ΘΕ 5: Διάσπαση και αντιπαλότητα στις θρησκείες Φώτης Έξαρχος 2013-2014 Β’1.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Χειμερινό Τρίμηνο 2005 Η ΒΙΒΛΟΣ
Advertisements

Θρησκευτικη μεταρρυθμιση
6.7. Ο Τριακονταετής Πόλεμος ( )
ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΖΗΤΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΔΙΜΕΡΕΙΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΔΙΑΛΟΓΟΥΣ : Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑΣ.
ΘΡΗΣΕΥΤΙΚΑ ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ.
 13ος αιώνας: εποχή ευμάρειας → αύξηση αγροτικής παραγωγής, εφαρμογή καινοτομιών (νερόμυλος- υδραυλικό πριόνι - ποδοκίνητος αργαλειός), ανάπτυξη βιοτεχνίας,
Οι θρησκευτικές αντιθέσεις συνεχίζονται στις αρχές του 17 ου αι. Ο Τριακονταετής Πόλεμος, το αποκορύφωμα των θρησκευτικών συγκρούσεων, πήρε πανευρωπαϊκό.
Θρησκευτικη μεταρρυθμιση
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΗΛΙΑΔΟΥ ΣΤ΄2.
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
23. Η εξάπλωση του Χριστιανισμού στη Δυτική Ευρώπη
Η ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ
ΜΙΑ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΠΟΥ ΣΥΓΚΛΟΝΗΣΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς
Σταυροφορίες.
Κρυφή ΜατιάΒοήθεια Κοινού  Δελτίο Ερωτήσεων Ιστορίας Εύκολες Μέσης δυσκολίαςΔύσκολες Ιστορική ΠερίοδοςΒιβλίο Φιλοσοφικό Κίνημα Αστρονομία.
Θε5: διάσπαση και αντιπαλότητα στις θρησκείες
Τιτσιάνο “Η Αφροδίτη του Ουρμπίνο”
Ευρώπη και Ευρωπαίοι στον αιώνα των θρησκευτικών πολέμων
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου
 ΜαρτΙνΟΣ ΛοΥθηροΣ  Ο Μαρτίνος Λούθηρος (10Νοεμβρίου 1483–18 Φεβρουαρίου 1546) ήταν Γερμανός μοναχός, ιερέας, καθηγητής, θεολόγος, ηγέτης της εκκλησιαστικής μεταρρύθμισης του 16ου.
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Το Σχίσμα του 1054: Ένα γεγονός βαθιάς οδύνης
ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 8η ΕΝΟΤΗΤΑ ΦΡΑΓΚΟΙ ΠΑΠΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΡΛΟΜΑΓΝΟΣ
Φανατισμός και ανεξιθρησκία
ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΕΣ 1η,2η,3η ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑ ( ).
Αναγέννηση Η Αναγέννηση είναι ένα κίνημα κατά το οποίο αναβίωσε μέσα από την μελέτη του αρχαίου ελληνικού και ρωμαϊκού πολιτισμού. Ενισχύθηκε η πίστη στη.
17. Χριστιανικά άσκηση- Μοναχισμός
Η ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ
4.1 Κοινωνικοί θεσμοί 4.2 Αναγκαιότητα κοινωνικών θεσμών
Για το μάθημα των Θρησκευτικών Μητσάνη Ιωάννα Γ2
3. Οι οικονομικές συνθήκες κατά την περίοδο
Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ
ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΙΚΕΣ ΟΜΟΛΟΓΙΕΣ
30. Μια πρώτη γνωριμία με τους Ρωμαιοκαθολικούς χριστιανούς
Ο Προτεσταντισμός.
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ
 Την ίδια εποχή με τις Ανακαλύψεις αλλά σε μεγαλύτερη χρονική έκταση, το 15 ο και 16 ο αι., εκδηλώνεται στον ευρωπαϊκό χώρο ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και στους Βουλγάρους Κεφαλαιο τριτο Ενοτητα 4.
Κύριλλος και Μεθόδιος. Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος ήταν αδέλφια, μοναχοί, με μεγάλη ιεραποστολική δράση. Σε αυτούς αποδίδεται ο εκχριστιανισμός των.
Η κριτική του Ορθού Λόγου
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Κοινωνικό Ζήτημα
Ευρωπαϊκή Ιστορία 6 συνάντηση (28/3/2017)
Β΄ φαΣη τηΣ εικονομαχιαΣ
Αναγέννηση και χριστιανισμός
Οι Εκκλησίες του κόσμου
Ευρωπαϊκή Ιστορία 4η συνάντηση 14/3/2017.
Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους
Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη.
Η Β’ Βατικανή σύνοδος και οι συνέπειες
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Θρησκευτική Μεταρρύθμιση
Η δυτική ζωγραφική από τον 14ο αιώνα έως τον 18ο αιώνα
«Οι Τρεις Ιεράρχες μιλούν για την ειρήνη και τον πόλεμο»
ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΔΥΤΙΚΗ τεχνη Υπεύθυνος καθηγητής: κ. Καπετανάκης Παρασκευή Πυρπιρή Β2 Σχ. Έτος:
Η εκκλησία στη Δύση Η διάσπαση της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας
ΔΥΤΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ Μάθημα: Θρησκευτικά Τμήμα: Β2 Σχολική χρονιά: Σχολείο: Πρότυπο Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Μαριάννα Αδαμάκη.
ΒΕΡΓΑΔΗΣ ΧΑΡΗΣ Β2 Υπευθυνος Καθηγητης: Γ. Καπετανάκης
Θρησκευτική Μεταρρύθμιση
Γεγονότα Μεταρρύθμισης
ΜΑΡΤΙΝΟΣ ΛΟΥΘΗΡΟΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
Οι 5 αρχές του Προτεσταντισμού σε συσχέτιση με την Ορθόδοξη πίστη
Ταγμα Αδελφων Ελασσονων Καπουτσινων
Γεγονότα της Μεταρρύθμισης
Η ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΥΘΜΗΣΗ ΣΤΟΝ 16 ΑΙΩΝΑ
Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία: Β΄ Βατικανή Σύνοδος
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΘΕ 5: Διάσπαση και αντιπαλότητα στις θρησκείες Φώτης Έξαρχος Β’1

Μεταρρύθμιση ονομάζεται η οργανωμένη κίνηση, στις αρχές του 16 ου αι, για την εξυγίανση και την αναμόρφωση του εκκλησιαστικού βίου και των θεσμών της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.  Παράγοντες που ευνόησαν την εκδήλωση των αντιδράσεων ήταν:  η διάδοση των ιδεών της Αναγέννησης,  η εφεύρεση της τυπογραφίας,  και οι κοινωνικοπολιτικές συνθήκες της εποχής. Αιτίες της μεταρρύθμισης:  Το χάσμα ανάμεσα στο λόγο του Ευαγγελίου και στην τακτική της ηγεσίας της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.  Η κοσμική εξουσία που ασκούσαν ο ανώτερος κλήρος και οι πολυτελής ζωή των εκκλησιαστικών ηγετών.  Οι βαριές οικονομικές εισφορές που επέβαλαν οι Πάπες.  Η πατροπαράδοτη αντίθεση μεταξύ πολιτικής εξουσίας και κλήρου που υπήρχε στις γερμανικές χώρες.  Η δυσαρέσκεια του πληθυσμού.

 Η αφορμή:  Αφορμή ήταν τα συγχωροχάρτια και ο τρόπος με τον οποίον τα διέθετε ο Πάπας, ώστε να μαζέψει χρήματα.  Πρωτεργάτης της Μεταρρύθμισης υπήρξε ο Μαρτίνος Λούθηρος, μοναχός, καθηγητής Θεολογίας, που καταγόταν από πλούσια αστική οικογένεια, ο οποίος εξοργίστηκε με τα συγχωροχάρτια και το 1517 θυροκόλλησε στο ναό της Βιττεμβέργης τις αντιπαπικές « θέσεις» του, όπου υποστήριξε ότι:  Ο Πάπας δεν έχει το δικαίωμα να παρέχει συγχωροχάρτια.  Η θεία χάρη δεν εξαγοράζεται.  Η σωτηρία της ψυχής αποκτάται με πίστη και μετάνοια.  Πίστευε ότι η μόνη αυθεντία είναι η Αγία γραφή και όχι ο Πάπας.  Υποστήριζε ότι η λατρεία πρέπει να γίνεται στη γλώσσα που μιλιέται σε κάθε τόπο και όχι στα λατινικά.

 Το κήρυγμα του Λούθηρου δεν προκάλεσε μόνο αναστάτωση στην Εκκλησία, είχε επίσης κοινωνικές και πολιτικές συνέπειες. Οι μικροί γαιοκτήμονες, καταπιεσμένοι από τους φεουδάρχες, εξεγέρθηκαν. Ο «πόλεμος των χωρικών», όπως ονομάστηκε, πήρε διαστάσεις πραγματικής επανάστασης. Ο εμφύλιος πόλεμος απείλησε τη Γερμανία και τέλος το 1555 υπογράφηκε η Ειρήνη της Αυγούστας.  Σύμφωνα με την ειρήνη:  Ο λουθηρανισμός αναγνωρίστηκε ως νόμιμο δόγμα στη Γερμανία.  Κάθε ηγεμόνας μπορούσε να ακολουθεί και να επιβάλει στην περιοχή του όποιο δόγμα προτιμούσε.  Εκκλησιαστικά κτήματα που είχαν δημευθεί από τους λουθηρανούς ηγεμόνες θα παραμένουν σε αυτούς.

 Μέσα στον 16 ο αιώνα η μεταρρύθμιση είχε απλωθεί στο μεγαλύτερο μέρος της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης. Επικράτησε και σε άλλες χώρες όπως την Ελβετία, την Αγγλία, τη Σκωτία, την Ολλανδία, τη Σουηδία και αλλού.

 Η εξυγίανση και η αναμόρφωση της καθολικής Εκκλησίας ήταν αναγκαία, διότι είχε περιοριστεί η επιρροή της, τόσο στον πνευματικό, όσο και στον πολιτικό βίο της Ευρώπης. Τα βίαια μέτρα δεν οδήγησαν πουθενά, έπρεπε λοιπόν να αντιμετωπιστεί η κατάσταση με άλλου είδους μέτρα. Έτσι η καθολική Εκκλησία οδηγήθηκε στην αντιμεταρρύθμιση.  Αντιμεταρρύθμιση ονομάζουμε το σύνολο των μέτρων που πήρε η καθολική Εκκλησία για να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τη Μεταρρύθμιση αλλά και να αναμορφωθεί η ίδια και να ενισχυθεί το κύρος της.

 Τα μέτρα της Αντιμεταρρύθμισης:  Αναδιοργάνωση μοναχικών ταγμάτων και η ίδρυση νέων με σκοπό:  την ιεραποστολή,  τη φιλανθρωπία,  την εκπαιδευτική δραστηριότητα με την ίδρυση σχολείων,  την τόνωση της καθολικής πίστης  και την εξουδετέρωση στηριγμάτων της Μεταρρύθμισης.  Αναδιοργάνωση της ιερής εξέτασης.  Έκδοση καταλόγου απαγορευμένων βιβλίων.  Σύγκλιση της Συνόδου του Τρέντο ( ), όπου καταδικάστηκε ο προτεσταντισμός.

 Τα αποτελέσματα της μεταρρύθμισης.  Διασπάστηκε η Δυτική Εκκλησία.  Η ρυθμιστική επέμβαση του Πάπα σε ζητήματα της καθολικής Ευρώπης περιορίσθηκε.  Προωθήθηκε από τη μεταρρύθμιση η ανάπτυξη του ερευνητικού πνεύματος.  Αναζωογονήθηκε το θρησκευτικό συναίσθημα τόσο των καθολικών όσο και των προτεσταντών.  Ευνοήθηκε η δημιουργία εθνικών κρατών.  Διαδόθηκε η παιδεία.  Δημιουργήθηκαν νέα ρεύματα στις τέχνες, στην επιστήμη και στη λογοτεχνία.

 laris.lar.sch.gr/istoria/ist_metar.htm laris.lar.sch.gr/istoria/ist_metar.htm