικοινωνίας.
ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Δίνει έμφαση στη απόκτηση της «φωνολογικής επίγνωσης» των μαθητών Γίνεται αντιστοίχιση των φωνημάτων με τα γράμματα Γίνεται το «πέρασμα» από τους φθόγγους στα γράμματα Επιχειρείται η συνειδητοποίηση των φωνημάτων
ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Επιχειρείται η κατανόηση των γραμμάτων με διάφορες δραστηριότητες (σχηματισμός των γραμμάτων με το σώμα, επίδειξη πινακίδων, σχηματισμός γραμμάτων κτλ.) Σταδιακή ένταξη του γράμματος σε κείμενα. Ορισμένες μέθοδοι προχωράνε σε επικοινωνιακές δραστηριότητες
ΔΟΜΗΤΙΚΗΣ (ΑΝΑΔΥΣΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ) ΜΕ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΔΟΜΗΤΙΚΗΣ (ΑΝΑΔΥΣΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ) ΜΕ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ