το παιδί και ο έφηβος με αυτισμό και η οικογένεια του

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΟΜΑΔΑ: LOOKING THROUGH
Advertisements

Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
ΠΙΛΟΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΓΚΑΙΡΗΣ ΔΙΑΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΩΙΜΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
Μαθητής με π.ο. στο σχολείο μας. Τα κομμάτια του πάζλ.
Επιθετικότητα ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗΣ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ ΛΑΡΝΑΚΑΣ.
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΝΟΤΑΣ
ΟΡΙΣΜΌΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΘΥΤΕΣ ΘΥΜΑΤΑ ΘΕΑΤΕΣ
«Εξαρτήσεις…τις χρειάζομαι;»
ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΝΟΤΑΣ
Το παιδικό παιχνίδι Εισαγωγικά σχόλια και ερμηνευτικές υποθέσεις
Φόβοι, ανασφάλειες και ψυχολογικά προβλήματα εφηβικής ηλικίας
«Λέμε ΟΧΙ στο σχολικό εκφοβισμό»
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
5Ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΕΡΚΥΡΑΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ Β’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ
Εταιρία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες Η. Ε. Κουρκούτας.
Τα συναισθήματα των περιθαλπόντων των ασθενών με νόσο Alzheimer και η αντιμετώπισή τους.
Ψυχιατρικές Διαταραχές και Υ π οστηριζόμενη Εργασία.
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
Ερευνητική Εργασία (Project) τμήματος Α2
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Ερευνητικη εργασια: «ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ εξαρτησεισ»
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ ΙΙ
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ: AITIA KAI ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΜΠΡΙΓΚΕΛ ΣΕΛΕΝΙΤΣΑ
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες
Η ειδική αγωγή στο σχολείο της γενικής εκπαίδευσης
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Πρακτικές Οδηγίες εκπαίδευσης στο σχολείο
Δρ. ΒΑΒΕΤΣΗ ΣΟΦΙΑ ΙΑΤΡΙΚΗΣ – ΤΟΜΕΑΣ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗΣ
Πρακτικές Οδηγίες Εκπαίδευσης στην Κοινωνικοποίηση… Το τρίπτυχο της συνεργασίας: οι ομάδες που πλαισιώνουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ΕΙΡΗΝΗ.
Μαρία Παπαδάκη. Η αντιμετώπιση του προβλήματος πριν την εκδήλωσή του Μείωση της ζήτησης – Προαγωγή της υγείας WHO: Προαγωγή της υγείας αποτελεί η ανάπτυξη.
Χαρακτηριστικά παιδιών αυτιστικού φάσματος
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
ΘΕΜΑ : Υπάρχουν εξαρτημένοι χρήστες του διαδικτύου ; Ποιοι μπορούν να θεωρηθούν εξαρτημένοι από το διαδίκτυο, ποια είναι τα συμπτώματα, ποιες οι αιτίες.
 Τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητας μας.  Οι επιθέσεις τις περισσότερες φορές αναίτιες πληθαίνουν.  Οι υποστηριχτές.
ΑΥΤΟΡΡΥΘΜΙΣΗ «Ο μαθητής παίρνει την ευθύνη του εαυτού και των σχέσεών του» Πουλής Αναστάσιος Ψυχολόγος - 4ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης.
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΓΕΝΙΚΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ, Γ.Ν.Π. «Π. & Α. ΚΥΡΙΑΚΟΥ»
Διεπιστημονική Προσέγγιση της Παιδικής Σεξουαλικής Κακοποίησης Αθηνά Σπανάκη – Κοχιαδάκη Ιατρός, Βιοπαθολόγος Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής Δήμου Ηρακλείου.
Όλοι ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ, όλοι ΙΣΟΙ.
Τ.Ε.Ι. Αθήνας Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας « ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» Διδάσκουσα: Δρ. Ειρήνη Κατσαμά.
Συμβουλευτική ΑμΕΑ Άτομα με Ειδικές Ανάγκες ή Αναπηρία; Άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Ανάγκες.
Η ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή
ΒΙΑ, ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ, BULLYING (εκφοβισμός).
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
«Διαχείριση απώλειας και πένθους στο σχολείο» Συμβουλευτική ψυχολόγος
Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
ΕΓΚΑΙΡΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΝΕΥΡΟΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ- Παραδείγματα
Η Τριάδα Διαταραχών στον Αυτισμό
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
“Εφηβεία, διαπροσωπικές σχέσεις, συγκρούσεις και συνθέσεις.”
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
AITIA Τα αίτια της νευρικής ανορεξίας φαίνεται να είναι πολυπαραγοντικά. Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κοινωνίας, του τρόπου σκέψης, του συναισθήματος αλλά.
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & ΑΝΑΠΗΡΙΑ.
Αναπτυξιακη ψυχολογια συναισθηματικη και κοινωνικη αναπτυξη παιδιων
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
Αποσυνδετικές διαταραχές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

το παιδί και ο έφηβος με αυτισμό και η οικογένεια του Λίλιαν Αθανασοπούλου, παιδοψυχίατρος, υπεύθυνη Ιατροπαιδαγωγικού Κέντρου Γ.Ν. ‘Γ. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ’

Πρόκειται για μια ισόβια διαταραχή ανάπτυξης, μια νευροψυχιατρική διαταραχή η οποία δεν είναι στατική √ παιδιά που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού έχουν διαφορετική εικόνα και παρουσιάζουν ένα πλήθος συμπεριφορών, οι οποίες διαφοροποιούνται ή αντικαθίστανται στην διάρκεια του χρόνου.  √ συνήθως, η διάγνωση γίνεται στο 2ο με 3ο έτος της ηλικίας του παιδιού ωστόσο ενδεχομένως υπάρχουν ύποπτα σημάδια από την βρεφική ηλικία.  √ η διάγνωση του αυτισμού ανήκει στον χώρο της διεπιστημονικότητας- το παιδί ή καλύτερα το άτομο πρέπει να παρουσιάζει σοβαρές δυσκολίες- ανεπάρκειες σε μια "τριάδα τομέων": την επικοινωνία, την κοινωνική αλληλεπίδραση και τη φαντασία/ σκέψη. √ τέλος, ας σημειωθεί πως η έγκαιρη διάγνωση και η πρώιμη παρέμβαση είναι πολύ βοηθητικές για τη μετέπειτα πορεία του παιδιού- ατόμου με αυτισμό.

Η ορολογία και η αξία της: Ο όρος ‘Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές(DSM-IV)’ αντικαθίσταται με τον όρο ‘Διαταραχη Αυτιστικού Φάσματος(DSM-V)’ (Αμερικάνικη Ψυχιατρική Εταιρεία νέα διαγνωστικά κριτήρια στην Ψυχική Υγεία, άνοιξη 2013)  √ διαχωρισμός του αυτιστικού φάσματος σε 3 κατηγορίες βαρύτητας με βάση το επίπεδο λειτουργικότητας οι διαγνώσεις «Αυτιστική Διαταραχή», «Σύνδρομο Asperger’s» και «Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή μη άλλως προσδιοριζόμενη» μεταβιβάζονται στην διάγνωση «Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος», απλά αυτή η διαταραχή χωρίζεται πια ανάλογα με την βαρύτητα των συμπτωμάτων στο Επίπεδο 3 – «Ανάγκη ιδιαίτερης ενισχυμένης υποστήριξης» (σοβαρές δυσκολίες στην κοινωνικοποίηση και την ευελιξία), Επίπεδο 2 – «Ανάγκη ενισχυμένης υποστήριξης» (αξιοσημείωτες δυσκολίες) και  Επίπεδο 1 – «Ανάγκη υποστήριξης» (δυσκολίες στα παραπάνω).  √ συμπεριλαμβάνονται οι σοβαρές αισθητηριακές ιδιαιτερότητες √ δεν υπάρχει αναφορά στην καθυστέρηση ή απουσία ομιλίας  √ υπό συζήτηση   κατά πόσον τα νέα αυτά κριτήρια μπορούν να ορίσουν καλύτερα τον αυτισμό και στους ειδικούς παρέμβασης, κατά πόσον αυτά τα νέα κριτήρια μπορούν να προσανατολίσουν καλύτερα τους μηχανισμούς παρέμβασης √ ορολογία και ταξινομήσεις έχουν επιστημονική και ερευνητική αξία αλλά πρωταρχικής σημασίας είναι η ‘συνομιλία’ με τους γονείς, το σχολείο και το περιβάλλον

(Ι) «Επίμονα ελλείμματα στην κοινωνική επικοινωνία και την κοινωνική αλληλεπίδραση σε πληθώρα πλαισίων»  «κοινωνική- συναισθηματική αμοιβαιότητα» «συμπεριφορές μη λεκτικής επικοινωνίας στην προσπάθεια για κοινωνική αλληλεπίδραση» «προσπάθεια για ανάπτυξη, διατήρηση και κατανόηση των σχέσεων»  (ΙΙ) «Περιορισμένες, επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές, ενδιαφέροντα ή δραστηριότητες», «στερεότυπη ή επαναλαμβανόμενη κίνηση, χρήση αντικειμένων ή ομιλίας» «επιμονή στη ντροπαλότητα» «ανέλικτη τήρηση ρουτινών», «τελετουργικές συνήθειες», «αναστάτωση στις αλλαγές και τις μεταβάσεις», «ακαμψία σκέψης», «περιορισμένα και απόλυτα δομημένα εντονότατα ενδιαφέροντα», «δυσκολίες στην αισθητηριακή επεξεργασία», «υπέρ ή υπό-διέγερσης από αισθητηριακά εισερχόμενα» «ασυνήθιστο ενδιαφέρον σε αισθητηριακές διαστάσεις του περιβάλλοντος».

μερικές πρώτες ενδείξεις Ανταπόκριση στο φωνητικό παιγνίδι(5 μηνών)- γυρνά στη φωνή της μαμάς ? Βλεματική επαφή (6 με 9 μηνών) Εμφανίζει άγχος των ξένων; (ή άγχος του 8ου μήνα) Ανταποκρίνεται σε χαμόγελα και άλλες εκφράσεις του προσώπου και κάνει μίμηση ήχων (μέχρι και 9 μηνών) Ανταπόκριση στο όνομα του(10 μηνών) Δείχνει, χαιρετά, πιάνει αντικείμενα και προσπαθεί να μιλήσει ? (12 μηνών) Εμφανίζει ευαισθησία σε ήχους και απτικά ερεθίσματα (ασυνήθιστη ευαισθησία σε δυνατούς ήχους και αγγίγματα, αντοχή στον πόνο, αποφυγή αγκαλιάς) √ Χαμογελά ή αντιδρά σε κοινωνικά μηνύματα από άλλους σε κλίμα αμοιβαιότητας;

μερικές πρώτες ενδείξεις ● Εστιασμός προσοχής κυρίως σε αντικείμενα ή μέρος των αντικειμένων και όχι σε ανθρώπους ● Κινήσεις των χεριών πάνω-κάτω, στροβίλισμα ● Έντονη αντίδραση στην αλλαγή συνηθειών ● Λόγος-ομιλία: στους 18 μήνες γύρω στις 12 λέξεις, στα 2 χρόνια προτάσεις των δύο λέξεων ● Φυσιολογική ανάπτυξη μέχρι τα 2-3 έτη, εν συνεχεία παλινδρόμηση ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- ενδεικτικές πηγές:-1)‘βρέφη σε αυτιστικό κίνδυνο’ Alain Beucher, André Bullinger, André CarelΕκδότης: University Studio Press 2) (howcast.com.) 3) Autism Speaks,

• Το παιδί δεν μπορεί να πει καμία λέξη αν και είναι ήδη 16 μηνών ‘ύποπτα’ σημεία • Το παιδί δεν μπορεί να πει καμία λέξη αν και είναι ήδη 16 μηνών • Δεν παίζει κανένα παιχνίδι μίμησης μέχρι την ηλικία των 18 μηνών • Δεν μπορεί να πει φράση δύο λέξεων μέχρι την ηλικία των 2 ετών • Χάνει λεκτικές δεξιότητες • Δεν δείχνει κανένα ενδιαφέρον όταν οι ενήλικες του δείχνουν αντικείμενα ή δεν δείχνει εκείνο (μοιρασμένη προσοχή) Μια γενικότερη αίσθηση των γονιών ότι κάτι δεν πάει καλά και το παιδί τους συμπεριφέρεται παράξενα

√ η διεπιστημονική προσέγγιση και συνεργασία είναι αναγκαία: μεταξύ διαφόρων ιατρικών ειδικοτήτων, μελών της παιδοψυχιατρικής ομάδας και στελεχών της εκπαίδευσης. √ η συνεργασία πρέπει να είναι ανοικτή και να επιδιώκεται, από οπουδήποτε και αν ξεκινάει η προσέγγιση της περίπτωσης. √ όχι αποσπασματικές εκτιμήσεις μέριμνα για σύνθεση των δεδομένων της κάθε περίπτωσης. αυτό βοηθάει να συγκροτηθούν καλλίτερα οι ενέργειες που θα καλύψουν τις ανάγκες του παιδιού και μειώνει το άγχος των γονιών. √ τα αποτελέσματα συζητούνται με τους γονείς √ μετά τη διάγνωση, η εφαρμογή ενός κατάλληλου εξατομικευμένου προγράμματος προσέγγισης και αντιμετώπισης είναι το πιο αναγκαίο, Φορείς διάγνωσης Η εκτενής και λεπτομερής αξιολόγηση γίνεται κατά κύριο λόγο σε εξειδικευμένα κρατικά ή ιδιωτικά κέντρα. από διεπιστημονική ομάδα. α. Ειδικά-Γενικά-Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία:Εξειδικευμένα Ιατρεία και Κέντρα, β.Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα και Πολυδύναμα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα γ. Κέντρα Ψυχικής Υγείας δ. ΚΕ.Δ.Δ.Υ. ε. Διαγνωστικά Κέντρα Φυσικών ή Ν.Π.Ι.Δ. , στ..ιδιώτες επαγγελματίες

τι «δεν είναι» ο αυτισμός: μύθοι & παρανοήσεις τι «δεν είναι» ο αυτισμός: μύθοι & παρανοήσεις! -ο αυτισμός δεν παρουσιάζεται μόνο στην παιδική ηλικία και μετά  θεραπεύεται -ο αυτισμός δεν αποτελεί απλά ένα «κέλυφος» μέσα στο οποίο κρύβεται  ένα φυσιολογικό παιδί -ο αυτισμός δεν προκαλείται από συναισθηματικά «ψυχρούς» γονείς -ο αυτισμός δεν συνοδεύεται πάντα από ιδιαίτερα ταλέντα -ο αυτισμός δεν παρουσιάζει ένα και μοναδικό σύμπτωμα. Αποτελεί μια  κλινική διαταραχή ευρέως φάσματος

η οικογένεια του ατόμου με αυτισμό √ η διάγνωση κινητοποιεί διάφορα συναισθήματα (σοκ, άρνηση, ενοχή, θλίψη, άγχος και αγωνία) √ κάθε οικογένεια ισορροπεί σε μια κατάσταση η οποία εξαρτάται από πολλούς παράγοντες √ η σύνδεση με μία θεραπευτική ομάδα και το ‘χτίσιμο’ της βασικής εμπιστοσύνης καθώς και η καλή σχέση με το σχολείο είναι κεντρικό ζήτημα στην αντιμετώπιση √ η (συνεχιζόμενη) ενημέρωση και η ‘ψυχοεκπαίδευση’ όλων των μελών της οικογένειας είναι καίριας σημασίας √ η σύνδεση με την κοινωνία, με συλλόγους, η αποφυγή της απομόνωσης είναι θετικοί υποστηρικτικοί παράγοντες

ζητήματα διατροφής √ συχνά είναι τα ασυνήθιστα διατροφικά μοντέλα και  η χαμηλή όρεξη, το περιορισμένο ρεπερτόριο των προτιμώμενων τροφίμων και οι πεπτικές διαταραχές του αυτόνομου νευρικού συστήματος σε σύγκριση με τα υπόλοιπα παιδιά √ τα πεπτικά προβλήματα είναι κοινά σε παιδιά με αυτισμό και περίπου το 30% μπορεί να εμφανίσει αλλοτριοφαγία √ για τη μείωση των συμπτωμάτων του αυτισμού στα παιδιά, προτείνονται κα χρησιμοποιούνται συχνά ειδικές δίαιτες όπως: ● η δίαιτα χωρίς γλουτένη και χωρίς καζεΐνη (πρωτεΐνη γάλακτος) ή GFCF ● η κετογονική δίαιτα ● η δίαιτα  Feingoldη ● η δίαιτα συγκεκριμένων υδατανθράκων (SCD) επίσης: ● η απόσυρση της ζάχαρης και της σοκολάτας ● η χρήση συμπληρωμάτων ω-3 λιπαρών οξέων ,βιταμίνης Β6 και μαγνησίου √ επισημαίνεται ο πολύτιμος ρόλος του μητρικού θηλασμού

οι έφηβοι με αυτισμό( Σωματική Ανάπτυξη) Η κατανόηση των σωματικών αλλαγών απαιτεί κατάλληλη εκπαίδευση του εφήβου για να διασφαλιστούν οι απαραίτητες συμπεριφορές υγιεινής του σώματος και η κοινωνική αποδοχή Αλλαγές στο ΚΝΣ και η εκδήλωση επιληψίας αυξάνουν κατά την εφηβεία Η σεξουαλική συμπεριφορά απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή

Η Γνωστική Ανάπτυξη Η εξέλιξη της κατανόησης του υποθετικού, του αφηρημένου και του σχετικού ανάλογα με το πλαίσιο, χαρακτηριστική της εφηβείας, υπολείπεται στις ΔΔΑ Ο έφηβος αδυνατεί να κρίνει σε βάθος τις σχέσεις με τους άλλους, να δει τον εαυτό του από την οπτική γωνία του άλλου Η ικανότητα υποθετικής κρίσης π.χ. στα μαθηματικά, δεν γενικεύεται σε άλλους τομείς

Η Κοινωνική/Συναισθηματική Ανάπτυξη Οι δυσκολίες κοινωνικής κατανόησης και αλληλεπίδρασης συνεχίζουν και στην εφηβεία Ενώ το ενδιαφέρον για τους συνομηλίκους αυξάνει, οι δυσκολίες διαπροσωπικών σχέσεων παρεμποδίζουν τη δημιουργία και διατήρηση σχέσεων Ο συγκεκριμένος, επαναληπτικός λόγος, οι δυσκολίες επικοινωνίας και συζήτησης παρεμποδίζουν το ρόλο ομιλητή-ακροατή.

Η Κοινωνική/Συναισθηματική Ανάπτυξη….. Οι άγραφοι κανόνες και οι ρόλοι που διέπουν τις ομάδες των συνομηλίκων αποτελούν επιπλέον εμπόδιο Ο έφηβος με ΔΔΑ δεν είναι αναγκαστικά ‘μοναχικός’ από προσωπική επιλογή. Οι προσπάθειές του δεν ενισχύονται ή αποτελούν αντικείμενο χλευασμού. Είναι πιο εύκολο ‘να μην προσπαθήσει’

Οι Προβληματισμοί των Γονέων 1. Συνειδητοποίηση της μονιμότητας της κατάστασης 2. Ελλιπή αποδοχή και υποστήριξη από το κοινωνικό περιβάλλον -συνομηλίκους 3. Εξάρτηση του εφήβου από την οικογένεια 4. Δυσκολίες ένταξης στο σχολικό περιβάλλον ή αποκλεισμός από την εκπαίδευση*****

Οι Προβληματισμοί των Γονέων….. 5. Συναισθηματικά προβλήματα και συμπεριφοράς δημόσια 6. Αυξανόμενη επίγνωση της ιδιαιτερότητας από τον έφηβο 7. Αβεβαιότητα για το μέλλον**** 8. Επιδείνωση άγχους-καταθλιπτικής διάθεσης, δυσκολιών προσαρμογής στην οικογένεια 9. Προβλήματα σεξουαλικής φύσης και αυτοεξυπηρέτησης 10. Οικονομικά προβλήματα και πρόωρη συνταξιοδότηση κυρίως της μητέρας

σε κάθε περίπτωση στη ζωή ,η ενσωμάτωση και η επικοινωνία σε αντιδιαστολή με την απομόνωση και την έλλειψη επικοινωνίας, απομακρύνουν την βία σε όλες τις εκδοχές της και προάγουν τον πολιτισμό