Το διαδίκτυο ως πηγή πληροφοριών
Στόχοι Να αναζητήσουμε πληροφορίες μέσα από μηχανές αναζήτησης, αρχειοκαταλόγους και εργαλεία μετα-αναζήτησης. Να μάθουμε βασικές τεχνικές και μεθόδους για την αποτελεσματική χρήση του Διαδικτύου ως πηγή πληροφόρησης.
πλεονεκτήματα Πληθώρα πληροφοριών Μαθητές – ερευνητές Ταχύτητα, ευκολία, αποτελεσματικότητα. Δυνατότητα άμεσης σύνδεσης με άλλα μέρη κι άλλους ανθρώπους. Κίνητρο να μοιραστούν οι μαθητές τη δουλειά τους. Ευκολότερη κατανόηση μέσω της αναπαράστασης της γνώσης. Περισσότερος έλεγχος στους μαθητές
Μειονεκτήματα Υπερφόρτωση πληροφοριών. Έλλειμμα ποιότητας. Κριτήρια εμπορικά και οικονομικά για τη σειρά παρουσίασης και όχι ακαδημαϊκά. Θέμα πνευματικών δικαιωμάτων. Αντιγραφή – επικόλληση
Τεχνικές αναζήτησης στο διαδίκτυο Αρχειοκατάλογος http://www.in.gr/ (βλέπουμε το πλαίσιο «κατάλογος ελληνικoύ internet). Μηχανή αναζήτησης www.google.gr Εργαλεία μετα – αναζήτησης. http://www.metacrawler.com/
συμβουλές Μήπως μπορώ να προσδιορίσω κάτι από αυτά; Ποιος/τι ψάχνω Τι είναι αυτός/αυτό Πού βρίσκεται Πότε συνέβη Πώς συνέβη Γιατί συνέβη
Συμβουλές Σαφήνεια Χρήση συνώνυμων Χρήση φράσεων AND OR NOT Προσοχή στην ορθογραφία 6-8 λέξεις Φίλτρα. Π.χ. κατάληξη διεύθυνσης ΄ληξ
URL http://gym-platan.chan.sch.gr/theory/internet/internet.htm#url Το ακρώνυμο URL προέρχονται από τη φράση «Uniform Resource Locator» και σημαίνει την μοναδική διεύθυνση ενός αρχείου στο internet. (Δεν μπορεί ένα δεύτερο αρχείο να έχει την ίδια διεύθυνση URL) Ένα τυπικό URL μοιάζει με το παρακάτω: http://www.pi-schools.gr/
Στο παράδειγμα που προαναφέραμε η κατάληξη είναι “ Στο παράδειγμα που προαναφέραμε η κατάληξη είναι “.gr” Αυτό σου φανερώνει ότι το δίκτυο με το οποίο θα συνδεθείς βρίσκεται στην Ελλάδα. Ανάλογες είναι οι καταλήξεις και στα υπόλοιπα διεθνή δίκτυα. Πχ. .ca - Καναδάς.fr - Γαλλία.uk - Αγγλία.nl - Ολλανδία.jp – Ιαπωνία.au – Αυστραλία Σε πολλά όμως δίκτυα (κυρίως των Η.Π.Α.) η κατάληξη του domain name φανερώνει την ιδιότητα του φορέα στον οποίο ανήκει το δίκτυο. Έτσι έχουμε καταλήξεις όπως : com – Εμπορική εταιρία (Commercial). org – Μη εμπορικός οργανισμός. edu – Φορέας εκπαιδευτικού χαρακτήρα. gov – Φορέας κυβερνητικού χαρακτήρα. net – Φορέας παροχής υπηρεσιών Internet. mil – Φορέας στρατιωτικού χαρακτήρα
Σε άλλο παράδειγμα στη διεύθυνση http://www. oswego Σε άλλο παράδειγμα στη διεύθυνση http://www.oswego.edu/~baloglou/anatolia/fokies.pdf Καταλαβαίνουμε ότι πρόκειται για προσωπική σελίδα γιατί έχει το σημαδάκι ~ Επίσης καταλαβαίνουμε ότι πρόκειται για έγγραφο του Acrobat.
Καλοί τρόποι στο διαδίκτυο http://www.phys.uoa.gr/~nektar/science/internet/netiquette.htm http://www.etwinning.net/ww/el/pub/etwinning/publications/reference_material/using_the_twinspace/rules_and_netiquette.htm