Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΡΙΖΩΜΑΤΩΝ Σχολικό έτος 2013-2014 Ερευνητική Εργασία: «SEP4U ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΣΟΥ»
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ Τσαρούχα Παναγιώτα ΜΑΘΗΤΕΣ Γρηγοροπούλου Πηνελόπη Ζησοπούλου Ελένη Κουτσαντάς Χρήστος Λαγοπούλου Μαρία Μοτσιοπούλου Κωνσαντίνα Μπουλιμπάσης Δημήτρης Οικονόμου Γεώργιος Παπαευθυμίου Μαρία Σβαρνογιάννης Ιωάννης ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ Τσαρούχα Παναγιώτα
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ Η ανησυχία μας σχετικά με το μέλλον μας -Το ενδιαφέρον μας για αναζήτηση διεξόδων με βάση τις σημερινές εξελίξεις -Το ενδιαφέρον μας για νέα επαγγέλματα
Εισαγωγή Περιεχόμενο της εργασίας: Η εργασία αποτελείται από τις ενότητες Τι είναι Σ.Ε.Π. Γιατί χρειάζεται ο Επαγγελματικός προσανατολισμός; Τι μας επηρεάζει όταν διαλέγουμε το επάγγελμά μας Πως επηρεάζει το επάγγελμα τη ζωή μας Ποιά είναι τα επαγγέλματα του μέλλοντος Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Εισαγωγή
Ενότητα 1η -Τι είναι Σ.Ε.Π.; -Γιατί χρειάζεται ο επαγγελματικός προσανατολισμός;
Ενότητα 2η Τι μας επηρεάζει όταν διαλέγουμε το επάγγελμά μας;
Η επιλογή επαγγέλματος Η επιλογή επαγγέλματος Αποτελεί μια από τις δυσκολότερες αποφάσεις ειδικά για τα νέα άτομα. Γίνεται ακόμη πιο δύσκολη μέσα στο περιβάλλον της οικονομικής κρίσης που βιώνουμε. Nα θυμάστε δεν υπάρχει μόνο ένα επάγγελμα που να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις μας και στα ενδιαφέροντά μας.
Κριτήρια που συνδέονται με επιλογή σπουδών και επαγγέλματος Αυτογνωσία για τον τύπο της προσωπικότητας, τα ενδιαφέροντα, τις προτιμήσεις, τις κλίσεις, τα ταλέντα, τις επιδόσεις, τις ικανότητες και τις δεξιότητες. Προοπτικές των επαγγελμάτων των συνθηκών και αμοιβών εργασίας. Οικογενειακά και οικονομικά δεδομένα. Εκπαιδευτικά δεδομένα. Τυχαίοι παράγοντες.
Ενότητα 3η Πώς επηρεάζει το επάγγελμα τη ζωή μας
Εργασία και σχεδιασμός ζωής Η εργασία μας, ο επαγγελματικός μας προσανατολισμός μπορεί να ταυτιστεί με: τον σχεδιασμό της ζωής μας επηρεάζει την προσωπικότητά μας τον τρόπο που ζούμε στην καθημερινότητά μας τις προσωπικές μας επιλογές την οικογενειακή και κοινωνική μας ζωή
Εργασία και ψυχική ισορροπία Η Εργασία εξασφαλίζει την αποδοχή ενός ατόμου από τους γύρω του και ταυτόχρονα τη διαφορετικότητα. Μέσα από την Εργασία ο άνθρωπος οδηγείται στην αυτοπραγμάτωσή του.
Ανάγκες που εκπληρώνονται μέσα από την εργασία Μέσα από την Εργασία αναδεικνύονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ενός ατόμου, οι ικανότητες και οι δεξιότητες του. Το άτομο εξελίσσεται. Επιτυγχάνεται η κοινωνική αναγνώριση, η ικανοποίηση προσωπικών φιλοδοξιών και η σύναψη κοινωνικών σχέσεων.
Οι ψυχολογικές συνέπειες της ανεργίας Το άτομο αισθάνεται πως έχει χάσει τον έλεγχο της ζωής του. Η αυτοπεποίθησή του καταρρακώνεται και βιώνει συναισθήματα που μπορούν να οδηγήσουν σε καταθλιπτικές συμπεριφορές όπως πικρία, θυμό και απογοήτευση. Οι άνεργοι οδηγούνται στην απαισιοδοξία, στον μηδενισμό, στην παρανομία, στην εγκληματικότητα.
Τα κοινωνικά οφέλη της εργασίας Η εργασία προσφέρει στον άνθρωπο την δυνατότητα να εξασφαλίσει όλα εκείνα τα αναγκαία στοιχεία που συμβάλουν στην ικανοποίηση των βιοτικών και κοινωνικών του αναγκών. Η εργασία συντελεί στην πνευματική του ανάπτυξη Η εργασία συντελεί στην ανάπτυξη της κοινωνικότητας Η εργασία φέρνει τους ανθρώπους σε επικοινωνία
Τα επαγγέλματα του μέλλοντος Ενότητα 4η Τα επαγγέλματα του μέλλοντος
Επαγγέλματα και οικονομική κρίση Υπάρχουν επαγγέλματα και δραστηριότητες που όχι μόνο αντέχουν στην κρίση, αλλά πάνε καλύτερα από ότι τα προηγούμενα χρόνια.
Επαγγέλματα που ανθίζουν Λογιστές:Το επάγγελμα αυτό δεν «πεθαίνει» ποτέ και πολύ περισσότερο στην εποχή μας όπου οι λογιστές έχουν την τιμητική τους. Ασφάλεια:Επιχειρήσεις αλλά και φυσικά πρόσωπα δίνουν μεγάλη βαρύτητα στις υπηρεσίες ασφάλειας.
Επαγγέλματα που αντέχουν Υπηρεσίες επισκευών Επαγγέλματα που συνδέονται με την πληροφορική και τις νέες τεχνολογίες.
Διαχρονικά επαγγέλματα Ο τουρισμός αποτελεί τον ισχυρότερο κλάδο της Ελληνικής οικονομίας Ο γεωργικός- πρωτογενής τομέας
Επαγγέλματα του μέλλοντος Οι έρευνες δείχνουν ότι τα επαγγέλματα που θα Έχουν υψηλότερη ζήτηση, θα προκύψουν Λόγω της γήρανσης του πληθυσμού, της μεταβολής της λειτουργίας των επιχειρήσεων και της πράσινης ανάπτυξης.
Πράσινη ενέργεια και ανάπτυξη Οι εναλλακτικές μορφές ενέργειας αναπτύσσονται διαρκώς. Τα «πράσινα επαγγέλματα», θεωρούνται επαγγέλματα του μέλλοντος.
Επιστημονικές ειδικότητες που φαντάζουν να έχουν άνθηση μελλοντικά Βιοτεχνολόγοι Βιογενετιστές Μηχανικοί ενεργειακών τεχνολογιών Χημικοί μηχανικοί Γενετικοί προγραμματιστές
Ενότητα 5η το εκπαιδευτικό μας σύστημα Ποιά είναι η κοινωνική αξία της εργασίας;
Εκπαιδευτικό σύστημα και πολιτεία Εκπαιδευτικό σύστημα και πολιτεία Με βάση τις αρχές και αξίες που θεμελιώνονται στα ευρωπαϊκά συντάγματα και στις διεθνείς συνθήκες, πρέπει να αποτελεί το κύριο μέλημα της πολιτείας η εκπαίδευση των νέων Η ευημερία των πολιτών θα πρέπει να αποτελεί τον κεντρικό στόχο κάθε πολιτικής εξουσίας
ΛΥΚΕΙΟ ΛΥΚΕΙΟ (ΕΠΑ.Λ.) ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΑ Ι.Ε.Κ. ΓΕΝΙΚΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΤΙΤΛΟΙ ΣΠΟΥΔΩΝ και ΕΠΙΠΕΔΑ ΠΤΥΧΙΩΝ ΜΕΤΑΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ & ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΔΙΠΛΩΜΑ Επιπέδου 4 (ΜΕ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ) ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ (ΕΠΑ.Λ.) ΑΕΙ-ΤΕΙ ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟ ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΑΞΗ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ (ΕΠΑ.Λ. – Σ.Ε.Κ.) ΠΤΥΧΙΟ Επιπέδου 3 ΧΩΡΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΤΥΧΙΟ Επιπέδου 4 (ΜΕ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ) ΑΤΕΙ: Πτυχίο Επιπέδου 4 ΑΕΙ: Πτυχίο Επιπέδου 5 ΣΧΟΛΕΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ (Σ.Ε.Κ.) ΜΕΤΑΓΥΜΝΑΣΙΑΚΑ Ι.Ε.Κ. ΠΤΥΧΙΟ Επιπέδου 3 (ΜΕ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ) ΠΤΥΧΙΟ Επιπέδου 2 ΧΩΡΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Πρόσβαση από ΕΠΑ.Λ στα Α.Τ.Ε.Ι. Πανελλαδικές ΕΠΑΛ από ΕΠΑ.Λ. μόνο σε Α.Τ.Ε.Ι. με 4 μαθήματα 28
Αποτελέσματα έρευνας Στα πλαίσια της ερευνητικής εργασίας δημιουργήθηκε από τους μαθητές ερωτηματολόγιο, με στόχο μέσα από τις απαντήσεις να προκύψουν συμπεράσματα, για τη σύνδεση του σχολείου με την αγορά εργασίας, την ανεργία, τις ιδιαίτερες συνθήκες οικονομικής κρίσης που αντιμετωπίζει σήμερα η χώρα. Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει ερωτήσεις και το δείγμα είναι μαθητές του σχολείου μας.
Συμπεράσματα Οι νέοι πλήττονται από την ανεργία. Όσοι εργάζονται αμοίβονται με πολύ χαμηλούς μισθούς. Εργάζονται από πολύ μικρή ηλικία Επιλέγουν επαγγέλματα με κριτήριο την οικονομική τους εξασφάλιση. Δεν έχουν πολλές ευκαιρίες για επιμόρφωση πάνω στη δουλειά τους. Πολλοί πιστεύουν ότι ο αγροτικός τομέας έχει μέλλον στην Ελλάδα Ένα μεγάλο ποσοστό σκέφτεται να μεταναστεύσει.
Πληροφορίες για τον επαγγελματικό προσανατολισμό Σχολεία Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γ.Λ., Γ/Σ, ΕΠΑΛ,…) Κέντρα Συμβουλευτικής και προσανατολισμού (ΚΕΣΥΠ) Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ΚΕΣΥΠ Βέροιας Βελισαρίου 2 Τηλ. 2331076730 mail@kesyp.ima.sch.gr
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΙΕΚ Ι.Ε.Κ. Ειδικότητες ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΙΕΚ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΙΕΚ ΙΔΡΥΣΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ (ΔΙΕΚ) ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ 32
Σας ευχαριστούμε για την προσοχή σας Σας ευχαριστούμε για την προσοχή σας