Αρχές της νεοελληνικής λογοτεχνίας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ραψωδία Ε στ ΛΕΟΝΤΗ ΣΟΦΙΑ.
Advertisements

Η φύλαξη των ανατολικών συνόρων και οι Ακρίτες
Το Δημοτικό τραγούδι και η Αρκαδοκυπριακή διάλεκτος μέσα από το έργο του Ζακ Λακαριέρ «Το Ελληνικό καλοκαίρι»: πηγές διαχρονικότητας του ελληνισμού.
Μάθημα 10. Οι κατακόμβες: τόπος καταφυγής και μνήμης
Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
ΔΕ3_ΟΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΤΗΣ Π.ΔΙΑΘΗΚΗΣ:
Προξενιό και Γάμος κατά τη βυζαντινή εποχή
Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ Ερευνητική εργασία στα πλαίσια του σχολικού μαθήματος ‘Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας’ Ερευνητική ομάδα: Μοσχοβάκου Δανάη , Νικολοπούλου.
Tο θέατρο στο μεσαίωνα…
Το κάστρο της Καντάρας Από την ομάδα Μάρκο Πόλο της ΣΤ’
ΠΟΙΗΣΗ<<Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ>>
Οδυσσέας Ελύτης 1o Πρότυπο Πειραματικό Θεσσαλονίκης τμήμα Δ2
Αν μ’αγαπάς κι ειν’ όνειρο
Λατινοκρατία: κυρίως περιοχές υπό βενετική κυριαρχία, μετά την Τέταρτη Σταυροφορία
ΑΚΡΙΤΕΣ.
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
1.Η Ποικιλία των βιβλίων της Π. Διαθήκης 2.Πως και πότε γράφτηκαν τα βιβλία της Π. Διαθήκης.
Όλα τώρα γύρω μου γελούνε κι απ’ αγάπη τώρα με μεθούνε σαν φιλώ γλυκά τα δυο σου χείλη που `ναι σαν τριαντάφυλλα τ’ Απρίλη.
17 Ν ΟΕΜΒΡΗ χρόνια μετά Τα πέτρινα χρόνια ( )
Η άνοιξη είναι μία από τις δύο μεσαίες εποχές. Την άνοιξη ανθίζουν πολλά και διάφορα είδη φυτών τα οποία ομορφαίνουν τον κόσμο γύρω μας. Μπορούμε να σας.
10. Ο άνθρωπος στο αρχικό του μεγαλείο
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΗΜΕΡΑ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΡΑΤΣΙΣΜΟ
Προγράμματα σπουδών Α΄,Β΄ και Γ΄ Λυκείου. Α΄ Λυκείου 9 μαθήματα - 33 ώρες διδασκαλίας (κοινό πρόγραμμα) + 1 μάθημα επιλογής (από 4 μαθήματα) – 2 ώρες.
Good Karma Αυτό είναι ένα μικρό - ευχάριστο ανάγνωσμα. Απόλαυσέ το!
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΣΠΑΡΑΓΜΑΤΑ
Συνάντηση 3 κόσμων: Ελληνορωμαϊκού Ανατολικού & Χριστιανικού
Κωστής Παλαμάς
Γιατί μελετούμε την Αγία γραφή;
 Ζάκυνθος (νόθο παιδί του Κόντε Νικολάου Σολωμού και της Αγγελικής Νίκλη)  Ιταλία - σπουδές και μελέτη της ιταλικής ποιητικής παράδοσης 
1 Τ.Ε.Ι. ΚΑΒΑΛΑΣ Σ.Δ.Ο. Τμήμα: Διαχείριση Πληροφοριών Ον.Επ.: Μπίκος Κωνσταντίνος Μάντη Χρυσάνθη Χατζημάρκου Αθηνά Καπίταλη Ζωή Εισηγητής: Χατζής Θέμα:
Η βασιλεια του ΜιχαΗλ Γ’
Κυριότερες θεματικές περιοχές και αντίστοιχες περίοδοι Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας 1. Η προφορική παράδοση υπάρχει πολύ πριν τα έπη 2. Οι συγγραφείς.
ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΒΡΕΤΤΑΚΟΣ.
Νιάκαρος Κωστής Καθηγήτρια: Βασιλική Παπακίτσου
Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου
Διονύσιος Σολωμός.
Ελισάβετ Μαρτινέγκου Μουτζάν (ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ)
Νεοελληνική λογοτεχνία
 Ο Κωστής Παλαμάς γεννήθηκε στην Πάτρα στις 13 Ιανουαρίου 1859 από γονείς που κατάγονταν από το Μεσολόγγι. Πέθανε στην Αθήνα στις 27 Φεβρουαρίου 1943.

Η ΦΥΛΑΞΗ ΤΩΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΥΝΟΡΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΑΚΡΙΤΕΣ κεφ.20
Πάσχα μέγα, Πάσχα των πιστών
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
 Βουκουρέστι – παραδουνάβιες ηγεμονίες  Πάντοβα – ιατρική, νομικά, φιλολογία…  Έλαβε το αξίωμα του μεγάλου λογοθέτη  Γραμματική της Αιολοδωρικής.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΚΑΝΑΣ.
Μάθημα 2 ο Περίοδοι της ελληνικής λογοτεχνίας Λογία (βυζαντινή) παράδοση Δημώδης (μεσαιωνική) παράδοση Το δημοτικό τραγούδι.
Ο Μ Η Ρ Ο Σ Ο « θείος » π οιητής της Ιλιάδας και της Οδύσσειας α π ό τη Μ. Ασία και άλλων έργων Ο ποιητής Κωστής Παλαμάς ( ) στο ποίημά του «Ραψωδία»
Αντώνης Μιχαηλίδης Φιλόλογος.  Τα δυο βασικά μέτρα είναι:  ίΑμβος (τόνος στις Άρτιες συλλαβές υ-)  τΡοχαίος (τόνος στις πεΡιττές συλλαβές -υ)  Στη.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Οι άνθρωποι στη Μεσόγειο Τοιχογραφία από τη Σαντορίνη 17 αιώνες π.Χ. Απεικονίζεται εμπορική νηοπομπή.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
Κωστής Παλαμάς Φανή Λαζάρου-Τρανού Στ ο Πειραματικό Δημοτικό Θεσ/νίκης Π.Τ.Δ.Ε.-Α.Π.Θ.
ΔΗΜΟΤΙΚΌ ΤΡΑΓΟΎΔΙ Το ελληνικό δημοτικό τραγούδι ως λογοτεχνικό είδος αντλεί το υλικό του από την προφορική λογοτεχνική παράδοση, δηλαδή αυτήν που αναπτύσσεται.
Ερωτοκριτοσ και Αρετουσα
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ ( ). Βιογραφία Ο Γιώργος Σεφέρης (φιλολογικό ψευδώνυμο του Γιώργου Σεφεριάδη) γεννήθηκε στη Σμύρνη. Είχε δύο μικρότερα αδέρφια.
Ρυθμός και μετρική: ρυθμός, μετρικά σχήματα και σχήματα λόγου μετρική: τα δύο μετρικά συστήματα τύποι στίχου: ο έμμετρος στίχος, ο ελευθερωμένος στίχος,
Ο ρυθμός κάνει να ξεχωρίζει το ποίημα από το πεζό κείμενο.
ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ Παρασκευή Πυρπιρή A2 ΠΓΕΣΣ Κλασσική Μουσική
Δανάη Φιλιπποπούλου Β’3
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΙΣΤΗ ΜΕ ΤΟ ΑΛΟΓΟ ΤΟΥ
Ο Ναζιανζηνός ως ποιητής ΟΙ ΣΘΕΝΑΡΟΊ ΘΕ 2 ΚΕ
Αντώνης Σπυρόπουλος Α3 Σχολιασμός Αναστάσιμης Προσευχής
7.2. ΝΙΚΗΤΑΣ ΧΩΝΙΑΤΗΣ ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΗΓΗΣΙΣ: Η ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ
Η βασιλεία του Μιχαήλ Γ΄ και η αυγή της Νέας Εποχής
Η εξέλιξη της ποίησης.
ΟΜΗΡΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» ΕΙΣΑΓΩΓΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ ΣΤΑ ΙΑΠΩΝΙΚΑ
Φράγκοι και Λατίνοι στο Βυζάντιο Συνάντηση βυζαντινού και δυτικού πολιτισμού. Δυτικές επιρροές στην Τέχνη και τη Λογοτεχνία.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αρχές της νεοελληνικής λογοτεχνίας Από τον Διγενή Ακρίτη και πέρα...

Βασίλειος Διγενής Ακρίτης βυζαντινή προφορική ηρωική ποίηση σε δημώδη γλώσσα (Του Αρμούρη – 10ος αιώνας, Του υιού του Ανδρονίκου) Πρώτη έκδοση- Παρίσι, 1875 (Κ. Σάθας και E. Legrand) Escorial και Grottaferata (χειρόγραφα) – 12ος αιώνας Η ζωή και τα κατορθώματα του Διγενή Έξι παραλλαγές

Βασίλειος Διγενής Ακρίτης Επίδραση από τα ακριτικά τραγούδια Πόντος, Καππαδοκία, Κύπρος, Κρήτη Επίδραση πάνω στα κλέφτικα τραγούδια Έπος ή μυθιστόρημα; Εθνικό σύμβολο Ηρωικό αρχέτυπο (Βίτι) Το πρώτο γραπτό μνημείο της νεοελληνικής λογοτεχνίας (Πολίτης)

Διγενής Ακρίτης Ο Διγενής ψυχομαχεί κι η γη τονε τρομάσσει βροντά κι αστράφτει ο ουρανός και σειέτ' ο απάνω κόσμος κι ο κάτω κόσμος άνοιξε και τρίζουν τα θεμέλια, κι η πλάκα τον ανατριχιά πώς θα τόνε σκεπάσει, πώς θα σκεπάσει τον αητό, στη σης τον αντρειωμένο. Σπίτι δεν τον εσκέπαζε, σπήλιο δεν τον εχώρει, τα όρη εδιασκέλιζε, βουνού κορφές επήδα...

Διγενής και άλλα κείμενα Στη νεοελληνική προφορική παράδοση ο Διγενής ηττάται μόνο από τον Χάρο Επιδράσεις: Κωστής Παλαμάς – «Ο Διγενής και ο Χάροντας» (Ιάμβοι και ανάπαιστοι) Άγγελος Σικελιανός – «Ο θάνατος του Διγενή» Καζαντζάκης – «Ακρίτας» (σχέδιο)

Ο Διγενής και ο Χάροντας Καβάλα πάει ο Χάροντας τον Διγενή στον Άδη, κι άλλους μαζί... Κλαίει δέρνεται τ' ανθρώπινο κοπάδι. Και τους κρατεί στου αλόγου του δεμένους τα καπούλια, της λεβεντιάς τον άνεμο, της ομορφιάς την πούλια. Και σα να μην τον πάτησε του Χάρου το ποδάρι ο Ακρίτας μόνο ατάραχα κοιτάει τον καβαλάρη «Ο Ακρίτας είμαι, Χάροντα δεν περνώ με τα χρόνια. Μ' άγγιξες και δε μ' ένοιωσες στα μαρμαρένια αλώνια; Εγώ είμαι η ακατάλυτη ψυχή των Σαλαμίνων, στην Εφτάλοφην έφερα το σπαθί των Ελλήνων. Δε χάνομαι στα Τάρταρα, μονάχα ξαποσταίνω, στη ζωή ξαναφαίνομαι και λαούς ανασταίνω!».

Πτωχοπροδρομικά Πτωχοπροδρομικά (4 σατιρικά ποιήματα) – 12ος αιώνας (Θεόδωρος Πρόδρομος) 1ο – ζήτηση οικονομικής βοήθειας από τον Ι. Κομνηνό λόγω της συζύγου γκρινιάρας 2ο – ζήτηση βοήθειας από τον αδερφό του αυτοκράτορα 3ο – απελπισία και απογοήτευση από τη ζωή του, ζήλια για τους πλούσιους 4ο – σάτιρα της μοναστικής ζωής Πτωχοπροδρομισμός – η εξιστόρηση της υλικής ανέχειας με σκοπό την επαιτεία

Πτωχοπροδρομικά «Ανάθεμαν τα γράμματα, Χριστέ, και οπού τα θέλει, Ανάθεμαν και τον καιρόν και εκείνην την ημέραν Καθ’ ην με παρεδώκασιν εις το διδασκαλείον, Προς το να μάθω γράμματα, τάχα να ζω απ’ εκείνα...» (3ο ποίημα)

Άλλα κείμενα Μιχαήλ Γλυκάς – 12ος αιώνας (Προς τον Μανουήλ Α’ Κομνηνό) Στίχοι γραμματικοί Μιχαήλ του Γλυκά, ους έγραψε καθ’ ον κατεσχέθη καιρόν εκ προσαγγελίας χαιρεκάκου τινός Σπανέας ή Διδασκαλία παραινετική– 12ος αιώνας (οδηγός για τη σωστή συμπεριφορά, πρότυπο: Προς Δημόνικον, ψευδο-ισοκράτειος λόγος) Χρονικόν του Μορέως – ανθελληνικό πνεύμα (ανομοιοκατάληκτος δεκαπεντασύλλαβος), 14ος αιώνας

Άλλα κείμενα Αυθέντης του Μορέως (1850) – Α. Ρ. Ραγκαβής Ιπποτικά μυθιστορήματα και διηγήσεις (αλληγορικές, με ζώα και φυτά) Λίβιστρος και Ροδάμνη [Το πιο διαδεδομένο], 14ος αιώνας Συναξάρι του τιμημένου γαδάρου – 15ος αιώνας

Κρητική παράδοση (14ος – 17ος) Απόκοπος του Μπεργαδή [όραμα του Κάτω Κόσμου], Βενετία 1509 «Μιαν από κόπου ενύσταξα...» «Η Φυλλάδα του Γαϊδάρου» - 1539 «Κρητική Αναγέννηση» - δηλώνει την πολιτισμική άνθηση στη Κρήτη τον 16ο και τον 17ο αιώνα Χρυσή περίοδος στην ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας (Πολίτης) Κατάλληλες κοινωνικές συνθήκες

Κρητική Αναγέννηση Γεώργιος Χορτάτσης Ερωφίλη, τραγωδία (ιταλική κλασικιστική τραγωδία) Orbeche (G. Batista Giraldi) Εξύμνηση της αρετής και καταγγελία της αμαρτίας Ερωφίλη, Φιλόγονος, Πανάρετος Κατζούρμπος – κωμωδία Πανώρια – ποιμενικό δράμα Βοσκοπούλα, 1627

Κρητική αναγέννηση Θυσία του Αβραάμ - Θρησκευτικό δράμα (Lo Isach – Luigi Groto) Απουσία της κανονικής δομής Vićentije Rakić – μετάφραση (1799-1895), 8 επανειλημμένες εκδόσεις Βιτσέντος Κορνάρος Ερωτόκριτος (1590, ποίημα ερωτικόν) Ερωτόκριτος και Αρετούσα, Ηρακλής Paris et Vienne (Ο Παρίσης και η Βιέννα) Θυμίζει το δημοτικό τραγούδι

Κυπριακή παράδοση Ασ(σ)ίζες, 13ος -14ος αιώνας, νομικός κώδικας του Μεσαιωνικού Βασιλείου της Κύπρου, το παλαιότερο πεζό γραπτό κείμενο στην κυπριακή διάλεκτο «είναι το αρχαιότερο γραπτό κείμενο από τη διάσπαση της βυζαντινής μεσαιωνικής γλώσσας σε διαλέκτους» Πλήρης διαμόρφωση της κυπριακής διαλέκτου - 15ος αιώνας Λεόντιος Μαχαιράς, Εξήγησις της γλυκείας χώρας Κύπρου, 15ος αιώνας (λογοτεχνικότητα)

Κυπριακή παράδοση Τρία χειρόγραφα Κριτική έκδοση του Χρονικού – Κ. Σάθας (1873) Σεφέρης – «Ο Δαίμων της Πορνείας» «Τραγούδι της Αροδαφνούσας» Γεώργιος Βουστρώνιος, Διήγησις κρονικάς Κύπρου, 15ος αιώνας

Κυπριακή παράδοση Κυπριακά ερωτικά ποιήματα (Ρίμες αγάπης), πετραρχισμός (μανιερισμός - Βίτι) 156 ποιήματα, ιδιωματική γλώσσα, 16ος αιώνας Ιταλικές στιχουργικές μορφές (ιαμβικός εντεκασύλλαβος) Μεταφράσεις πετραρχικών και άλλων ιταλικών ποιημάτων «Από τα ωραιότερα λυρικά δείγματα της πρωιμότερης νεοελληνικής λογοτεχνίας» (Πολίτης)

Κυπριακά ερωτικά ποιήματα Aνίσως, ω κυρά μου, κι όμορφη ’σαι τόσον οπού τινάς ’δε να μπορήση τα κάλλη σου ποτέ να τα μετρήση μηδέ να πη μπορεί πόσα ’μορφή σαι, δεν εν θαύμα, αν είσαι αξ αύτου μου περίτου αγαπημένη παρά που ’σαι γλυκιά και, Χρυσταλλένη (87, στ. 11-17)