Ερευνητική εργασία 1ο ΓΕΛ Αλεξανδρούπολης Ψηφιακή Φωτογραφία Ερευνητική εργασία 1ο ΓΕΛ Αλεξανδρούπολης Σχολικό Έτος 2011-2012 http://1lyk-alexandr.evr.sch.gr/
Ιστορία της Φωτογραφίας
Camera Obscura Οι πρώτες φωτογραφίες αποτελούν ουσιαστικά απλές προβολές εικόνων πάνω σε κάποια επιφάνεια. Ως πρώτη φωτογραφική "μηχανή" μπορεί να θεωρηθεί ένα σκοτεινό δωμάτιο ή κουτί (camera obscura) που στη μία άκρη διαθέτει μια γυαλιστερή επιφάνεια και στην απέναντι άκρη μία πολύ μικρή οπή. Σε μία τέτοια κατασκευή, οι ακτίνες του φωτός διαδίδονται μέσα από την οπή και σχηματίζουν πάνω στην επιφάνεια ένα είδωλο των αντικειμένων έξω από το δωμάτιο ή κουτί.
Χημική Φωτογραφία οκτώ ωρών Ο Γάλλος ερευνητής Νικηφόρος Νιέπς το 1826 κατάφερε να αποτυπώσει απευθείας σε "θετικό" την πρώτη φωτογραφία της ιστορίας. Για την αποτύπωση της φωτογραφίας αυτής απαιτήθηκε έκθεση στο φως για διάστημα οκτώ ωρών και το θέμα της ήταν οι στέγες των παραθύρων ενός χωριού της Γαλλίας.
Έγχρωμη φωτογραφία Η πρώτη φωτογραφία χρώματος αποτέλεσε γεγονός το 1861 χάρη στο φυσικό James Clerk Maxwell.Μια από τις πρώτες μεθόδους για έγχρωμες φωτογραφίες περιλάμβανε τη χρήση συνολικά τριών φωτογραφικών μηχανών κάθε μια απο τις οποίες είχε ένα διαφορετικό φίλτρο χρώματος μπροστά από το φακό. Το πρώτο έγχρωμο φιλμ (Autochrome) κυκλοφόρησε ως εμπορικό προϊόν το 1907 αλλά η σύσταση του ήταν διαφορετική από του μεταγενέστερου φιλμ Kodachrome, που κυκλοφόρησε το 1935 βασισμένο σε τρία επιχρωματισμένα στρώματα, το κάθε ένα ευαίσθητο σε ένα από τα τρία πρωτεύοντα χρώματα (μπλε, πράσινο και κόκκινο).
Ψηφιακή φωτογραφία Η ψηφιακή φωτογραφία αποτελεί ίσως την τελευταία σημαντική εξέλιξη σε ότι αφορά την τεχνική της φωτογραφίας. Σε αυτές αντί για το κοινό "χημικό" φιλμ χρησιμοποιούνται φωτοευαίσθητοι αισθητήρες.Η πρώτη εμπορική ψηφιακή φωτογραφική μηχανή παρουσιάστηκε το 1990. Σήμερα οι ψηφιακές μηχανές αποτελούν ευρύτατα διαδεδομένα καταναλωτικά προϊόντα, ενώ συνεχίζουν να εξελίσονται ενσωματώνοντας επιπλέον δυνατότητες, όπως και βιντεοσκόπηση, με ή χωρίς καταγραφή ήχου.
Στιγμιαία Φωτογραφία Στο τέλος της δεκαετίας του 1940,Ο Dr.Edwin H.Land, ερευνητής, εργαζόταν στην εταιρία Polaroid. O Dr.Land αποφάσισε να βρεί έναν τρόπο να επιταχύνει την διαδικασία παραγωγής και το πέτυχε το 1947.Η στιγμιαία φωτογραφία ακολουθεί τις ίδιες διαδικασίες, όπως η κανονική φωτογραφία. Η διαφορά είναι ότι το υγρό εμφανίσεως ,το στερεωτικό και το υλικό εκτυπώσεως ήδη έχουν ενσωματωθεί στο πακέτο του φίλμ. Αυτά, ενεργοποιούνται αφού πραγματοποιηθεί η εκφώτιση. Δεν χρειάζονται δοχεία, δίσκοι, μεγεθυντές ή σκοτεινά δωμάτια.
Τεχνικές λήψης
Κανόνας των τρίτων Χωρίζουμε το επίπεδο σε εννέα ίσα μέρη, οριζοντίως και καθέτως. Καδράρουμε τη φωτογραφία, έτσι ώστε τα κύρια αντικείμενα να βρίσκονται γύρω από τα τέσσερα σημεία τομής των γραμμών των τρίτων, παρά στο κέντρο της εικόνας.
Κανόνας των τρίτων
Κοντράστ Το κοντράστ είναι αυτό που ξεχωρίζει το κάθε αντικείμενο από το φόντο. Η φωτεινότητα καθορίζεται από το πόση φωτεινή ενέργεια ακτινοβολίας θα φτάσει στο μάτι το οποίο παρατηρεί ένα αντικείμενο ή μία επιφάνεια από μια συγκεκριμένη οπτική γωνία. Ο όρος κοντράστ σημαίνει αντίθεση και υποδηλώνει τη διαφορά στη φωτεινότητα ανάμεσα σ' ένα μέρος της εικόνας και σ' ένα άλλο.
Κοντράστ
Πανοραμική φωτογραφία Ξεφεύγοντας από τα όρια της αναλογίας της συμβατικής φωτογραφίας, περνάμε στην πανοραμική φωτογραφία, με την αναλογία των διαστάσεων του καρέ να ξεκινάει από 1:2 και να μεγαλώνει. Ο πιο απλός τρόπος για τη δημιουργία μιας πανοραμικής φωτογραφίας είναι η λήψη διαδοχικών καρέ με μια συμβατική φωτογραφική μηχανή, που φτάνει ως τις 360° και στη συνέχεια θα χρειαστεί επεξεργασία. Η ίδια διαδικασία, για καλύτερο αποτέλεσμα, μπορεί να γίνει με τη χρήση ευρυγωνίου φακού.
Προοπτική Προοπτική είναι ένα μέρος της διδασκαλίας της γεωμετρίας που αποσκοπεί στην απεικόνιση ενός τρισδιάστατου σχήματος σε μια δισδιάστατη επιφάνεια έτσι ώστε κοιτάζοντάς το να έχουμε την ίδια εντύπωση που έχουμε με την πραγματική εικόνα.
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΗΣ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΩΝ 1. Medium Format 2. Ψηφιακές Μηχανές SLR 3. Compact με εναλασσόμενους φακούς
ΦΑΚΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΩΝ ΦΑΚΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΩΝ ΕΥΡΥΓΩΝΙΟΣ ΦΑΚΟΣ: Ονομάζεται ο φακός με εστιακή μικρότερη των 50mm και περιλαμβάνει όλους τους φακούς από 35 - 6mm, συμπεριλαμβανομένου και του φακού fish-eye, που καλύπτει οπτικό πεδιό1800. ΚΑΝΟΝΙΚΟΣ ΦΑΚΟΣ: Ήταν ο πιο συνηθισμένος φακός για φωτογραφική μηχανή. Η ορατότητα που μας προσφέρει είναι σχεδόν ότι βλέπει το ανθρώπινο μάτι. Βέβαια τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι γιατί εδώ δεν παίρνουμε υπόψη μας την περιφερειακή όραση του ανθρώπου. ΤΗΛΕΦΑΚΟΣ : Ονομάζουμε τους φακούς με εστιακή απόσταση μεγαλύτερη των 50mm οι οποίοι μπορούν να φτάσουν μέχρι και 2000mm.
ΕΙΔΟΙ ΦΑΚΩΝ Οι φακοί χωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες, ανάλογα με την χρήση τους υπάρχουν οι φακοί σταθερού εστιακού μήκους Φακοί Zoom
ΦΑΚΟΣ ZOOM Οι φακοί αυτοί έχουν μεταβλητές εστιακές αποστάσεις και αντικαθιστούν ένα εύρος φακών σταθερής εστιακής απόστασης π.χ. ένας φακός 75-300mm αντικαθιστεί όλους τους ενδιάμεσους.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΦΑΚΟΥ Οι φακοί δημιουργούν τα είδωλα πάνω στο φιλμ ή στο CCD, με τον ίδιο τρόπο που ένας μεγεθυντικός φακός μαζεύει το φώς του ήλιου για να κάψει ένα κομμάτι χαρτί. Οι σύγχρονοί φακοί είναι πολύπλοκα μηχανικά εξαρτήματα, έχουν σχεδιαστεί από υπολογιστές και είναι κατασκευασμένοι να δίνουν εικόνες εξαιρετικής ακρίβειας και λεπτομέρειας.
ΑΥΤΟΜΑΤΗ ΕΣΤΙΑΣΗ Τα συστήματα αυτόματης εστίασης είναι σχετικά νέα στην φωτογραφία αφού εμφανίστηκαν τα τελευταία 15 χρόνια, με όχι και τόσο ικανοποιητικά αποτελέσματα στην αρχή. Με την πάροδο του χρόνου εξελίχθηκαν σε μεγάλο βαθμό, με αποτέλεσμα σε ορισμένα είδη φωτογράφησης να κρίνεται απαραίτητη.
Τεχνολογία φωτογραφικής μηχανής
Η ψηφιακή φωτογραφική μηχανή είναι μια συσκευή η οποία καταγράφει εικόνες με ηλεκτρονικό τρόπο, σε αντίθεση με την απλή φωτογραφική μηχανή η οποία καταγράφει εικόνες με χημικές και μηχανικές διαδικασίες. Οι περισσότερες ψηφιακές μηχανές καταγράφουν εκτός από εικόνες και ταινίες βίντεο και ήχο. Οι περισσότεροι άνθρωποι αγοράζουν ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές και όχι φωτογραφικές μηχανές με φιλμ και αναγκάζουν πολλούς κατασκευαστές να εγκαταλείπουν την κατασκευή των δεύτερων.
Οπτικό σύστημα Η ψηφιακή και η συμβατική φωτογραφική μηχανή στηρίζονται εξ ίσου στις οπτικές ιδιότητες του φακού, με τον οποίο είναι εφοδιασμένες. Στην ψηφιακή μηχανή, χρησιμοποιείται για να συγκεντρώνει το φως στον αισθητήρα της μηχανής, ο οποίος το μετατρέπει σε ηλεκτρικό σήμα. Ο φακός είναι από τα πλέον καθοριστικά στοιχεία τόσο για την ευκρίνεια της τελικής εικόνας όσο και για τις φωτογραφικές δυνατότητες κάθε συσκευής. Ο συνδυασμός του διαφράγματος και του κλείστρου ελέγχει το ποσό φωτός που θα δεχτεί ο αισθητήρας (ρύθμιση έκθεσης), όπως και στις μηχανές με φιλμ.
Αισθητήρας Ανάλογα με τον τρόπο μετατροπής του προσπίπτοντος φωτός σε ηλεκτρικό σήμα, οι αισθητήρες κατατάσσονται σε δύο τύπους: Αισθητήρες CMOS και αισθητήρες CCD. Από τα βασικότερα τεχνικά χαρακτηριστικά ενός αισθητήρα είναι ο αριθμός των υπο-αισθητήρων (και, επομένως, των πίξελ), που καλύπτουν την επιφάνειά του. Έτσι υπάρχουν, για παράδειγμα, CCD των 3 Mpixel και CCD των 7 Mpixel. Όμως, πρέπει να τονιστεί ότι ο αριθμός των πίξελ δεν είναι ποτέ, από μόνος του, ενδεικτικός της αναλυτικότητας (resolution) της παραγόμενης εικόνας, η οποία επηρεάζεται από το φακό, τον οπτικό θόρυβο (κόκκο) του αισθητήρα και την ποιότητα της επεξεργασίας που υφίσταται η εικόνα πριν την τελική αποθήκευσή της στην κάρτα μνήμης.
Πολλά Mega Pixel = Μεγάλη σε μέγεθος φωτογραφία Λανθασμένη άποψη Πολλά Mega Pixel = Μεγάλη σε μέγεθος φωτογραφία
Σωστή άποψη
Ο Ζοοm φακός έχει σχέση με την προοσπτική Λανθασμένη άποψη Ο Ζοοm φακός έχει σχέση με την προοσπτική
Σωστή άποψη
Μια καλή φωτογραφία κρίνεται από το αν «έχει συλλάβει τη στιγμή»