Eπιμέλεια: Μανδηλιώτης Σωτήρης 2009
ΣΤΟΧΟΙ να εξοικειωθούν οι μαθητές με την μελέτη της ευθύγραμμης ομαλά επιταχυνόμενης κίνησης να σχεδιάζουν και να επεξεργάζονται τη γραφική παράσταση θέσης - χρόνου, και ταχύτητας - χρόνου να υπολογίζουν την επιτάχυνση του κινητού ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ 2009
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ 2009 Συναρμολογούμε τη διάταξη που φαίνεται στη φωτογραφία Ευθύγραμμη ομαλά επιταχυνόμενη κίνηση
ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΟΣ 1ο βήμα: Αφήνουμε το σώμα να κινηθεί, και καταγράφουμε την ένδειξη του χρονόμετρου όταν διανύσει μια απόσταση π.χ. 20 cm. 2ο βήμα: Επαναλαμβάνουμε για απόσταση και 80 cm. 3ο βήμα: Με βάση αυτές τις μετρήσεις συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα 1 ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ 2009
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ α/αΧρόνος Δt (sec) ΔχΤαχύτ U= Δχ/Δt Δυ υτ-υα Επιτάχυνσ η α = Δυ/Δt θέση x Χρον.στ. t (sec) Πίνακας 1
Με τα στοιχεία του παραπάνω πίνακα κάνουμε τις γραφικές παραστάσεις ταχύτητας – χρόνου (12Α) και διαστήματος – χρόνου (13) και δίνουμε απαντήσεις στις ερωτήσεις του φύλου εργασίας. 5. Η κίνηση του αμαξιδίου είναι: Β. Επιταχυνόμενη 8. Στο διάγραμμα η γραμμή που παριστάνει τη σχέση ταχύτητας και χρόνου είναι ευθεία Η συνάρτηση u=f(t) είναι γραμμική δηλαδή συνάρτηση ως προς το χρόνο α’ βαθμού Η κλίση της γραμμής στο διάγραμμα «ταχύτητα – χρόνος» είναι ίση αριθμητικά με την επιτάχυνση Το εμβαδόν της επιφάνειας που καταλαμβάνουν οι λουρίδες εκφράζει την μετατόπιση ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ 2009 Ερωτήσεις στο τετράδιο εργασίας του μαθητή
10. Στο διάγραμμα «διάστημα – χρόνος» η κλίση της γραμμής σε ένα τμήμα της δίνει την τιμή της μέσης ταχύτητας Στο διάγραμμα «διάστημα – χρόνος» η κλίση της γραμμής σε ένα σημείο της δίνει την τιμή της στιγμιαίας ταχύτητας 12. Β. Η κλίση της γραμμής είναι ίση με την επιτάχυνση (τιμή) Από τη σύγκριση της κλίσης της γραμμής με την επιτάχυνση που είναι γραμμένη στη στήλη 6 διαπιστώνουμε ότι οι δύο τιμές συμπίπτουν Γ. Η απόσταση που διέτρεξε το αμαξάκι είναι ίση με το εμβαδόν του τριγώνου (τιμή) ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ 2009 Ερωτήσεις στο τετράδιο εργασίας του μαθητή