ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Advertisements

Όλοι μπορούμε να λύσουμε τα προβλήματά μας συζητώντας !
Μαρία Κουφέλου Μαρία Παυλή Θάλεια Τσουκαρέλλη Όλγα Δουγραματζή
ΛΕΜΕ ΌΧΙ Στο σχολικο εκφοβισμο
Η ΒΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ!!! 54ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ ΑΡΤΕΜΙΣ ΔΑΜΙΓΟΥ
Σχολικός Εκφοβισμός (Bullying)
Εκφοβισμός στο σχολείο
Όνομα:Ελευθερία+Γιώτα
Ημέρα κατά της Ενδοσχολικής Βίας
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΤΡΙΤΗ 6 ΜΑΡΤΙΟΥ 2012.
Εργασία της μαθήτριας Γ’ τάξης
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
BULLYING Τελευταία γίνεται μεγάλη αναφορά στην ενδοσχολική βία μεταξύ των μαθητών και η πολιτεία με διαφημιστικά της μηνύματα, ξεκίνησε την ενημέρωση του.
Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Εταιρία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου
Ενδοσχολική Βία Η ενδοσχολική βία είναι μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη , απρόκλητη, συστηματική και επιθετική συμπεριφορά που έχει ως.
Σχολικός Εκφοβισμός Τι ακριβώς είναι ; Πώς αντιμετωπίζεται από το θύμα ; Πώς αντιμετωπίζεται από τον παρατηρητή ;
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ.
ΌΧΙ ΒΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ!!!.
ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ Β’ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤ’ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕΛΙΚΗΣ ΤΜΗΜΑ – Α1
Σχολικός Εκφοβισμός/Bullying
Παρεμβάσεις ενάντια στο σχολικό εκφοβισμό Εντοπίζονται σε τρία επίπεδα: Στοχευμένες παρεμβάσεις Ολιστικές παρεμβάσεις ή παρεμβάσεις βασισμένες στο σχολείο.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ: AITIA KAI ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΜΠΡΙΓΚΕΛ ΣΕΛΕΝΙΤΣΑ
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΑΞΗ: Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2014.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
Ενδοσχολική Βία και Εκφοβισμός στα Σχολεία
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
Ο σχολικός εκφοβισμός (αγγλ. bullying) είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας,
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
Ο εκφοβισμός μπορεί να πάρει διάφορες μορφές.
Σχολικός εκφοβισμός και θυματοποίηση Αίτια, επιπτώσεις, αντιμετώπιση
Σχολικός εκφοβισμός Δούκας Αλβανός Med,
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΒΙΑ
Σωτηρία Ηλιοπούλου Βίκυ Μάρκου
ΜΑΡΙΝΑ ΑΘΗΝΑΙΟΥ ΚΑΙ ΔΑΝΑΗ ΚΟΤΣΑΡΗ ΤΑΞΗ: ΣΤ’1
 Τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητας μας.  Οι επιθέσεις τις περισσότερες φορές αναίτιες πληθαίνουν.  Οι υποστηριχτές.
ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ
“ Ένας 15χρονος έστειλε μήνυμα μέσω e- mail και γνωστοποιούσε ότι τον κορόιδευαν για μια συμπεριφορά που είχε και που δεν ταίριαζε με το στερεότυπο συμπεριφοράς.
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ… BULLYING Ειρήνη Αναγνώστου- Κελεπούρη, Ph
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ – ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ(bullying)
Bullying Τρόποι Πρόληψης και Αντιμετώπισης
«Εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying)
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΟΛΟΥ
Ενδοσχολική βία και εκφοβισμός
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ.
ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ. ΒULLING... Το μπούλινκ (σχολικός εκφοβισμός) εμφανίζεται στα σχολεία ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ του κόσμου ως λεκτική, σωματική, σεξουαλική,
Θέμα : « Ενδοσχολική Βία ».  A βραάμκια Ελεονώρα  Καραλή Σοφία  Σπυριδώνου Ειρήνη  Σωτηρίου Μαρία.
Όλοι ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ, όλοι ΙΣΟΙ.
“ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ” ΜΕΤΑΞΙΑ ΜΕΡΙΑΝΟΥ ΓΙΟΒΑΝΑ ΠΑΝΟΥΣΟΠΟΥΛΟΥ.
Ενδοσχολική Βία (Bullying). Διαστάσεις του φαινομένου Η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός μεταξύ των μαθητών έχει αρχίσει να γίνεται αντικείμενο προσοχής,
Βία στα σχολεία. Τι είναι ο εκφοβισμός; O σχολικός εκφοβισμός συμβαίνει όταν κάποιος μαθητής ή μαθήτρια χρησιμοποιεί επανειλημμένα τη δύναμη του/της,
ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΙΑΝΟΣ
ΒΙΑ, ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ, BULLYING (εκφοβισμός).
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Εκφοβισμός στα σχολεία
Βασικός στόχος της παρέμβασης:
Ερευνητική εργασία Θέμα: Σχολική βία Κατάλογος μαθητών:
ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
Καθηγήτρια: Κα Μ.Ζάχου Μαθητής: Νίκος Γονιδάκης
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ PROJECT
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΟΠΤΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ

BIA

BIA

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΒΙΑ μία κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.

ΒΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ 80 παρεμβάσεις εισαγγελέων φέτος 3 Πέρσι 0 Πρόπερσι περιστατικά κλοπής κολατσιού ορισμένων παιδιών από συμμαθητές τους που πεινάνε

ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ Υλοποίηση δράσεων για την πρόληψη της Σχολικής βίας και του Εκφοβισμού Καταγραφή-Μελέτη και Διοχέτευση προς διαχείριση σε πιστοποιημένους φορείς περιστατικών σχολικής βίας και εκφοβισμού Διερεύνηση φαινομένου σχολικής βίας Εκπόνηση οδηγού κατευθυντήριων γραμμών και οδηγιών Εκπόνηση οδηγού καλών πρακτικών για πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας. Οριοθέτηση δράσεων και ρόλου Δημιουργία ιστοσελίδας

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗ – ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ Συνεργασία με Διευθυντές Εκπαίδευσης Συνεργασία με Σχολικούς Συμβούλους Συνεργασία με Διευθυντές Σχολείων για υλοποίηση δράσεων Ανάπτυξη Δικτύου συνεργαζόμενων φορέων με συμμετοχή θεσμικών κοινωνικών και τοπικών φορέων και οργανισμών που ειδικεύονται σε θέματα πρόληψης, υποστήριξης, διαμεσολάβησης και κοινωνικής ένταξης. ΗΜΙ-ΑΥΤΟΝΟΜΗΣΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟΥ

ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ Δημιουργία E-mail αποκλειστικά για φαινόμενα βίας (Parat.vias.Kmaked@gmail.com) Ορισμός Υπευθύνου ανά Διεύθυνση Άνοιγμα φακέλου ανά Διεύθυνση Καταγραφή δράσεων, πρωτοβουλιών, προγραμμάτων που πραγματοποιήθηκαν Καταγραφή δράσεων που προγραμματίζονται Σύσκεψη και εμπλοκή Εισαγγελέα Ανηλίκων- Αστυνομίας-Πανεπιστημίου (Ψυχολόγων, Ψυχιάτρων)

ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ Μηνιαία Καταγραφή περιστατικών βίας (θα αποσταλεί πίνακας-διαβάθμιση-τρόπος επίλυσης- επίπεδο επίλυσης) Μηνιαία ενημέρωση δράσεων σχετικών με τη βία Άμεση ενημέρωση (ανώνυμη) περιστατικών βίας Δημιουργία Δικτύων Ορισμός Υπεύθυνου Δικτύου Δημιουργία LINK στην Ιστοσελίδα της Περιφέρειας για ανάρτηση καλών πρακτικών, επιστημονικών άρθρων, στατιστικών στοιχείων σχετικά με τη βία

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΔΙΚΤΥΟΥ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ (ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ-ΠΡΟΛΗΨΗ-ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ) ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΣΥΝΘΕΣΗ ΟΜΑΔΑΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΟΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΣ ΕΙΔΙΚΟΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΚΕΔΔΥ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥΣ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΣΣΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΓΟΝΕΩΝ

ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΣΤΟ ΑΜΕΣΟ ΜΕΛΛΟΝ Ενημέρωση δικτύων από Επιστημονική ομάδα Ενημερώσεις Γονέων Παρουσία ομάδας σε κάθε Νομό και ενημέρωση όλων των εμπλεκόμενων φορέων Διάχυση όλων των δράσεων σε κάθε σχολική μονάδα

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΩΝ Άμεση ενημέρωση Υπεύθυνου Δικτύου και Διευθυντή Εκπαίδευσης Άμεση ενημέρωση Συντονιστικού οργάνου μέσω E- mail και αν απαιτείται και τηλεφωνικά Συνεργασία Συντονιστικού-Δικτύου Παρέμβαση (Πιστοποιημένος φορέας)

ΣΤΟΧΟΙ Καταγραφή των έντονων δυσκολιών που αντιμετώπιζαν τα σχολεία ως προς τη διαχείριση των προβλημάτων συμπεριφοράς των παιδιών Άμεση υποστήριξη στο προσωπικό του σχολείου με προγραμματισμένες επισκέψεις Άμεση υποστήριξη και εξατομικευμένη παρέμβαση στους μαθητές/τριες που εμπλέκονταν σε περιστατικά ενδοσχολικής βίας Ενημέρωση/συμβουλευτική/υποστήριξη/ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών και των γονέων ως προς τη διαχείριση έντονων προβλημάτων συμπεριφοράς των παιδιών Προώθηση και υποστήριξη των προγραμμάτων προαγωγής της ψυχικής υγείας Διευκόλυνση των σχολείων στη σύνδεση και συνεργασία με εξωτερικούς φορείς ψυχικής υγείας και υπηρεσίες διάγνωσης και υποστήριξης

ΟΧΙ ΑΠΟΣΙΩΠΗΣΗ Τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας αποσιωπούνται διότι θεωρείται ότι εκθέτουν και στιγματίζουν τους θύτες, τα θύματα και το κύρος του σχολείου. έλλειμμα ενημέρωσης οι γονείς μιλούν ελάχιστα για το πρόβλημα με τα παιδιά τους, οι μαθητές-θύματα συχνά αντιδρούν με απόσυρση και αποφεύγουν να ζητήσουν βοήθεια από τους ενήλικες οι εκπαιδευτικοί συζητούν ελάχιστα στην τάξη τις συμπεριφορές βίας και εκφοβισμού

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ Ακατάλληλη συμπεριφορά ανάλογα με το αναπτυξιακό επίπεδο του μαθητή Επικίνδυνη συμπεριφορά για το ίδιο και τους άλλους Αιτία ψυχολογικής πίεσης για τους άλλους Ανασταλτικός παράγοντας για τη μάθηση Αντίθετη με κοινωνικές σταθερές

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗΣ Συχνότητα συμπεριφοράς Ένταση συμπεριφοράς Αναφορές σε αυτό που κάνει (σηκώνεται…) και όχι σε αυτό που είναι (ζωηρός)

Αιτίες του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας το "διαφορετικό", Για παράδειγμα το χρώμα του δέρματος, η εθνικότητα, το φύλο, το βάρος, η σχολική επίδοση, η κοινωνική συστολή. Με την έννοια αυτή ο καθένας μπορεί να γίνει στόχος εκφοβιστικών και βίαιων συμπεριφορών σε κάποια φάση της ζωής του και συνεπώς το συγκεκριμένο φαινόμενο μας αφορά όλους

ΑΙΤΙΕΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ Κοινωνική άγνοια και ανωριμότητα μαθητών Ψυχολογική πίεση Μη ικανοποίηση βασικών αναγκών Εξουσία δασκάλου Αγνόηση προσωπικότητας παιδιού Επιθετικότητα εκπαιδευτικού Γονεϊκά πρότυπα

ΑΙΤΙΕΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ Διδασκαλικά πρότυπα Ανταγωνισμός Στιγματισμός Περιθωριοποίηση

Για ποιους λόγους ένας μαθητής αναπτύσσει εκφοβιστικές και βίαιες συμπεριφορές; αποτέλεσμα πολυποίκιλων εμπειριών και ερεθισμάτων στα οποία έχει εκτεθεί το παιδί που εκφοβίζει κατά τη διάρκεια της αναπτυξιακής του πορείας. Τα παιδιά που εκφοβίζουν μπορεί σε άλλο χώρο ή χρόνο να ήταν ή και να είναι ακόμα και τώρα αποδέκτες εκφοβιστικών και βίαιων συμπεριφορών

Για ποιους λόγους ένας μαθητής αναπτύσσει εκφοβιστικές και βίαιες συμπεριφορές; Η διαταραχή των σχέσεων των γονιών επιδρά στον ψυχικό κόσμο των παιδιών, τα οποία γίνονται θύματα της ψυχολογικής κακοποίησης πληθαίνουν τα παιδιά που βιώνουν την κακοποίηση με ξυλοδαρμό, σεξουαλική κακοποίηση, αλλά και κακοποίηση που γεννούν η φτώχεια, η ανέχεια και η ανεργία

ΓΙΑΤΙ ΕΚΦΟΒΙΖΟΥΝ για να νιώσουν ανώτεροι από τους άλλους καθώς αντλούν ισχύ και δύναμη από τη συγκεκριμένη μορφή συμπεριφοράς μπορεί να στοχεύουν στο να τραβήξουν την προσοχή να τύχουν αποδοχής να γίνουν περισσότερο δημοφιλείς από ότι ήταν στο παρελθόν

ΓΙΑΤΙ ΕΚΦΟΒΙΖΟΥΝ Στην πραγματικότητα, όμως, δεν γίνονται περισσότερο δημοφιλείς, αλλά αντίθετα η πλειοψηφία της μαθητικής κοινότητας τους φοβάται και προσπαθεί να τους αποφύγει.

ΓΙΑΤΙ ΕΚΦΟΒΙΖΟΥΝ Ακόμα, οι μαθητές που εκφοβίζουν σε αρκετές περιπτώσεις είναι δυστυχισμένοι και προσπαθούν να μεταφέρουν το έλλειμμα χαράς που νιώθουν στους άλλους συναισθήματα ζήλιας που μπορεί να νιώθει το παιδί που εκφοβίζει για τον αποδέκτη της εκφοβιστικής συμπεριφοράς.

Μορφές ενδοσχολικής βίας   Μορφές ενδοσχολικής βίας • απειλή τραυματισμού ή φυσικός τραυματισμός κάποιου. Εκδηλώνεται με χειρονομίες, σπρωξίματα, ξυλοδαρμούς. • συστηματική χρησιμοποίηση υβριστικών εκφράσεων, φραστικών επιθέσεων, προσβολών και απειλών, ειρωνείας, χρήση παρατσουκλιών. • εκβιασμοί για απόσπαση χρημάτων ή προσωπικών αντικειμένων. • προσπάθεια για κοινωνική απομόνωση, για άσκηση επιρροής στην ομάδα των συνομηλίκων ώστε να αισθανθούν αντιπάθεια για κάποιο συγκεκριμένο συμμαθητή τους.

Μορφές ενδοσχολικής βίας • αποστολή απειλητικού ή υβριστικού υλικού μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, των υπηρεσιών MMS και SMS που παρέχουν τα κινητά τηλέφωνα και των διαδικτυακών τόπων κοινωνικής δικτύωσης, χρήση ή παραποίηση των προσωπικών δεδομένων κάποιου ατόμου. • διάδοση αρνητικών σχολίων εξαιτίας της καταγωγής, της κοινωνικής τάξης, της οικονομικής κατάστασης, της διαφορετικότητας. • σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση με ανήθικες χειρονομίες, ανεπιθύμητο άγγιγμα, μέχρι και σοβαρές σεξουαλικές επιθέσεις.

Ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού στα παιδιά Οι συνέπειες της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού στα παιδιά είναι σοβαρές και καθοριστικές για την ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη και εξέλιξη.

Ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού στα παιδιά Τα θύματα κινδυνεύουν: Να νοιώσουν έντονο άγχος και αισθήματα ανασφάλειας να έχουν φοβίες να παρουσιάσουν σχολική άρνηση να απουσιάζουν συχνά από το σχολείο να οδηγηθούν σε σχολική αποτυχία να εμφανίσουν μαθησιακές δυσκολίες, ψυχοσωματικά προβλήματα όπως πονοκέφαλους, πόνους στην κοιλιά, διαταραχές ύπνου, καθώς και κατάθλιψη

Ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού στα παιδιά Οι θύτες αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο: να απομακρυνθούν από το σχολείο να διακόψουν τη σχολική φοίτηση να εμφανίσουν τάσεις φυγής από το σπίτι να εξελιχθούν σε ενήλικες με αντικοινωνική και παραβατική συμπεριφορά.

Πώς φαίνεται ότι ένα παιδί έχει γίνει θύμα ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού; • η μειωμένη διάθεσή του ή η άρνησή του να πάει στο σχολείο με πρόσχημα κάποια αδιαθεσία, • οι αδικαιολόγητες απουσίες του, • η απροσδόκητη μαθησιακή του πτώση που αποτυπώνεται με βαθμούς που πέφτουν, • το γεγονός ότι περνά το χρόνο του στα διαλείμματα κοντά στους εκπαιδευτικούς και τα γραφεία, • το ότι καθυστερεί να πάει στο σχολείο ή αργεί να επιστρέψει στο σπίτι,

Πώς φαίνεται ότι ένα παιδί έχει γίνει θύμα ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού; • το ότι τα ρούχα του είναι συχνά σκισμένα και κατεστραμμένα, • το ότι έχει σημάδια και μελανιές στο σώμα ή άλλες ενδείξεις επίθεσης και αποφεύγει να εξηγήσει πώς συνέβησαν, • το ότι χάνει συχνά τα πράγματά του, • το ότι ζητάει συχνά χρήματα από τους γονείς του γιατί χάνει αυτά που του δίνουν, • το ότι υπάρχουν ξαφνικές αλλαγές στη διάθεσή του που επιμένουν, • το ότι παραπονιέται για ψυχοσωματικά προβλήματα

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΠΡΟΛΗΨΗΣ Αμοιβές Α. Ηθικές αμοιβές Β. Υλικές αμοιβές Σύναψη συμβολαίου Μίμηση προτύπων

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΜΗ ΛΕΚΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ Α. Συνειδητή αγνόηση Β. Παραγλωσσική επίπληξη Γ. Προσέγγιση

ΛΕΚΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ . Έμμεση υπόδειξη αναμενόμενης συμπεριφοράς . Έμμεση υπόδειξη αναμενόμενης συμπεριφοράς Β. Αναφορά ονόματος Γ. Υποβολή ερώτησης Δ. Χρήση αστεϊσμών Ε. Ανάλυση συναισθημάτων ΣΤ. Υπενθύμιση κανόνων Ζ. Επίπληξη

ΠΟΙΝΕΣ Φυσικές Λογικές Τιμωρητικές Α. Ψυχολογικές Β. Σωματικές

ΤΡΟΠΟΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ακριβής και κατάλληλος προσδιορισμός της προβληματικής συμπεριφοράς Α. ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΉ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Β. ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Γ. ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΑΚΡΟΑΣΗ

ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΉ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ (Οι συνέπειες καθορίζουν την επανάληψη) Θετική ενίσχυση Αρνητική ενίσχυση Απόσβεση Υπερδιόρθωση Προσωρινή απομάκρυνση Σταδιακή διαμόρφωση Συμβολικές αμοιβές Συμβόλαιο συμπεριφοράς Αυτοκαθοδήγηση Παιχνίδι ρόλων Τιμωρία

ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Η ερμηνεία του δασκάλου επηρεάζει την ερμηνεία του εκπαιδευτικού Αναπλαισίωση Εστιάζει στην αλλαγή της προβληματικής κατάστασης και όχι στη διάγνωση Σχεδιάζεται σε θετικά στοιχεία Διαμορφώνουμε θετική ερμηνεία της συμπεριφοράς και βοηθούμε το μαθητή να εισάγει αυτή την ερμηνεία Σκεφτόμαστε το πρόβλημα-πότε το κάνει-τι κάνει Πώς αντιδράμε; Τι αποτέλεσμα έχει; Πώς το ερμηνεύουμε; Ποια θετική μπορούμε να δώσουμε;

ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Θετική υποδήλωση κινήτρων Αναγνώριση θετικών λειτουργιών Τεχνική της κερκόπορτας Αν επηρεαστεί θετικά μια πλευρά της προσωπικότητάς του, οι άλλες πλευρές θα φορτιστούν με θετική νέργεια

ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΑΚΡΟΑΣΗ Επιβεβαίωση της ακρόασης Καθρέφτισμα Αντανάκλαση Παράφραση

Τρόποι πρόληψης και αντιμετώπισης της ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού Σε επίπεδο σχολείου • δημιουργία ξεκάθαρων κανόνων, διαμόρφωση καλού σχολικού κλίματος και επικοινωνίας, δημιουργία σε κάθε σχολική μονάδα «ομάδας εκπαιδευτικών συμβούλων», που με κατάλληλη εκπαίδευση, ειδικές γνώσεις και δεξιότητες θα παρεμβαίνουν

Τρόποι πρόληψης και αντιμετώπισης της ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού • δημιουργία «ομάδας μαθητών φιλίας» που αντιμετωπίζει περιστατικά ενδοσχολικής βίας • αύξηση της επίβλεψης του σχολικού χώρου ευαισθητοποίηση και συνεργασία με τους γονείς, • συμμετοχή υποστηρικτικών μηχανισμών (ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών κλπ),

σε επίπεδο τάξης: • συζήτηση στην τάξη για τον ορισμό, τις μορφές και τις επιπτώσεις της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού • σύνταξη των κανόνων της τάξης ενάντια στη βία • παροχή βοήθειας από μαθητές σε άλλους, για την επίλυση συγκρούσεων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε βία • διεξαγωγή προγραμμάτων και βιωματικών εργαστηρίων που στόχο θα έχουν τη βελτίωση των κοινωνικών δεξιοτήτων και των σχέσεων συνύπαρξης - συνεργασίας. • παροχή ευκαιριών για θετική έκφραση της επιθετικότητας (π.χ. μέσω των αθλημάτων)

Διαχείριση τάξης Κυρίαρχο στοιχείο διαχείρισης τάξης η προσέλκυση της προσοχής των μαθητών Αρχές συμπεριφοράς για συμμετοχή των μαθητών Έμφαση στη χρησιμότητα της ύλης Ανάθεση εργασιών με προσδιορισμό κριτηρίων αξιολόγησης Συνέπεια σε πράξεις και κανόνες Αντικειμενικότητα-δικαιοσύνη Αποφυγή προσωπικών ιδιαιτεροτήτων Γνώση αντικειμένου-προγραμματισμός

Διαχείριση τάξης Αποφυγή υπερβολών Αποφυγή υπερβολικής αυστηρότητας Χιούμορ Εκπαιδευτικός πρότυπο Εφοδιασμός με επίδειξη υπευθυνότητας Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ Γνωρίζει όλα τα ονόματα Είναι έτοιμος για τα απρόβλεπτα Χρησιμοποιεί θετικές προτροπές Οργανώνει σωστά το μάθημα Έχει αυτυοπεποίθηση Προκαλεί το ενδιαφέρον των μαθητών Δεν εκνευρίζεται, δεν προσβάλει, δε θυμώνει, δε χάνει την ψυχραιμία του

Pulse RC «Παιδική και Νεανική Βία μέσα από τα Μάτια των Γονέων» Τα περιστατικά βίας στα σχολεία αυξάνονται με προοπτικές ραγδαίας επιδείνωσης όσο περισσότερο βυθίζεται η χώρα στην κρίση και αυξάνεται η ανεργία. Τα ξεσπάσματα και οι κρίσεις θυμού είναι καθημερινότητα για έναν στους τρεις μαθητές, ενώ εξίσου προβληματική είναι και η διαχείρισή τους καθώς η εκτόνωση γίνεται σε αντικείμενα αλλά και σε φίλους

Pulse RC «Παιδική και Νεανική Βία μέσα από τα Μάτια των Γονέων» Καταγράφεται αξιόλογο ποσοστό κρουσμάτων βίας από ομάδες–παρέες ενηλίκων. Υψηλότερα ποσοστά εμφανίζονται σε παιδιά του δημοτικού. Οι γονείς εμπιστεύονται ακόμα λιγότερο την οικογένεια ως μέσο αντιμετώπισης του προβλήματος της βίας. Όσο πιο δύσκολη είναι η οικονομική τους κατάσταση τόσο πιο πολύ εμπιστεύονται θεσμούς εκτός οικογένειας και σχολείου

Pulse RC «Παιδική και Νεανική Βία μέσα από τα Μάτια των Γονέων» όσο πιο δεινή είναι η οικονομική κατάσταση τόσο αυξάνεται η θυματοποίηση Το υψηλότερο ποσοστό εμφάνισης παρουσιάζουν οι διακρίσεις ή οι προσβολές ενώ ακολουθεί η λεκτική και η σωματική βία Το σχολείο είναι ο κύριος τόπος εμπειριών βίας, με αυξητική τάση (58%) Ο ένας  στους 10 εκ των γονέων δεν προβαίνει σε κανενός είδους σύσταση ή τιμωρία για παραπτώματα του παιδιού του, ή κοινώς αδιαφορεί

ΟΧΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΦΥΛΑΚΗ

ΟΧΙ ΣΤΗ ΓΝΩΣΗ ΦΟΡΤΙΟ

ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΣΤΑΣΗ

ΑΝΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΖΩΗΣ

ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΝΕΩΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΓΝΩΣΤΙΚΗ-ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ-ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΜΑΘΗΣΗ ΜΕ ΝΟΗΜΑ

ΟΔΗΓΙΕΣ - ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ 1. Διαμόρφωση καλού σχολικού κλίματος επικοινωνίας, διαλόγου και εμπιστοσύνης, ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. 2. Παρακολούθηση και προστασία των μελών της σχολικής κοινότητας από οποιαδήποτε απειλή ή άσκηση βίας σε βάρος τους.

ΟΔΗΓΙΕΣ - ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ 3. Επαρκής ενημέρωση των μαθητών και επικοινωνία στις τάξεις, σχετικά με την άσκηση, το σεβασμό και την προστασία των δικαιωμάτων όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. 4. Καθιέρωση διαδικασιών ακρόασης όταν εκδηλώνεται ένα περιστατικό βίας και ανάθεση ρόλων συμβούλων σε εκπαιδευτικούς με ειδικές γνώσεις και δεξιότητες,

ΟΔΗΓΙΕΣ – ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ 5. Ενίσχυση του ρόλου των μαθητών στη διαδικασία επίλυσης συγκρούσεων, ενδεχόμενα μέσα από τη δημιουργία ομάδων φιλίας ή διαμεσολάβησης, 6. Ανάπτυξη προαιρετικών ομαδικών δραστηριοτήτων που ενδιαφέρουν τους μαθητές και βοηθούν στην καλλιέργεια στενότερων δεσμών και σχέσεων συνεργασίας μεταξύ τους (π.χ. ομάδες εφημερίδας, περιοδικού, αθλητισμού, ιστολoγίου κ.τ.λ.)

ΟΔΗΓΙΕΣ - ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ 7. Τακτική επικοινωνία με τους γονείς και ευαισθητοποίησή τους, 8. Συνεργασία ολόκληρης της σχολικής κοινότητας, μέσα από τη διοργάνωση εκδηλώσεων ενημέρωσης, συζητήσεων, εκθέσεων που θα προάγουν τις ειρηνικές σχέσεις αλλά και την εγρήγορση όλων, με απώτερο στόχο την αποτροπή της εκδήλωσης μορφών βίας, επιθετικότητας και εκφοβισμού μεταξύ μαθητών.