Η αξιοποίηση δυναμικών μοντέλων και μοτίβων ως συνδετικών κρίκων στα Μαθηματικά που διδάσκονται στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο Η αξία του μοτίβου στη διδασκαλία των Μαθηματικών Η αξία του μοτίβου στη διδασκαλία των Μαθηματικών Κεΐσογλου Στέφανος Σχ. Σύμβουλος Μαθηματικών Ζυμπίδης Δημήτριος, Σχ. Σύμβουλος Δασκάλων
ΝΕΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ (2011) Οι δύο υποτροχιές με τις οποίες θα ασχοληθούμε Αριθμοί - Άλγεβρα ΑριθμοίΆλγεβρα Φυσικοί Αλγεβρικές Παραστάσεις Ισότητα- Ανισότητα Κανονικότητες - Συναρτήσεις ΔεκαδικοίΚλασματικοί ΑκέραιοιΡητοίΆρρητοι- Πραγματικοί
ΜΟΤΙΒΟ (pattern) Πρότυπο Τύπος Τύπος Μοντέλο Μοντέλο Κανόνας Κανόνας Θα μπορούσαμε να υποθέσουμε ότι κάθε δομημένο σύνολο είναι ένα pattern. Μουσική Μουσική Ποίηση Ποίηση Αλγόριθμος Αλγόριθμος
1) Ανακάλυψη του πυρήνα. 2) Δραστηριότητες με στόχο την πρόβλεψη ενός στοιχείου που βρίσκεται σε μια συγκεκριμένη θέση. 2) Δραστηριότητες με στόχο την πρόβλεψη ενός στοιχείου που βρίσκεται σε μια συγκεκριμένη θέση. 3) Ανακάλυψη του κανόνα που δημιουργεί το μοτίβο και λεκτική διατύπωση. ΣΥΜΜΕΤΑΒΟΛΕΣ - ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ Αξιοποίηση αριθμητικών μοτίβων στο Δημοτικό
1) Δημιουργία πίνακα τιμών 3) Γραφική παράσταση με βάση τις τιμές του πίνακα ΣΥΜΜΕΤΑΒΟΛΕΣ - ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ Αξιοποίηση αριθμητικών μοτίβων στο Γυμνάσιο 2) Έκφραση του κανόνα με χρήση παραμέτρων ή μεταβλητών
1) Πειραματισμός με το δυναμικό μοντέλο μέχρι να ανακαλυφθεί ένας κανόνας. Διατύπωση στη φυσική γλώσσα. 2) Τυποποίηση του κανόνα. Αυστηρή διατύπωση στη μαθηματική γλώσσα. Χρήση συμβόλων για τον κανόνα της Ευκλείδειας διαίρεσης. 2) Τυποποίηση του κανόνα. Αυστηρή διατύπωση στη μαθηματική γλώσσα. Χρήση συμβόλων για τον κανόνα της Ευκλείδειας διαίρεσης. 3) Εφαρμογές είτε μέσω του δυναμικού μοντέλου είτε στο τετράδιο. ΑΡΙΘΜΟΙ – ΕΥΚΛΕΙΔΕΙΑ ΔΙΑΙΡΕΣΗ Αξιοποίηση δυναμικών μοντέλων στο Δημοτικό και Γυμνάσιο.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1 Για την παραπάνω δραστηριότητα Στην ΣΤ΄ Δημοτικού ο κανόνας να διατυπωθεί λεκτικά και στην Α΄ Γυμνασίου να γραφεί ο αλγεβρικός τύπος
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2 Βρείτε τα μοτίβα που σχηματίζονται, διατυπώστε αρχικά τους κανόνες λεκτικά και στη συνέχεια γράψτε τους αλγεβρικούς τύπους