Ταφικά έθιμα Αγιάσου.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΡΓΑΣΙΑ ΑΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΕΤΡΑΚΗ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΕΤΡΟΥ,Β1
Advertisements

Συγχώρα με, Αγάπη μου, που Ζούσα Πριν σε Γνωρίσω
Διαφορές Χριστιανών Καθολικών και Ορθόδοξων.
Μάθημα 10. Οι κατακόμβες: τόπος καταφυγής και μνήμης
Η παραβολή του σπλαχνικού πατέρα (παραβολή του «ασώτου υιού»)
Μια όμορφη ιστορία του Paulo Coelho
Οικογενειακή Φωτογραφία
Βουφαβεντο Δημήτρης Ιωάννου, Γεωργία Καστανιά Στ΄ τάξη
Αποκριές στην αγαπημένης μας Κοζάνης
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΙΣΙΔΩΡΑ
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΤΗ ΜΥΤΙΛΗΝΗ.
ΟΙ ΑΠΟΚΡΙΕΣ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ….Ο ΕΠΑΛ
Ο ΡΟΖ ΚΑΡΧΑΡΙΑΣ ΚΕΙΜΕΝΑ – ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ
Χριστούγεννα όπως πραγματικά έγιναν
ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΜΟΥ ΦΕΤΟΣ..
27 ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών Το Απέραντο Γαλάζιο.
ΕΠΑΛ ΑΓΙΑΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ:
Χριστουγεννιάτικα έθιμα
Ελλάδα vs Γερμανία. Χριστουγεννιάτικα έθιμα. Γερμανία.
 Με μια πρώτη ματιά, ο πίνακας αυτός δεν τράβα το βλέμμα του παρατηρητή. Ωστόσο, παρατηρώντας τον πιο προσεκτικά διακρίνουμε κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά,
ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΜΟΥ ΦΕΤΟΣ..
 Μετά το θάνατο του Έκτορα το νεκρό σώμα του μεταφέρθηκε μέσω μιας άμαξας στη ν Τροία, όπου μαζεύτηκε πλήθος κόσμου γύρω του για να τον υποδεχτούν με.
O ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ ΚΑΙ Η ΡΕΝΕΣΜΗ
Οι διατροφικές συνήθειες
Χριστούγεννα.
ΤΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΠΑΣΧΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΡΙΑΣ ΛΙΑΠΑΤΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ - ΤΑΞΗ Γ
EΘΙΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΡΟ Ντανιέλα.
Το Πάθος και η Ανάσταση του Χριστού
Β’ ΜΕΡΟΣ: (Να γραφτούν στο τετράδιο)
ΕΝΤΟΛΕΣ ΚΑΙ ΔΟΓΜΑΤΑ. ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΣΚΛΑΒΙΑΣ Ή ΔΡΟΜΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ;
Mάρτιος!.  Ένα από τα πιο διαδεδομένα έθιμα, που προέρχεται από την αρχαιότητα, είναι και η τοποθέτηση από τις μανάδες την 1η Μαρτίου ενός μικρού βραχιολιού.
11. Γιατί υπάρχει το κακό στον κόσμο;
ΕΘΙΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΡΟ Γιάννης.
ΕΘΙΜΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ, ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ
ΙΟΥΔΑΪΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΔΕΝΤΣΙΚΙΩΤΗΣ.
Πάσχα μέγα, Πάσχα των πιστών
18.Οι Προφήτες: το στόμα του Θεού
Η φιλοξενία του Αβραάμ Λίγα χρόνια αργότερα ο Κύριος παρουσιάστηκε και πάλι στον Αβραάμ, ενώ αυτός καθόταν στο άνοιγμα της σκηνής του .Ο Αβραάμ είδε τρεις.
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΖΩΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
Η Παλιά Αθήνα Η Παλιά Αθήνα Η Παλιά Αθήνα ήταν μια μικρή, φτωχή πόλη, αλλά είχε την ομορφιά της. Χωριζόταν σε τριάντα έξι μαχαλάδες (γειτονιές). Οι δρόμοι.
Π ΑΤΡΙΝΕΛΑ Αναστασία Αθανασοπούλου Ε΄ Τάξη 43 ο Δημοτικό Σχολείο Πάτρας.
Διατροφή των Αρχαίων Τάξη: Στ 3 Μαίρη Τσιάκαλου Χαρά Σπύρου
ΠΡΟΛΗΨΕΙΣ ΚΑΙ ΔΕΙΣΙΔΑΙΜΟΝΙΕΣ
Lesson 1a: Let’s Get Started JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
Χριστουγεννιάτικα και πρωτοχρονιάτικα ήθη και έθιμα
Η φιλοξενία στην ομηρική και στη σημερινή εποχή. Μάθημα: ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ Μαθήτρια: Χαρά Λύκου.
« ένα άλλο πιθανό … τέλος ». Την κρίσιμη μέρα τύλιξε τα παπούτσια, τα πήρε στο σπίτι και τα έκρυψε. Προς το απόγευμα έβαλε τα καλά του, ετοιμάστηκε και.
Αναστασία Νάστου Μαρία Καζελίδη.  Περιλαμβάνει φωτεινά κόκκινα Αλεξανδριανά γύρω από το τζάκι, καθώς και κλαδιά « γκι » που κρέμονται από την οροφή που.
Έ ΘΙΜΑ Χ ΡΙΣΤΟΥΓΈΝΝΩΝ Από τη μαθήτρια Ξανθοπλά Χριστίνα!
ΣΤΑΔΙΑ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ. Πως γίνεται η συντήρηση: Τα 5 βασικά στάδια H συντήρηση έχει ως απώτερο στόχο να κάνει το άτομο να τρώει σε όλη την υπόλοιπη.
Καλό Μήνα ! Καλό Μάρτιο και καλή άνοιξη με υγεία και χαρά από την Αρετή και την Ευθυμία.
ΚΟΥΜΙΛΑΤΣΟ ΜΙΚΕΛΕ ΔΟΣΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ. Είναι ο μήνας κατά τον οποίο ο καιρός «ανοίγει» και έρχεται η Άνοιξη Ο Απρίλιος μέχρι την εποχή του Ρωμαίου Αυτοκράτορα.
ΕΘΙΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ- ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ-ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ Θεοδώρα Ευθυμίου Δ’1 20/12/2015.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑΟΣ;. Ο Θεός, που έκανε τον κόσμο και όλα όσα υπάρχουν μέσα σ΄ αυτόν, αυτός που είναι ο Κύριος του ουρανού και της γης, ΔΕΝ ΚΑΤΟΙΚΕΙ ΣΕ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥΣ.
ΈΘΙΜΑ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ
Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία της Αθήνας την κλασσική εποχή
Τα φυτά της Αγίας Γραφής
ΓΙΟΡΤΕΣ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ Τα ήθη και τα έθιμα είναι ένα ξεχωριστό, χαρακτηριστικό κομμάτι της παράδοσης, γέννημα του κάθε τόπου. Μαρτυρούν τις συνθήκες, μέσα στις.
Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους
ΠΟΛΩΝΙΑ ΠΟΛΩΝΙΑ ΖΗΣΗΣ ΚΩΣΤΑΚΗΣ & ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΤΑΤΟΥΚΟΣ.
Οι «μπότηδες» μας κρατούν συντροφιά Επιμέλεια: Άρης Σερμέτης
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΤΙΚΑ ΕΘΙΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ!!!
Χριστούγεννα σε ολόκληρο τον κόσμο
ΚρητικΟΣ ΓAμοΣ Στην Κρήτη υπάρχουν δύο είδη γάμου. Ο γάμος με κλέψιμο και με προξενιό. Στο γάμο με κλέψιμο ο γαμπρός έκλεβε την νύφη αφού οι γονείς του.
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ ΕΘΙΜΑ
Καταστροφή της Σμύρνης 1922
ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ.
Μια όμορφη ιστορία του Paulo Coelho
ΓΕΥΜΑΤΑ ΠΑΛΑΤΙ ΚΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ 6Η ΟΜΑΔΑ
Άνθρωποι του μύθου Στέλιος Ξεφλούδας.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ταφικά έθιμα Αγιάσου

Η πρόθεση Η κηδεία από τα παλαιότερα χρόνια περιελάμβανε την πρόθεση, την εκφορά, την ταφή και τον περίδειπνο.Αυτή η διαδικασία ακολουθείται στην Αγιάσο πιστά μέχρι και σήμερα. Πρόθεση είναι η εναπόθεση του στολισμένου νεκρού στη νεκρική κλίνη και η θρηνωδία των οικείων του. Στην εποχή μας ο νεκρός κείται σε φέρετρο, το οποίο είναι ανοιχτό σύμφωνα με την παράδοση, εκτός από τις περιπτώσεις που δεν το επιτρέπει η κατάσταση του πτώματος. Ο νεκρός «φυλάσσεται» από τους οικείους όλο το βράδυ πριν την ταφή, ιεροτελεστία που επιβάλλονταν από την λαϊκή σκέψη και διατηρείται ως σήμερα, η λεγόμενη παραμονή . Οι άνδρες ξενυχτούσαν στο καφενείο και οι γυναίκες στο σπίτι μαζί με το νεκρό. Κατά τη διάρκεια της αγρύπνιας κερνούσαν καφέ, στραγάλια με σταφίδες και φρούτα της εποχής.Σημαντικό κομμάτι της αγιασώτικης παράδοσης είναι το μοιρολόι, τα θλιβερά δηλαδή τραγούδια που τραγουδούσαν οι οικείοι του νεκρού μαζί με τη μοιρολογίστρα, επάγγελμα που έχει πια εκλείψει.

Ο νεκρός έπρεπε να είναι ντυμένος με ρούχα άπιαστα, δηλαδή καινούρια, να μην έχουν ξαναφορεθεί. Παλαιότερα το νεκρό άντρα τον έντυναν με τη βράκα, ενώ την γυναίκα με τα βρακιά. Αν πέθαινε ανύπαντρη κοπέλα, της φορούσαν πέπλο. Το νεκρό τον τύλιγαν με ένα σεντόνι και τον τοποθετούσαν στο πάτωμα, στο κέντρο του δωματίου με τα πόδια προς τον Προφήτη Ηλία. Για το νεκρό έραβαν ένα μαξιλαράκι, μέσα στο οποίο έβαζαν λουλούδια , δηλαδή ξερά λουλούδια παρμένα από την Παναγιά. Τα ραπτικά που χρησιμοποιούσαν (ψαλίδι, κλωστή, βελόνα) έπρεπε να μπουν μαζί με το νεκρό.

Η εκφορά Η εκφορά είναι η μετά την πρόθεση τελετή της μεταφοράς της σορού του νεκρού από την οικία του στον τόπο της ταφής του. Στην εποχή μας παρεμβάλλεται ως ενδιάμεσος σταθμός η εκκλησία, όπου ακολουθείται ειδική λειτουργία, η νεκρώσιμη ή η επίσης ονομαζόμενη εξόδιος ακολουθία, μπροστά στο φέρετρο. Την ώρα που έβγαινε ο νεκρός από την πόρτα του σπιτιού, έριχναν ένα κουβά νερό και έσπαγαν ένα πιάτο ή ένα σταμνί, που σήμαινε πως ο νεκρός θα έπαιρνε μαζί του, στον τάφο, όλα τα κακά και τις πίκρες. Εθιμοτυπικό που γίνεται και σήμερα. Η μεταφορά της σωρού στην εκκλησία γινόταν από νέους του χωριού, αν ο θανών ήταν νέος ή αν ήταν γέρος, από χαμάληδες, οι οποίοι πληρώνονταν. Αν ο νεκρός ήταν νέος ή η οικογένειά του είχε την οικονομική δυνατότητα, συνοδευόταν στην εκκλησία από μουσική, το νεκρώσιμο.

Την ώρα της ταφής έβγαζαν το νεκρό από το φέρετρο και τον έθαβαν με το σεντόνι. Την ώρα που τον έβαζαν μέσα στον τάφο, ο νεκροθάφτης τοποθετούσε πάνω στο στόμα του νεκρού ένα κομμάτι κεραμίδι, που συμβόλιζε πως, όπως έγινε χριστιανός με το βάπτισμα, πεθαίνει χριστιανός πιστεύοντας στην Αγία Τριάδα που, σύμφωνα με τον Άγιο Σπυρίδωνα, συμβολίζεται με το κεραμίδι που αποτελείται από χώμα, νερό και φωτιά.

Περίδειπνο Μετά την ταφή οι πενθούντες επιστρέφουν στο σπίτι του νεκρού ή σε κάποιο καφενείο του χωριού για το περίδειπνο, το δείπνο της παρηγοριάς, που συνοδεύεται από τον καφέ της παρηγοριάς (τούρκικος/ελληνικός) που σερβίρεται με κονιάκ και παξιμάδια.

Δυο μέρες μετά την ταφή οι παλιοί κάτοικοι συνήθιζαν να διοργανώνουν μια τελετή που ονομάζονταν τρίτα, τα σημερινά τριήμερα, ενώ οχτώ μέρες μετά την ταφή ακολουθούσαν τα έννατα, που πραγματοποιούνταν στο σημείο ταφής και αντιστοιχούν στα σύγχρονα εννιάμερα. Επιπλέον, σήμερα πραγματοποιούνται επιμνημόσυνες τελετές στις 40 μέρες, στους 3,6 και 9 μήνες και στον χρόνο, και από κει και μετά το μνημόσυνο πραγματοποιείται κάθε χρόνο στην ημερομηνία του θανάτου. Επίσης,συνήθεια που επιβιώνει ως σήμερα είναι να φυτεύονται λουλούδια στο σημείο της ταφής ώστε να αγαλλιάσει η ψυχή του νεκρού και να εξαγνιστεί το έδαφος.

Οι συγγενείς του νεκρού για αόριστο χρονικό διάστημα που εξαρτάται απ' τους ίδιους, βρίσκονται σε πένθος, κατά τη διάρκεια του οποίου οι γυναίκες φορούν μαύρα ρούχα και οι άντρες μαύρο περιβραχιόνιο.Επιπλέον, δεν κουρεύονταν ούτε ξυρίζονταν για 40 μέρες εκφράζοντας έτσι την δυσαρέσκειά τους για το χαμό του νεκρού.Κάλυπταν όλους τους καθρέφτες του σπιτιού με άσπρα πανιά, καθώς πίστευαν ότι αποτελούσαν την εύκολη είσοδο του Χάρου στο σπίτι. Τέλος,δεν έτρωγαν κρέας για εννέα ημέρες εφόσον πίστευαν ότι μ’ αυτόν τον τρόπο θα έτρωγαν το κρέας του νεκρού και για ένα χρόνο απαγορευόταν να φτιάξουν ή να δεχτούν γλυκά, γιατί θεωρούσαν πως έτσι κερνούσαν το χάρο.

Το Μοιρολόι Μαζί με τους συγγενείς και φίλους το νεκρό ξενυχτούσαν οι Κλιώσες», οι μοιρολογίστρες, ο αριθμός των οποίων εξαρτιόταν από τις γνωριμίες του νεκρού. Κάθονταν στο πάτωμα, μοιρασμένες οι μισές δεξιά του νεκρού και οι άλλες μισές αριστερά του, έβγαζαν τα μαντήλια, έλυναν τα μαλλιά τους, τα έριχναν μπροστά και άρχιζαν το μοιρολόι. Άρχιζε η μία, συνήθως αυτή που ήξερε πολλά μοιρολόγια, και ακολουθούσαν οι άλλες. Οι υπόλοιποι, συγγενείς και φίλοι, κάθονταν γύρω από το νεκρό, μα δεν μοιρολογούσαν. Αν το άτομο ήταν νέο ή υπήρχε οικονομική δυνατότητα, καλούσαν επαγγελματίες κλίωσες Πλωμαρίτισες που ήταν ξακουστές για το μοιρολόι τους.

Μοιρολόγια Χάρου γιατί ν’ εβιάσθηκες δεν έπρεπε ακόμα να θάψουνε το σώμα μου στο ραχνιασμένο χώμα  Καν’ ένα μήνα κάνε δυό και πίσω να γυρίσεις, να έρθεις πάλι να μας δεις να μας παρηγορήσεις Με τι ποδάρια να σταθώ με τι χέρια θα πιάσω το έρημο το θυμιατό να’ ρτω να σε θυμιάσω.Για πες μου χάρε να χαρείς το μαύρο σου σκοτάδι οι πληγωμένες οι καρδιές γιατρέυονται στον Άδη;Την πόρτα να διαβείς και φίδια να πατήσεις και τα μουράσ’ να θυμηθείς και πίσω να γυρίσεις.   Όταν πεθάνω μάτια μου δεν θέλω να δακρίσεις μόνο μια χάρη σου ζητώ τα μάτια μου να κλείσεις  

Αν ο νεκρός ήταν παιδί: Έφυγες αγόριμ ή κορίτσιμ χωρίς να μας ρωτήσεις στο δρόμο να μας θυμηθείς και πίσω να γυρίσεις Παπάδες μη φορέσετε διάκοι μην στολιστείτε και το παιδί που πέθανε όλοι να λυπηθείτε.

Αλλαγές στο εθιμοτυπικό του θανάτου σήμερα Ελάχιστα έχουν αλλάξει στο εθιμοτυπικό του θανάτου. Σήμερα ο νεκρός τοποθετείται σε φέρετρο και πάνω σε τραπέζι στη μέση του δωματίου με τα πόδια προς τον Προφήτη Ηλία. Δυστυχώς, όπως και σε πολλά μέρη της Ελλάδας, έχουν εκλείψει οι μοιρολογίστρες και το μοιρολόι έχει σχεδόν χαθεί. Το νεκρό δεν τον μεταφέρουν πλέον στην εκκλησία στα χέρια, αλλά με τις νεκροφόρες. Ακόμα, όμως, συνηθίζεται να μεταφέρεται ο νεκρός με τη συνοδεία μουσικής, δηλαδή, του νεκρώσιμου. Εδώ και κάποια χρόνια έχει πάψει να τοποθετείται το κεραμίδι στο στόμα του νεκρού. Έχει γίνει συνήθεια και στην Αγιάσο να στέλνουν στεφάνια στο νεκρό, τα οποία τοποθετούνται πάνω στο μνήμα του.Όσον αφορά τα μνημόσυνα, ελάχιστα έχουν αλλάξει και ένα από αυτά είναι ο Ζερντές, ο οποίος δεν προσφέρεται πλέον. Μετά το μνημόσυνο ορίζεται ένα καφενείο, όπου οι τιμώντες το νεκρό με την παρουσία τους, πάνε για να πιουν κάτι. Αν δεν ακολουθήσει γεύμα για στους συγγενείς ύστερα από το μνημόσυνο, δίνονται σε τρία φτωχά νοικοκυριά της γειτονιάς τρόφιμα (μακαρόνια, τυρί, κτλ) αντί για φαγητό. Τέλος, συνηθίζεται σήμερα τα υλικά για τα κόλλυβα να τα πηγαίνουν άνθρωποι από τη γειτονιά.

50-50 Μιχάλης K. κ΄Αντώνης A. Ιωάννα K. κ΄ Μαρία Π.