Project 2 τουρισμός και ταξίδια Τουρισμός και Οικονομία Ζιαγγουβά Πετρούλα Καφρίτσα Σταυρούλα Μυλωνά Ηλιάνα Παντιώρα Αγγελική Τάκα Ειρήνη
Οικονομική κρίση και τουρισμός Ο τουρισμός είναι: ένας ιδιαίτερα ευαίσθητος βιομηχανικός τομέας αντιδρά άμεσα στις παγκόσμιες οικονομικοκοινωνικοπολιτικές προκλήσεις Εξαρτάται από δυο κύριες μεταβλητές, το προϊόν και η ζήτηση Σήμερα, η πρώτη μεταβλητή παραμένει σχεδόν σταθερή όμως, η δεύτερη μεταβλητή παρουσιάζει κυρίως κάμψη.
Οικονομική κρίση και τουρισμός Όσον αφορά την Ελλάδα η οικονομική κρίση που πλήττει τη χώρα καθώς η συνεχής δυσφήμηση της και τα σενάρια για την ενδεχόμενη έξοδό της από την ευρωζώνη έχουν εδραιώσει μια αρνητική εικόνα της χώρας στους τουρίστες. τα έσοδα από τον τουρισμό υποχώρησαν κατά 15,1 σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος. Η τουριστική κίνηση και οι παρακρατήσεις για το καλοκαίρι έχουν υποχωρήσει κατά 10 με 15% σε σύγκριση με το 2011
Παγκόσμια οικονομική κρίση Ένας από τους τομείς που θα πληγούν άμεσα εξαιτίας της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης είναι ο τουρισμός οι καταναλωτές επαναπροσδιορίζουν την ιεράρχηση των καταναλωτικών τους αναγκών. τα αποτελέσματα της κρίσης είναι: Μείωση καταναλωτικών δαπανών Αύξηση ανεργίας Αποπληθορικές πιέσεις
Τρόποι αντιμετώπισης Η πολιτική ηγεσία θα μπορούσε να αντιμετωπίσει την κρίση με τη λήψη μέτρων. Η λήψη μέτρων θα μπορούσε να είναι: Μείωση του Φ.Π.Α στα τρόφιμα και τα είδη πρώτης ανάγκης. Μείωση ειδικού Φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα. Καθιέρωση ανακατανομής του πλούτου μέσω της φορολόγησης των κερδών των χρηματιστηριακών πράξεων και υπεραξιών από αυτές. Λήψη μέτρων για την ανάπτυξη του υγιούς ανταγωνισμού. Ενίσχυση των χαμηλών εισοδημάτων μέσα από προγράμματα κοινωνικής αλληλεγγύης. Ειδικά προγράμματα καταπολέμησης της ανεργίας και ενίσχυσης απασχόλησης. Ειδικά προγράμματα ενίσχυσης και ανάπτυξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Τρόποι αντιμετώπισης Βασικοί άξονες που θα βοηθούσαν στην εξομάλυνση της τρέχουσας κρίσης: Στήριξη της αγοραστικής δύναμης των μεσαίων στρωμάτων και ενίσχυση των κοινωνικά ευάλωτων ομάδων. Στήριξη της απασχόλησης, την επιδότηση των ανέργων καθώς και την επιδότηση της εργασίας γενικότερα. Δημοσιονομική εξυγίανση και σταθερότητα. Μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος. Δημιουργία αυστηρού πλαισίου εποπτείας και ελέγχου του χρηματοπιστωτικού συστήματος, καθώς επίσης και ενίσχυση της ρευστότητας στην αγορά.
Οικονομικοί τρόποι ταξιδίου Οργανωμένο ταξίδι Κάμπινγκ Ανταλλαγή κατοικίας Interrail
Τα ΜΜΜ στον τουρισμό Τα κύρια μέσα μεταφοράς στον τουρισμό είναι: το αυτοκίνητο το πούλμαν το τρένο το αεροπλάνο οι κρουαζιέρες
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ Οι αριθμοί είναι ενδεικτικοί του μεγέθους της συμβολής του τουρισμού στην παγκόσμια οικονομία: Από το 1952 ως το 2005 ο αριθμός των διεθνών τουριστικών αφίξεων αυξανόταν με ρυθμό 6,5% κάθε έτος. Ο ρυθμός αύξησης του εισοδήματος το 2005 αγγίζει το 11,2% προσφέροντας ενίσχυση 680 δις δολαρίων. Το 2006 οι παγκόσμιες αφίξεις σημείωσαν αύξηση 4,6%. Το 2007 παρουσιάζεται ως το τέταρτο συνεχόμενο έτος σταθερής μεγέθυνσης της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας παρ ‘όλες τις ποικίλες κρίσεις που ενδεχομένως προέκυψαν.
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ Το 2008 ήταν το έτος που o παγκόσμιος τουρισμός πληγώθηκε σημαντικά από την παγκόσμια οικονομική κρίση και άρχισε μια αντίστροφη πορεία που συνεχίστηκε και το πρώτο μισό του 2009. To 2009 οι παγκόσμιες αφίξεις μειώθηκαν κατά 4,2% σε σχέση με το 2008,. Το 2010 σημειώθηκε αύξηση της τάξης του 6,6% σε σχέση με το2009. Το 2011 οι παγκόσμιες αφίξεις σημείωσαν άνοδο κατά 4,6% σε σχέση με το 2010. Το 2012 ο τουρισμός συνέχισε την ανάκαμψή του, ξεπερνώντας για πρώτη φορά το φράγμα του 1 δισ. στις διεθνείς αφίξεις.
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ Οι διεθνείς τουριστικές αφίξεις ενισχύθηκαν από 3% έως 4% το 2013, συμβαδίζοντας σε μεγάλο βαθμό με τη μακροπρόθεσμη πρόβλεψη για το 2030, όπου προσδοκάται ετήσια αύξηση 3,8% κατά μέσο όρο μεταξύ 2010 και 2020. Τέλος αξίζει να επισημάνουμε πως σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία(ΠΟΤ) ο τουριστικός τομέας που αναπτύσσεται περισσότερο είναι τα εκπαιδευτικά ταξίδια καθώς και τα ταξίδια που συνδέονται με τον πολιτισμό.
Η σημασία της διαφήμισης στον τουρισμό Ο ρόλος της διαφήμισης είναι εκείνος η προώθηση των πωλήσεων και επιδιώκεται ο θετικός επηρεασμός του καταναλωτικού κοινού κατά τρείς τρόπους : Επιβεβαίωση και ενίσχυση των θετικών εντυπώσεων των καταναλωτών για το τουριστικό προϊόν. Δημιουργία νέων τύπων συμπεριφοράς των καταναλωτών ως προς το τουριστικό προϊόν. Αλλαγή μιας, πιθανής, αρνητικής εικόνας του τουριστικού προϊόντος σε κάποιους καταναλωτές. Στον τουριστικό τομέα χρησιμοποιούμε όλα τα μέσα προβολής και διαφήμισης με στόχο τον τονισμό της ιδιαιτερότητας και των προσόντων του διαφημιζόμενου προϊόντος.
Διαδικτυακός τουρισμός Τα προνόμια τέτοιων ιστοσελίδων είναι πολλαπλά αφού προσφέρουν τα παρακάτω: Η ολοκληρωμένη παρουσίαση του, μέσα από πλούσιο υλικό, (φωτογραφίες, ιστορικά στοιχεία και πλήρη αναφορά στους δήμους) δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να έχει σφαιρική εικόνα για την ορθότερη επιλογή του τόπου διαμονής του. Η συναλλαγή γίνεται κατευθείαν με τους διαχειριστές των καταλυμάτων. Η πρακτική αυτή προσφέρει μια αμεσότητα μεταξύ πελάτη και ιδιοκτήτη με αποτέλεσμα να γίνεται ταχύτερα η κράτηση και με τα βέλτιστα δυνατά αποτελέσματα. Χαμηλό ετήσιο κόστος καταχώρησης και βελτιώνει τα περιθώρια κέρδους.
Δημόσια και Ιδιωτική διαφήμιση Για την αποτελεσματικότερη τουριστική προβολή απαιτείται η συνεργασία του Δημόσιου και του Ιδιωτικού τομέα της χώρας. Ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας μοιράζονται την ευθύνη μέσα σε πλαίσιο συνεργασίας. Το μάρκετινγκ και η διαφήμιση είναι τα κύρια πεδία τουρισμού στα οποία αναπτύσσεται η συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Βιβλιογραφία http://www.geostrategy.gr/categories/greece/tourism/greece_tourism_20090601.html http://digilib.lib.unipi.gr/dspace/bitstream/unipi/5079/1/Maurakis,%20Charalampos%20K..pdf http://www.naftemporiki.gr/slideshows/499689/o-ellinikos-tourismos-sti-skia-tis-krisis/all http://www.diakopes-ekdromes.gr/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%84%CE%AC%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82- %CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%BF%CF%80%CF%8E%CE%BD.html http://people.hofstra.edu/geotrans/eng/ch7en/appl7en/ch7a3en.html http://www.tovima.gr http://www.grhotels.gr/GR/xee/ITEP/DocLib2/NEO%20Tourism_Jan-July_2013.pdf http://sete.gr http://www.zougla.gr/kosmos/article/o-pagosmios-xartis-tou-tourismou http://www.dw.de "http://www.grhotels.gr/GR/xee/ITEP/DocLib2/%CE%97%20%CE%94%CE%B9%CE%B1%CF%86%CE%B7%CE%BC%CE %B9%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%CE%94%CE%B1%CF%80%CE%AC%CE%BD%CE%B7%20%CE%B3%CE %B9%CE%B1%20%CF%84%CE%BF%CE%BD%20%CE%A4%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C/14_% CE%9A%CE%95%CE%A6%CE%91%CE%9%CE%91%CE%99%CE%9F_02.pdf http://www.entertheweb.gr/el/news.php?n=11