ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΨΥΧΙΚΟΥ (ΓΥΜΝΑΣΙΟ και ΛΥΚΕΙΟ) ΕΞΩΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Αρδιτζόγλου, Σοφία Δημόπουλος, Βασίλης Διαμαντίδης, Φιλήμων Κοντοσταυλάκη, Δήμητρα Κοντού, Έφη Κωνσταντουλάκη, Μαρία Ψυχικό, 23/1/2010
Τα τρία στάδια Πρώτο Στάδιο Καταγραφή Περιβαλλοντικών Δράσεων του Σχολείου μας (εξωσχολικές δραστηριότητες και ακαδημαϊκά προγράμματα) Δεύτερο Στάδιο Δημιουργία και συμπλήρωσης Ερωτηματολογίου Περιβαλλοντικής Συμπεριφοράς και Ευαισθητοποίησης Τρίτο Στάδιο - Δημιουργία ΟΙΚΟ-ΚΩΔΙΚΑ - CMS/Think Green, Eco-Schools, Recycle Today
EFQM’s RADAR Result, Approaches, Deployment, Assessment, Review ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ (APPROACHES) Καταγραφή Περιβαλλοντικών Δράσεων Εξωσχολικές Δράσεις Ακαδημαϊκό Πρόγραμμα Ερωτηματολόγιο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης CMS Think Green Eco Schools Recycle Τoday Eco-Codex ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ (RESULT) Οικολογική Ευαισθητοποίηση Μαθητών ΑΝΑΠΤΥΞΗ (DEPLOYMENT) ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ASSESSMENT) ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ (REVIEW)
Πρώτο Στάδιο: Καταγραφή Περιβαλλοντικών Δράσεων του Σχολείου μας Σκοπός: Καταγραφή και οργάνωση των δραστηριοτήτων που γίνονται Αναγνώριση δυνατών και αδύνατων σημείων Αναγνώριση πεδίων που καλύπτουμε έτσι ώστε να εμπλουτίσουμε κατάλληλα τις δραστηριότητες Αποτέλεσμα: Μεγάλος αριθμός δραστηριοτήτων, αλλά με μη ικανοποιητικά δομημένο τρόπο (επικαλυπτόμενες δράσεις των σχολικών μονάδων κλπ)
Πρώτο Στάδιο: Περιβαλλοντικές Δράσεις του Σχολείου μας Εξωσχολικές Δραστηριότητες Εκδρομές Πεδίου Μορφωτικές Επισκέψεις Μονοήμερες Εκδρομές Δενδροφυτεύσεις Περιβαλλοντικοί Όμιλοι Συνέδριο για το Πράσινο Σπίτι Επίδειξη Μόδας από Ανακυκλώσιμα Υλικά .... Model United Nations THIMUN BERMUN Μαθητική Κοινότητα Πανηγύρι Χριστουγεννιάτικο Bazar Καθαρισμός Σχολικού Χώρου
Πρώτο Στάδιο: Περιβαλλοντικές Δράσεις του Σχολείου μας (Μέρος Δεύτερο) Πρώτο Στάδιο: Περιβαλλοντικές Δράσεις του Σχολείου μας (Μέρος Δεύτερο) Ακαδημαϊκά Προγράμματα (Μαθήματα) Ελληνικό Πρόγραμμα Γεωλογία Βιολογία Τεχνολογία Γεωγραφία Αρχές Περιβαλλοντικών Επιστημών Χημεία Διεθνές Πρόγραμμα (ΙΒ) Βιολογία Περιβαλλοντικά Συστήματα & Κοινωνίες
Δεύτερο Στάδιο: Ερωτηματολόγιο Περιβαλλοντικής Συμπεριφοράς και Ευαισθητοποίησης Το ερωτηματολόγιο συμπληρώθηκε από τους μαθητές Λυκείου/ΙΒ και Γυμνασίου του Κολλεγίου Ψυχικού, την Άνοιξη του 2009. Αποτελείται από 36 ερωτήσεις κλειστού τύπου: α. καθορισμένων απαντήσεων β. διαβαθμισμένων σε κλίμακα απαντήσεων. Σκοπός: Να προσδιοριστεί η περιβαλλοντική στάση των μαθητών μας σε σχέση με όσα προσφέρει το σχολείο έτσι ώστε, στο βαθμό που είναι απαραίτητο, να προταθούν οι αναγκαίες περιβαλλοντικές δράσεις.
Κύρια Ερευνητικά Ερωτήματα Δεύτερο Στάδιο: Ερωτηματολόγιο Περιβαλλοντικής Συμπεριφοράς και Ευαισθητοποίησης Κύρια Ερευνητικά Ερωτήματα Ποια είναι η στάση των μαθητών μας απέναντι στα περιβαλλοντικά προβλήματα; Κατά πόσο τους βοηθάει το σχολείο να ευαισθητοποιηθούν; Κύρια Αποτελέσματα Οι μαθητές θεωρούν σημαντικά τα περιβαλλοντικά προβλήματα. Οι μαθητές δεν είναι περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένοι. Οι μαθητές δεν θεωρούν πως το σχολείο τους προσφέρει, σε μεγάλο βαθμό, ευκαιρίες για οικολογικές δράσεις και δεν συμμετέχουν ενεργά σε όσες διεξάγονται. Οι μαθητές δεν θεωρούν το σχολείο ως μία από τις κυριότερες πηγές γνώσης και ενημέρωσης πάνω σε περιβαλλοντικά θέματα.
Τελικό αποτέλεσμα: Δεν έχουμε ευαισθητοποιήσει ικανοποιητικά τους μαθητές μας για την σημαντικότητα των περιβαλλοντικών προβλημάτων μέσα από τις ομολογουμένως πολλές δράσεις μας, αλλά και με το παράδειγμά μας.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ Πρέπει να γίνουμε πιο πειστικοί !! Με περισσότερες και πιο οργανωμένες δράσεις Course Management System (CMS) του Σχολείου μας - «Think Green» - Ιστοσελίδες Ομίλων - Μικρού Μήκους Φιλμάκια - Σχολ-Οικό Περιοδικό (e-Magazine) Πρόγραμμα Eco-schools Αναδασώσεις Πρόγραμμα Ανακύκλωσης στο Χώρο του Σχολείου Με το παράδειγμά μας Οίκο-Κώδικας !!!!
Οικο-κώδικας Κώδικας Φιλικής Συμπεριφοράς προς το Περιβάλλον Οικο-κώδικας Κώδικας Φιλικής Συμπεριφοράς προς το Περιβάλλον Οικοκώδικας: Κοινή προσπάθεια των δύο σχολικών μονάδων (Αθηνών και Ψυχικού) Σημαντική πηγή πληροφοριών, πέρα από την βιβλιογραφική έρευνα Καθώς και τα αποτελέσματα - συμπεράσματα της ποσοτικής έρευνας που πραγματοποίησε το Λύκειο Κολλεγίου Αθηνών,περίοδος Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2008". 11
Σημαντική πηγή πληροφοριών η βιβλιογραφική έρευνα, Οικο-κώδικας Σημαντική πηγή πληροφοριών η βιβλιογραφική έρευνα, τα αποτελέσματα - συμπεράσματα της ποσοτικής έρευνας που πραγματοποίησε το Λύκειο Κολλεγίου Αθηνών, περίοδος Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2008 και η παραπάνω έρευνα του Κολλεγίου Ψυχικού, πληροφορίες που προέκυψαν από το "οικολογικό δέντρο" που κατασκευάστηκε από το Γυμνάσιο Κολλεγίου Ψυχικού, όπου οι μαθητές πρότειναν τρόπους αντιμετώπισης των περιβαλλοντικών προβλημάτων Οικοκώδικας: Κοινή προσπάθεια των δύο σχολικών μονάδων (Αθηνών και Ψυχικού) Σημαντική πηγή πληροφοριών, πέρα από την βιβλιογραφική έρευνα Καθώς και τα αποτελέσματα - συμπεράσματα της ποσοτικής έρευνας που πραγματοποίησε το Λύκειο Κολλεγίου Αθηνών,περίοδος Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2008". 12
Οικο-κώδικας Ο Κώδικας αποτελείται από δύο τμήματα. Στο 1ο τμήμα γίνεται αναφορά στα σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα Το 2ο τμήμα περιλαμβάνει επτά πεδία, με συμβουλές που αφορούν στην κατάλληλη περιβαλλοντική συμπεριφορά όλων των μελών της σχολικής μας κοινότητας
Φυσικό περιβάλλον του σχολείου Οικο-κώδικας Ανακύκλωση Αγορά προϊόντων Μεταφορά Φυσικό περιβάλλον του σχολείου Νερό Κατανάλωση ενέργειας
Ιστοσελίδα “Think Green”, με δυνατότητα πρόσβασης στις ιστοσελίδες των περιβαλλοντικών ομίλων Γυμνασίου & Λυκείου, όπως και στον Οικο-κώδικα.
… και η δράση συνεχίζεται!!
Καθαρισμός Σχολικού Χώρου – Νοέμβριος 2009
Αποτελέσματα Ερωτηματολογίου Αποτέλεσμα Πρώτο Οι μαθητές θεωρούν σημαντικά τα περιβαλλοντικά προβλήματα.
Αποτέλεσμα Δεύτερο Οι μαθητές δεν είναι περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένοι.
Αποτέλεσμα Τρίτο Οι μαθητές δεν θεωρούν πως το σχολείο τους προσφέρει, σε μεγάλο βαθμό, ευκαιρίες για οικολογικές δράσεις.
Οι μαθητές δεν συμμετάσχουν ενεργά σε οικολογικές δράσεις που διεξάγονται.
Αποτέλεσμα Τέταρτο Δεν θεωρούν το σχολείο ως μία από τις κυριότερες πηγές γνώσης και ενημέρωσης πάνω σε περιβαλλοντικά θέματα.