Δίκαια της Ελληνικής Αρχαιότητας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Γραφήματα & Επίπεδα Γραφήματα
Advertisements

«Κυβερνητικές προτάσεις για το Ασφαλιστικό» © VPRC – Μάρτιος / Δ.1 © VPRC – Μάρτιος 2008 ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ.
Έρευνα για την οικοδομική δραστηριότητα 2010 Επαμεινώνδας Ε. Πανάς Καθηγητής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Πρόεδρος του Τμήματος Στατιστικής Απόψεις.
Αποτελέσματα Μελέτης για το Μέγαρο Πολιτισμού Κύπρου Ετοιμάστηκε για την Εταιρεία KPMG Από την Εταιρεία RAI Consultants Public Ltd Μάρτιος 2008.
μαθητές Δημοτικών Σχολείων
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 1 Κοινωνιολογία Οι Βασικές Έννοιες Michael Hughes Carolyn J. Kroehler.
Εικόνα 1 Σύμβολο της Ιωνικής Ομοσπονδίας.
Η Ευρωπαϊκή K εντρική T ράπεζα ιδρύθηκε την 1 η Ιουνίου του 1998 και εδρεύει στη Φρανκφούρτη. Η ΕΚΤ είναι επιφορτισμένη με τη διαχείριση του ευρώ και.
της Μαρίας-Ζωής Φουντοπούλου
Χρήση και αξιοποίηση των ΤΠΕ κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών στη δευτεροβάθμια ελληνική εκπαίδευση Δρ. Σάλτας Βασίλειος, Ιωαννίδου Ευφροσύνη Τμήμα.
6ο Γενικό Λύκειο Καλαμάτας Α΄ τάξη - ερευνητική εργασία Σχ
Το ηλιακό σύστημα και η Γη
ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΦΥΛΩΝ ( π.Χ.)
Page  1 Ο.Παλιάτσου Γαλλική Επανάσταση 1 ο Γυμνάσιο Φιλιππιάδας.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
-17 Προσδοκίες οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη Σεπτέμβριος 2013 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 a +20 Δείκτης 0 a -20 Δείκτης < -20 Σύνολο στην Ευρωπαϊκή Ένωση:
1. Πιστεύετε ότι υπάρχουν διακρίσεις σε σχέση με:.
ΚΑΤΟΧΗ - ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ.
ΠΟΝΤΟΣ - ΣΜΥΡΝΗ.
Γραφήματα & Επίπεδα Γραφήματα
1 AYTOΣ Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΩΝ ΤΟΠΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΖΕΙ ΚΑΝΕΙΣ….
Μοντελοποίηση Έργα Μαθήματα Αξιολόγηση Αναστοχασμός Αναστοχασμός.
ΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΚΑΙ Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥΣ
Στοιχεία Διοίκησης Επιχειρήσεων
+14 Σεπτέμβριο 2014 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 να +20 Δείκτης 0 να -20 Δείκτης < -20 Συνολικά της ΕΕ: +1 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 να +20 Δείκτης 0 να -20 Δείκτης.
Εκκλησία Η λέξη Εκκλησία έχει συνεχή χρήση στην ελληνική γλώσσα από τηνελληνική γλώσσα αρχαιότητα. Ετυμολογείται απο το ρήμα εκ-καλώ, με χρήση του θέματος.
ΕΡΕΥΝΑ ΚΟΙΝΗΣ ΓΝΩΜΗΣ για την ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΝΕΟΛΑΙΑΣ 2014 Απρίλιος 2014.
6 MRB, Συλλογή στοιχείων: 24 Νοεμβρίου έως 5 Δεκεμβρίου 2005 Εξωτερική Πολιτική: Τουρκία – Κυπριακό – ΠΓΔΜ - Κοσσυφοπέδιο 1 6 ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ( Τουρκία.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΕΣΥΠ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων
Μοντέλα Συστημάτων Παρουσιάσεις των συστημάτων των οποίων οι απαιτήσεις αναλύονται.
Αρχή ρωμαϊκής κατάκτησης: 2 ος αι. π.Χ. Ολοκλήρωση: 31 π.Χ., υποταγή πτολεμαϊκής Αιγύπτου. Εκρωμαϊσμός ιδιωτικού δικαίου: τέλη 2 ου –αρχές 3 ου μ.Χ. αι.
ΜΙΣΘΟΔΟΣΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
Το δίκαιο Αρχαία Αθήνα.
ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ-ΑΓΡΟΤΗΣ Στον τομέα της οργάνωσης της αγροτικής παραγωγής, που ήταν και η βάση της βυζαντινής οικονομίας, φαίνεται πως τον 7ο και 8ο αιώνα επικράτησε.
Πολιτική και Δίκαιο Β’ Γενικού Λυκείου.
Εξάντας Ελλήνων Δικαιοσύνη Επιβράβευση του Καλού Πολίτη η Δικαιοσύνη. Επιβράβευση του Καλού Πολίτη η Δικαιοσύνη. Αντώνιος Περιπατητής.
7. Οικονομία και κοινωνία στη Δυτική Ευρώπη
MYKHNAΪΚΗ ΚΑΙ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
ΜΑΘΗΜΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΓΓΙΣΗ ΑΙΜΑΤΟΣ - ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ
8 MRB, Συλλογή στοιχείων: 24 Νοεμβρίου έως 5 Δεκεμβρίου 2005 Θεσμοί/ Οργανισμοί 1 8 ΘΕΣΜΟΙ /ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ (Βαθμός επιρροής, Αναγκαιότητα επιρροής, Βαθμός.
Διαχείριση Ψηφιακών Πνευματικών Δικαιωμάτων Ηλεκτρονική Δημοσίευση Στέλλα Λάμπουρα Ιούνιος 2004.
Ποιος από τους παρακάτω είναι Φυσικό Πρόσωπο; (Φ.Π)
+19 Δεκέμβριος 2014 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 έως +20 Δείκτης 0 έως -20 Δείκτης < -20 Συνολικά της ΕΕ: +5 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 έως +20 Δείκτης 0 έως -20.
Τι σημαίνει ο όρος έκφραση ; ΕΚΦΡΑΣΗ: Ο όρος έκφραση προέρχεται από την αρχαία ελληνικ ή γραμματεία >.Συγκεκριμένα από την αρχαιότητα ο όρος έκφραση σήμαινε.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
Αγγελική Γεωργιάδου- Αναστασία Πεκτέσογλου Δράμα 2006
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΜΠΑΣΗ ΚΑΛΛΙΟΠΗΣ
4.1 Κοινωνικοί θεσμοί 4.2 Αναγκαιότητα κοινωνικών θεσμών
Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ
Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης
2 ο ΜΑΘΗΜΑ Ο γάμος και το σύμφωνο συμβιώσεως στο πεδίο του ιδιωτικού διεθνούς δικαίου.
Η θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες
ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΙΚΑΙΟΥ ΝΟΜΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΕΚΠΑ
6. Δικαστική προστασία στην ΕΕ
Οι νέες πολιτικές έννοιες
Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου
Οι χώρες της Ε.Ε..
Ο Απόστολος Παύλος στην Ελλάδα
Μυκηναϊκός Πολιτισμός
Αρχαϊκη ρωμη (8-6ος αι. π.Χ.)
ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μάθημα 5ο: Οθωμανικοί θεσμοί και οι λαοί της ΝΑ Ευρώπης
Το Δίκαιο.
Δίκαια της Ελληνικής Αρχαιότητας
ΟΜΗΡΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» ΕΙΣΑΓΩΓΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΙΚΑΙΟΥ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Δίκαια της Ελληνικής Αρχαιότητας Το πρόβλημα της ενότητας ή πλειονότητας των αρχαίων ελληνικών δικαίων Η μέση άποψη: δίκαια που χωρίς να ταυτίζονται, παρουσιάζουν πολλά κοινά σημεία Η σημασία του πολιτεύματος «Αρχαίο Ελληνικό Δίκαιο» = μία «οικογένεια» δικαίων

Ι. Αρχαϊκοί Χρόνοι Πόλη-κράτος: Στοιχεία πόλεως, σύμφωνα με τα αρχαιολογικά ευρήματα απαντούν ήδη στους μινωικούς χρόνους Ο θεσμός της πόλεως-κράτους χρονολογείται τον 8ο αιώνα π.Χ. Γενέτειρα: Ιωνία & νησιά μικρασιατικών παραλίων

ΙΩΝΙΑ

Στοιχεία μινωικά & Αχαιών κατακτητών Μυκηναϊκοί χρόνοι Στοιχεία μινωικά & Αχαιών κατακτητών Άναξ (wαναξ) Αρχηγός στρατού Ανώτατη δικαστική αρχή Ρυθμιστής εμπορικής-βιοτεχνικής δραστηριότητας Όχι θεία προέλευση

Μυκήνες

Τίρυνθα – Πύλος - Θήβα

Λαwαγέτα Ανώτατος στρατιωτικός αξιωματούχος Προαναγγέλλει τον Πολέμαρχο κλασικών χρόνων

Ο άναξ και ο λαwαγέτα κατέχουν τεμένη, εκτάσεις γης Διαθέτουν ακολουθία από αυλικούς, φρουρούς, κήρυκες, υπηρέτες

Μικρότερα κέντρα εξουσίας, εξαρτώμενα από την κεντρική εξουσία: Τοπικά συμβούλια (γερουσίαι) Τοπικοί άρχοντες (βασιλεῖς) Η γη κατανέμεται από τον άνακτα μεταξύ των βασιλέων, ένα μέρος παραμένει σε κοινή χρήση Ιλιάδα, Οδύσσεια, Ησίοδος (Ἔργα καὶ Ἡμέραι): τρία διαφορετικά στάδια γένεσης της αρχαϊκής πόλης

Χρυσό σκήπτρο, Κούριο (Κύπρος) 11ος αι. π.Χ. Ιλιάδα Αρχαιότερη: χρόνοι ακμής των μυκηναϊκών βασιλείων (όπως έγιναν κατανοητοί από τον συντάκτη της Ιλιάδας, τον 8ο αι. π.Χ., στην Ιωνία) Ἄναξ = ανώτατος άρχων, επικουρείται από συμβούλιο αριστοκρατών (βασιλεῖς) Κρατάει σκήπτρο: σύμβουλο εξουσίας που εκχωρήθηκε από το Δία Συμβολίζει το απαραβίαστο του προσώπου του Εκχωρεί το δικαίωμα στους κήρυκες, επιφορτισμένους με την τήρηση της τάξης μεταξύ αντιμαχόμενων παρατάξεων κατά τη διάρκεια δικαστικών αγώνων. Δεν είναι πλέον δικαστής ή νομοθέτης Χρυσό σκήπτρο, Κούριο (Κύπρος) 11ος αι. π.Χ.

Ο Αγαμέμνων με σκήπτρο. Έργο αποδιδόμενο στο ζωγράφο Μειδία Ο Αγαμέμνων με σκήπτρο. Έργο αποδιδόμενο στο ζωγράφο Μειδία. Αττική ερυθρόμορφη λεκάνη, 410-400 π.Χ., Αρχαιολογικό μουσείο Τάραντα.

Οδύσσεια Μεταγενέστερη της Ιλιάδας Η εξουσία του βασιλέως είναι εύθραυστη (Οδυσσέας), υφίσταται πιέσεις από τους υποτελείς και το πλήθος. Ο δήμος αρχίζει να παίζει ενεργό ρόλο στα κοινά.

Ησίοδος (8ος -7ος αι. π.Χ.) Βασιλείς: Ισχυροί τοπικοί άρχοντες Κάτοχοι γης Δικαστές «Δωροφάγοι βασιλείς» Στο ποίημα ργα και Ημέραι ο Ησίοδος παροτρύνει τον αδελφό του Πέρση, σχετικά με τη διανομή της πατρικής τους περιουσίας, να καταλήξουν σε κάποια απόφαση ιδιωτικά και να μην εμπλακούν σε μία δίκη, όπου θα αποφασίσουν οι "δωροφάγοι" βασιλείς που βγάζουν κακές αποφάσεις.

Ουσιαστικό & δικονομικό δίκαιο Δικονομία= τρόποι έννομης προστασίας Περιστρέφονται γύρω από τις έννοιες της ανταλλαγής & εξαγοράς Δίκαιο = άγραφο Περιουσιακές σχέσεις (συναλλαγές) & προσωπικές (γάμος) έχουν ανταλλακτικό χαρακτήρα, διέπονται από αμοιβαιότητα.

Θεσμός ξενίας Αριστοκρατική προέλευση Φιλοξενία Σύναψη δεσμών μεταξύ εκπροσώπων ισχυρών ομάδων Απόρροια αμοιβαίων υποχρεώσεων Συνάπτεται μεταξύ ίσων, προϋποθέτει δυνατότητα ανταπόδοσης.

Ο δικαστικός αγώνας των ομηρικών χρόνων Ο δικαστικός αγώνας των ομηρικών χρόνων 18η Ραψωδία της Ιλιάδας: η ασπίδα του Αχιλλέα Δικαστικός αγώνας μεταξύ δύο ανδρών για τη θανάτωση ενός προσώπου.

Ανθρωποκτονία Παλαιότερα: δικαίωμα ανταπόδοσης – αυτοδικίας Ομηρικοί χρόνοι: δυνατότητα εξαγοράς της αυτοδικίας από το δράστη με την καταβολή περιουσιακών αγαθών στους δικαιούχους (ποινή). Η αποδοχή τους είναι αρχικά προαιρετική για την οικογένεια του θύματος, μετά γίνεται υποχρεωτική.

Διαδικασία ασπίδας Αχιλλέα Δύο άτομα φιλονικούν για το αν μεσολάβησε ή όχι εξαγορά του δικαιώματος αυτοδικίας, Απευθύνονται αρχικά στον ἴστορα, που δεν καταφέρνει να τους συμβιβάσει, Η υπόθεση εισάγεται στους γέροντες, πολυμελές δικαιοδοτικό όργανο

Ιλιάδα, Σ’, 497-508 λαοὶ δ' εἰν ἀγορῇ ἔσαν ἀθρόοι: ἔνθα δὲ νεῖκος ὠρώρει, δύο δ' ἄνδρες ἐνείκεον εἵνεκα ποινῆς ἀνδρὸς ἀποφθιμένου: ὃ μὲν εὔχετο πάντ‘ ἀποδοῦναι δήμῳ πιφαύσκων, ὃ δ' ἀναίνετο μηδὲν ἑλέσθαι: ἄμφω δ' ἱέσθην ἐπὶ ἴστορι πεῖραρ ἑλέσθαι. λαοὶ δ' ἀμφοτέροισιν ἐπήπυον ἀμφὶς ἀρωγοί: κήρυκες δ' ἄρα λαὸν ἐρήτυον: οἳ δὲ γέροντες εἵατ' ἐπὶ ξεστοῖσι λίθοις ἱερῷ ἐνὶ κύκλῳ, σκῆπτρα δὲ κηρύκων ἐν χέρσ' ἔχον ἠεροφώνων: τοῖσιν ἔπειτ' ἤϊσσον, ἀμοιβηδὶς δὲ δίκαζον. κεῖτο δ' ἄρ' ἐν μέσσοισι δύω χρυσοῖο τάλαντα, τῷ δόμεν ὃς μετὰ τοῖσι δίκην ἰθύντατα εἴποι. Μεγάλο πλήθος ήταν συγκεντρωμένο στην αγορά. Εκεί είχε ανακύψει φιλονικία, δυό άντρες δηλαδή αντιδικούσαν σχετικά με την αποζημίωση για έναν άνδρα που είχε φονευθεί. Ο ένας διαβεβαίωνε πως είχε καταβάλει όλο το ποσό και το διηγείτο στο πλήθος, ο δε άλλος αρνιόταν ότι είχε λάβει οτιδήποτε. Και οι δύο κατέφυγαν στον ίστορα για να δώσει τέλος στη διαφορά. Το πλήθος φώναζε, υποστηρίζοντας άλλοι τον ένα κι άλλοι τον άλλον. Οι κήρυκες συγκρατούσαν τον κόσμο. Οι δε γέροντες κάθονταν σε σκαλισμένους λίθους που σχημάτιζαν ιερό κύκλο κρατώντας στα χέρια τα σκήπτρα των βροντερόφωνων κηρύκων. Με το σκήπτρο στο χέρι, ο ένας μετά τον άλλο διατύπωνε τη γνώμη του. Στο κέντρο βρίσκονταν δύο χρυσά τάλαντα για εκείνον που θα εξέφερε τη δικαιότερη κρίση.

Όργανα Ἴστωρ = «αυτός που γνωρίζει». Διαλλακτής, μέλος της κοινωνικής ομάδας των διαδίκων που προσπαθεί να τους συμφιλιώσει Γέροντες. Δικαστήριο (πολιτειακό δικαιοδοτικό όργανο) ή διαιτητικό όργανο ;

Δυσδιάκριτα όρια : υποχρεωτική διαιτησία - πολιτειακά δικαιοδοτικά όργανα; Διαιτητής τον επιλέγουν τα μέρη εκουσίως επιλύει τη διαφορά με τρόπο που ικανοποιεί και τα δύο μέρη Κατά επιλέγεται ad hoc, για συγκεκριμένη διαφορά Όμως στην Οδύσσεια: «κατ’ επάγγελμα» διαιτητές που βρίσκονται όλη μέρα στο λιμάνι της πόλης (Χάρυβδη Σικελίας) και επέλυαν τις διαφορές Δικαστικό ή διαιτητικό όργανο Καταφεύγουν τα μέρη κατ’ ανάγκη Αν δεν επιτύχει συμβιβασμό ή συμφιλίωση Εκδίδει δεσμευτική για τα μέρη απόφαση, ανεξάρτητα αν τους ικανοποιεί.

Οι Οροι δΙκαιο (Εννομη τΑξη) και νΟμοΣ απουσιΑζουν απΟ τα ομηρικΑ Επη Θέμις – Δίκη - Νόμος Οι Οροι δΙκαιο (Εννομη τΑξη) και νΟμοΣ απουσιΑζουν απΟ τα ομηρικΑ Επη ΑπαντοΥν οι Οροι ΘΕΜΙΣ και δΙκη

ΘΕΜΙΣ Η Θέμις συμβουλεύει τους θεούς του Ολύμπου. Αττικός ερυθρόμορφος Κύλικας, Μουσείο Hermitage, Αγία Πετρούπολη

Πανεπιστήμιο Juo, Ιαπωνία Θέμις Χρησιμοποιείται από τους μυκηναϊκούς χρόνους Θεότητα: υπαγορεύει αποφάσεις εμπνευσμένες από το Δία = σταθερότητα, αντιδιαστέλλεται στη βία, ακόμα και στις θεϊκές αποφάσεις, τους χρησμούς θέμιστες = αποφάσεις του Δία= δίκες Απονομή δικαιοσύνης από αρχαϊκούς δικαστές, τους δικασπόλους. Θέμις, Ναός Νεμέσεως, Ραμνούς Πανεπιστήμιο Juo, Ιαπωνία

Δίκη Ετυμολογείται από το ρήμα δεικνύναι Σημαίνει αρχικά τη δικαιοσύνη και τη δικαστική απόφαση Αποκτά την έννοια του δικαστικού αγώνα και της δικαστικής απόφασης

Η Δίκη χτυπά την Αδικία με σφυρί. Δίκη & Αδικία Kunsthistorisches Museum, Vienna, Austria, 550 - 500 BC. Dike (justice personified) beats Adikia (injustice) with a hammer. Adikia is depicted as a tattoed barbarian woman. Η Δίκη χτυπά την Αδικία με σφυρί. Αττική ερυθρόμορφη λύκιθος, 550-500 π.Χ. Kunsthistorisches Museum, Βιέννη

Νόμος Αποκτά την έννοια του γραπτού, επιτακτικού κανόνα δικαίου από τον 5ο π.Χ. αιώνα Πριν: θεθμός –τεθμός –θεσμός-θέθμιον –θέσμιον (από το ρήμα τίθημι) = «θεσμός», «διάταξη» νόμου ή σύμβασης ῥήτρα = «δεσμευτικός λόγος», «προφορική συμφωνία», «απόφαση» Κανένας δεν προϋποθέτει έγγραφη μορφή

Νόμος Προέρχεται από το ρήμα νέμω (μοιράζω) Πρωτοεμφανίζεται στον Ησίοδο Έχει θεία προέλευση Το περιεχόμενό του διακρίνει τον άνθρωπο από τα ζώα. Συγχέεται ακόμα με τις θρησκευτικές πεποιθήσεις – τις επιταγές της ηθικής – τους κανόνες της υγιεινής. Οι πρώτοι μεγάλοι νομοθέτες (Ζάλευκος, Χαρώνδας, 7ος αι. π.Χ.), έζησαν προτού η έννοια του νόμου περιέλθει αποκλειστικά στην ανθρώπινη αρμοδιότητα (6ος-5ος αι.). Πίνδαρος (520-460 π.Χ.): «νόμος πάντων βασιλεύς» (κοσμική τάξη, μέρος της οποίας είναι και η έννομη).

Δισυπόστατη φύση νόμου Κανόνας κοσμικής, μεταφυσικής τάξης: «ἄγραπτα κἀσφαλῆ θεῶν νόμιμα» Αναγκαστικός κανόνας ανθρώπινης συμπεριφοράς: Νόμοι Κρέοντος Ιδέα σύγκρουσης αγράφου θεϊκού δικαίου & δικαίου πόλεως = πυρήνας αρχαίας τραγωδίας