4ο ΕΠΑΛ ΑΘΗΝΩΝ 2012-13 Ταξίδι στο χωροχρόνο Ευγενιάδης Στέλιος 4ο ΕΠΑΛ ΑΘΗΝΩΝ 2012-13 Ταξίδι στο χωροχρόνο Ευγενιάδης Στέλιος
Πρόλογος: Σ‘ αυτό το ταξίδι πίσω στο χρόνο θα γνωρίσουμε τις τρείς από τις πιο δημοφιλές εκκλησίες της Αθήνας και θα μάθουμε λίγα στοιχεία για την ιστορία ,την αρχιτεκτονική και την ονομασία τους.
Καπνικαρέα. Βυζαντινός Ναός, το αρχικό κτίσμα του οποίου είναι ο σταυροειδής Ναός μετά τρούλλου, ο οποίος στηρίζεται σε τέσσερεις κίονες με ρωμαϊκά κιονόκρανα. Κτίσθηκε τον 11ο αιώνα προς τιμή της Θεοτόκου και σε ανάμνηση της Εισόδου της στο Ναό του Κυρίου. Αργότερα στη βόρεια πλευρά του Ναού προστέθηκε παρεκκλήσι με τρούλλο, το οποίο τώρα τιμά τη μνήμη της Αγίας Βαρβάρας. Ακόμη βραδύτερα στα δυτικά προστέθηκε έξω νάρθηκας με πολλές αμφικλινείς στέγες και τέσσερα μεγάλα ανοίγματα, τα οποία χωρίζονταν με κίονες. Στη νότια πλευρά του νάρθηκα υπάρχει μικρό προστώο, το οποίο στηρίζεται σε δύο κίονες, πάνω δε από τη θύρα υπάρχει τόξο σε σχήμα πετάλου. Στη δυτική πλευρά είναι εντοιχισμένα γλυπτά και επιγραφές, η δε εικόνα της Πλατυτέρας στο Ιερό του Ναού είναι έργο του Φώτη Κόντογλου. Εξωτερικώς έχει την επιμελή πλινθοπερίκλειστη τοιχοδομία των Αθηναϊκών Ναών, καθώς και τις οδοντωτές ταινίες. Το ψηφιδωτό, το οποίο βρίσκεται πάνω από την είσοδο του Ναού, είναι νεώτερη κατασκευή. Καπνικαρέα ονομάστηκε κατά μία άποψη από αυτόν που έκτισε το Ναό εισπράττοντας τον καπνικό φόρο (είδος φόρου των οικοδομών στα χρόνια του Βυζαντίου). Παλαιότερα ονομαζόταν Καμουχαρέα από τη λέξη Καμουχά, με την οποία στα χρόνια του Βυζαντίου ονόμαζαν τα χρυσοΰφαντα υφάσματα, πιθανώς γιατί βρισκόταν κοντά σε εργαστήρια τέτοιων υφασμάτων. Στα χρόνια της Τουρκοκρατίας ονομαζόταν εκκλησία της Βασιλοπούλας και του Πρέντζα. Το 1834 ο Ναός κινδύνευσε να ρυμοτομηθεί, αλλά σώθηκε με την επέμβαση του πατέρα του βασιλέα Όθωνα, Λουδοβίκου της Βαυαρίας. Ο Ναός ανήκει στο Πανεπιστήμιο Αθηνών από το 1932. Τη διοικητική εποπτεία έχει η Εφορεία του Ι. Ναού, η οποία αποτελείται από Καθηγητές της Θεολογικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α. με πρόεδρο τον εκάστοτε κοσμήτορα της Σχολής.
Η Κάτοψη της Παναγίας Καπνικαρέας.
Η Καπνικαρέα εξωτερικά ( Δυτική Πλευρά.)
Η Είσοδος της Καπνικαρέας.
Η οροφή της.
Ο πρόναος της.
Το τέμπλο και το Ιερό μαζί με ημιτρουλίσκο.
Η καμάρα του πρόναου προς τον κ.ναό.
Ο θόλος της.
Στο βάθος βρίσκεται το ψαλτήρι.
Στο βάθος βλέπουμε το τέμπλο του ιερού.
Αγιογραφία Αγ.Πορφύριος.
Αγιογραφίες.
Το τέμπλο και το ιερό.
Κιονίσκος στο κ. ναό με στοιχεία από τον Κορινθιακό Ρυθμό.
Εικόνα πάνω από το ιερό.
Ημιτρούλος ακριβώς πάνω από το ιερό.
Ο θόλος της.
Μαρμάρινο Γλυπτό.
Λεπτομέρεια.
Φωτογραφία στην Βόρεια Πλευρά του Ναού.
Μητροπολιτικός Ναός Αθηνών. - Αγ. Ελευθέριος.
Είσοδος και πρόσοψη ναού.
Αυτός ο τύπος τρούλου με τα τονισμένα τόξα των μονόλοβων παραθύρων είναι χαρακτηριστικός του 11ου αιώνος και απαντάται στην Αθήνα και στη Μάνη
Βόρεια Πλευρά του Ναού.
Σκαλιστά μαρμάρινα μοτίβα .
Ψηφιδωτό Μοτίβο εξωτερικά του Ναού.
Μαρμάρινο Μοτίβο.
Μαρμάρινο Μοτίβο – Σταυρός ανάμεσα σε άνθη.
Διακοσμητικό Μοτίβο.
Λεπτομέρειες .
Διακοσμητικά Μοτίβα.
Λεπτομέρεια.
Διακοσμητικό Μοτίβο -Αμφορέας.
Λέων σπαράσσων δορκάδα": συμβολική παλαιοχριστιανική παράσταση.
Βόρεια Πλευρά του Ναού.
Διακοσμητικό Μοτίβο.
Διακοσμητικό Μοτίβο- Νότια Πλευρά του Ναού.
Ανατολική Πλευρά του Ναού Ανατολική Πλευρά του Ναού. Η κόγχη του ιερού, όπου διακρίνονται παλαιοχριστιανικά ανάγλυφα με συμβολικές παραστάσεις
Κύριος Ναός.
1o κλίτος.
Ο θόλος του Ναού.
Διακοσμητικά Μοτίβα Γύρω Από Τη Πόρτα.
Λεπτομέρειες.
Λεπτομέρειες.
Το καμπαναριό.
Βόρεια Πλευρά του Ναού.
Αγ. Απόστολοι.
περιγραφή Ο ναός βρίσκεται στον χώρο της Αρχαίας Αγοράς της Αθήνας. Ανήκει στον τύπο των σταυροειδών εγγεγραμμένων ναών, συγκεκριμένα όμως αποτελεί μιαν ιδιόρρυθμη παραλλαγή τους. Δηλαδή, ο ναός έχει έναν απλό τετρακιόνιο σταυροειδή πυρήνα που καλύπτεται με τρούλο αθηναικού τύπου. Οι τέσσερις κεραίες του σταυρού απολήγουν σε ημικυκλικές κόγχες, μεταξύ των οποίων παρεμβάλλονται τέσσερις μικρότερες που αποτελούν τα γωνιακά διαμερίσματα του τετραγώνου που εγγράφει τον σταυρό. Ο άγνωστος αρχιτέκτονας του ναού συνδύασε δηλαδή στοιχεία ενός περίκεντρου κτηρίου, ενός τετρακόγχου κι ενός σταυροειδούς εγγεγραμμένου. Στην ουσία εφαρμόστηκε ένας πρωτότυπος συνδυασμός κτηρίου με κυκλική χάραξη με σταυροειδή εγγεγραμμένο ναό. Ο ναός μπορεί να θεωρηθεί επιβίωση παλαιοχριστιανικού οκτακόγχου προσαρμοσμένου στην αρχιτεκτονική γλώσσα της μεσοβυζαντινής εποχής. Με την περίκεντρη αυτή μορφή, το κτήριο πετυχαίνει μεγαλύτερη ενότητα χώρου στο εσωτερικό. Αυτό δεν παρατηρείται στους συνηθισμένους σταυροειδείς, όπου, υπάρχει ενότητα χώρου στο κάτω μέρος, αλλά η χαμηλή στέγαση των γωνιακών διαμερισμάτων και ο μικρός τρούλος διασπούν το χώρο στα ανώτερα τμήματα και μειώνουν το συναίσθημα ανάτασης του επισκέπτη. Η τοιχοποιία του ναού ακολουθεί το πλινθοπερίκλειστο σύστημα. Το μνημείο στολίζεται με πλούσια κουφικά κοσμήματα και οδοντωτές ταινίες. Χρονολογείται στο τέλος του 10ου αιώνα. Δε μαρτυρείται στις ιστορικές μεσαιωνικές πηγές.
Ο Ναός Εξωτερικά.
Ανατολική Πλευρά του Ναού.
Ο Τρούλος του Ναού.
Η Είσοδος του Ναού.
Δυτική Πλευρά Ναού.
Ο Κ. Ναός.
Αγιογραφία.
Ο Θόλος του Ναού.
Πάτερ Ισίδωρος.
Ψηφιδωτά Κοσμούν Το Πάτωμα του Ναού.
Το Ιερό.
Αγιογραφία.
Η Κάτοψη Του Ναού.
Σκίτσο Του Ναού.
Αγιογραφία.