2ο ΕΚΦΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΞΕΩΝ Eπιμέλεια Νίκος Μαρκουλάκης Χημικός.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Advertisements

Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Θετικής Κατεύθυνσης
2.7 Χημική αντίδραση.
γάλα κεφίρ (3/3) Χημική ανάλυση του γάλακτος κεφίρ
Παράγοντες που επιδρούν στην ταχύτητα μιας αντίδρασης
Απομόνωση νουκλεïκών οξέων από τα φυτικά κύτταρα
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Γ΄ Θετικής Κατεύθυνσης
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές  Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med  Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Γ΄ Γυμνασίου ΤΟ ΚΡΑΣΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΕΡΟ.
ΟΞΕΑ Μαρίνα Κουτσού.
Γ΄ Θετικής Κατεύθυνσης
των διαλυμάτων των οξέων
Αντιδράσεις απλής αντικατάστασης Σειρά δραστικότητας μετάλλων
Όξινος βασικός χαρακτήρας - pH.
ΧΗΜΕΙΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ 1ης ΕΝΟΤΗΤΑΣ « Οξέα , Βάσεις & Άλατα»
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Α΄ΕΠΑΛ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΞΕΩΝ ΚΑΙ ΒΑΣΕΩΝ
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
Αλλάζοντας τη θέση χημικής ισορροπίας σε διαλύματα σόδας και γαλαζόπετρας Νίκη Σπάρταλη, Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου και Ρομπέρτος Αλεξιάδης ΕΚΦΕ Χανίων
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές ασκήσεις Γ’ γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές Ασκήσεις Γ΄ Γυμνασίου Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Χημείας Α΄Γενικού Λυκείου ΠΥΡΟΧΗΜΙΚΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΜΕΤΑΛΛΩΝ
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Οξέα οξύ (ετυμολογικά): οτιδήποτε είναι μυτερό, αιχμηρό
Οργανική χημεία Γ΄ Λυκείου
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΧΗΜΕΙΑ ΛΥΚΕΙΟΥ Παρασκευή σαπουνιού
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Επίδραση θερμοκρασίας και συγκέντρωσης.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
Xημεία Γ΄ Γυμνασίου: Εισαγωγή στα Οξέα.
Arrhenius. Arrhenius Ιοντισμός ηλεκτρολύτη μέσα στο νερό.
Επίδραση οξέων σε μέταλλα
Επιμέλεια : Πουλιόπουλος Πούλιος - Χημικός
1.1 Ιδιότητες των οξέων 1.2 Οξέα κατά Arrhenius
H κλίμακα pH (πε-χα) ως μέτρο της οξύτητας
Εξουδετέρωση.
Διάσπαση του αμύλου από το ένζυμο της στοματικής κοιλότητας αμυλάση
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Απομόνωση νουκλεϊκών οξέων
Χημική αντίδραση.
Τα άλατα.
ΟΞΕΙΔΟΑΝΑΓΩΓΙΚΕΣ ΤΙΤΛΟΔΟΤΗΣΕΙΣ ΟΞΕΙΔΟΑΝΑΓΩΓΙΚΗ ΤΙΤΛΟΔΟΤΗΣΗ:
Συμπλοκομετρικές τιτλοδοτήσεις Προσδιορισμός σκληρότητας νερού
Γυμνάσιο Προαστίου Τι θα δείτε:  Σε διηθητικό χαρτί γράφουμε το «μήνυμά» μας με τη βοήθεια ενός μικρού πινέλου που βουτάμε σε άχρωμο διάλυμα φαινολοφθαλεΐνης.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Επιμέλεια : Πουλιόπουλος Πούλιος - Χημικός
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Θωμάς Νίκας Φυσικός MSc Ραδιοηλεκτρολογίας Φυσικά Δημοτικού…
ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Υπεύθυνος: Ι. Θεοχαρόπουλος Ταχύτητα Αντίδρασης - Παράγοντες που την επηρεάζουν Εισηγητής:Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Συνεργάτης.
ΕΥΡΙΔΙΚΗ ΗΛΙΑ 8ο ΕΞΑΜΗΝΟ Α.Μ : Z15880 ΑΦΠ ΚΑΙ ΓΜ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΕΔΑΦΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΧΗΜΕΙΑΣ- Γ.Π.Α 9 ΙΟΥΛΙΟΥ-31 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2012.
Ογκομετρική ανάλυση Είναι η μεθοδολογία κατά την οποία προσδιορίζεται η συγκέντρωση διαλύματος άγνωστης ουσίας με την προσθήκη μετρήσιμου όγκου διαλύματος.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα – Ογκομέτρηση Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Αντώνης Χρονάκης.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός.
ΧΗΜΕΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Μέτρηση pH διαλυμάτων οξέων και βάσεων Βαθμονόμηση pH-μέτρου
Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Θετικής Κατεύθυνσης
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γυμνασίου
ΛΟΥΚΕΡΗ ΜΑΡΙΑ – ΕΥΤΥΧΙΑ
Διαχωρισμός μειγμάτων
ΧΗΜΕΙΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΠΥΡΟΧΗΜΙΚΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΜΕΤΑΛΛΩΝ.
Χημεία Γυμνασίου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Παρασκευές διαλυμάτων Μέτρηση pH
Διοξείδιο του άνθρακα Το CO2 εισέρχεται στα φυσικά νερά από τις εξής οδούς: Από την ατμόσφαιρα Με το νερό της βροχής (ελαφρώς όξινο) Ως προϊόν αποσύνθεσης.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου
ΧΗΜΕΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
ΧΗΜΕΙΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ.
Σκληρότητα νερού Σκληρό νερό ονομάζεται το νερό που περιέχει ποσότητα αλάτων μεγαλύτερη από 0,5 gr/l (500mg/L) Το σκληρό νερό δεν είναι πόσιμο, εμποδίζει.
Χημική αντίδραση Δ
Δείκτες Επιμέλεια : Αλεξόπουλος Παναγιώτης, Χημικός, Συνεργάτης ΕΚΦΕ Ηλιούπολης.
ΕΓΚΛΕΙΣΗ Εργαστήριο ανόργανης χημείας 1ου εξαμήνου
ΤΑ ΜΕΤΑΛΛΑ Ag , Au Άργυρος , Χρυσός Τα μόνα αυτοφυή (ελεύθερα)
Ηλίας Μπουναρτζής/users.sch.gr/bounartzis
Μεταγράφημα παρουσίασης:

2ο ΕΚΦΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΞΕΩΝ Eπιμέλεια Νίκος Μαρκουλάκης Χημικός

Μελέτη ορισμένων ιδιοτήτων των οξέων 1) Τα οξέα αλλάζουν το χρώμα των δεικτών 1. Λίγο αραιωμένο χυμό λεμονιού 2. Ξύδι λευκό 3. Άχρωμο υγρό για την απομάκρυνση της πέτρας των σωληνώσεων(πουρί) 4. Άχρωμο αναψυκτικό(sprite) 5. Διαλυμένο κιτρικό οξύ (ξινό) Το χρώμα που απέκτησαν τα παραπάνω διαλύματα μετά την προσθήκη δεικτών: α) Βάμμα του ηλιοτροπίου β) Ηλιανθίνη

Προαιρετικά πειράματα Αλλαγή του χρώματος των δεικτών με διάφορα οξέα Βάμμα ηλιοτροπίου Ηλιανθίνη Τσάι Μετά την προσθήκη HCl, ή χυμό λεμονιού

Δείκτες από την καθημερινή ζωή Το σκούρο χρώμα του τσαγιού με χυμό λεμονιού γίνεται κίτρινο Το κόκκινο κρασί με σόδα φαγητού αλλάζει χρώμα Το ζουμί από παντζάρια ή κόκκινο λάχανο (μετά από βράσιμο ή διάλυση σε οινόπνευμα) από κόκκινο γίνεται τριανταφυλλί 4) Το ζουμί από βράσιμο μπιζελιών Δημιουργία της οξύτητας με το νερό Σε διηθητικό χαρτί ρίχνουμε δύο σταγόνες από βάμμα του ηλιοτροπίου και περιμένουμε να στεγνώσει. Πάνω του τοποθετούμε λίγη σκόνη από τρυγικό η οξαλικό οξύ. Δεν παρατηρείται καμία αλλαγή χρώματος. Αν όμως ρίξουμε λίγο νερό το αρχικό μενεξεδί χρώμα μετατρέπεται σε ερυθρό.

2) Επίδραση των οξέων σε ανθρακικά άλατα Επίδραση αραιού HCl σε CaCO3 (κιμωλία, μαρμαρόσκονη) και NaHCO3 (σόδα φαγητού) Παρατηρείται έντονος αφρισμός λόγω έκλυσης αερίου CO2 CaCO3 (s) + 2 HCl (aq) → CaCl2 (aq) + H2O (l) + CO2 (g) NaHCO3(aq) + HCl (aq) → NaCl (aq) + H2O (l) + CO2 (g) Αν πλησιάσουμε το αναμμένο κερί στη φλόγα του δοκιμαστικού σωλήνα η φλόγα σβήνει.

Προαιρετικό πείραμα Στην κωνική φιάλη τοποθετούμε λίγη μαγειρική σόδα και στο ποτήρι ζέσεως ασβεστόνερο. Ρίχνουμε στην κωνική αργά διάλυμα HCl 2 Μ. Το ασβεστόνερο στην αρχή θολώνει (CaCO3) και στη συνέχεια γίνεται πάλι διαυγές (CaHCO3) (Σταλακτίτες –Σταλαγμίτες) Aν το θερμάνουμε πέφτει ίζημα CaCO3 (Παροδική σκληρότητα νερού) Μπορούμε στο στόμιο του σωλήνα να πλησιάσουμε ένα δοκιμαστικό σωλήνα, στον οποίο βάζουμε πάλι ασβεστόνερο. Αν στον δοκιμαστικό σωλήνα βάλουμε νερό και δύο σταγόνες βάμματος ηλιοτροπίου παρατηρείται αλλαγή χρώματος

3) Επίδραση των οξέων σε μέταλλα Με προσθήκη διαλ. ΗCl σε σκόνη Fe και σε σκόνη Zn παρατηρείται αφρισμός που συνοδεύεται από ελαφρύ συριγμό. Παρατηρήσεις Η αντίδραση είναι περισσότερο έντονη με τον Zn και συνοδεύεται από έκλυση θερμότητας 2) Η ίδια αντίδραση γίνεται εξ’ ίσου εύκολα και με Mg Το Al αποφεύγεται (δεν αντιδρά έντονα) γιατί μεταπίπτει σε παθητική κατάσταση Δεν χρησιμοποιούμε HNO3 ή άλλα οξειδωτικά γιατί παρατηρούνται άλλα χημικά φαινόμενα

Προαιρετικά 1) Σε δοκιμαστικό σωλήνα βάζουμε σκόνη Zn, και προσθέτομε 4- 5 ml πυκνού διαλύματος ΗCl. Προσαρμόζουμε στα χείλη του, τα χείλη ενός άλλου δοκιμαστικού σωλήνα που τον κρατάμε ανάποδα, ώστε να συλλέγεται σ' αυτόν το αέριο που εκλύεται από την αντίδραση. Μετά από 1-1,5 min πλησιάζουμε το στόμιο του αναποδογυρισμένου σωλήνα σε κερί που έχουμε στερεώσει σ' ένα στήριγμα. Η μικρή έκρηξη και το σβήσιμο του κεριού μας βεβαιώνουν ότι το αέριο που βγήκε από την αντίδραση και συλλέξαμε στο σωλήνα ήταν υδρογόνο. 2) Διαβίβαση αερίου υδρογόνου σε μπαλόνι (πηγαίνει προς τα πάνω) 3) Διαβίβαση αερίου υδρογόνου σε σαπουνόνερο (πλησιάζουμε ένα κερί αναμμένο στις φυσαλίδες)