1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΞΑΝΘΗΣ ΤΑΞΗ : Γ΄ Θεωρητική ΤΜΗΜΑ : 3o ΜΑΘΗΜΑ : Λογοτεχνία Κατεύθυνσης Υπεύθυνη Καθηγήτρια : ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ Βάια «Όνειρο στο Κύμα» του.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Advertisements

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑΣ Προς μία ποιητική της αφήγησης
ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΔΗ Α. ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ = αφηγηματικό είδος στο οποίο ένας άνθρωπος εκθέτει το βίο και το έργο του (εστίαση εσωτερική-μηδενική)
ΜΟΝΑΞΙΑ «Γιατί εμένα η ψυχή μου»
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης ( )
ΔΕ3_ΟΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΤΗΣ Π.ΔΙΑΘΗΚΗΣ:
Μιχαλόπουλος Γεράσιμος Τριανταφυλλίδης Δημήτρης
Αφηγηματολογία (Narratologie/narratology)
Ο πραγματικός και ιδεατός κόσμος στην ποίηση του Αντώνη Φωστιέρη
Στέλλα Βιολάντη Γρηγόριος Ξενόπουλος.
Η τιμή και το χρήμα Κωνσταντίνος Θεοτόκης
Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ Ερευνητική εργασία στα πλαίσια του σχολικού μαθήματος ‘Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας’ Ερευνητική ομάδα: Μοσχοβάκου Δανάη , Νικολοπούλου.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΘΗΤΡΙΑ ΜΠΟΥΡΤΖΙΔΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΤΜΗΜΑ Α2 2Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΓΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ : ΚΕΙΜΕΝΑ.
Tο θέατρο στο μεσαίωνα…
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
«Δείπνο για τέσσερις» Κατσαρίδου Σοφία Ευθιμιάδου Αλεξάνδρα
ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΤΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΜΕ ΑΛΛΑ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΑ ΕΙΔΗ
ΣΟΛΩΜΟΣ «ΚΡΗΤΙΚΟΣ» Αποσπασμα 1 ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΙΓΙΔΑ
Νέα Αθηναϊκή Σχολή
Από τη θεωρία της λογοτεχνίας στην πράξη της διδασκαλίας
Βέρα Δακανάλη1 2 Σε κάθε ανάγνωση υπάρχουν τρεις συντελεστές/παράγοντες: ο συγγραφέας, που υπάρχει έξω από το κείμενο, αλλά μπορεί να προσθέτει στην.
Παραγωγή γραπτού λόγου - Παραμύθι
Για το σχολιασμό της αφήγησης παρατηρώ:
ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΑΦΗΓΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ.
Μενέλαος Λουντέμης.
Λογοτεχνία Α΄ Λυκείου Κριτήρια αξιολόγησης
Προτάσεις και μεθοδολογικά εργαλεία για την προσέγγιση της Νέας Ελληνικής Λογοτεχνίας Α΄ Λυκείου Βασιλική Δεμερτζή.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΦΗΓΗΣΗ Πράξη επικοινωνίας με την οποία παρουσιάζεται προφορικά ή γραπτά μια σειρά πραγματικών ή πλασματικών γεγονότων. Προϋποθέτει τουλάχιστον.
Νιάκαρος Κωστής Καθηγήτρια: Βασιλική Παπακίτσου
Τα πρώτα βήματα μιας κριτικής ανάγνωσης
ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Με τον όρο αυτοβιογραφία χαρακτηρίζουμε συνήθως ένα συνεχές αφηγηματικό κείμενο, στο οποίο ένας άνθρωπος γράφει ο ίδιος την ιστορία της ζωής.
Ας θυμηθώ τις βασικές έννοιες που έμαθα!
Η ΘΡΗΣΚ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ Η ραββινική παράδοση θέλει την εκπαίδευση του παιδιού σύμφωνη με εκείνη των γονιών του. Συμβουλεύουν όμως τους παιδαγωγούς.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ β’ λυκείου Μεγάλοι ποιητές της γενιάς του 1880, του Γ.Ροϊλού (στο μέσον ο Παλαμάς)
Δημήτριος Βικέλας
«ΤΟ ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΜΟΥ» Γ. ΒΙΖΥΗΝΟΥ. Τίτλος: «μου» → 1ο πρόσωπο ενώ στο 1ο τμήμα του διηγήματος «εμείς» (όπου κρύβεται ο συγγραφέας). Αφηγητής ενδοδιηγητικός.
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ
κειμενικά είδη αφήγηση περιγραφή οδηγίες επιχειρηματολογία
ΕΚΦΡΑΣΗ ΕΚΘΕΣΗ, Τεύχος Α΄
Ιστορικότητα της λογοτεχνίας
ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2006 ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ 1 ΟΥ ΓΕΛ ΕΠΑΝΟΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΛΣΑ ΒΑΡΔΑΚΑ.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Μια ματιά στη θεωρία…. ΜΕΡΟΣ Α: ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Όνομα ομάδας: Γαλαζοπράσινο Μαθητές: Καραίσκου Ρανια, Γιαμαίου Σπυριδούλα, Παπαδόπουλος Ευσέβιος, Τσατσαράγκος Θανάσης Θέμα: Φώς, Χρώμα και τέχνη Σχολείο:6ο.
Ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ. ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ …
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
Γ ΡΑΜΜΑ ΑΠ ' ΤΗ ΦΥΛΑΚΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ Ε ΥΡΩΠΑΙΟΥΣ. ΘΑ ΑΝΑΛΥΣΟΥΜΕ: τη χρήση της γλώσσας, την οργάνωση της επιχειρηματολογίας, τα χαρακτηριστικά του κειμενικού.
ΓΕΛ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ.
1 Παιδική Λογοτεχνία Κωτόπουλος H. Τριαντάφυλλος Π.Τ.Ν. – Π.Δ.Μ.
Διδάσκοντας κι εξερευνώντας την Τοπική Ιστορία Ελένη Μπαμπίλα Σχολική Σύμβουλος.
ΔΗΜΟΤΙΚΌ ΤΡΑΓΟΎΔΙ Το ελληνικό δημοτικό τραγούδι ως λογοτεχνικό είδος αντλεί το υλικό του από την προφορική λογοτεχνική παράδοση, δηλαδή αυτήν που αναπτύσσεται.
Ερωτοκριτοσ και Αρετουσα
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Αφήγηση αφήγηση.
Η ΑΦΗΓΗΣΗ.
Διδάσκουσα: Αλεξάνδρα Βασιλοπούλου
  ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Τίτλος: Η Λογοτεχνία « συναντά» το μάθημα της Γλώσσας μέσα από τους μύθους του Αισώπου. Π.Π.Σ.Π.Π ΤΑΞΗ: Δ1 ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ:
1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Βασίλης Α. τάξη Στ
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
ΖΩΡΖ ΣΑΡΗ «Και πάλι στο σχολείο…»
ΑΦΗΓΗΣΗ Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός και Νέες Τεχνολογίες Ι Ομάδα Story 3 Υπ. Καθ.
H Πολυάννα μεγαλώνει!!! Λίγα λόγια για το βιβλίο!
Έλενα Βότση, Βαλίνα Διαμαντή
Θανοσ Βλεκασ του Παύλου Καλλιγά.
Αφηγηματολογία (Narratologie/narratology)
Νέα Αθηναϊκή σχολή ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ και ΝΑΤΟΥΡΑΛΙΣΜΟΣ
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ Ο ΚΡΗΤΙΚΟΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΕΩΝΙΔΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΞΑΝΘΗΣ ΤΑΞΗ : Γ΄ Θεωρητική ΤΜΗΜΑ : 3o ΜΑΘΗΜΑ : Λογοτεχνία Κατεύθυνσης Υπεύθυνη Καθηγήτρια : ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ Βάια «Όνειρο στο Κύμα» του Αλέξανδρου ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ Επιμέλεια του μαθητή ΜΠΟΚΟΥΡΑΚΗ Δημήτρη ΞΑΝΘΗ 2011 – 2012

ΟΝΕΙΡΟ ΣΤΟ ΚΥΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ Ο Παπαδιαμάντης κατέχει ξεχωριστή θέση στη νεοελληνική διηγηματογραφία. Λόγω του έργου του η νεοελληνική πεζογραφία πέρασε από το στάδιο του ιστορικού αναγνώσματος στην ηθογραφία και από την ηθογραφία στο κοινωνικό λογοτέχνημα. Σπάνια παραμένει στα στενά ηθογραφικά πλαίσια συνδυάζοντας τα ηθογραφικά στοιχεία με τα κοινωνικά και άλλοτε τα ψυχογραφικά, δημιουργώντας ένα κράμα που ο λυρισμός εναλλάσσετε με τον ρεαλισμό. Τα θέματά του σχετίζονται με το θρησκευτικό βίο τη λαϊκή παράδοση και το κοινωνικό περιβάλλον. Ξεφεύγει από την απλή ηθογράφηση και εμβαθύνει στο συναισθηματικό κόσμο των ηρώων (ενότητα 1 – Αναφορά για το μίσος απέναντι στο δικηγόρο). Οι ήρωές του είναι απλοί, ταπεινοί, γραφικοί, βασανισμένοι, καταπιεσμένοι άνθρωποι.

ΓΛΩΣΣΑ - ΥΦΟΣ Τα έργα του έχουν ειδυλλιακό χαρακτήρα ενώ αποδίδουν ρεαλιστικά τα ην πραγματικότητα, η οποία εξιδανικεύεται, όταν η περιγραφή αφορά τον αγροτοποιμενικό κόσμο, ενώ φαντάζει σκληρή όταν έρχεται σαν συνέπεια του πολιτισμού και απεικονίζεται με τον τρόπο του νατουραλισμού. Η γλώσσα είναι η καθαρεύουσα, όχι ψυχρή, όχι τυπική αλλά ποιητική. Εμπεριέχει εκκλησιαστικό λεξιλόγιο (εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος). Επιπρόσθετα, συναντάμε και στοιχεία της δημοτικής στα σύντομα διαλογικά μέρη (πρώτη επικοινωνία βοσκού – Μοσχούλας). Το ύφος του είναι γλαφυρό και παραστατικό. Είναι λυρικό πλησιάζοντας την ποίηση (περιγραφή λουόμενης κοπέλας) . Ακριβές και εξομολογητικό ύφος, αλλά και υπενικτικό.

ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ Αναδρομική αφήγηση από πρωτοπρόσωπο, ομοδιηγητικό – αυτοδιηγητικό δραματοποιημένο αφηγητή με εσωτερική εστίαση (εγκυβωτισμένη αφήγηση, πάτερ – Σισώη ετεροδιηγητικός). Εκτενείς περιγραφές (φυσικού τοπίου, εν.2η – Μοσχούλα εν.2η , εσωτερικός μονόλογος (δίλλημα εν.4η), δραματικά απρόοπτα (τη βουτιά στη θάλασσα, το ξαφνικό βέλασμα της κατσίκας και την εμφάνιση της βάρκας.). Επιβράδυνση (περιγραφές) ,αφηγηματικό κενό (εν. 3η), επιτάχυνση (επίλογο). Προϊδεασμοί εγκιβωτισμένη αφήγηση για τον πατέρα Σισώη και με την αναφορά στο κοντό σχοινί (εν.5), τις σκέψεις του βοσκού για έναν ενδεχόμενο κίνδυνο της Μοσχούλας ή τα τρυφερά επίθετα, που προετοιμάζουν τον αναγνώστη για τον επερχόμενο πνιγμό της κατσίκας (εν.5). Προοικονομία (δέσιμο κατσίκας, ομονυμία κοπέλας κατσίκας).

ΕΡΩΤΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ Σε όλο το κείμενο είναι έντονα εμφανής ο ανομολόγητος έρωτας του νεαρού βοσκού για τη μικρή Μοσχούλα. Στοιχεία που το αποδεικνύουν μέσα στο κείμενο είναι τα εξής: περιγραφή της Μοσχούλας (εν.2η), ομωνυμία, επαφή και ανταπόκριση στην επιθυμία, δημιουργία κατάλληλης ατμόσφαιρας για το κεντρικό επεισόδιο, παρακολούθηση Μοσχούλας, περιγραφή της λουόμενης (ερωτικά εξιδανικευμένη), πονηρές σκέψεις για επαφή με την κοπέλα και τέλος αυτοθυσία και μετάβαση στον ονειρικό κόσμο με επαφή για την κοπέλα.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΤΟΠΙΟΥ & ΦΥΣΙΟΛΑΤΡΕΙΑ Ο κύριος ήρωας διακρίνεται από το έντονο στοιχείο της φυσιολατρίας, της αγάπης, της απόλυτης ταύτισης με τη φύση. Έχει τάση εξιδανίκευσης του φυσικού τοπίου, αποτυπώνοντας ένα ειδυλλιακό αρκαδικό βουκολικό τοπίο. Για την περιγραφή του τοπίου χρησιμοποιεί έντονο λυρισμό, πληθώρα εκφραστικών μέσων, εξιδανίκευση. Οι περιγραφές για το φυσικό τοπίο βρίσκονται στις ενότητες 2,3 & 6.

ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Ανήκει στα αυτοβιογραφικά έργα του Παπαδιαμάντη. Ο συγγραφέας τοποθετεί τους ήρωές του σε ένα οικείο περιβάλλον και παρουσιάζει το νεαρό βοσκό να εμφορείται από πεποιθήσεις για την ευτυχία στην ζωή ανάλογες μ’ αυτές που έχει ο ίδιος. Δεν μπορούμε να ταυτίσουμε απόλυτα τον ήρωα με τον συγγραφέα, καθώς ο Παπαδιαμάντης δηλώνει απλός αντιγραφέας της ιστορίας. Παραδείγματα βιωματικού χαρακτήρα: έντονη θρησκευτικότητα, αγάπη για τη φύση, μετάπτωση από την παραδεισιακή κατάσταση στην εγκόσμια ζωή ο εγκλωβισμός και η δυστυχία της ζωής στο Άστυ, επιθυμία για επιστροφή στον αρχικό τόπο.

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης