Βέρα Δακανάλη1 2 Σε κάθε ανάγνωση υπάρχουν τρεις συντελεστές/παράγοντες: ο συγγραφέας, που υπάρχει έξω από το κείμενο, αλλά μπορεί να προσθέτει στην.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β’ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Λεξεις και πλανα ΙΩΑΝΝΑ ΚΑΒΑΔΙΑ ΣΟΦΙΑ ΜΑΛΑΤΕΣΤΑ ΒΑΡΒΑΡΑ ΣΑΜΑΡΑ
ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΔΗ Α. ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ = αφηγηματικό είδος στο οποίο ένας άνθρωπος εκθέτει το βίο και το έργο του (εστίαση εσωτερική-μηδενική)
 Εκτίμηση Ικανοτήτων  Αντιμετώπιση Άγχους  Σχεδιασμός Παρουσίασης  Οργάνωση της Παρουσίασης  Έλεγχος του Περιβάλλοντος  Πραγματοποίηση Παρουσίασης.
Ποιο δελτίο καιρού ταιριάζει
Έκθεση – Έκφραση Β΄ Λυκείου Στοιχεία Θεωρίας
Αφηγηματολογία (Narratologie/narratology)
Επιμέλεια παρουσίασης: Ασημακοπούλου Κατερίνα Σιλιγάρδου Χρύσα Τζοβάρα Αλεξάνδρα.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΗ-ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ (BIOGRAPHICAL INTERPRETATIVE)
Στέλλα Βιολάντη Γρηγόριος Ξενόπουλος.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΨΕΥΔΟΚΩΔΙΚΑ ΒΑΣΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ ΒΑΣΙΚΟΙ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΙ ΠΙΝΑΚΩΝ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ
Πειραματικά Σχέδια Ομάδων
Αντανάκλαση Συναισθήματος
ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ.
ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΤΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΜΕ ΑΛΛΑ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΑ ΕΙΔΗ
Οπτική Συνάντηση 3 η EDUE-340. Περιεχόμενο Μαθήματος Επαναφορά εννοιών Οπτική – πρακτική προσέγγιση Παρουσίαση Κεφαλαίου 12, Χαλκιά (2010) Σχεδιασμός.
Από τη θεωρία της λογοτεχνίας στην πράξη της διδασκαλίας
1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΞΑΝΘΗΣ ΤΑΞΗ : Γ΄ Θεωρητική ΤΜΗΜΑ : 3o ΜΑΘΗΜΑ : Λογοτεχνία Κατεύθυνσης Υπεύθυνη Καθηγήτρια : ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ Βάια «Όνειρο στο Κύμα» του.
Σεπτέμβριος- Οκτώβριος 2007
Παραγωγή γραπτού λόγου - Παραμύθι
Για το σχολιασμό της αφήγησης παρατηρώ:
ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΑΦΗΓΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ
Λογοτεχνία Α΄ Λυκείου Κριτήρια αξιολόγησης
Προτάσεις και μεθοδολογικά εργαλεία για την προσέγγιση της Νέας Ελληνικής Λογοτεχνίας Α΄ Λυκείου Βασιλική Δεμερτζή.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΦΗΓΗΣΗ Πράξη επικοινωνίας με την οποία παρουσιάζεται προφορικά ή γραπτά μια σειρά πραγματικών ή πλασματικών γεγονότων. Προϋποθέτει τουλάχιστον.
Τα πρώτα βήματα μιας κριτικής ανάγνωσης
ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Με τον όρο αυτοβιογραφία χαρακτηρίζουμε συνήθως ένα συνεχές αφηγηματικό κείμενο, στο οποίο ένας άνθρωπος γράφει ο ίδιος την ιστορία της ζωής.
Copyright ©: SAMSUNG & Samsung Hope for Youth. Με επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος Εκπαιδευτικό υλικό Φωτογραφικές μηχανές και φωτογραφίες:
Η σκηνή στον κινηματογράφο
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ β’ λυκείου Μεγάλοι ποιητές της γενιάς του 1880, του Γ.Ροϊλού (στο μέσον ο Παλαμάς)
«ΤΟ ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΜΟΥ» Γ. ΒΙΖΥΗΝΟΥ. Τίτλος: «μου» → 1ο πρόσωπο ενώ στο 1ο τμήμα του διηγήματος «εμείς» (όπου κρύβεται ο συγγραφέας). Αφηγητής ενδοδιηγητικός.
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Ο χρόνος στην Πατερική σκέψη έχει έναν παιδαγωγικό χαρακτήρα, αφού χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του ανθρώπου στην.
ΤΟ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΟ ΕΙΔΟΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ  Από πλευράς περιεχομένου Φάκελος μαρτυρικών καταθέσεων  Από πλευράς εξωτερικής μορφής.
ΑΛΚΗΣ ΖΕΗ Το καπλάνι της βιτρίνας
Τα πράγματα (δεν) είναι όπως φαίνονται ...
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ
ΜΑΘΗΜΑ 11 ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΩΝ.
Harry Potter Η μαγεία της ψυχολογίας
ΕΚΦΡΑΣΗ ΕΚΘΕΣΗ, Τεύχος Α΄
ΕΝΟΤΗΤΑ 3, ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ Διερεύνηση βασικών χαρακτηριστικών της Περιγραφής
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Ιγνατιάδου Αναστασία-Μιχαέλα Παρουσίαση : από το βιβλίο «Μύθος, Λατρεία, Ταυτότητες» της Μαριλένας Παπαχρηστοφόρου.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Μια ματιά στη θεωρία…. ΜΕΡΟΣ Α: ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
Εργασία στο μάθημα : Η Λογοτεχνία στο Νηπιαγωγείο Καραμπότη Μαίρη.
1 Παιδική Λογοτεχνία Κωτόπουλος H. Τριαντάφυλλος Π.Τ.Ν. – Π.Δ.Μ.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
ΧΡΟΝΟΙ-ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ- ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Αφήγηση αφήγηση.
Η ΑΦΗΓΗΣΗ.
ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ.
Ανάπτυξη Μοντέλων Διακριτών Συστημάτων Μέρος Β
ΜΑΡΙΑ ΓΝΗΣΙΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Β΄ ΙΕΠ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ 6 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2017
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
ΚΙ ΕΧΟΥΜΕ ΠΟΛΕΜΟ ΚΩΣΤΑΣ ΤΑΧΤΣΗΣ
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
ΦΑΣΕΙΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ – ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Ο Ηρόδοτος ως ιστορικός και αφηγητής.
Εισήγηση Δρ. Δ. Δαποντας.
ΑΦΗΓΗΣΗ Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός και Νέες Τεχνολογίες Ι Ομάδα Story 3 Υπ. Καθ.
Διήγηση/αφήγηση ιστοριών από παιδιά
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Έλενα Βότση, Βαλίνα Διαμαντή
Αφηγηματολογία (Narratologie/narratology)
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
Επιστημονική ανάλυση κινηματογραφικών ταινιών
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Βέρα Δακανάλη1

2 Σε κάθε ανάγνωση υπάρχουν τρεις συντελεστές/παράγοντες: ο συγγραφέας, που υπάρχει έξω από το κείμενο, αλλά μπορεί να προσθέτει στην ιστορία του και αυτοβιογραφικό υλικό, ο αφηγητής, που λειτουργεί μόνο μέσα στο πλαίσιο του κειμένου, ως πομπός και ο αναγνώστης, που είναι κάθε αποδέκτης της αφήγησης. Επιμέλεια: Βέρα Δακανάλη

Βέρα Δακανάλη3 Αφηγηματικές τεχνικές:  Ο αφηγητής  το είδος της αφήγησης  οι αφηγηματικοί τρόποι  η οπτική γωνία  η εστίαση  ο χρόνος  ο ρυθμός της αφήγησης Επιμέλεια: Βέρα Δακανάλη

Βέρα Δακανάλη4 Ο αφηγητής  είναι ένα φανταστικό πρόσωπο που επινοεί ο συγγραφέας για να αφηγηθεί μια ιστορία και δεν ταυτίζεται μαζί του. Με βάση τη συμμετοχή του στην ιστορία ονομάζεται: Ομοδιηγητικός/δραματοποιημένος: Συμμετέχει στην ιστορία την οποία αφηγείται είτε ως πρωταγωνιστής (αυτοδιηγητικός αφηγητής) είτε ως παρατηρητής ή αυτόπτης μάρτυρας- άρα μεταδίδει περιορισμένη εμπειρία, τη δική του Ετεροδιηγητικός/αμέτοχος στην ιστορία: Δεν συμμετέχει στην ιστορία που αφηγείται και αφηγείται την ιστορία σε γ΄ενικό πρόσωπο. (τριτοπρόσωπη αφήγηση). Επιμέλεια: Βέρα Δακανάλη

Βέρα Δακανάλη5 Με βάση το αφηγηματικό επίπεδο: Ενδοδιηγητικός: Αφηγείται γεγονότα που ανήκουν στην κύρια αφήγηση. Εξωδιηγητικός: Αφηγείται γεγονότα και πράξεις ξένα προς το κύριο κείμενο της αφήγησης (εισαγωγικές αφηγήσεις, πρόλογοι…) Μεταδιηγητικός: Αφηγείται γεγονότα που συνιστούν δευτερεύουσα αφήγηση (που ενσωματώνεται στην κύρια αφήγηση, είναι αφήγηση μέσα στην αφήγηση), εγκιβωτισμένη αφήγηση Ο αφηγητής δεν ταυτίζεται με το συγγραφέα. Σε όσες περιπτώσεις ταυτίζονται τα δύο πρόσωπα μιλάμε για αυτοβιογραφία (αυτοδιηγητική αφήγηση) Επιμέλεια: Βέρα Δακανάλη

Βέρα Δακανάλη6 Αφηγηματολογία είναι η θεωρία που εξετάζει τη φύση, τη μορφή και τη λειτουργία μιας αφήγησης και προσπαθεί να δώσει απαντήσεις σε τρεις ερωτήσεις: Ποιος αφηγείται; Τι αφηγείται; Πώς αφηγείται;

Βέρα Δακανάλη7 Αφηγηματικοί τρόποι α) Διήγηση-Τριτοπρόσωπη αφήγηση:ένας αφηγητής αφηγείται κάποια ιστορία με τη δική του φωνή. β) Μίμηση - Πρωτοπρόσωπη αφήγηση - Διάλογος - Εσωτερικός μονόλογος γ) Μεικτός τρόπος (Συνδυασμός διήγησης και μίμησης) δ) Περιγραφή ε) Σχόλιο στ) Ελεύθερο πλάγιο ύφος

Βέρα Δακανάλη8 Εστίαση α  μηδενική εστίαση /παντογνώστης αφηγητής, β  αφήγηση με εσωτερική εστίαση - ο αφηγητής είναι ένα από τα πρόσωπα της ιστορίας και γνωρίζει μέρος της πραγματικότητας, γ  αφήγηση με εξωτερική εστίαση - ο αφηγητής γνωρίζει λιγότερα από τα πρόσωπα της ιστορίας  ιστορίες μυστηρίου, αστυνομικές, ταινίες τρόμου 

Βέρα Δακανάλη9 Είναι ο αφηγητής που γνωρίζει τα πάντα, εποπτεύει τα πάντα, αλλά δεν μετέχει στη δράση και στην ιστορία. Η αφήγηση χωρίς εστίαση(μηδενική), ο αφηγητής δεν παρακολουθεί την αφήγηση από μια οπτική γωνία, αλλά είναι πανταχού παρών. Η μηδενική εστίαση αποτελεί χαρακτηριστικό του παραδοσιακού κλασικού αφηγήματος Επιμέλεια: Βέρα Δακανάλη

Βέρα Δακανάλη10 Εσωτερική οπτική γωνία: όταν την ιστορία αφηγείται ο βασικός ήρωας ή ένα δευτερεύον πρόσωπο (αφηγείται μόνο όσα υποπίπτουν στην αντίληψη του και γνωρίζει μέρος της πραγματικότητας). Η αφήγηση μπορεί να γίνει με δύο τρόπους: α) σε γ' πρόσωπο ενικού (τριτοπρόσωπη αφήγηση) και β) σε α' πρόσωπο ενικού (πρωτοπρόσωπη αφήγηση). Η μέθοδος αυτή αξιοποιείται στα νατουραλιστικά και ψυχολογικά μυθιστορήματα Επιμέλεια: Βέρα Δακανάλη

Βέρα Δακανάλη11 Αφήγηση με εξωτερική εστίαση: Είναι η αφήγηση στην οποία ο αφηγητής γνωρίζει λιγότερα από τα πρόσωπα της ιστορίας του. ΄Ετσι, βλέπουμε τη δράση του ήρωα, δεν μπορούμε όμως να μάθουμε τις σκέψεις του. Η εστίαση αυτή χρησιμοποιείται κυρίως στα αστυνομικά μυθιστορήματα (μυστηρίου), στις περιπέτειες ή στις ταινίες τρόμου. Επιμέλεια: Βέρα Δακανάλη

Βέρα Δακανάλη12 Συχνά το αφηγηματικό πρόσωπο ταυτίζεται λανθασμένα μ΄ έναν τύπο εστίασης. Ειδικότερα, η τριτοπρόσωπη αφήγηση ταυτίζεται με τη μηδενική εστίαση, ενώ η αφήγηση σε α΄ πρόσωπο συνδέεται με την εσωτερική εστίαση. Ωστόσο, αυτό δεν επαληθεύεται από τα ίδια τα κείμενα. Στην πραγματικότητα, θα πρέπει να γίνεται διάκριση ανάμεσα στο «ποιος μιλά » (δηλ. το πρόσωπο του αφηγητή) και το « ποιος βλέπει» (οπτική γωνία της αφήγησης) Επιμέλεια: Βέρα Δακανάλη

Βέρα Δακανάλη13 Ιστορικός: Δηλώνει το πότε χρονολογικά συνέβησαν τα γεγονότα που παρουσιάζονται (το πότε). Πραγματικός/Αφηγημένος: Δηλώνει το διάστημα που καλύπτουν τα γεγονότα που παρουσιάζει η αφήγηση (το πόσο). Αφηγηματικός: Δηλώνει το πώς αξιοποιείται, πώς παρουσιάζεται ο χρόνος στη διαδικασία της αφήγησης (το πώς) Επιμέλεια: Βέρα Δακανάλη

Βέρα Δακανάλη14 α) ως προς τη σειρά παρουσίασης των γεγονότων: - Ευθύγραμμος (όταν ακολουθεί τη φυσική σειρά των γεγονότων). - Με αναχρονίες (όταν γίνονται ανακατατάξεις στη φυσική σειρά των γεγονότων): Αναδρομές ή αναδρομικές αφηγήσεις ή αναλήψεις ή FLASH BACK(επιστροφή στο παρελθόν). πρόδρομες αφηγήσεις ή προλήψεις (αναφορές γεγονότων που θα συμβούν αργότερα). Επιμέλεια: Βέρα Δακανάλη

Βέρα Δακανάλη15 β) ως προς το ρυθμό παρουσίασης των γεγονότων: - Επιτάχυνση: γεγονότα που έχουν μεγάλη διάρκεια παρουσιάζονται σύντομα. - Επιβράδυνση: γεγονότα που έχουν μικρή διάρκεια παρουσιάζονται εκτεταμένα. - Παράλειψη ή έλλειψη: κάποια γεγονότα δεν αναφέρονται καθόλου, επειδή δε σχετίζονται με την ιστορία. Επιμέλεια: Βέρα Δακανάλη

Βέρα Δακανάλη16 Κάθε ασυμφωνία μεταξύ ιστορίας και αφήγησης Οι αναχρονίες είναι: η αρχή in medias res: η μη κοινή αρχή ιστορίας και αφήγησης˙ η έναρξη της αφήγησης είναι μεταγενέστερη από τη χρονική αφετηρία της ιστορίας η ανάληψη: εκ των υστέρων αφήγηση γεγονότων που έγιναν σε προγενέστερη χρονική στιγμή˙ η πρόληψη: εκ των προτέρων αφήγηση μεταγενέστερων γεγονότων.

Βέρα Δακανάλη17 Άλλες τεχνικές με τις οποίες παραβιάζεται η ομαλή, φυσική χρονική σειρά: Εγκιβωτισμός: Σε κάθε αφηγηματικό κείμενο υπάρχει μια κύρια αφήγηση και μικρότερες, δευτερεύουσες αφηγήσεις μέσα στην κύρια αφήγηση, που διακόπτουν την ομαλή ροή του χρόνου. Αυτή η «αφήγηση μέσα στην αφήγηση» ονομάζεται εγκιβωτισμένη αφήγηση ή εγκιβωτισμός. Παρέκβαση/παρεμβλητη (εμβόλιμη) αφήγηση: Είναι η προσωρινή διακοπή της φυσικής ροής των γεγονότων και η αναφορά σε άλλο θέμα που δε σχετίζεται άμεσα με την υπόθεση του έργου. Προϊδεασμός/προσήμανση: Είναι η ψυχολογική προετοιμασία του αναγνώστη από τον αφηγητή για το τι πρόκειται να ακολουθήσει. Προοικονομία: Είναι ο τρόπος με τον οποίο ο συγγραφέας διευθετεί τα γεγονότα και δημιουργεί τις κατάλληλες προϋποθέσεις, ώστε η εξέλιξη της πλοκής να είναι για τον αναγνώστη φυσική και λογική.