Η αποδοχή της διαφορετικότητας Φυλετικός Ρατσισμός Η αποδοχή της διαφορετικότητας
Περιεχόμενα Περίληψη Αίτια Ρατσισμού Τσιγγάνοι Αποτελέσματα της ερευνητικής μας εργασίας Συνέπειες Ρατσισμού Προτάσεις για την αντιμετώπιση του ρατσισμού
Περίληψη Σύμφωνα με το μάθημα της Ερευνητικής Εργασίας, αρχίσαμε να συντάσουμε την εργασία μας. Θέμα μας είναι ο ρατσισμός, και βαθύτερα, ο φυλετικός ρατσισμός. Μέσα από την εργασία αυτή, επεξεργαστήκαμε δεδομένα και μάθαμε αρκετά χρήσιμα πράγματα. Στο πρώτο μας κεφάλαιο, ξεκινήσαμε να μιλάμε για τον ρατσισμό γενικά, αναλύοντας τα ήδη του ρατσισμού.
Έπειτα αποφασίσαμε να περάσουμε στα αίτια του ρατσισμού και μετά αρχίσαμε να αναλύουμε τον φυλετικό ρατσισμό μέσα στον οποίο περικλείονται και οι «Έλληνες Ρομάνοι», γνωστοί ως τσιγγάνοι. Προσπαθήσαμε να βρούμε μαρτυρίες από θύματα του φυλετικού ρατσισμού, από πρόσφυγες κτλ, για να καταλάβουμε καλύτερα το πώς νιώθουν τα θύματα.
Και μετά, αφού μελετήσαμε τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου μας, βγάλαμε τα συμπεράσματά μας. Οι Έλληνες, έχουν σοβαρό πρόβλημα με το ρατσισμό, αφού σύμφωνα με τις απαντήσεις τους, οι 8 στους 10 ανήλικους είναι ρατσιστές.
Ύστερα, βγάλαμε το συμπέρασμα ότι ο ρατσισμός είναι αποτέλεσμα των προκαταλήψεων και της ξενοφοβίας, την οποία αποφασίσαμε να αναλύσουμε. Τέλος, προτείναμε λύσεις που σκεφτήκαμε για την αντιμετώπιση του ρατσισμού, και κλείσαμε την εργασία μας με φωτογραφικό υλικό σχετικά με το θέμα.
Τι είναι ρατσισμός; Ρατσισμός: δόγμα κατά το οποίο υπάρχει σύνδεσμος ανάμεσα στα φυλετικά και πολιτιστικά γνωρίσματα και ορισμένες φυλές θεωρούνται έμφυτα ανώτερες από τις άλλες, οπότε θέλουν να επιβάλουν τη θέλησή τους. Η ρατσιστική θεωρία διαβεβαιώνει ότι η ανισότητα είναι απόλυτη και αμετάβλητη, δηλαδή η ράτσα είναι, από την ίδια της τη φύση, ανώτερη ή κατώτερη σε σύγκριση με άλλες ράτσες, ανεξάρτητα από τις φυσικές συνθήκες του περιβάλλοντος και των κοινωνικών συνθηκών.
Γενικά ο ρατσισμός θεωρείται κάτι περισσότερο από τη φυλετική προκατάληψη. Σήμερα, η λέξη ρατσισμός χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις πράξεις μιας ομάδας ανθρώπων εναντίον μίας άλλης ομάδας. Έτσι, οι ρατσιστές υποστηρίζουν την διαφορετικότητα των φυλών. Επίσης, οι φυλετικοί ρατσιστές θεωρούν μία συγκεκριμένη ομοιογενή ομάδα ανθρώπων ως ανώτερη, π.χ. θεωρούν τους "λευκούς" ανθρώπους ανώτερους από τους "μαύρους".
Επίσης, οι φυλετικοί ρατσιστές θεωρούν μία συγκεκριμένη ομοιογενή ομάδα ανθρώπων ως ανώτερη, π.χ. θεωρούν τους "λευκούς" ανθρώπους ανώτερους από τους "μαύρους".
Αίτια Ρατσισμού. Πνευματικά Υιοθέτηση ρατσιστικών αντιλήψεων στα πλαίσια της κοινωνικοποίησης, μέσω των πρωτογενών και δευτερογενών κοινωνικών ομάδων (π.χ. οικογένεια, σχολικό περιβάλλον). Η έλλειψη ουσιαστικής αλλά κυρίως ανθρωπιστικής παιδείας επιτρέπει τον ετεροκαθορισμό ομάδων από επιτήδειους και την καλλιέργεια, αντί ισότητας, φανατισμού και ρατσισμού σε βάρος άλλων.
Ηθικά - Η έλλειψη αρχών και αξιών οδήγησε το σύγχρονο άνθρωπο στην εξαχρείωση. - Το δόγμα «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα» καθαγιάζει κάθε απάνθρωπη πράξη.
Ψυχολογικά Η τάση ανθρώπων ή ομάδων να διατηρούν σε υψηλό επίπεδο την αυτοεκτίμηση, το γόητρο και το κύρος τους (σύμπλεγμα ανωτερότητας και προσωπικής υπεροχής). Η χαμηλή αυτοεκτίμηση ατόμων ή ομάδων τούς οδηγεί στην αναβάθμιση των δικών τους ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και στην υποβάθμιση των άλλων (σύμπλεγμα κατωτερότητας). Αυτός που υποφέρει νιώθει λιγότερο τη δυστυχία του, όταν μπορεί να φανεί ανώτερος από κάποιον άλλο.
Κοινωνικά - Οι κοινωνίες μέσα στις οποίες αναπτύσσεται ο κοινωνικός ρατσισμός είναι εξισωτικές, δηλαδή είναι κοινωνίες που αγνοούν τις τυπικές διαφορές μεταξύ των ατόμων. - Ο εκμεταλλευτικός χαρακτήρας των κοινωνιών. Η ύπαρξη μιας μειονότητας σε μια κοινωνία συνεπάγεται την ύπαρξη μιας αντίστοιχης κυρίαρχης ομάδας που απολαμβάνει μια ανώτερη θέση και μεγαλύτερα προνόμια. Η μειονοτική κατάσταση συνοδεύεται με αποκλεισμό από την πλήρη συμμετοχή στη ζωή της κοινωνίας.
Οικονομικά - Η οικονομική εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο «ηθικοποιείται» με την υποτίμηση του εκμεταλλευόμενου.
Πολιτικά - Στις πολυπολιτισμικές, έστω και δημοκρατικές, κοινωνίες, δε γίνονται πάντα σεβαστά τα δικαιώματα ατόμων ή ομάδων ή παραβιάζονται και από τις δύο πλευρές (και από τα θύματα και από τους φορείς του ρατσισμού). - Παραβιάζονται τα θεσπισμένα δικαιώματα στη διαφορά και δεν επιτρέπεται πάντα η ελεύθερη έκφραση και ανάδειξη όλων των επιμέρους ταυτοτήτων.
Τσιγγάνοι. Οι Έλληνες Ρομάνοι (τσιγγάνοι) αποτελούν μέλη της πολυπληθέστερης και της πιο αδικημένης ίσως διακρατικής μειονότητας στην Ευρώπη. Οι Roma είναι πληθυσμοί παραδοσιακά νομαδικοί που βρίσκονται πια κατά ένα μεγάλο ποσοστό στα όρια της ένταξης στις κοινωνίες όπου ζουν. Είναι τα παραδοσιακά θύματα ακραίων ρατσιστικώ προκαταλήψεων σχετικά με τη φιλοσοφία, τον τρόπο ζωής και τις επιλογές των κοινοτήτων τους. Τα θεμελιώδη δικαιώματά τους παραβιάζονται και εξακολουθούν να παραβιάζονται συστηματικά σε όλα τα κράτη. Οι Roma κατά την ιστορική εξέλιξη των κοινοτήτων τους έχουν υιοθετήσει τρόπους ζωής και παραδόσεις που διαφέρουν από τα ήθη της πλειοψηφίας, θεωρούνται όμως από τους ίδιους θεμελιώδη στοιχεία της συλλογικής τους ταυτότητας και πηγή υπερηφάνειας του λαού τους. Οι τσιγγάνοι ανήκουν σε διάφορες «φυλές», δεν αποτελούν δηλαδή μια απόλυτα ομοιογενή ομάδα όλοι όμως αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα.
Αποτελέσματα της Ερευνητικής μας εργασίας. Η ερευνητική μας εργασία που έγινε με τη μέθοδο του ερωτηματολογίου, βγάλαμε κάποια συμπεράσματα. Ανάμεσα σε παιδιά 15, 16 και 17 ετών, καταλήξαμε στο ότι το 90% των παιδιών του Λυκείου, είναι ρατσιστές. Ας δούμε αναλυτικότερα: Στην ερώτηση «Είχες ποτέ φίλους αλλοδαπούς;» 26 άτομα απάντησαν όχι, ενώ μόνο 15 απάντησαν Ναι. Από τη συγκεκριμένη ερώτηση καταλαβαίνουμε ότι οι περισσότεροι έφηβοι δεν προτιμούν να έχουν φίλους αλλοδαπούς. Στην ερώτηση «Θα ήθελες να κάθεσαι στο ίδιο θρανίο με έναν αλλοδαπό;» 19 άτομα απάντησαν όχι, ενώ 8 απάτησαν Ναι. Το συμπέρασμα μας, είναι ότι οι Έλληνες έφηβοι, δεν θα ήθελαν να έχουν στενότερες σχέσεις με έναν αλλοδαπό. Στην ερώτηση «Ποια είναι η γνώμη σου για τους αλλοδαπούς;» 10 απάντησαν ότι είναι θετική, ενώ 19 απάντησαν ότι είναι αρνητική. Συμπέρασμα: το 80% των παιδιών του σχολείου δεν έχουν θετική γνώμη για τους αλλοδαπούς. Στην ερώτηση «Θα σε πείραζε αν ο σημαιοφόρος του σχολείου σου είναι ρατσιστής;» 15 απάντησαν Όχι, ενώ 9 απάντησαν Ναι. Τουλάχιστον σε αυτό το ζήτημα έχουμε ένα δείγμα μη ρατσιστικής συμπεριφοράς.
Συνέπειες Ρατσισμού Οικονομικές - εκμετάλλευση των αδυνάτων από τους δυνατούς - ο αποκλεισμός ατόμων ή ομάδων στερεί τη συνεισφορά τους από τους υπόλοιπους. Κοινωνικές - κοινωνική ανισότητα και δυσλειτουργία: - διογκώνονται τα ήδη υπάρχοντα προβλήματα, υποσκάπτεται η κοινωνική συνοχή και διαχωρίζονται οι άνθρωποι σε προνομιούχους και μη, με ανάλογες συνέπειες στη μόρφωση, και στην επαγγελματική σταδιοδρομία. - καλλιέργεια ανταγωνιστικού πνεύματος και εμφάνιση κοινωνικών προβλημάτων (βία, τρομοκρατία, εγκληματικότητα, πόλεμοι)
Πολιτικές - αποσταθεροποίηση από την παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την έλλειψη αξιοκρατίας - εύκολη χειραγώγηση των θυμάτων του ρατσισμού. - υπονομεύει το κύρος των δημοκρατικών θεσμών και προετοιμάζει το έδαφος για την εμφάνιση αυταρχικών καθεστώτων. Ψυχολογικές - απαισιοδοξία και απογοήτευση όσων αντιμετωπίζονται ρατσιστικά - αβεβαιότητα και ανασφάλεια, που οδηγούν στο άγχος και στην απαισιοδοξία - επιθετική έκφραση ή εγκληματική συμπεριφορά (έκφραση και αναπαραγωγή της βίας)
Πνευματικές - προσήλωση σε στερεότυπα και αντιλήψεις, δογματικός τρόπος σκέψης - έλλειψη ανθρωπιστικού πνεύματος - πνευματική στασιμότητα, λόγω κοινωνικής απομόνωσης και έλλειψης διαλόγου. Ηθικές - έλλειψη αξιών, αρχών και ιδανικών - προβολή του ατομικού συμφέροντος, εκμετάλλευση των συνανθρώπων και εξόντωση των αντιπάλων.
Προτάσεις για την αντιμετώπιση του ρατσισμού Άτομο - Ευαισθησία – κατανόηση, ανεκτικότητα, σεβασμός στο διαφορετικό - Αυτοκριτική για να οδηγηθούμε στην αυτογνωσία και να συνειδητοποιήσουμε την ισοτιμία με τους άλλους - Διάλογος, άνοιγμα προς το συνάνθρωπο, σεμνότητα, περιορισμός έπαρσης και αλαζονείας - Κοινωνική συνείδηση, αλληλεγγύη, βαθιά αίσθηση ανθρωπιάς - Απαλλαγή από προκαταλήψεις και εμπάθεια - Επιστροφή στις αξίες του μέτρου, της δημοκρατίας, του ανθρωπισμού που μας ανυψώνουν ηθικοπνευματικά και να μας υπενθυμίζουν τη χαμένη μας ευαισθησία.
Οικογένεια - Καλλιέργεια σεβασμού προς το διαφορετικό - Απαλλαγή από προκαταλήψεις και στερεότυπα - Μετάδοση αξιών και υψηλού ήθους - Διάλογος με τα παιδιά με σκοπό τη μύηση στην ιδέα των πολυπολιτισμικών κοινωνιών - Προσωπικό παράδειγμα γονέων με υπεύθυνη ανθρωπιστική συμπεριφορά και κοινωνική συνείδηση, γιατί τα παιδιά μιμούνται τη στάση των γονέων. Σχολείο - Ανθρωπιστική παιδεία – απαλλαγή του σχολείου και ιδιαίτερα του λυκείου από το μανδύα του προπαρασκευαστικού σταδίου για το πανεπιστήμιο. - Καταλυτικός ο ρόλος του δασκάλου που μπορεί να εμπνεύσει τους μαθητές και να τους προσανατολίσει προς τα υψηλά ανθρωπιστικά ιδεώδη της ισοτιμίας, της συναδέλφωσης και της ουσιαστικής δημοκρατίας.
ΜΜΕ - Εκπομπές με αντιρατσιστικό περιεχόμενο - Συζητήσεις με πνευματικούς ανθρώπους για το νοσηρό φαινόμενο του ρατσισμού. – - Ποιοτικός έλεγχος των εκπομπών ώστε να μην αναπαράγονται φαινόμενα κοινωνικού ρατσισμού. - Να μη διογκώνουν τα γεγονότα και να μην καλλιεργούν πνεύμα ξενοφοβίας και ρατσισμού. Κράτος - Κατάλληλο ήθος πολιτικής ηγεσίας, ώστε να μην καλλιεργούν οι ίδιοι οι ηγέτες ρατσιστικές τάσεις στους πολίτες - Ενίσχυση κράτους πρόνοιας – ίσες ευκαιρίες πρόσβασης σε παιδεία, περίθαλψη, ασφάλιση - Ίσες ευκαιρίες για συμμετοχή των πολιτών στα κοινά - Εξασφάλιση καλών συνθηκών εργασίας με πνεύμα ισοτιμίας για όλους τους πολίτες.
Ευχαριστούμε για την προσοχή σας! <3 :D Και να θυμάσε: Διάλεξε τους φίλους σου ανάλογα με το χαρακτήρα τους και τις κάλτσες σου ανάλογα με το χρώμα τους. Είναι παράλογο να διαλέγεις τις κάλτσες σου ανάλογα με το χαρακτήρα τους όπως επίσης αδιανόητο είναι να διαλέγεις τους φίλους σου ανάλογα με το χρώμα τους!