«Ψηφιακό χάσμα: η περίπτωση των νησιωτικών και παραμεθόριων περιοχών» Νατάσα Κωνσταντέλου – Πανεπιστήμιο Αιγαίου & Πέτρος Στεφανέας - ΕΜΠ
Οι 13 περιφέρειες της Ελλάδας
ΔΙΚΤΥΩΘΕΙΤΕ: Κατανομή εγκεκριμένων ΜΜΕ ανά Περιφέρεια (Δεκ. 2007)
ΔΙΚΤΥΩΘΕΙΤΕ: Κατανομή εκπαιδευμένων ΜΜΕ ανά Περιφέρεια
Ενσωμάτωση ΤΠΕ από επιχειρήσεις της Περιφέρειας Κρήτης (2008) 71,7% των επιχειρήσεων του δείγματος κάνουν χρήση Η/Υ οι ξενοδοχειακές διατηρούν το υψηλότερο ποσοστό χρήσης Η/Υ (87,5%), ενώ οι εμπορικές επιχειρήσεις του δείγματος υπολείπονται του μέσου όρου (64,5%) Επτά στις δέκα επιχειρήσεις (67,8%), χρησιμοποιούν τις λειτουργίες του διαδικτύου 85,4% των επιχειρήσεων – χρηστών του διαδικτύου έχουν σύνδεση τύπου ADSL. Περίπου μια στις δέκα επιχειρήσεις που διαθέτουν ήδη σύνδεση στο διαδίκτυο, την έχουν αποκτήσει εδώ και λιγότερο από ένα έτος.
Ενσωμάτωση ΤΠΕ από επιχειρήσεις της Περιφέρειας Κρήτης (2008) (συνέχεια) Χρήσεις διαδικτύου από τις επιχειρήσεις που διαθέτουν σύνδεση Χρήσεις διαδικτύου από τις επιχειρήσεις που διαθέτουν σύνδεση 65,13% 65,13% Web site 44,08%Web site 44,08% Συναλλαγές με επιχειρήσεις 23,03%Συναλλαγές με επιχειρήσεις 23,03% Συναλλαγές με πελάτες 23,68%Συναλλαγές με πελάτες 23,68% Συναλλαγές με τράπεζες 27,63%Συναλλαγές με τράπεζες 27,63% Ο βαθμός ενσωμάτωσης των Τ.Π.Ε. από τις νέες επιχειρήσεις (με διάρκεια ζωής μικρότερη της τριετίας) είναι πολύ μικρότερος από αυτόν στις παλαιές Ο βαθμός ενσωμάτωσης των Τ.Π.Ε. από τις νέες επιχειρήσεις (με διάρκεια ζωής μικρότερη της τριετίας) είναι πολύ μικρότερος από αυτόν στις παλαιές 85,4% (έναντι 54,1% το 2006) χρησιμοποιεί σύνδεση τύπου ADSL, ενώ μόλις το 14,6% σύνδεση τύπου Dial up 85,4% (έναντι 54,1% το 2006) χρησιμοποιεί σύνδεση τύπου ADSL, ενώ μόλις το 14,6% σύνδεση τύπου Dial up
Ενσωμάτωση ΤΠΕ από επιχειρήσεις της Περιφέρειας Κρήτης (2008) (συνέχεια) Οι επιχειρήσεις με ηλικία μεγαλύτερη της τριετίας, κάνουν υψηλότερη χρήση των περισσοτέρων από τις κύριες δυνατότητες του Διαδικτύου Οι επιχειρήσεις με ηλικία μεγαλύτερη της τριετίας, κάνουν υψηλότερη χρήση των περισσοτέρων από τις κύριες δυνατότητες του Διαδικτύου ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ – ΧΡΗΣΗ Internet % ΘΕΤΙΚΩΝ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ ΔΕΙΓΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΝΕΕΣ % ΘΕΤΙΚΩΝ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ ΔΕΙΓΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΠΑΛΑΙΕΣ Mail60,70%77,60% Web site35,70%55,10% Συναλλαγές με επιχειρήσεις 25,00%32,70% Συναλλαγές με πελάτες28,60% Συναλλαγές με τράπεζες28,60%42,90%
Έρευνα Παρ. ΚτΠ 2007, ν = 8245
ΠΟΣΟΣΤΟ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΩΝ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΩΝ
Χρήση Η/Υ ανά Περιφέρεια
Χρήση του Διαδικτύου ανά Περιφέρεια
Λόγοι χρήσεις του Διαδικτύου ανά αστικότητα (2007)
Αναφορές ΚΕΤΑ Ν. Αιγαίου, Έκθεση Επιχειρηματικότητας 2007 ΚΕΤΑ Ν. Αιγαίου, Έκθεση Επιχειρηματικότητας 2007 ΚΕΤΑ Β. Αιγαίου, Έκθεση Επιχειρηματικότητας 2007 ΚΕΤΑ Β. Αιγαίου, Έκθεση Επιχειρηματικότητας 2007 ΚΕΤΑ Κρήτης, Ανάπτυξη της Φυσιογνωμίας της Περιφέρειας Κρήτης 2008 ΚΕΤΑ Κρήτης, Ανάπτυξη της Φυσιογνωμίας της Περιφέρειας Κρήτης 2008 Έρευνες του Παρατηρητηρίου της ΚτΠ Έρευνες του Παρατηρητηρίου της ΚτΠ
Δυσκολίες αυτής της έρευνας Η οργάνωση των στοιχείων (ανά περιφέρεια και όχι ανά νομό ή νησί) Η οργάνωση των στοιχείων (ανά περιφέρεια και όχι ανά νομό ή νησί) Η ανυπαρξία ειδικής εθνικής έρευνας για το θέμα Η ανυπαρξία ειδικής εθνικής έρευνας για το θέμα Η αξιοποίηση κατά κύριο λόγο δευτερογενών πηγών. Η αξιοποίηση κατά κύριο λόγο δευτερογενών πηγών.
Συμπεράσματα Η ‘νησιωτικότητα’ δεν αποτελεί ιδιαίτερο λόγο ‘ψηφιακού χάσματος’. Η ‘νησιωτικότητα’ δεν αποτελεί ιδιαίτερο λόγο ‘ψηφιακού χάσματος’. Υπάρχουν νησιωτικές περιοχές (Νότιο Αιγαίο) που έχουν δείκτες διάδοσης ΤΠΕ πάνω από τον μέσο όρο της επικράτειας. Υπάρχουν νησιωτικές περιοχές (Νότιο Αιγαίο) που έχουν δείκτες διάδοσης ΤΠΕ πάνω από τον μέσο όρο της επικράτειας. Περιοχές μη νησιωτικές και μη απομονωμένες (Δυτική Ελλάδα, Πελοπόννησος) έχουν τους χαμηλότερους δείκτες διάδοσης ΤΠΕ. Περιοχές μη νησιωτικές και μη απομονωμένες (Δυτική Ελλάδα, Πελοπόννησος) έχουν τους χαμηλότερους δείκτες διάδοσης ΤΠΕ. Ο τουρισμός σημαντικός παράγοντας διάδοσης των ΤΠΕ. Ο τουρισμός σημαντικός παράγοντας διάδοσης των ΤΠΕ. Το ‘ψηφιακό χάσμα’ ωφείλεται κυρίως σε άλλους παράγοντες (ηλικία, μόρφωση, οικονομική και κοινωνική θέση) Το ‘ψηφιακό χάσμα’ ωφείλεται κυρίως σε άλλους παράγοντες (ηλικία, μόρφωση, οικονομική και κοινωνική θέση)