Μερίδιο Αγοράς και Ανταγωνιστικότητα Ελληνικού Τουρισμού Dr. Άρης Ίκκος & Κώστας Πασχαλίδης Ιούνιος 2008
2 GBR Consulting Μελέτες Περιφερειακής Ανάπτυξης ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΣΥΝΕΔΡΙΑΚΑΜΑΡΙΝΕΣΚΑΖΙΝΟ Benchmarking Στρατηγικές Συμμαχίες
3 Παγκόσμιος Εξερχόμενος Τουρισμός Πρόγνωση WTO
4 Ετήσιος Ρυθμός Ανάπτυξης Αφίξεων
5 Μερίδιο Αγοράς Top 20 Ευρώπης 3,9%3,6% Κύριες Long-haul 0,4%0,6% Σύνολο 3,0%2,8%
6 Άμεσοι Ανταγωνιστές: Σχετικό Μερίδιο Αγοράς
7 Άμεσοι Ανταγωνιστές: Εποχικότητα 2006
8 Παραδοσιακές Ευρωπαϊκές Χώρες-Πηγές ΔΙΕΙΣΔΥΣΗ ΕΞΑΡΤΗΣΗ Κύκλος = Eξερχόμενος Tουρισμός * κ.κ ΑΕΠ
9 Χώρες-Πηγές εκτός Ευρώπης ΔΙΕΙΣΔΥΣΗ ΕΞΑΡΤΗΣΗ
10 Νέες Ευρωπαϊκές Αγορές ΔΙΕΙΣΔΥΣΗ ΕΞΑΡΤΗΣΗ
11 Δυνατότητα Προσέλκυσης Εξερχόμενου Τουρισμού Εξερχόμενος Εισερχόμενος στην Ελλάδα
12 Στρατηγική Διατήρησης και Επέκτασης Ρυθμός Αύξησης Εξερχόμενου Τουρισμού - Σημασία Χώρας Μέσος Ετήσιος Ρυθμός Αύξησης Σημασία Χώρας (Αφίξεις * κ.κ. ΑΕΠ)
13 Στρατηγική Μείωσης Εποχικότητας Αφίξεις σε Ξενοδοχεία (1*-5*) Οκτώβρη-Απρίλη % Αφίξεων Οκτώβρη – Απρίλη Σημασία Χώρας (Αφίξεις * κ.κ. ΑΕΠ)
Διεθνείς Τάσεις
15 Αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους Πηγή: TUI
16 E-tourism +100% +78% +55% +49% +43% +31% +22% +17% European eTourism turnover (in billion euro) Source: Centre for Regional and Tourism Research 1.1%2.3%4.0%6.4%9.3%12.5%15.5%18.4%21.1% Market Share of Internet Sales as % of Total Travel Sales Volume Excluding: - sales to non-Europeans - non-on-line bookings - sales from websites for wholesale
17 Goldies Πηγή: TUI
18 Goldies & EGO-trend „Ναι“ „Μερικώς“ „Όχι“ (G)oldies: „Προτιμώ να διασκεδάζω από το να αποταμιεύω “ Πηγή: TUI, GfK Marktforschung, Studie 50plus (2002)
19 Κληρονομιές Πηγή: TUI, BBE Unternehmensberatung GmbH. BBE Erbschaftsstudie Wirtschaftswoche 49/ % ~ ΑΕΠ Ιταλίας , % % % % Μέγεθος Κληρονομιών στην Γερμανία (σε δισ. €) Κληρονόμοι στη Γερμανία Ηλικιακά Γκρουπ
20 ~ από το 2000~ ~ Υβριδικοί Πελάτες Ομοιογενής Αγορά με κοινές απαιτήσεις Υβριδικός Πελάτης με ιδιαίτερες απαιτήσεις και συμπεριφορά Πλήθος Αγορών – Στόχων με ομοιογενείς απαιτήσεις ανά κατηγορία Πελάτης Πηγή: TUI
Νέες Αγορές – Νέα ‘Προϊόντα’
22 Πηγές ειδικών μορφών Τουρισμού
23 Γλασκώβη
24 Observer: “Γλασκώβη - Πόλη 2 ης κατηγορίας” Κακής Ποιότητας Σπίτια & Εγκαταλελειμμένα Κτίρια ‘Νεκρές’ περιοχές δίπλα στο ποτάμι Κενά μαγαζιά γεμάτα αφίσες Κακής ποιότητας πεζοδρόμια/δρόμοι
25 Κινήσεις Marketing Στρατηγικής Σημασίας 1983 ίδρυση Γραφείου Τουρισμού 1985 εγκαίνια Συνεδριακού Εκθεσιακού Κέντρου Σκωτίας 1988 Festival Κήπων 1990 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 1996 Έτος Visual Arts 1999 Βρετανική Πόλη Αρχιτεκτονικής και Design 2002 UEFA Champions’ League Final 2003 Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα Αθλητισμού 2004 Έναρξη καμπάνιας “Scotland with Style” 2005 Μετατροπή Γραφείου Τουρισμού σε Γραφείο Marketing της Πόλης
26 Αναπλάσεις Θαλασσίου Μετώπου Clyde –Η μεγαλύτερη ανάπλαση της Σκωτίας (8000 στρ.) –Συνεδριακός και Εκθεσιακός χώρος (πρώην Queens Dock) περ/νων σχεδίων για καζίνο, ξεν/χεία, πάρκινγκ –Νέα Αρένα για Sports –Βελτίωση υποδομών συγκοινωνιών – νέες υποδομές για σύνδεση περιοχών κατοικιών με εμπορικό και επιχειρηματικό κέντρο –Πρόσβαση στην πόλη από το ποτάμι Κέντρου Πόλης –Παλαιά κτίρια –Φωτισμός: ανάκλαση των φώτων στο νερό –Glasgow City Marketing Bureau –Νέες υποδομές : retail, πολιτισμός και αναψυχή, άρση κοινωνικού αποκλεισμού, παιδεία και εκπαίδευση Σπιτιών –Ένταξη περιοχών στο σχέδιο πόλης –Νέες γειτονιές
27 Ανάπτυξη Τουρισμού Glasgow City Council Visit Scotland Scottish Enterprise Glasgow Glasgow City Marketing Bureau
28 Scottish Exhibition & Conference Centre
29 “Glasgow: Scotland with Style” 2004: έναρξη καμπάνιας με £ 1.5 εκ. 2005: £ 1.83 mln για strategic positioning of brand Μετά το 2004, 535,000 επιπλέον τουρίστες που ξόδεψαν £ 62εκ. Μεταξύ 2006 και 2007: –Αύξηση χρήσης SECC κατά 8% σε £ 147 εκ. και ημέρες επισκεπτών κατά 14.5% σε 490,000 –Επισκέπτες web site αυξήθηκαν κατά 190% σε 1.3 εκ.
30 Glasgow: Boutique Hotels - golf Hotel du Vin Malmaison St Jude’s Blythswood Square Within a 10 mile zone of Glasgow: 66 members clubs 13 municipal courses 4 commercial courses
31 “Glasgow: Scotland with Style” Πληρότητα Ξενοδοχείων Market Mix ξεν/χεία σε απόσταση 20 μιλίων από το SECC
32 Βίλα “Perelia”, Κροατία - Υποδομή Πηγή: DreamResortFactory 900 στρέμματα διαμορφωμένη έκταση 120 βίλες 100 μεζονέτες 180 διαμερίσματα
33 Βίλα “Perelia”, Κροατία - Εμπειρία Αγροτικές εκτάσεις Ελαιοτριβείο και Οινοποιείο Ρωμαϊκά Λουτρά Κέντρο Θαλασσοθεραπείας 3 ιδιωτικές παραλίες Ανακατασκευές τοπικών αρχαίων Ρωμαϊκών μνημείων Πηγή: DreamResortFactory
34 Απόδοση Μέχρι και Μέση Τιμή Δωματίου: € Πληρότητα: 65%+ Πωλήσεις: € / m2
35 Η Ελλάδα δεν χρειάζεται πλασματικούς μύθους για να δημιουργήσει προϊόν. Έχει αληθινούς!
Dr. Άρης Ίκκος, ISHC
37 Τop 12 Χώρες Εξερχόμενου Τουρισμού (2006) Πληθυσμός % Τουριστών
38 Μερίδιο Σημαντικότερων Αγορών Υπερπόντιες Ευρωπαϊκές
39 Τουριστική Σημασία Ευρωπαϊκών Χωρών ΔΙΕΙΣΔΥΣΗ ΕΞΑΡΤΗΣΗ 2000
40 Τουριστική Σημασία Χωρών εκτός Ευρώπης ΔΙΕΙΣΔΥΣΗ 2000 ΕΞΑΡΤΗΣΗ
41 Τουριστική Σημασία Άλλων Χωρών ΔΙΕΙΣΔΥΣΗ 2000 ΕΞΑΡΤΗΣΗ
42 Παράγοντες βιωσιμότητας των Integrated Resorts
43 “Touareg” Resort, Μαρόκο - Υποδομή Πηγή: DreamResortFactory
44 “Glasgow: Scotland with Style” Movie: