Η ορθογραφία ως φορέας γλωσσικής μνήμης: τα ταμπού της γλωσσικής χρήσης και η επίδρασή τους στη γλωσσική ανάπτυξη Μαρίνα Τζακώστα Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΓΡΑΦΗ.
Advertisements

Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
Οι πρώτες μορφές γραφής των Ανατολικών λαών και της εποχής του Χαλκού
Παρουσίαση Περιστατικού
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Τμήμα Μηχανικών Η/Υ Τηλεπικοινωνιών και δικτύων Εργασία για το μάθημα: Διδακτική της πληροφορικής.
Σχεδιασμός α ΕΠΕ μαθητή με δυσλεξία Αλεξανδρούπολη 7 Ιουλίου 2010.
Η φωνολογική επίγνωση.
Stress Mark & Letter Combinations
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ Στάδια στην εξέλιξη της γραφής : λεξιγραφία, συλλαβική γραφή, αλφάβητο στους σημαντικότερους λαούς από την αρχαιότητα έως σήμερα : Σουμερίους,
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Αναστασία Γραμμένου, Msc, Υποψήφια Διδάκτωρ του Π.Τ.Δ.Ε. του Δ.Π.Θ.
Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΑ.
Το φθινόπωρο μέσα από τα μάτια των παιδιών
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΤΟ ΔΙΑΜΑΝΤΙ ΤΗΣ ΜΑΣΟΓΕΙΟΥ..
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΑΛΦΑΒΗΤΟΥ ΚΑΙ Ο ΛΟΓΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΤΟΥ
ΤΜΗΜΑ ΑΡ1 ΣΧΕΔΙΑΖΩ , ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΩ, ΕΡΓΑΖΟΜΑΙ, ΕΚΦΡΑΖΟΜΑΙ, ΔΙΑΣΚΕΔΑΖΩ
Δ Η Μ Η Τ Ρ Η Σ Ε Υ Σ Τ Α Θ Ι Α Δ Η Σ Τ Α Ξ Η : ΑΤ’1
Αρχαίες Νέες Τεχνολογίες
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Και Αρχικό: Γεωργακή Ιφιγένεια – Τροποποίηση: Τσούτσουρας Σπύρος Μέρος Β΄
ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Π.Ε.
Α Ρ Χ Α Ι Α Ι Σ Τ Ο Ρ Ι Α μ ι ν ω ι κ η κ ρ η τ η γ ρ α μ μ ι κ η α
Αα άλογο.
Georgakopoulou Anna. Εμείς«Ανήκειν;»και βέβαια«Ανήκειν»
Ιστορία των ελληνικών χαρακτήρων
Πώς βρέθηκαν τα παιχνίδια στο νησί των ξεχασμένων παιχνιδιών;
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
Διαταραχές Λόγου και Μαθησιακές Δυσκολίες
A Β για το φως και τη σκιά Ένα αλφάβητο.
Η εικονογραφικη μεθοδοΣ
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
Εγγραμματισμός μέσα από τη λογοτεχνία
Τα σύμφωνα.
Το ελληνικό αλφάβητο Πολύ σημαντική η γνώση γιατί:
Εργαλείο ανίχνευσης και διερεύνησης των αναγνωστικών δυσκολιών στο Νηπιαγωγείο και στην Α΄ & Β΄ Δημοτικού Γεσθημανή Κούφτα 12/4/2017.
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
24 βήματα – 24 pas Γενικό Λύκειο Ασκληπιείου
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
Τα υπέρ και τα κατά Stomikrocosmotistaxismas.blogspot.gr.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Κατά τη διάρκεια των χιλιάδων ετών της ιστορίας της κινεζικής γλώσσας, μπορούμε να δούμε καθαρά πώς τα εργαλεία και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για.
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
ΤΑ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΩΣ ΑΙΤΙΑΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΓΔ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Φ. ΠΑΠΑΗΛΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ.
«Φωνητική-Φωνολογία: εφαρμογές στην εκπαίδευση»
Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.
Το φαινόμενο τησ συναρθρωσησ
Δ΄Ομάδα Ματθαίος Λιλικάκης Γιώργος Λαμπάκης Δέσποινα Κουφηδάκη Μαρία.
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
ΠΑΙ 150 Προφορικός και γραπτός λόγος παιδιών προσχολικής ηλικίας
Η Ε Λ Ι Α 6/ΘΕΣΙΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΛΑΙΦΥΤΟΥ ΤΑΞΗ: Δ’
Κωδικοποίηση και Αποκωδικοποίηση Συλλαβών
Σχέση Φωνολογικής Επίγνωσης και Ανάγνωσης (1)
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Επανάληψη μαθημάτων 1-3.
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Διαχειρίζεται, Επεξεργάζεται και Ανταλλάσσει
έκθεση – έκφραση α΄ λυκείου
για να σχηματίσω τη λέξη
Η ΓΡΑΦΗ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η ορθογραφία ως φορέας γλωσσικής μνήμης: τα ταμπού της γλωσσικής χρήσης και η επίδρασή τους στη γλωσσική ανάπτυξη Μαρίνα Τζακώστα Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης Πανεπιστήμιο Κρήτης Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014 Θέματα προς συζήτηση Ιστορία της ορθογραφίας συστήματα γραφής Φωνητική vs. Φωνολογία Φωνητική/ Φωνολογία vs. ορθογραφία/ γραπτός λόγος Πορίσματα της έρευνας Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Ιστορία της ορθογραφίας – η εφεύρεση Κάδμος (πρίγκιπας της Φοινίκης/ ιδρυτής των Θηβών)  εφευρέτης του αλφαβήτου Kang Tzi (κινέζος Θεός-Δράκος) – Tsin Lin (λευκός μονόκερως) Thoth (Αιγύπτιος Θεός) – Βασιλιάς Θαμούς (αμφισβήτηση των πλεονεκτημάτων της γραφής) Nevo (Βαβυλώνιος Θεός) Allah (ισλαμική διδαχή) Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Ιστορία της ορθογραφίας - πρώτες προσπάθειες Πετρογλυφικά  αναπαραστάσεις στις σπηλιές της Αλταμίρας (~20.000 π.Χ.)

Ιστορία της ορθογραφίας – οι πρώτες προσπάθειες Εικονογράμματα  αναπαραστάσεις αντικειμένων (1ο σύστημα γραφής– Inoui – Alaska & Canada, Inkas - Perou, Siberia, Australia) Ιδεογράμματα  αναπαραστάσεις ιδεών

Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014 Ιστορία της ορθογραφίας – γλωσσολογικώς προσανατολισμένα συστήματα γραφής Σφηνοειδής γραφή  Σουμέριοι: το αρχαιότερο σύστημα γραφής (~6.000 years) – απλοποίηση συμβόλων – σύμβολα emoticon Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Ιστορία της ορθογραφίας – γλωσσολογικώς προσανατολισμένα συστήματα γραφής

Ιστορία της ορθογραφίας – γλωσσολογικώς προσανατολισμένα συστήματα γραφής

Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014 Ιστορία της ορθογραφίας – γλωσσολογικώς προσανατολισμένα συστήματα γραφής Λογογράμματα  Λογογραφικό σύστημα, λεξικό σύστημα γραφής, αντιστοιχία μεταξύ μιας απεικόνισης/ αντικειμένου και μιας λέξης/ μορφήματος Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Ιστορία της ορθογραφίας – γλωσσολογικώς προσανατολισμένα συστήματα γραφής

Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014 Ιστορία της ορθογραφίας – γλωσσολογικώς προσανατολισμένα συστήματα γραφής Συλλαβικό σύστημα γραφής  αντιστοιχία μεταξύ συμβόλου και ήχου/ συλλαβής Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014 Ιστορία της ορθογραφίας – γλωσσολογικώς προσανατολισμένα συστήματα γραφής Συλλαβική γραφή Μέση Ανατολή & Μικρά Ασία Βαβυλώνιοι, Ασσύριοι, Πέρσες Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Ιστορία της γραφής – γλωσσολογικώς προσανατολισμένα συστήματα γραφής Η αρχή Ρέμπους – χρήση φωτογραφικών συμβόλων Ομόηχες λέξεις Λείπει λίπη λύπη Είναι παραγωγικό σύστημα γραφής; Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Ιστορία της γραφής – γλωσσολογικώς προσανατολισμένα συστήματα γραφής

Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014 Το αλφάβητο Δυτικό σημιτικό συλλαβικό (~ 1500 π.Χ.) Συλλαβικό αλφάβητο – 22 σύμφωνα (τίποτα  τπτ) Ποια η καταγωγή της αλφαβητικής γραφής; Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Το αλφάβητο

Σύγχρονα ορθογραφικά συστήματα Λεξική γραφή  πολύπλοκο λόγω του πλήθους των διαφορετικών χαρακτήρων Συλλαβική γραφή  περισσότερο αποτελεσματικό (συμφωνική) Αλφαβητική γραφή  Σημιτικές γλώσσες Αλφαβητικό σύστημα γραφής  εύκολο στην εκμάθηση και την μεταγραφή Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014 Kana και Kanji Συστήματα γραφής της Ιαπετικής Kana = συλλαβικό σύστημα γραφής Kanji = ιδεογραφικό σύστημα γραφής Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Γραφή Kana

Γραφή Kanji

Σημιτική γραφή

Αραβική γραφή

Κυριλλική γραφή

Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014 Συνοψίζοντας … Από τα ιερογλυφικά στα αλφάβητα Σουμέριοι εικονογράμματα Αιγύπτιοι ιερογλυφικά & αρχή ρέμπους Φοίνικες Σημιτική συλλαβική γραφή Έλληνες, αλφαβητική γραφή Ετρούσκοι Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014 Φωνητική vs. Φωνολογία Φωνολογία: αφηρημένη/ θεωρητική (βαθιά & επιφανειακή) δομή ενός γλωσσικού συστήματος Φωνητική: παραγωγή του αφηρημένου γλωσσικού συστήματος Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Φωνητική/ Φωνολογία vs. (ιστορική) ορθογραφία Φωνημική/ φωνητική ορθογραφία: ακριβής γραφηματική αντιπροσώπευση ενός φωνήματος Historical orthography: διατήρηση των μορφοφωνολογικών χαρακτηριστικών παλιότερων τύπων της ομιλούμενης γλώσσας (δυσκολίες ερμηνείας) Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Φωνητική/ Φωνολογία vs. (ιστορική) ορθογραφία

προφορικός λόγος vs. γραπτός λόγος Ορθογραφική προφορά ορθογραφική αναθεώρηση/ βελτίωση ανάγνωση γραφή Εγγενής ικανότητα Επίκτητη δεξιότητα Εγγενής γνώση της μητρικής Αυθαίρετη μορφή γραφής

Ο ρόλος της ορθογραφίας Να ‘δημιουργήσει’ μια νόρμα Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Το ελληνικό αλφάβητο - σύμφωνα (17) Β, β  v vólos Γ, γ  γ, j γála, jéros Δ, δ  δ δóro Ζ, ζ  z zévra Θ, θ  θ θávma Κ, κ  k, c káktos, cerós Λ, λ  l, ĺ límni Μ, μ  m mártiras Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Το ελληνικό αλφάβητο – σύμφωνα (17) Ν, ν  n, ʼn neró, ʼnáta Ξ, ξ  ks ksílo Π, π  p pipéri Ρ, ρ  r ródha Σ, σ, ς  s astíos Τ, τ  t timóni Φ, φ  f fugháro Χ, χ  x, ç xará, çéri Ψ, ψ  ps psári Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Το ελληνικό αλφάβητο – φωνήεντα (5) A,a Α, α αέρας E, e Ε, ε τρένο Αι, αι αίμα I, i η, υ, ι κόρη, βράδυ, μολύβι οι, ει, υι οικογένεια, ειρήνη, υιός O, o Ο, ο άτρωτος Ω, ω ώρα U, u ου ουρανός Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Μερικά παραδείγματα - σύμφωνα Μπ (b) → μπαμπάς, αμπέλι Ντ (d) → ντουλάπα, διαμάντι Γκ (g) → γκέμι , αγκώνας Γγ (g) → άγγελος, αγγούρι , αγγαρία ‘chore-fem.nom.sg.’ Γχ (ŋx) → άγχος, αγχόνη Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Μερικά παραδείγματα - σύμφωνα Τσ (ts) → τσάι, τσουρέκι Τζ (dz) → τζάκι, τζιτζίκι Μμ (m) → συμμαθητής Ρρ (r) → άρρωστος Νν (n) → σύννεφο Λλ (l) → Ελλάδα Γι (j) → καινούριος, γιαγιά

Μερικά παραδείγματα – γραμματικές κατηγορίες Πολύς (αρσ.) πολλή (θηλ.) πολύ (ουδ.) Πολύς κόσμ-ος πολλή αγάπ-η πολύ ψωμ-ί Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Μερικά παραδείγματα – συνδυασμοί φωνηέντων/ συμφώνων ευ (ef/ ev) → ευτυχία ευλογία αυ (af/ av) → αυτί, αυγό ν (n, ņ) → νερό, εν(ν)ιά λ (l, ļ) → λιμάνι, ελιά χ (x, ĥ ) → χαρά, χιόνι κ (k, c) → κήπος, κούπα

Τα πνεύματα

Πρώτες μορφές της ελληνικής (αλφαβητικής) γραφής Capital letters without any tone symbols Ο Κώστας πήγε στο σχολείο o Kostas pige sto sxolio ΟΚΩΣΤΑΣΠΗΓΕΣΤΟΣΧΟΛΕΙΟ ΟΚΩΣΤΑΣ#ΠΗΓΕ#ΣΤΟ#ΣΧΟΛΕΙΟ ‘Costas went to school’ Πάπυροι (ελληνιστική & μεσαιωνική περίοδος) Αντιγραφές (ελληνιστική περίοδος)

Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014 Η «αλλαγή» Ελληνιστική περίοδος - Το πρόγραμμα αναμόρφωσης του Μ. Αλεξάνδρου - Διάχυση της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού - Τα ‘αγαπημένα’ αρχαία ελληνικά Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014 Θεμελιώδεις αλλαγές Μετατροπή του προσωδιακού συστήματος σε δυναμικό Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Η ‘επίσημη γλώσσα’ και η ‘νόρμα’ Επικοινωνιακή ‘διγλωσσία’ (Hoffmann et al. 1994) Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014 Ελληνική ορθογραφία Ιστορική (ελλ. αλφάβητο) άμμος (ΚΝΕ) Φωνημική (λατ. αλφάβητο) amos ammos (κυπριακά) Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Άλλα ορθογραφικά συστήματα Αγγλικά, π.χ. bottle, although  /ο/ Γαλλικά, π.χ. eau, au Paris, poison  /ο/ Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Πλεονεκτήματα της ιστορικής ορθογραφίας ‘διατήρηση της εθνικής ταυτότητας’ Καλύτερη γνώση των αρχαίων ελληνικών – αμοιβαία ανατροφοδότηση αρχαίων και νέων ελληνικών Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Μειονεκτήματα της ιστορικής ορθογραφίας Δύσκολη στην εκμάθηση Όχι άμεση σχέση με άλλα ευρωπαϊκά συστήματα γραφής Έλλειψη 1:1 αντιστοίχισης ανάμεσα σε φωνήματα και γράμματα Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Πλεονεκτήματα της φωνημικής ορθογραφίας Εύκολη διδασκαλία Εύκολη εκμάθηση Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Μειονεκτήματα της φωνημικής ορθογραφίας Όχι εμφανής σχέση με προηγούμενες μορφές της γλώσσας Όχι εμφανείς ενδείξεις διαφοροποίησης των γραμματικών επιπέδων (ονοματικοί vs. Ρηματικοί τύποι) Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Οι ορθογραφικές τροποποιήσεις - 1982 Πνεύματα – δασύτητα HELLAS vs. ‘Ελλάς κήπος vs. κñπος κέεπος Προσωδιακός τονισμός – επιτονισμός (μακρά vs. Βραχέα φωνήεντα, δίφθογγοι, απλοί φθόγγοι) Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Ποιος (θα έπρεπε) είναι ο στόχος μας; ‘άχρηστη’ προσκόλληση στο παρελθόν ή Είμαστε ανοιχτοί στον κόσμο Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Τι θα έπρεπε να γίνει όσον αφορά τη διδασκαλία; Τεχνικές οι οποίες διευκολύνουν την εκμάθηση και διδασκαλία της ορθογραφίας (συλλαβοποίηση, θέση των φωνημάτων, ρίμες) ηλικία ανάγνωση (Παπαδοπούλου-Μανταδάκη 2004) Ελληνικά: συλλαβοποίηση (Aidinis & Nunes 2001) Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014 Έρευνα (2009-2010) – πιθανές τροποποιήσεις του ελληνικού ορθογραφικού συστήματος Φυσικοί ομιλητές – παιδιά προσχολικής ηλικίας Φυσικοί ομιλητές – παιδιά με γλωσσικές διαταραχές και μαθησιακές δυσκολίες Αλλόγλωσσοι ομιλητές (παιδιά & ενήλικες) Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014 Πείραμα 1 Αποδελτιωμένα κείμενα (Α’-Δ’ Δημοτικού) Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Πείραμα 2 «Με τον Άγγελο το συμμαθητή μου είμαστε πολύ φίλοι. Η γιαγιά και ο παππούς του, επειδή είναι άρρωστοι, μένουν εδώ και εννιά χρόνια σε ένα ωραίο χωριό κοντά στη θάλασσα. Για να τους επισκεφτούμε χρειάζεται να αλλάξουμε πολλά μέσα συγκοινωνίας. Παίρνουμε το αυτοκίνητο, μετά το τρένο και από εκεί το πλοίο για το νησί. Πέρυσι τα Χριστούγεννα ήμασταν όλοι μαζί. Το πρωί, ξαφνικά είδαμε να μαζεύονται πολλά σύννεφα στον ουρανό. Νιώσαμε άγχος γιατί πήγαινε να βρέξει και δε θα μπορούσαμε να παίξουμε ή να πάμε για ψάρεμα. Ρίξαμε περισσότερα ξύλα στο τζάκι. Η βροχή έπεφτε στα δέντρα του κήπου. Όταν σταμάτησε να βρέχει, άρχισε να χιονίζει και ο κάμπος με τις ελιές έδειχνε άσπρος. Ο μπαμπάς του Άγγελου έφερε από την ντουλάπα τα πανωφόρια μας και όλοι βγήκαμε να απολαύσουμε το παιχνίδι. Η γιαγιά είπε: «το χιόνι είναι ευλογία και ευτυχία». Η θεία μου ετοίμαζε το τσάι και έκοβε κέικ.»

Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014 Πείραμα 3 Μη υπαρκτές λέξεις (φυσικοί και αλλόγλωσσοι ομιλητές) Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014 Πείραμα 4 Τεστ σε παιδιά με γλωσσικές διαταραχές Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014 Συμμετέχοντες Φυσικοί και αλλόγλωσσοι ομιλητές (παιδιά προσχολικής & σχολικής ηλικίας, έφηβοι & ενήλικες) SLI preschool children Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Α’ Δημοτικού

Δ’ Δημοτικού

Ειδική γλωσσική διαταραχή Mean N Std. deviation Std. error mean Base 10,3333 12 4,00757 1,15689 ending 17,4167 6,02206 1,73842 Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Ειδική γλωσσική διαταραχή ‘book’ base frequency percent Valid percent cumulative valid wrong 7 58,3 right 5 41,7 total 12 100,0 Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Ειδική γλωσσική διαταραχή ‘book’ ending frequency percent Valid percent cumulative valid wrong 2 16,7 right 10 83,3 100,0 total 12 Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Συχνότητα λαθών Nominal endings, adverbial endings (5/10) verbal endings, 2 syllable words, (4/10) bases, 3 syllable words, phonemes , clusters, compounds (bases) & (endings) (3/10) <3 syllable words (2/10)

Μερικά παραδείγματα …

Μερικά παραδείγματα …

Μερικά παραδείγματα …

Μερικά παραδείγματα …

Μερικά παραδείγματα …

Μερικά παραδείγματα …

Μερικά παραδείγματα …

Μερικά παραδείγματα …

Μερικά παραδείγματα …

Μερικά παραδείγματα …

Μερικά παραδείγματα …

Πότε γίνονται περισσότερα λάθη; 5.1.1. Φωνολογία λίρα vs. λύρα (πρβλ. αρχή ρέμπους) Αντιστοιχία φωνημάτων - μορφημάτων π.χ. ψάρι vs. πσάρι, άγγελος vs. άγκελος, μπαμπάς vs. bαbάς Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Πότες γίνονται περισσότερα λάθη; 5.1.2. Μορφολογία Καταλήξεις μεσοπαθητικών ρημάτων (-μαι) Παραγωγικές καταλήξεις (-είο vs. –ιο) Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Σε ποιο βαθμό μπορούμε να παρέμβουμε; Μαρκάρισμα οικογενειών λέξεων οικογένεια oικοδέσποινα oικότροφος Μαρκάρισμα γραμματικών κατηγοριών σύννεφο διαβάζω Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Εκπαιδευτικές προεκτάσεις Κλιτικές καταλήξεις μεσοπαθητικών και ενεργητικών ρημάτων διατηρούν τον ορθογραφικό τους τύπο Ομοίως για τις ονοματικές καταλήξεις –ο, -ι Τα λεξικά μορφήματα είναι επιρρεπή στη γλωσσική αλλαγή Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Εκπαιδευτικές προεκτάσεις Απλά γραφημικά σύμβολα για τα φωνήματα τσ, τζ, μπ, ντ, γγ/γκ Απλοποίηση των μμ, νν, ρρ, σσ, κκ, κλπ. Ο ρόλος του αντιληπτικού φορτίου στη γλωσσική διατήρηση & αλλαγή Ετυμολογία & σύνθετες λέξεις Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Σε ποιον απευθυνόμαστε; Εθνικές ομάδες Διεθνοποίηση Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014 Selected References Πετρούνιας, Ε. 1984. Νεοελληνική Γραμματική και συγκριτική ανάλυση. Θεσσαλονίκη: University Studio Press. Αναγνωστόπουλος, Γ. 1964. Ιστορική επιθεώρησις αυτής από των αρχαίων χρόνων μέχρι της σήμερον. Στο Μεγάλη Εγκυκλοπαίδεια, 10ος τόμος, κεφ. Γλώσσα. Τριανταφυλλίδης, Μ. et. al. [1941] 1988. Νεοελληνική Γραμματική (της δημοτικής), Ορθογραφικός Οδηγός, 3η έκδοση, Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, Καραντζόλα, Ε. 1999. Ορθογραφική Ρύθμιση στις ‘ισχυρές’ και ‘ασθενείς’ γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στο ‘Ισχυρές’ και ‘Ασθενείς’ γλώσσες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Όψεις του Γλωσσικού Ηγεμονισμού, επιμ. Α.-Φ. Χρηστίδης. Σύνδεσμος Φιλολόγων Δράμας, Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014