ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η φύλαξη των ανατολικών συνόρων και οι Ακρίτες
Advertisements

Οι ιεραπόστολοι της Ευρώπης
ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΔΗ Α. ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ = αφηγηματικό είδος στο οποίο ένας άνθρωπος εκθέτει το βίο και το έργο του (εστίαση εσωτερική-μηδενική)
8. Οι διάδοχοι του Μέγα Κωνσταντίνου Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε
Το Δημοτικό τραγούδι και η Αρκαδοκυπριακή διάλεκτος μέσα από το έργο του Ζακ Λακαριέρ «Το Ελληνικό καλοκαίρι»: πηγές διαχρονικότητας του ελληνισμού.
Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
Η Τοπική Ιστορία στο σχολείο: Αυτός ο κόσμος ο μικρός ο μέγας
1. Ο Ελληνορωμαϊκός κόσμος την εποχή του Χριστού στη γη Ισραήλ
1.
«Δείπνο για τέσσερις» Κατσαρίδου Σοφία Ευθιμιάδου Αλεξάνδρα
ΑΚΡΙΤΕΣ.
Ο εξελληνισμός του Ανατολικού Ρωμαϊκού Κράτους
Πληροφορίες πληροφορίες για: αψίδα θριάμβου στη Θεσ/νίκη ροτόντα στη Θεσ/νίκη Ρωμαϊκή αγορά Θεσ/νίκης.
Συνάντηση 3 κόσμων: Ελληνορωμαϊκού Ανατολικού & Χριστιανικού
Η ποιητική του δημοτικού τραγουδιού και οι συλλογές
Η ΖΩΉ ΤΗΣ ΣΑΠΦΟΎΣ Ονόματα : Νάσος Κουγιουμτζόγλου, Μαρία Κεραμίδη, Αναστασία Κουνίου, Άλκης Κουλουμαργιέτος, Σοφία Μαντζουράνη.
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Η βασιλεια του ΜιχαΗλ Γ’
Κυριότερες θεματικές περιοχές και αντίστοιχες περίοδοι Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας 1. Η προφορική παράδοση υπάρχει πολύ πριν τα έπη 2. Οι συγγραφείς.
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΒΡΕΤΤΑΚΟΣ.
Νιάκαρος Κωστής Καθηγήτρια: Βασιλική Παπακίτσου
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου
Δημιουργική Γραφή ως αφορμή για καινοτόμες δράσεις
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Του γιοφυριού της Άρτας
Νεοελληνική λογοτεχνία
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ β’ λυκείου Μεγάλοι ποιητές της γενιάς του 1880, του Γ.Ροϊλού (στο μέσον ο Παλαμάς)
Η πτώση του Βυζαντίου.
Χάρης Αλεξίου Νικόλας Βουβάκης
Διεξαγωγή πολιτιστικού προγράμματος με τίτλο:
Η ΦΥΛΑΞΗ ΤΩΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΥΝΟΡΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΑΚΡΙΤΕΣ κεφ.20
Φιλοσοφία & Γράμματα Αυτό που ονομάζουμε Βυζαντινή Φιλοσοφία, αποτελεί μια άρρηκτη ενότητα της ιστορίας του δόγματος και της χρήσης της ζωντανής φιλοσοφικής.
ΚΥΠΡΟΣ.
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
Οι Ακρίτες και ο Πλούτος τους Κατά τη Λαίκη Παράδοση. Ουζούνης Γιώργος Α3 ΓΕΛ Χαλάστρας 20/10/20111.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ Βυζαντινή Λογοτεχνία Το Βυζάντιο υπήρξε ο μοναδικός χώρος ελληνικής παιδείας κατά τους μέσους αιώνες και η βυζαντινή.
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Λαϊκή πίστη και κοινωνική οργάνωση. Ευάγγελος Αυδίκος.
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
Μάθημα 2 ο Περίοδοι της ελληνικής λογοτεχνίας Λογία (βυζαντινή) παράδοση Δημώδης (μεσαιωνική) παράδοση Το δημοτικό τραγούδι.
Αντώνης Μιχαηλίδης Φιλόλογος.  Τα δυο βασικά μέτρα είναι:  ίΑμβος (τόνος στις Άρτιες συλλαβές υ-)  τΡοχαίος (τόνος στις πεΡιττές συλλαβές -υ)  Στη.
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΤΑΚΤΟΥΝ ΤΟΥΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΟΥΣ.
ΣΔΕ ΝΑΟΥΣΑΣ Σχέδιο Δράσης Β’ Τετραμήνου Μελοποιημένη ποίηση.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Η ΕΛΛΑΔΑ ΜΑΣ. ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ Οι παραδόσεις μας έχουν άμεση σχέση με τη χριστιανική θρησκεία, αλλά ορισμένες από αυτές έχουν καθαρά παγανιστικές.
Κύριλλος και Μεθόδιος. Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος ήταν αδέλφια, μοναχοί, με μεγάλη ιεραποστολική δράση. Σε αυτούς αποδίδεται ο εκχριστιανισμός των.
Κωνσταντίνος Καβάφης Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια, όπου οι γονείς του, εγκαταστάθηκαν εγκαταλείποντας.
Panos filologos.  συμβολισμός  διδακτικός τόνος  θεατρικότητα  λεπτή ειρωνεία  ρεαλισμός  αίσθηση του τραγικού  στοχαστική – φιλοσοφική διάθεση.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΜΠΑΛΛΑΝΤΑΣ Γαλλική μπαλλάντα > βαλλίζω (χορεύω). Ποίημα τραγουδιστικό και χορευτικό. Έχει σταθερή μορφή. Αποτελείται από 4 στροφές:
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΕΝΑΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ.
ΔΗΜΟΤΙΚΌ ΤΡΑΓΟΎΔΙ Το ελληνικό δημοτικό τραγούδι ως λογοτεχνικό είδος αντλεί το υλικό του από την προφορική λογοτεχνική παράδοση, δηλαδή αυτήν που αναπτύσσεται.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ ( ). Βιογραφία Ο Γιώργος Σεφέρης (φιλολογικό ψευδώνυμο του Γιώργου Σεφεριάδη) γεννήθηκε στη Σμύρνη. Είχε δύο μικρότερα αδέρφια.
Ρυθμός και μετρική: ρυθμός, μετρικά σχήματα και σχήματα λόγου μετρική: τα δύο μετρικά συστήματα τύποι στίχου: ο έμμετρος στίχος, ο ελευθερωμένος στίχος,
Το αντιθετικό σχήμα Ευρώπη – Ασία
Όμηρος Ιλιάδα Οδύσσεια.
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π.Χ.):
Η ΠΑΦΟΣ.
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Λευτέρης Δάλπης 1ο πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό σχολείο Π.Τ.Δ.Ε Α.Π.Θ
Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΙΣΤΗ ΜΕ ΤΟ ΑΛΟΓΟ ΤΟΥ
Καμινάρη Χαρούλα Καπετανάκη Μαριέλα Γ2’
Η βασιλεία του Μιχαήλ Γ΄ και η αυγή της Νέας Εποχής
Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική
Η εξέλιξη της ποίησης.
ΜΟΥΣΙΚΗ.
ΟΜΗΡΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» ΕΙΣΑΓΩΓΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Μια νέα πρωτεύουσα η Κωνσταντινούπολη μάθημα 6 Διαμόρφωση παρουσίασης Ούρδας Ιωάννης2013.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Εισαγωγή

Χρονικές Αρχές της ΝΕΛ Μεσοβυζαντινή Εποχή, περ. 1000 μ.Χ. (Πολλοί θεωρούν ότι η οριοθέτηση και ο διαχωρισμός μεταξύ της βυζαντινής και της νεοεληνικής λογοτεχνίας είναι αυθαίρετα και ότι αποτελούν αδιάσπαστο σύνολο)

Γλώσσα της ΝΕΛ Ακολουθεί την τυπική διαφοροποίηση που ίσχυε και στη βυζαντινή εποχή μεταξύ λόγιας και δημώδους-λαϊκής γλώσσας, δηλαδή η ΝΕΛ διατυπώνεται γραπτώς και με τις δύο μορφές της ελληνικής γλώσσας, διαιωνίζοντας τον συστημικό διαφορισμό στην ελληνική γλωσσική πραγματικότητα από την Ύστερη Αρχαιότητα έως σήμερα.

Άλλα χαρακτηριστικά της ΝΕΛ Εκφραστικοί τρόποι: παρατηρείται ομοιότητα μεταξύ «ακριτικών» και «κλέφτικων» δημοτικών τραγουδιών κ.ά. Στιχουργική: η αλλαγή της προφοράς σηματοδοτεί και αλλαγή στη μετρική/στιχουργική (από τα προσωδιακά μέτρα της ΑΕΛ μεταβαίνουμε στα τονικά μέτρα της ΝΕΛ) *Η ομοιοκαταληξία εισήχθη από ιταλική επίδραση

Άλλα χαρακτηριστικά της ΝΕΛ Θεματική: υπό τη δυτική επίδραση («Φραγκοκρατία») ανανεώνονται τα θέματα της ΝΕΛ (ιπποτισμός, ερωτισμός, εξωτισμός κ.τ.ό.) «Εθνική» ποίηση: τότε (περ. 1000 μ.Χ.) συντίθεται το Έπος του Διγενή που θεωρείται το «εθνικό» ηρωϊκό άσμα των Βυζαντινών(«Ρωμαίων»/Ρωμιών)→Εθνική συνείδηση

Δημοτικό* Τραγούδι** *διότι είναι δημιούργημα του δήμου/λαού, ανώνυμο έργο συλλογικής έμπνευσης που αναφέρεται στη συλλογική κουλτούρα **τραγούδι˂τραγωδία: αφηγείται μία τραγική ιστορία μικρής έκτασης (σε σύγκριση με τις Αρχαίες Τραγωδίες) -Η απαρχή του είδους χάνεται στα βάθη των αιώνων και δεν είναι δυνατή η τοποθέτησή της με ακρίβεια· τα δ.τ. ίσως έρχονται από την Αρχαιότητα, ίσως είναι δημιουργήματα της πρώιμης Βυζαντινής Εποχής

Χαρακτηριστικά των Δ.Τ. Λιτός, πυκνός λόγος Ισομετρία (κάθε στίχος ένα ολοκληρωμένο νόημα-δεν απαντά ο διασκελισμός) Επανάληψη μεταξύ δύο ημιστιχίων Άσκοπα ερωτήματα Αδύνατο/Απίθανο/Υπερφυσικό Προσωποποιήσεις Τριαδικό σχήμα

Είδη Δ.Τ. Παραλογές Ακριτικά Του Κάτω Κόσμου Ιστορικά Κλέφτικα Κοινωνικά (του γάμου, της ξενιτιάς κ.ά.)

Παραλογές Πολύστιχα αφηγηματικά τραγούδια που εξιστορούν δραματικές κυρίως περιπέτειες της ζωής, πραγματικές ή φανταστικές, με έντονο το παραμυθικό/εξω-λογικό στοιχείο, π.χ. «Του γιοφυριού της Άρτας», «Του νεκρού αδελφού», «Ο γυρισμός του ξενιτεμένου», «Ο γιος της χήρας» κ.ά. *Παραλογή˂παρακαταλογή (μελοδραματική αφήγηση/απαγγελία)

Ακριτικά Αφιερωμένα στους υπερασπιστές των ανατολικών συνόρων («άκρων») της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας που από το 650 έως το 950 μ.Χ, περίπου αγωνίζονταν εναντίον των μουσουλμανικών εισβολών στην ελληνόφωνη-χριστιανική Μ. Ασία. Αυτοί, οι Ακρίτες ήταν οι ήρωες του μικρασιατικού ελληνισμού στους οποίους αναφέρονται τα άσματα αυτά. «Του Διγενή Ακρίτα», «Του Κωνσταντίνου», «Του Αρμούρη», «Του Θεοφύλακτου» κ.ά.