ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ Β’ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤ’ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΘΕΜΑ: ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΗΜΕΡ/ΝΙΑ: 10-11-14 ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ:8
Γιατί και πώς εκδηλώνεται; Το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού είναι σύνθετο και στη εκδήλωσή του συμβάλλει η αλληλεπίδραση ατομικών και περιβαλλοντικών παραγόντων. Ειδικότερα, ρόλο παίζουν τα ατομικά χαρακτηριστικά των παιδιών, τα χαρακτηριστικά του οικογενειακού τους περιβάλλοντος, οι διάφορες πλευρές του σχολικού περιβάλλοντος , το ψυχολογικό κλίμα του σχολείου, οι πολιτικές του εκπαιδευτικού συστήματος, οι στάσεις των ίδιων των παιδιών, των γονέων και των εκπαιδευτικών απέναντι στη βία, ο τρόπος προβολής της βίας από τα ΜΜΕ, καθώς και κοινωνικά προβλήματα που ενισχύουν τις αντικοινωνικές συμπεριφορές. Οι μορφές είναι: σωματική-λεκτική-ψυχολογική- κοινωνική. Συνηθισμένες εκδηλώσεις: χειρονομίες, βρισιές, απειλές εκβιασμοί κλοπές, σεξουαλική παρενόχληση, αποκλεισμός από παρέα.
Ποια είναι η συχνότητα του προβλήματος; Στην Ελλάδα, τα δεδομένα διαφόρων ερευνών δείχνουν ότι : Το 10% - 15% των μαθητών πέφτει θύμα βίας στο σχολείο. Οι μαθητές που ασκούν βία, ξεπερνούν το 5% των μαθητών. Παρατηρήθηκε τα αγόρια να μπλέκονται περισσότερο σε περιστατικά σωματικής βίας από τα κορίτσια, τα οποία φαίνεται να εμπλέκονται πιο συχνά σε λεκτική βία. Τα αγόρια σε σχέση με τα κορίτσια μπλέκονται πιο πολύ 1/3. Τα περιστατικά είναι πιο πολλά στο δημοτικό-γυμνάσιο. Τα μισά θύματα δεν το αποκαλύπτουν, ενώ οι άλλοι μισοί τα λένε σε φίλους και όχι σε γονείς.
Ποιες είναι οι επιπτώσεις; Οι επιπτώσεις είναι πολλές. - -Τα θύματα έχουν άγχος, φοβίες , απουσιάζουν συχνά από το σχολείο, έχουν μαθητικές δυσκολίες, κατάθλιψη και διάφορους πόνους. - Οι θύτες έχουν το πρόβλημα να αποβληθούν από το σχολείο, να σταματήσουν τα μαθήματα, να φεύγουν από το σπίτι. Αυτό το ποσοστό αγγίζει το 50%. Οι συνέπειες είναι πολύ σημαντικές για την ψυχοκοινωνική τους εξέλιξη. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το σχολικό περιβάλλον πρέπει να είναι ασφαλές και να έχει προστασία.
Πώς φαίνεται ότι ένα παιδί έχει πέσει θύμα. Ενδείξεις που δείχνει ότι το παιδί έχει πέσει θύμα: Να μην θέλει να πάει στο σχολείο Οι αδικαιολόγητες απουσίες Η απότομη πτώση βαθμών Ότι στα διαλείμματα είναι με δασκάλους και στα γραφεία Να καθυστέρει να πάει σχολείο ή να επιστρέψει για το σπίτι Το ότι αλλάζει διαδρομές Ότι τα ρούχα είναι συχνά σκισμένα Ότι έχει μελανιές στο σώμα του Το ότι ζητάει συνεχώς χρήματα Υπάρχει αλλαγή διάθεσης Παράπονα για ψυχοσωματικά προβλήματα Ότι χάνει συχνά τα πράγματα του
Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς. Εάν αντιληφτείτε ότι το παιδί έχει πέσει θύμα πρέπει να κάνετε: Συζήτηση με το παιδί Διαβεβαίωση εάν φταίει Υπενθύμιση προστασίας Να του τονίσετε ότι μπορείτε να αντιμετωπίσετε την κατάσταση μαζί Να του πείτε ότι πρέπει να μιλήσει για να μπορέσετε να βγάλετε συμπέρασμα Ότι άμα μιλήσει σε γονείς και κηδεμόνες δεν είναι «κάρφωμα» Ενημέρωση διευθυντή σχολείου Να προτείνετε πρακτικούς τρόπους για την επίλυση προβλημάτων Να ζητάτε συμβουλή από ειδικό ψυχικής υγείας
Γενικότερα πρέπει. Οι διαστάσεις που έχει προσλάβει η ενδοσχολική βία των παιδιών κάνουν άμεση την ανάγκη λήψης μέτρων. Χρειάζεται: να εκδοθεί από το Υ.Π. εγκύκλιος αντιμετώπισης, είναι απαραίτητη η επιμόρφωση για την λύση του προβλήματος είναι αναγκαία η συνεχής ομιλία των γονιών με τα παιδιά χρειάζεται να αναπτυχθούν προγράμματα προαγωγής ψυχικής υγείας και χρειάζεται άμεσα να στελεχωθούν οι εκπαιδευτικές περιφέρειες.
ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ Β’1 ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤ’1 ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΘΕΜΑ:ΕΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΦΟΣΙΩΣΗ ΣΑΣ!!!