ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2009
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Με τη χρήση ιστοσελίδων
Νεοελληνική γλώσσα (έρευνα-παραγωγή γραπτού λόγου) Με αφετηρία την ενότητα Ενεργοί πολίτες για την υπεράσπιση οικουμενικών αξιών οι μαθητές: Διερευνούν τα αίτια του φαινομένου της πείνας στον κόσμο και γράφουν μια ανοιχτή επιστολή στην εφημερίδα του σχολείου τους όπου καλούν κάθε άνθρωπο να στρατευτεί ενάντια στο φαινόμενο. Καταστρώνουν σχέδιο εκστρατείας για ενίσχυση δυσπραγούντων ανθρώπων της κοινότητάς τους. Μπορούν να αντλήσουν πληροφορίες από τις ιστοσελίδες: http://www.actionaid.gr/ProposedLessons http://www.msf.gr/saveachild/
Νεοελληνική γλώσσα (έρευνα-παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου) Με αφετηρία την ενότητα Ειρήνη-Πόλεμος και χρησιμοποιώντας την ιστοσελίδα: http://www.unicef.gr/chilwar.php οι μαθητές συνθέτουν κείμενα, γράφουν συνθήματα ή φτιάχνουν πλάνο δραστηριοτήτων της τάξης τους με σκοπό την ενημέρωση της κοινότητάς τους για το φαινόμενο των παιδιών-στρατιωτών, το οποίο και υλοποιούν. Τίτλος: Από τον κόσμο των παραμυθιών στον πόλεμο.
Άλλες δραστηριότητες
Με αφετηρία την ενότητα Γνωρίζω το μαγικό κόσμο του θεάτρου και του κινηματογράφου, οι μαθητές παίρνουν συνεντεύξεις από ένα σκηνοθέτη, έναν ηθοποιό και έναν σκηνογράφο και τις δημοσιεύουν στο περιοδικό του σχολείου τους. Το ίδιο μπορούν να κάνουν με έναν παίκτη και έναν προπονητή μιας αθλητικής ομάδας. Παρουσιάζουν τα πρόσωπα που έδωσαν τις συνεντεύξεις με κείμενό τους. Συγγράφουν ένα μικρό κείμενο παρουσιάζοντας όσα έμαθαν σχετικά με το θέμα τους.
Κατασκευάζουν το πρωτοσέλιδο μιας εφημερίδας με άρθρα που συγγράφουν γύρω από θέματα που αντλούν από τους τίτλους των θεματικών ενοτήτων του βιβλίου της Ν.Ε. γλώσσας (π.χ. Γ΄ Γυμνασίου). Η Ελλάδα στον κόσμο, Γλώσσα-Γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου, Είμαστε όλοι ίδιοι. Είμαστε όλοι διαφορετικοί, Ενωμένη Ευρώπη και Ευρωπαίοι πολίτες, Ειρήνη-Πόλεμος, Ενεργοί πολίτες για την υπεράσπιση οικουμενικών αξιών, Τέχνη: Μια γλώσσα για όλους, σε όλες τις εποχές, Μπροστά στο μέλλον. Εμπλουτίζουν με εικόνες-φωτογραφίες.
Οι μαθητές δημιουργούν λεξιλογικές ασκήσεις με τη μορφή σταυρόλεξου, κουίζ ή άλλων πνευματικών παιχνιδιών ώστε να εξασκηθούν στα συνώνυμα, αντώνυμα, στην πολυσημία των λέξεων κ.α.
Λογοτεχνία
Ξαναγράφουν μια σκηνή του «Οθέλλου» τοποθετώντας τα περιστατικά στη σύγχρονη εποχή. Μπορούν στη συνέχεια να τη δραματοποιήσουν και να λειτουργήσουν ως σκηνοθέτες, σκηνογράφοι, ενδυματολόγοι, μουσικοί…
Λογοτεχνία Με αφετηρία το κείμενο «Οι πιτσιρίκοι» της Α΄ Γυμνασίου οι μαθητές καλούνται να γράψουν ένα σατιρικό κείμενο ή ποίημα ή και να ζωγραφίσουν ένα σκίτσο/γελοιογραφία με το οποίο θα σατιρίζουν την επίδειξη στρατιωτικής ισχύος από ένα σύγχρονο κράτος (π.χ. Ισραήλ, ΗΠΑ κ.τ.λ.).
«Ζητείται ελπίς» Οι μαθητές συνθέτουν όσο το δυνατό περισσότερους ανάλογους τίτλους που υποδηλώνουν ανάγκες του σύγχρονου ανθρώπου. Π.χ. Ζητείται χαρά Ζητείται ειρήνη Ζητείται αγάπη Ζητείται εργασία… Στη συνέχεια επιλέγουν έναν τίτλο για να συγγράψουν δικό τους κείμενο: διήγημα, ποίημα, άρθρο κ.τ.λ.