Ο Μανούσος και οι ξωτικιές Τετάρτη τάξη – Δ2 – Ιδιωτικού Δημοτικού Σχολείου ΔΔΜΝ Ναυστάθμου Κρήτης – Σχολικό έτος 2014-15 Δασκάλα : Σταυρούλα Λαδά.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
«Πότε μπορώ να μιλάω στην τάξη»
Advertisements

Αριάδνη Σαχίνογλου, Α’ Γυμνασίου
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΥΟ ΔΟΝΤΙΟΥ ΠΙΚΙ - ΠΙΚΙ.
Συγχώρα με, Αγάπη μου, που Ζούσα Πριν σε Γνωρίσω
Η ώρα είναι: 23:27 Για να δείτε την παρουσίαση κάντε κλικ σε κάθε οθόνη.
Το μαγεμένο σχολείο.
ΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΚΕΡΙΑ.
Η παραβολή του σπλαχνικού πατέρα (παραβολή του «ασώτου υιού»)
Ο ΝΑΒΙΝΤ ΔΕΝ ΕΙΡΘΕ ΓΙΑ ΔΙΑΚΟΠΕΣ
H Αιμιλία πήγε στο σχολείο ενώ δεν αισθανόταν πολύ καλά
ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ…ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΟΥ ΦΙΛΟ
Μετάφραση – Προσαρμογή στο Power Point: Μαρία Κασαπίδη
Χριστούγεννα όπως πραγματικά έγιναν
ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΜΟΥ ΦΕΤΟΣ..
ΕΡΓΑΣΙΑ Α΄ ΤΡΙΜΗΝΟΥ Κ ΕΊΜΕΝΑ Ν ΕΟΕΛΛΗΝΙΚΉΣ Λ ΟΓΟΤΕΧΝΊΑΣ Μ ΑΡΊΑ Μ ΟΥΡΚΟΚΏΣΤΑ Τ ΜΉΜΑ Α'2 Το σοφό σπουργίτι.
Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΑ.
27 ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών Το Απέραντο Γαλάζιο.
Ο Μάνος Χατζιδάκις για το νησί των συναισθημάτων
Ο ΦΟΙΒΟΣ, Ο ΑΪ ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΒΟΗΘΟΙ ΤΟΥ
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού.
Αν μ’αγαπάς κι ειν’ όνειρο
ωρα σκεφτομαι στιχο για να φιαξω…
Η γειτονιά που γέμισε ήχους
Εργαστήρι παραγωγής λεβέ!!
Τα Ουράνια Σώματα Στη Λογοτεχνία και στη Λαϊκή Παράδοση
Όλα τώρα γύρω μου γελούνε κι απ’ αγάπη τώρα με μεθούνε σαν φιλώ γλυκά τα δυο σου χείλη που `ναι σαν τριαντάφυλλα τ’ Απρίλη.
Βρεφική Ηλικία E- portofolio. Εν δράση Είμαι η φοιτήτρια Βαιοπούλου Ευαγγελία- Ευσταθία και πραγματοποίησα την πρακτική μου άσκηση στον χώρο του παιδικού.
«Πως συμπεριφέρομαι στην κυρία μου»
Το παραμύθι της Κοκκινοσκουφίτσας (από την πλευρά του Λύκου)
O γέρος και τα τρία αδέλφια
ΜΙΑ Η ΜΑΛΛΟΝ ΔΥΟ ΟΜΟΡΦΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Music: Smoke gets in your eyes Pictures By: Unknown source Edited by AMRA.
Διαφορετικότητα 4ο Δημοτικό Σχολείο Ελληνικού Ομάδα: Δανάη Φαλέκα
Ένα παραμύθι κατά του σχολικού εκφοβισμού
Η Γ΄ τάξη του 4ου Γυμνασίου Χίου γράφει χαϊκού. Αν και βρέχει αν και φυσάει στον ουρανό υπάρχουν αστέρια.
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού
Τις διακοπές τις πέρασα…
ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΤΙΓΜΕΣ MASTER TEMPO FEAT KIM.
Σ ΄ αγαπώ Είσαι για μένα το πιο τρελό μου όνειρο.
Λαχνίσματα ΓΙΩΡΓΟΣ.
«Η γιαγιά και το Τζίνι».
Ιδιωτικό Δημοτικό Σχολείο ΔΔΜΝ Ναυστάθμου Κρήτης
Το χρυσόψαρο Xρήστος Κωτσαλάς.
Σεμπάστιαν Πίλαρτζικ Θάνος Κανέλλος Τζαβέλας Νέστορας
Τα τρία λυκάκια και το κακό γουρούνι.
Μια φορά κι έναν καιρό, υπήρχε ένα νησί στο οποίο ζούσαν όλα τα συναισθήματα. Εκεί ζούσαν η Ευτυχία, η Λύπη, η Γνώση, η Αγάπη και όλα τα άλλα συναισθήματα.
ΒΓΑΙΝΟΝΤΑΣ ΑΠ’ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ…
Εργασίες των μαθητών της Γ΄3 στο κείμενο ″ Το χαρούμενο λιβάδι ″
Αγαπημένο μου παιδί....
Διατροφή και υγεία Πρόγραμμα Αγωγής υγείας Υπεύθυνη δασκάλα : Τσουλφά Μαρία Τάξη Δ΄ Σχ. έτος
ΤΟ ΧΡΥΣΟΨΑΡΟ Λαϊκα Παραμυθια Σοϊλεμεζιδης Ηλίας Β΄5.
« ένα άλλο πιθανό … τέλος ». Την κρίσιμη μέρα τύλιξε τα παπούτσια, τα πήρε στο σπίτι και τα έκρυψε. Προς το απόγευμα έβαλε τα καλά του, ετοιμάστηκε και.
«Η ιστορία μιας μαύρης γάτας» 2 ο Δημοτικό Σχολείο Αλμυρού Συνεργάστηκαν οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης: Ξένια-Βερονίκη Μπέσα Κλεβίσα Κέρτσι Γεωργία.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
Ένα παραμύθι για το διαδικτυακό εκφοβισμό
The cool girls Παναγιώτα Ζαχαρία Χριστίνα Σοβαρά
ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ –ΖΩ-ΥΠΑΡΧΩ
Το χρυσόψαρο ΛΑΙΚΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ.
Τα σημεία στίξης Β΄τάξη.
Αγαπημένο μου παιδί....
Α α Το αρκουδάκι ακουμπά ένα αστέρι και γελά και στην άμμο περπατά
Η σταγόνα μας η όμορφη, έκανε πολλά ταξίδια, για να φτάσει ως εδώ,……η σταγονούλα μας ξαφνιάστηκε όταν Βρέθηκε σε μια πανέμορφη λιμνούλα.
ΤΟ ΖΩΟ ΠΟΥ ΑΓΑΠΩ Παναγιώτα Ττόφα Ε΄
Oι άνθρωποι καθημερινά ελπίζουν…
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΦΙΛΙΑ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;
Το παραμύθι της Περσεφόνης
«Πως συμπεριφέρομαι στην κυρία μου»
Η Αγγελική Διπλός τόνος Αρβανιτάκη Μαρία. Παίζουμε σχολείο ; Εγώ θα είμαι ο δάσκαλός σου. Κι εγώ ο μαθητής σου. Εμείς θα είμαστε οι δάσκαλοί σας.
Τα τρία μικρά λυκάκια. Μια φορά κι έναν καιρό ζούσαν τρία μικρά λυκάκια. Το πρώτο ήταν άσπρο, το δεύτερο μαύρο και το τρίτο γκρίζο με πράσινη ουρά.
Emotions
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ο Μανούσος και οι ξωτικιές Τετάρτη τάξη – Δ2 – Ιδιωτικού Δημοτικού Σχολείου ΔΔΜΝ Ναυστάθμου Κρήτης – Σχολικό έτος Δασκάλα : Σταυρούλα Λαδά

Λίγα λόγια για το παραμύθι Ο Μανούσος κι οι ξωτικιές είναι ένα παραδοσιακό παραμύθι της Κρήτης. Μιλά για την αγάπη ενός παλικαριού, του Μανούσου, για τη λύρα. Για το παραμύθι αυτό εργάστηκαν οι μαθητές της Τετάρτης τάξης του Δημοτικού σχολείου Δ.Δ.Μ.Ν. του Ναυστάθμου Κρήτης, το εικονογρά- φησαν και το διηγούνται σε αυτό το ψηφιακό βιβλίο στα πλαίσια του προγράμματος e-twinning “Ψηφιακά παραμύθια του τόπου μας» το σχολικό έτος Οι μαθητές Αγγελική Ταξιάρχου Ελπίδα Παπασωτηρίου Κυριακή Νατσίδη Βαγγέλης Χαβέλας Παναγιώτης Τσάλτας Δήμητρα Νικήτα Σταμάτης Συμεωνάκης Στράτος Χρηστίδης Λυδία Παλάσκα Αλεξανδριάννα Ντακάκη Βασίλης Παλάσκας Κατερίνα Τσιλιμιγκάκη Ηλίας Μπέκος Γιάννης Χαριτάκης Κώστας Τσιριτάκης Ευαγγελία Πικραμένου Η δασκάλα της τάξης Σταυρούλα Λαδά Μουσική : Μαρία Πλατσάκη, μουσικός

Ο Μανούσος και οι ξωτικιές Ήτονε μια φορά σε ένα χωριό, απάνω στα βουνά, ένα κοπέλι. Μανούσο τονε λέγανε και από όταν ήντονε μικιό ένα μόνο πράμα ήθελε. Να μάθει να παίζει τη λύρα. Σαν επάενε στα πανηγύρια και εθώριε τσι λυράρηδες να παίζουνε με χάρη και μαεστρία το δοξάρι, εθέριεβε μέσα ντου η φωθιά τση ζήλιας και έφευγε από το γλέντι μανισμένο. Πιο πολύ και από τη ζήση του ήθελε να πιάσει και απατός ντου στα χέρια τη λύρα και να την κάμει να τραγουδήξει, μα ήντα να κάμει ο καψερός απούντανε από φτωχιά οικογένεια και ο κύρης του δεν εμπόργιε να του αγοράσει λύρα. Σαν εμπήκε στα δεκαεφτά, αρχίνιξε να δουλεύγει εδώ και εκεί για να μάσει τσι παράδες απού χρειγιάζονταν. Σαν εμάζωξέ τσι, τοίμασε σε ένα μαντήλι λίγο ψωμί, ένα δυό κρομύδια, καμπόσες ελιές και ξεκίνησενε να πάει στη χώρα. Εκιά, επήε στον πιο παλιό μάστορα της λύρας και του ζήτηξε να του φτιάξει μια.

Ο μάστορας εμέτρησε τσι παράδες του κοπελιού μα τσι βρήκε λειψούς, και ήθελενε να ντου πει πως με τόσους παράδες, λύρα δεν εμπόργιε να του κάμει. Μα τότεσάς εκοίταξε στα μάθια του κοπελιού και είδε τη φωθιά που τό’καιγε, τέτοια φωθιά που δεν την είχε δει ποτές του. «Φύε τώρα και ξανάλα σε δέκα μέρες να πάρεις τη λύρα σου» είπενε στο κοπέλι μα εκειό του απάντηξε «Όι μάστορα, επαέ θα μείνω να ανιμένω, δεν γαέρνω γω στο χωργιό δίχως λύρα». Έτσα και έγινε. Εκάθουνταν ο Μανούσος σε μια γωνιά και δεν έβγανε άχνα, μόνο εμασούλαγε λίγο απ’το προσφάι του, και εθώριε το μάστορα απού εδούλευγε.

Έτρεχαν τα χέργια ντου απάνω στο ξύλο, με το σκεπάρνι, τη ράσπα και το πάστρογγλο. Τό’κοψε, το πελέκησε, το κούφωσε από μέσα. Για καπάκι εδιάλεξε κατράνι και σαν να χάιδευε κοπέλι, απαλά και με φροντίδα, άνοιξε τα μάθια τσι λύρας. Σκάλισε, γυάλισε, ερνίκωσε, βίδωσε..... Εκειός, ο μάστορας, εδιάλεξε πρώτα ξύλο από μαύρη μουριά, το καλύτερο ξύλο για λύρες που κελαηδούν.

Επεράσανε ετσά εννιά ημέρες και εννιά νύχτες. Τη δέκατη ημέρα ο Μανούσος ήντονε έτοιμος να γαϊρει στο χωριό ντου με την πανέμορφη λύρα του. Λίγο πριχού φύγει, τονέ ρωτά ο μάστορας «Κατέεις να παίζεις τη λύρα ή τσάμπα ο κόπος μου;». «Δεν κατέω μα θα μάθω» αποκρίθηκε εκείνος. «Θα σου πω μιαν ιστορία που και εγώ την άκουσα από τσι παλιούς και αν είναι αλήθεια δεν κατέω, μα θα στηνε πω και ξια σου. Ανέ θες να παίζεις τόσο γλυκά απού να κουζουλαίνεις τσι αθρώπους, πρέπει να πας μια νύχτα απού αδειάζει το φεγγάρι και να καθήσεις καταμεσής σε ένα σταυροδρόμι.

Θα φανερωθούνε σαν όμορφες κοπελιές και θα σε καλούνε να βγεις από το γύρο, μα εσύ κάμε πως δεν τζι γροικάς. Ανε βγάλεις από το γύρο το χέρι σου κακομίτσι θα σου το πάρουν. Και ανέ βγεις ολάκε ρος θε να σε φάνε. Μείνε εκιά και μόνο λίγο πριχού βγει ο ήλιος, βγάνε το μικιό σου δακτυλάκι και δώσε ντόνε το. Και αυτές για αντάλλαγμα θε να σε κάμουνε τέτοιο λυράρη απού κανείς δεν άκουσενε ποτές». Αυτά είπε ο γέρο μάστορας και ο Μανούσος επέταγε από τη χαρά ντου. Πάρε μαζί σου μαυρομάνικο μαχαίρι και κάμε ένα γύρο. Απής κάθισε εκιά μέσα και αρχίνιξε να παίζεις και τότεσάς θα μαζωχτούνε τα στοιχειά τριγύρω σου.

Σας έφταξε στο σπίντι του, ανίμενε να τελειώσει το φεγγάρι τη χάση ντου και σαν έφταξε η σωστή νυχθιά, επήρε το μαυρομάνικο μαχαίρι και έγκαψε από το σπίτι. Έφταξενε στο σταυροδρόμι και έκαμε απίς τούπενε ο μάστορας. Έκάθουνταν μέσα στο γύρο και έπαζε τη λύρα του, όταν ξάφνου εφανήκανε τρεις κοπελιές να’ρχουνται από τα χωράφια. Όμορφες, με ομορφιά απού δεν είχε δει ποτές ντου και γλυκόλαλες τονε χαιρε- τήξανε. «Καλή σου ώρα κοπέλι. Ήντα γρατζουνάς εκιά και μας εκουζούλανες; Έλα μαθές κοντά μου και εγώ θα σου δείξω πως την παίζουνε τη λύρα οι σωστοί άντρες» είπενε η μια και ο Μα- νούσος εκοκκίνισε από τη ντροπή του.

Έκαμε να σηκωθεί από τον κύκλο και να σιμώσει στην κοπελιά και να της δώσει τη λύρα, μα τότε εθυμήθηκε τη συμβουλή του μάστορα. Αυτές μαθές ήτονε τα στοιχειά και επαλέβγανε να τονε αφανίσουνε. «Τη λύρα μου ανε θες στη δίνω κοπελιά» αποκρίθηκε με πονηριά εκείνος «Μα από ’παέ δεν το κουνώ». Εκειάς επάγωσενε το χαμόγελο μα σίμωσε στο γύρο και γλυκομίλησενε «Όπως ορίζεις, δώκε μου τη λύρα σου». Ο Μανούσος, πολύ προσεχτικά, έβγανε τη λύρα από το γύρο και της την έδωκε, μα δεν έβγανε μούδε ένα πόντο από τη χέρα ντου. Η ξωτικιά έπαιξενε δυό στιγμές σκοπό γλυκό που κόντεψενε να του πάρει το μυαλό και απέ του είπενε «Ετσά δε εμπορείς να μαθεις πράμα.

Σίμωσε να θωρείς καλά ανέ θες να μάθεις, ειδαλλιώς ούλοι θε να γελούνε με τα γρατζουνίσματά σου». «Όϊ κοπελιά, καλά είμαι και απο’δω» αποκρίθηκε με πονηριά εκειός και εκείνη, μανισμένη απου φάνηκε ξύπνιος, του’δωκε πίσω τη λύρα του και του’πε «Ε, μα αφού εσύ δε με πιστεύγεις, και γω δε σου μαθαίνω πράμα». ‘

Ο Μανούσος εγέλασένε κρυφά και άρχισενε πάλι να γρατζουνά τσι χορ- δές τσι λύρας του. Ούλη νύχτα έμει- ναν εκειά οι τέσσερίς ντονέ. Οι ξωτι- κιές να παλεύγουνε να τονε γελάσου- νε με χίλιους δυο τρόπους, πότε να τον καλούνε με λόγια γλυκά και πότε να τον περιγελούνε για το παίξιμό του. Και ο Μανούσος να μένει μέσα στο γύρο που τονε φύλαε. Λίγο πρι- χού φανεί ο ήλιος, ακούστηκενε το πρώτο λάλημα του κόκορα και οι ξω- τικιές εσκιάχτηκαν. Έπρεπε να γκά- ψουνε πριχού τσι βρει το φως τσι μέ- ρας γιάντα ανε τσί’βλεπε, θα γίνου- νταν σκόνη. Όμως και η περηφάνια τους δεν τσ’άφηνε να γκάψουν άπραγες. «Καλός είσαι, μας ενίκησες μα τώρα κάμε μας τη χάρη. Δώσε μας κάτι, ότι νά’ναι και εμείς θα σου μάθομαι να πάιζεις τη λύρα.» είπε η μεγαλύτερη και ο Μανούσος, προσεκτικά έβγαλε από το γύρο την άκρη από το μικρό του δαχτυλάκι.

Αμέσως οι ξωτικιές του κοψαν το δαχτύλι του.Ο Μανούσος, κόκκινος από τον πόνο, τους φώναξε. «Εγώ κράτησα τη συμ- φωνία, σειρά σας τώρα» και τους έδωκε τη λύρα. Αμέσως εκείνες υπάκουσαν και άρχισαν να παίζουν με τέχνη. Μουσική γλυκιά απλώθηκε στο σταυροδρόμι, τόσο γλυκειά που μέχρι και οι πέτρες χόρευαν. Σαν ρόδισεν ο ουρανός, οι ξωτικιές τράβηξαν μακριά και ο Μανούσος έγινε ο πιο περιζήτητος λυράρης τσι Κρήτης.

Λένε πως μέχρι σήμερα, όποιος θε να μάθει να παίζει τη λύρα με τέχνη, πρέπει να πάει στο σταυροδρόμι και να περιμένει τσι ξωτικιές. Τέλος

Γλωσσάρι Μανισμένο = θυμωμένο Απατός ντου = αυτός Χώρα = η πόλη Ανημένω = περιμένω Γαέρνω = επιστρέφω Κατράνι = Κέδρος λιβάνου Ξιά σου = εξουσία σου ( κάνε ότι θες) Μαυρομάνικο = Παραδοσιακό κρητικό μαχαίρι με μαύρη λαβή. Γύρο = κύκλο Απής= μετά Γροικάς= ακούς Κακομίτσι = καημένε Πριχού = πριν Έγκαψε= έφυγε Απέ = τότε, μετά