25ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ 2012-2013 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ << ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ >> ΤΜΗΜΑ Α2 25ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ 2012-2013
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΕΚΠ/ΚΟΣ: ΣΑΛΑΜΟΥΡΙΔΟΥ ΒΑΓΙΑ ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ:1) ΔΕΜΕΡΤΖΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ (ΓΥΜΝΑΣΤΗΣ) 2) ΦΙΛΙΠΠΑΤΟΥ ΜΑΡΙΑ (ΜΟΥΣΙΚΟΣ)
ΕΠΙΛΕΞΑΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΑΥΤΟ: Η Α’ τάξη αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους σταθμούς στη σχολική διαδρομή των μαθητών . Στόχος μας ήταν να ξεκινήσει με τις καλύτερες προϋποθέσεις . Επιλέξαμε το θέμα, διαπροσωπικές σχέσεις ,με προτεινόμενα υποθέματα : ο εαυτός μου , η σχέση μου με τους άλλους , συναισθήματα , διαχειρίζομαι τα συναισθήματα μου, για να παρακινήσουμε τα παιδιά : Να μιλήσουν για τον εαυτό τους και να γνωριστούν. Να<< σπάσει ο πάγος >>,να βρουν κοινά σημεία , να κάνουν νέους φίλους .Να νιώσουν άνετα στο νέο περιβάλλον, ιδιαίτερα τα δειλά παιδιά και τα παιδιά που δεν γνωρίζουν κανέναν επειδή προέρχονται από άλλα Νηπιαγωγεία .
ΤΡΟΠΟΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Οι περισσότερες δραστηριότητες έγιναν ατομικά . Όταν δουλέψαμε ομαδικά η σύνθεση των ομάδων έγινε τυχαία χρησιμοποιώντας κλήρους διαφορετικού χρώματος .Κόκκινη ομάδα, κίτρινη ομάδα , πράσινη ομάδα και μπλε ομάδα και άλλαζε κάθε δεύτερη εβδομάδα.
Η ΔΡΑΣΗ ΜΑΣ Ενημέρωση για το θέμα. Στόχοι -Προσδοκίες Μ’ αρέσει να έχω φίλους ; Είναι καλό να είμαστε όλοι φίλοι ;Πώς Θα ήθελα το φίλο μου ;Τι πρέπει να κάνω για να είμαι καλός φίλος; Ας γνωριστούμε καλύτερα για να γίνουμε όλοι φίλοι.Τα παιδιά ζωγραφίζουν τις προσδοκίες τους σε χαρτί Α4.
Επιλογή κανόνων που θα διευκολύνουν τη συνεργασία μας Είναι απαραίτητο για να συνεργαστούμε καλύτερα και να περάσουμε όλοι όμορφα να υπάρχουν κάποιοι κανόνες που θα ρυθμίζουν τη συμπεριφορά μας και θα τηρούνται απ’ όλους . Τα παιδιά προτείνουν αυτούς που θεωρούν σημαντικούς και ο δάσκαλος συμπληρώνει όπου και αν χρειάζεται. Οι κανόνες γράφονται σε χαρτόνια και υπογράφονται από τα παιδιά και από το δάσκαλο.
ΣΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ Ιστορίες ονομάτων-Πώς με λένε; Τα παιδιά κάνοντας μια μικρή έρευνα, παρουσιάζουν το όνομά τους. Πώς επιλέχτηκε ; Πώς νιώθουν για αυτό; Τους αρέσει ολόκληρο ή έχουν ένα αγαπημένο υποκοριστικό ή ψευδώνυμο; Μήπως έχουν δεύτερο όνομα και γιατί; Σε χαρτί Α4 σχεδιάζουν το όνομά τους. Δίνουν στα γράμματα όποια μορφή και μέγεθος θέλουν και τα χρωματίζουν με τα αγαπημένα τους χρώματα . Όποια θέλουν ζωγραφίζουν δίπλα κάτι που τα χαρακτηρίζει. Αγαπημένο φαγητό ζώο ή παιχνίδι.
ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΜΑΣ
ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ; Ελάτε να φτιάξουμε θυρεούς. Ο δάσκαλος σχεδιάζει το περίγραμμα ενός θυρεού. Χωρίζουμε το θυρεό σε τέσσερα μέρη και το παιδί σχεδιάζει σε κάθε κομμάτι: Ένα αγαπημένο πρόσωπο. Ένα αγαπημένο ζώο. Κάτι που του αρέσει να κάνει. Τα αρχικά του. Τα άλλα παιδιά προσπαθούν να καταλάβουν ποιος έχει φτιάξει το θυρεό.
ΟΙ ΘΥΡΕΟΙ ΜΑΣ
ΘΑ ΣΑΣ ΔΕΙΞΩ ΤΙ ΞΕΡΩ ΝΑ ΚΑΝΩ Παραμύθι: Το λαμπερό αστεράκι Διαβάζουμε το παραμύθι το λαμπερό αστεράκι . Τα παιδιά κόβουν κίτρινα αστεράκια και μέσα τους γράφουν τι είναι αυτό που ξέρουν και μπορούν να το διδάξουν στο μικρό , λυπημένο αστεράκι για να λάμψει κι αυτό. Τα αστεράκια όλων των παιδιών τοποθετούνται σε μπλε χαρτόνι και φτιάχνουν το λαμπερό ουρανό της Αστεροχώρας.
ΤΑ ΚΙΤΡΙΝΑ ΑΣΤΕΡΙΑ
ΑΣ ΓΝΩΡΙΣΤΟΥΜΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ Κοίτα πόσο μοιάζουμε Παιχνίδι : Ζωντανός σύνδεσμος Ο δάσκαλος επιλέγει ένα παιδί που ξεκινάει το ζωντανό σύνδεσμο. Το παιδί αυτό φωνάζει ένα άλλο παιδί με το οποίο έχουν ένα κοινό εξωτερικό γνώρισμα (φορούν γυαλιά ή αθλητικά παπούτσια κ.λ.π. Τα δυο παιδιά πιάνονται χέρι - χέρι .Αμέσως το δεύτερο παιδί φωνάζει ένα τρίτο με το οποίο επίσης διαθέτει ένα κοινό εξωτερικό γνώρισμα . Η διαδικασία συνεχίζεται ώσπου όλοι οι παίχτες να πιαστούν χέρι- χέρι.
ΔΕΣ ΠΟΣΑ ΚΑΛΑ ΒΛΕΠΩ ΣΕ ΣΕΝΑ Τα παιδιά γράφουν σε χαρτί Α4 το όνομά τους. Διπλώνουν το χαρτί και το ρίχνουν σε ένα κουτί . Κάθε παιδί διαλέγει στην τύχη ένα χαρτί . Το ανοίγει χωρίς να πει ποιο όνομα υπάρχει και γράφει κάτι που του αρέσει στο παιδί που έχει γράψει το όνομά του . Το ξαναδιπλώνει και το ρίχνει στο κουτί . Η διαδικασία επαναλαμβάνεται τρεις φορές . Στο τέλος ανοίγονται όλα τα χαρτιά και κάθε παιδί διαβάζει τι έχουν γράψει γι ’αυτό οι συμμαθητές του.
ΠΑΙΧΝΙΔΙ:ΜΑΓΝΗΤΗΣ Εξηγούμε στα παιδιά την ιδιότητα του μαγνήτη να τραβά μεταλλικά αντικείμενα. Κάθε φορά ένα παιδί γίνεται μαγνήτης και κάθεται σε ένα σημείο .Η μουσική ξεκινάει και όλα τα παιδιά ,εκτός του μαγνήτη ,χορεύουν και περιφέρονται στο χώρο . Μόλις η μουσική σταματήσει , τρέχουν όλα μαζί και ακουμπάνε απαλά το μαγνήτη στα χέρια ή στα πόδια. Τότε όλα μαζί τραγουδάνε: Γεια σου …( το όνομα του παιδιού) Είσαι σαν μαγνήτης δυνατός! Ήρθαμε κοντά σου επειδή είσαι καλός και ένας και μοναδικός! Όλα τα παιδιά γίνονται μαγνήτες.
ΜΑΘΑΙΝΩ ΝΑ ΣΕ ΠΑΡΑΤΗΡΩ Παιχνίδι: Αστυνομικός Ένα παιδί γίνεται αστυνομικός και βγαίνει έξω από την αίθουσα . Οι υπόλοιποι ορίζουν έναν αρχηγό και συμφωνούν να κάνουν όλοι τις κινήσεις που θα κάνει ο αρχηγός . Ο αστυνομικός μπαίνει στην αίθουσα και προσπαθεί να βρει ποιος είναι ο αρχηγός.
ΣΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ Η παλέτα των συναισθημάτων Ο δάσκαλος ζωγραφίζει μια παλέτα η οποία στη θέση των χρωμάτων έχει προσωπάκια που αποδίδουν διάφορα συναισθήματα . Τα παιδιά χρωματίζουν το κάθε προσωπάκι με το χρώμα που νομίζουν ότι ταιριάζει στο κάθε συναίσθημα.
Η ΠΑΛΕΤΑ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ
Ταξιδεύοντας στη θάλασσα των συναισθημάτων Τα παιδιά προτείνουν κάποια συναισθήματα (χαρά , λύπη , φόβος κ.λ.π. ) Διαλέγουν ποιο χρώμα θα έχουν και φτιάχνουμε τα νησιά των συναισθημάτων . Τα κολλάμε σε ένα μεγάλο χαρτόνι .Φτιάχνουμε από ένα χάρτινο καραβάκι . Τα παιδιά το ζωγραφίζουν και γράφουν επάνω το όνομά τους. Βάζουμε λίγη χαρτοταινία από κάτω και κάθε παιδί βάζει το καραβάκι του, ανάλογα με το πώς νιώθει κάθε μέρα , να δέσει στο αντίστοιχο νησάκι.
ΤΑ <<ΝΗΣΙΑ>> ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ
Χάρηκα όταν … Φοβήθηκα όταν… Σ’ ένα χαρτί Α4 τα παιδιά γράφουν προτασούλες που ξεκινούν με : χάρηκα λυπήθηκα, φοβήθηκα, ντράπηκα όταν και τις διαβάζουν στους συμμαθητές τους.
ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΤΩΝ ΕΥΧΩΝ Θα ήθελα να… Σε πράσινο χαρτί σχεδιάζουμε το περίγραμμα ενός φύλλου . Τα παιδιά το κόβουν και γράφουν μέσα σ’ αυτό κάτι που θα ήθελαν να γίνει πάρα πολύ . Κολλάμε τα φύλλα στα κλαδιά ενός δέντρου που έχουμε σχεδιάσει σε μεγάλο χαρτόνι.
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΑΣ… Η παρουσίαση του προγράμματός μας , έγινε από τη Μουσικό του σχολείου μας ,Κα Μαρία Φιλιππάτου ,κατά τη διάρκεια της γιορτής λήξης του σχολικού έτους . Τα παιδιά των τμημάτων ,Α1 και Α2 ξεκίνησαν τη γιορτή με το τραγούδι: «Πρωτάκια του 25».
ΠΡΩΤΑΚΙΑ ΤΟΥ ΕΙΚΟΣΙ ΠΕΝΤΕ Είμαστε πρωτάκια του Είκοσι πέντε. Μετράμε φιλαράκια χίλια πέντε. Παίζουμε ,γελάμε και πάντα τραγουδάμε. Τη χαρά σε όλους γύρω μας σκορπάμε. Το σχολειό μας αγαπάμε, τους δασκάλους μας τιμάμε. Και η διευθύντριά μας όταν μας κοιτά μας χαμογελά. Κι όταν η λύπη σα σύννεφο θα ‘ρθει τη διώχνουμε να φύγει στη στιγμή. Δε φοβόμαστε βροντές, μάγους , μάγισσες ,σκιές. Ελάτε να χορέψουμε , να παίξουμε ,να τρέξουμε. Κι όταν κουραστούμε ξεροί να κοιμηθούμε. Μαρία Φιλιππάτου
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Τα παιδιά ασχολήθηκαν με μεγάλο ενδιαφέρον με τις περισσότερες δραστηριότητες . Περισσότερο τους άρεσαν οι χειροτεχνίες και τα παιχνίδια καθώς και το να μιλούν για τον εαυτό τους και να παρουσιάζουν τις εμπειρίες τους. Μια κάποια δυσκολία υπήρξε όταν χρειάστηκε να παρατηρήσουν τους άλλους , να βρουν κοινά σημεία , να ανακαλύψουν θετικά στοιχεία πάνω στους συμμαθητές τους . Οι δραστηριότητες που έγιναν ήταν μια πάρα πολύ καλή αφορμή να δουν με άλλη ματιά τους συμμαθητές τους. Δυνάμωσαν οι δεσμοί της ομάδας –τάξης . Έγιναν σπάνια και με μικρή διάρκεια τα περιστατικά απομόνωσης παιδιών και οι επιθετικές συμπεριφορές για την επίλυση προβλημάτων . Ακόμη και τα πιο «δύσκολα» παιδιά έγιναν πιο ήρεμα ,πιο κοινωνικά και έμαθαν να συζητούν τα προβλήματά τους στην τάξη. Η επιθυμία των περισσότερων παιδιών ήταν να συνεχιστεί το πρόγραμμα και την επόμενη χρονιά.
ΟΛΑ ΟΣΑ ΚΑΝΑΜΕ ΣΕ ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ Είμαστε πρωτάκια, τα πιο μικρά παιδάκια, σ’αυτό το σχολείο, σ’αυτή την αυλή. Παίζουμε ,γελάμε , κι όλο τραγουδάμε, μας αρέσει το σχολείο, τ ‘αγαπάμε πολύ. Όλη τη χρονιά μάθαμε πολλά , γράμματα ,τραγούδια , παιχνίδια καλά , και όχι μόνο αυτά… Έμαθα πως είμαι καλός! Για τους συμμαθητές μου σημαντικός! Ένας και μοναδικός. Μπορώ να καταφέρω πράγματα πολλά φτάνει να πιστέψω σε μένα ,παιδιά! Έχω ταλέντα ,χαρίσματα πολλά, που είναι αξιόλογα ,πολύ σημαντικά! Ωραία ζωγραφίζω ,ωραία τραγουδώ , για δείτε με πώς τρέχω, εγώ πώς κολυμπώ! Για δες πώς χορεύω , πώς χρωματίζω εγώ! Τι όμορφες ιδέες έχω να σας πω. Πώς σκέφτομαι ,πώς λύνω τα Μαθηματικά , πως κόβω ,πώς κολλάω, έχω χέρια μαγικά! Έχω δυνατότητες το ξέρω καλά! Διώχνω το φόβο, νικώ το θυμό , πάντα επιμένω ,πάντα προσπαθώ να γίνομαι καλύτερος να βελτιωθώ .
Παρέα με τους φίλους μου όλα τα μπορώ Παρέα με τους φίλους μου όλα τα μπορώ! Μαθαίνω απ ’τα λάθη μου και χαμογελώ. Μίλησα για μένα, μίλησες και συ, σ’ άκουσα και μ ’άκουσες με πολλή προσοχή ! Ξέρεις τι κατάλαβα; Μοιάζουμε πολύ ! Χαίρεσαι , λυπάσαι, φοβάσαι και συ. Τους φίλους σου όπως και εγώ αγαπάς , θέλεις να τους φροντίζεις , να τους βοηθάς. Μ ’αρέσει η παρέα σου ,μ ’αρέσει πολύ! Θέλω να ’σαι ,φίλος μου ας παίξουμε μαζί! Η τάξη μας είναι μια αγκαλιά που χωράνε όλα τα παιδιά . Είμαστε όλοι φίλοι, παίζουμε μαζί , μη μένεις μόνος σου , έλα και συ! Όλοι φίλοι κανείς μοναχός! Έλα κοντά μας, γιατί είσαι καλός, ήρεμος, ευγενικός, ένας και μοναδικός! Συζητάω αυτό που μ ’ενοχλεί, δεν κοροϊδεύω κανένα παιδί, γιατί έχει γνώμη διαφορετική! Ξέρω να ακούω ,ξέρω να συγχωρώ και όταν έχω άδικο να υποχωρώ. Θα έρθουν κοντά μου γιατί είμαι καλός , ήρεμος και ευγενικός , ένας και μοναδικός!
Λίγα λόγια για τον επίλογο… Το προηγούμενο τραγούδι ,γράφτηκε από τη δασκάλα του Α2,Σαλαμουρίδου Βάγια ,ως επίλογος όλων των δραστηριοτήτων που έγιναν στα πλαίσια του προγράμματος. Παρουσιάστηκε στην τάξη και στη συνέχεια , όσα παιδιά ήθελαν διάβασαν με ρυθμό κάποια κομμάτια του, κάνοντας αυτοσχέδιες χορογραφίες. Δεν τους ζητήθηκε να το απομνημονεύσουν.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΠΟΥΡΛΙΟΥ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ Εκδόσεις Παπαδόπουλος ΝΕΝΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ Εκδόσεις Οξυγόνο DEBORAH M.PLUMMER Παιχνίδια αυτοεκτίμησης για παιδιά ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΤΑΚΗ