ΕΛΕΝΗ!!! Κατά ποσόν και κατά ποιόν μέρη της τραγωδίας
Κατά ποσόν μέρη της τραγωδίας Πρόλογος: εισαγωγή στην υπόθεση του έργου π.χ. (στιχ.18) Ο δικός μου τόπος η ξακουστή ‘ναι Σπάρτη Και πατέρας μου ο Τυνδάρεως.
Α΄ Επεισόδιο : τμήματα ανάμεσα στα άσματα του Χορού, όπου υπάρχει εξέλιξη της δράσης π.χ. (στιχ.465) Και τώρα ναυαγός ο μαύρος, δίχως φίλους στη χώρα βγήκα εδώ.
Πάροδος: πρώτο άσμα χορού κατά την είσοδό του στην ορχήστρα π.χ. (στιχ. 229) Τη γκρεμισμένη τώρα Τροία την τρώει ανελέητη φωτιά, φταίω εγώ για τόσους φόνους και τ’ όνομά μου, που ένα πλήθος σώριασε δυστυχίες.
Β΄Στάσιμο: άσμα του Χορού έπειτα από κάθε επεισόδιο π.χ. (στιχ. 1445) Κι όταν τον πολυπλάνητο δρόμο της έπαψε η θεά, ζητώντας ανωφέλευτα την κόρη που δολερά είχαν κλέψει.
Έξοδος: τμήμα μετά το τελευταίο άσμα του Χορού με το οποίο κλείνει η τραγωδία π.χ (στιχ. 1865) ΧΟΡΟΣ: Οι γνώμες αλλάζουν ολοένα των θεών και απ’ τα ανέλπιστα πλήθος ξετελεύουν αυτοί κι όσα πρόσμενες δε βρίσκουν τη λύση τους όμως στ’ αναπάντεχο ο θεός δίνει τέρμα. Έτσι τελείωσε τούτη η ιστορία.
Κατά ποιόν μέρη της τραγωδίας Μύθος: υπόθεση του έργου Πρόλογος (στιχ.10) Ελένη τ’ όνομά μου. Τα βάσανά μου θα σας ιστορήσω.
Ήθος: χαρακτήρας ηρώων Α΄Επεισόδιο (στιχ.446) Και καυχησιά δεν είναι, πως με καράβια οδήγησα στην Τροία στράτευμα πλήθος κι όχι με τη βία σαν τύραννος, αλλά μ’ ακολούθησαν θέλοντας πολλοί λεβέντες της Ελλάδος. (στιχ. 565) Εδώ τώρα θα καρτερώ το βασιλιά, δύο τρόπους έχω να φυλαχτώ. Σκληρός αν είναι θα τρέξω να κρυφτώ στο συντριμμένο καράβι. Αν όμως δείξει καλοσύνη, βοήθεια του ζητάω στη συμφορά μου.
Λέξις: εκφραστικοί τρόποι, π.χ. επίθετα, μεταφορές, προσωποποιήσεις εικόνες Πάροδος (στιχ. 244) Αα! Τύχη πολυστέναχτη και πικραμένη μοίρα που έχεις! Αγλύκαντη ζωή από τότε που σ’ έσπειρεν ο Δίας, όταν σαν κύκνος λευκοφτέρουγος …μπήκε στης μάνας σου τον κόρφο. Β΄Επεισόδιο (στιχ.645) ΜΕΝ. -Ίσκιους που δείχνουν ζωντανοί ποιος φτιάχνει; ΕΛΕΝ.-Ο αιθέρας που το ταίρι σου έχει πλάσει.
Διάνοια: σκέψεις και ιδέες των ηρώων Β΄Επεισόδιο (στιχ. 782) Τόσος μόχθος και αγώνας για έναν ίσκιο (στιχ. 786) Δυσκολονόητος ο θεός παιδί μου ολοένα αλλάζει. Εδώθε κείθε σέρνει, πότε ψηλά, πότε βαθιά τα πάντα… <αποφθεγματική φράση> (στιχ.806) Εγώ κι αν είμαι σκλάβος, θέλω μες στους καλούς να με λογιάζουν, λεύτερος αν δεν είμαι, λεύτερη έχω ψυχή.
Όψις: αφορά τη σκηνοθεσία, τη σκηνογραφία και τη σκευή των ηθοποιών Α΄Επεισόδιο (στιχ.471) Ψωμί δεν έχω ή ρούχο, καθώς δείχνουν τ’ απομεινάρια απ’ το καραβίσιο πανί που ‘μαι ζωσμένος.
Μέλος: η μουσική επένδυση του έργου Δυστυχώς , σχετικά με τη μουσική του έργου, οι πληροφορίες που έχουμε δεν είναι αρκετές. Παρακάτω μπορούμε να ακούσουμε ήχους και μελωδίες από ανακατασκευές αρχαίων μουσικών οργάνων, με τη την έρευνα και τη μουσική διεύθυνση του Πέτρου Ταμπούρη. Κέρας, Αυλός, Φόρμιγγα - Κιθάρα, Λύρα, Σύριγξ, Τύμπανον
Εργασία της μαθήτριας: Πατσιαλού Ευαγγελίας Σχολικό Ετος 2009-2010 1ο Γυμνάσιο Αρτέμιδος Τμήμα Γ4