Ενότητα 7 Επιχειρηματολογικό Κείμενο Ζητούμε μπογιάτισμα της τάξης μας Τάξη Δ’ Δασκάλα: Ευρυδίκη Παπαγεωργίου
Στόχοι Να αναγνωρίσουμε τη σημαντικότητα να ζητούμε από τους αρμόδιους φορείς να ικανοποιήσουν κάποιο αίτημά μας. Να γράψουμε ένα κείμενο ακολουθώντας τα τρία στάδια παραγωγής κειμένου: Προσυγγραφικό Συγγραφικό Μετασυγγραφικό
Γεγονός: Οι τοίχοι της τάξης μας ξεφλουδίζουν και αυτό κάνει την τάξη μας να φαίνεται άσχημη.
Επικοινωνιακό Πλαίσιο: Γράφουμε μια επιστολή προς το Κοινοτικό Συμβούλιο Αρεδιού για να ζητήσουμε μπογιάτισμα της τάξης μας. Θα το πετύχουμε μόνο αν χρησιμοποιήσουμε λογικά επιχειρήματα.
Προσυγγραφικό Στάδιο Τι είδους κείμενο θα γράψουμε;
Προσυγγραφικό Στάδιο Κειμενικές συμβάσεις επιστολής
Προσυγγραφικό Στάδιο Κειμενικές Συμβάσεις Επιχειρηματολογικού κειμένου Α. Παίρνουμε θέση σχετικά με το θέμα Β. Χρησιμοποιούμε επιχειρήματα για να υποστηρίξουμε τη θέση μας. Γ. Καταλήγουμε σε κάποια συμπεράσματα για το πώς θα ισχύσει η θέση αυτή. Πρόλογος Περιεχόμενο (Παράγραφοι) Επίλογος
Πώς διατυπώνουμε τα επιχειρήματά μας; 1. Με ερωτήσεις που προβληματίζουν αυτόν που τις ακούει ή τις διαβάζει. Ποιο άλλο δέντρο θα ήταν καλύτερο από την ελιά; 2. Με συνδετικές λέξεις και φράσεις: επίσης, συνεπώς, βέβαια μπορεί, ενδέχεται, είναι δυνατόν, πιστεύω, υποθέτω... πρέπει, χρειάζεται, επιτρέπεται, κρίνεται απαραίτητο 3. Με αιτιολογικές προτάσεις: γιατί, διότι, επειδή
Συγγραφικό Στάδιο Κειμενικές συμβάσεις επιστολής Κειμενικές συμβάσεις επιχειρηματολογικού κειμένου Κώδικας διόρθωσης κειμένου
Συγγραφικό Στάδιο Παράγραφοι επιστολής: Πρόλογος Για ποιους λόγους οι τοίχοι της τάξης μας βρίσκονται σε αυτή την κατάσταση; Για ποιους λόγους θα ήταν καλό να μπογιατιστεί η τάξη μας; Τι εισηγήσεις κάνουμε για να βοηθήσουμε κι εμείς στην επίτευξη του στόχου μας; Επίλογος
Συγγραφικό Στάδιο Παράγραφοι επιστολής:
Συγγραφικό Στάδιο Πρόλογος: Παίρνουμε θέση πάνω στο θέμα Μπορούμε να αρχίσουμε ως εξής: Αγαπητά μέλη του Κοινοτικού Συμβουλίου Αρεδιού, Εδώ και καιρό μας απασχολεί το θέμα του μπογιατίσματος της τάξης μας…
Επίλογος Χαιρετισμός Καταλήγουμε σε κάποια συμπεράσματα. Γράφουμε τι ελπίζουμε να γίνει τελικά. Χαιρετισμός Κλείνουμε την επιστολή μας με ένα χαιρετισμό: Με εκτίμηση, Οι μαθητές της Δ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Αρεδιού
Μετασυγγραφικό Στάδιο Κειμενικές Συμβάσεις Επιστολής 1. Έγραψα: τον αποστολέα; τον τόπο και την ημερομηνία; την προσφώνηση; το χαιρετισμό; την υπογραφή; 2. Έγραψα εισαγωγική παράγραφο; 3. Χώρισα το περιεχόμενο της επιστολής σε παραγράφους; 4. Έγραψα τελική παράγραφο; Κειμενικές Συμβάσεις Επιχειρηματολογίας 1. Έγραψα τους λόγους για τους οποίους η τάξη μας θέλει μπογιάτισμα; 2. Έγραψα λογικά επιχειρήματα γιατί πρέπει να μπογιατιστεί η τάξη μας; 3. Διατύπωσα κάποια ερωτήματα για να δείξω τη σημαντικότητα της κατάστασης; 4. Χρησιμοποίησα συνδετικές λέξεις και φράσεις, όπως: επίσης, συνεπώς, βέβαια μπορεί, ενδέχεται, είναι δυνατόν, πιστεύω, υποθέτω... πρέπει, χρειάζεται, επιτρέπεται, κρίνεται απαραίτητο 5. Χρησιμοποίησα αιτιολογικές προτάσεις;