ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ Αναστασία Α. Γεωργιάδου Δρ. Χημείας στο πεδίο της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών Σχολική Σύμβουλος Β΄ Αθήνας
ΕΙΔΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ Πειράματα επίδειξης Εργαστηριακές ασκήσεις Πρότυπα ή Μοντέλα Προσομοιώματα Μηχανικά ανάλογα Κοινωνικές αναλογίες Νοηματικοί (εννοιολογικοί) χάρτες Διαγράμματα Διαφάνειες με εικόνες Σχηματικές Διατάξεις Εκπαιδευτικό Λογισμικό Αντικείμενα επίδειξης
ΑΤΟΜΙΚΟ ΠΡΟΤΥΠΟ
ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗ Έλξη Άπωση
μοντέλο ΚΡΥΣΤΑΛΛΙΚΟΥ ΠΛΕΓΜΑΤΟΣ μοντέλο ΚΡΥΣΤΑΛΛΙΚΟΥ ΠΛΕΓΜΑΤΟΣ
ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΜΑΤΑ ατόμων και μορίων για την απόδοση φυσικών καταστάσεων και μορφών της ύλης Στερεή κατάσταση Υγρή κατάσταση Αέρια κατάσταση
Χημική Εξίσωση με ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΜΑΤΑ
Σχηματισμός ΙΟΝΤΩΝ –ΙΟΝΤΙΚΟΣ ΔΕΣΜΟΣ
ΟΜΟΙΟΠΟΛΙΚΟΣ ΔΕΣΜΟΣ
Νοηματικοί ή εννοιολογικοί χάρτες
Νοηματικοί ή εννοιολογικοί χάρτες
Οι σχέσεις μεγεθών με τη ΜΟΝΑΔΑ ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΥΛΗΣ mol
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΕΡΙΟ Αύξηση της Θερμοκρασίας (Co) Εξαέρωση Συμπύκνωση ΥΓΡΟ Τήξη ΣΤΕΡΕΟ Πήξη Θέρμανση Αύξηση της Θερμοκρασίας (Co)
Η ΑΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΩΝ
Η ηλεκτροχημική σειρά των ΜΕΤΑΛΛΩΝ
ΙΣΟΣΤΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΧΗΜΙΚΗΣ ΕΞΙΣΩΣΗΣ ΙΣΟΣΤΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΧΗΜΙΚΗΣ ΕΞΙΣΩΣΗΣ H2+Cl2→ HCl H2+Cl2→ 2 HCl
Αντιδράσεις ΑΠΛΗΣ &ΔΙΠΛΗΣ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
αντιδράσεις ΣΥΝΘΕΣΗΣ & ΔΙΑΣΠΑΣΗΣ αντιδράσεις ΣΥΝΘΕΣΗΣ & ΔΙΑΣΠΑΣΗΣ
Ο ΤΕΡΑΣΤΙΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ Ν= 6,023* 10 23 Ο ΤΕΡΑΣΤΙΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ Ν= 6,023* 10 23 Αν όλοι οι σημερινοί άνθρωποι του πλανήτη άρχιζαν να μετρούν μπιζέλια όσα ο αριθμός Avogadro, με ρυθμό 2 μπιζέλια/sec, θα έπρεπε να μετρούν επί 2.600.000 χρόνια.
ΣΧΗΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Λυχνία ακτίνων Χ Φωτογραφική πλάκα Κρυσταλλικό στερεό Αποτύπωμα περίθλασης Αποτύπωμα εκτροπής ακτίνων Χ Φωτογραφική πλάκα (ανιχνευτής) αντινοβολίας Χ Διάφραγμα Λυχνία ακτίνων Χ
Ενεργειακή σταθερότητα με αναλογία κοινωνικού φαινομένου Ενεργειακή σταθερότητα με αναλογία κοινωνικού φαινομένου Τα στοιχεία ζηλεύουν τα ευγενή αέρια, που είναι αυτάρκη και ακατάδεκτα και μπορούν να σταθούν μόνα τους. Έτσι, όπως ακριβώς ζηλεύουν οι κάτοικοι μιας γειτονιάς τον αριστοκράτη της περιοχής. Προσπαθούν λοιπόν να τον μιμηθούν στην εξωτερική εμφάνιση (ηλεκτρονικό νέφος), χωρίς όμως να πετυχαίνουν να τροποποιήσουν την προσωπικότητά τους , την καταγωγή ή την περιουσία τους (ο πυρήνας παραμένει ο ίδιος). Πρόθεσή μας είναι να περάσουμε α) τη διατάραξη της ηλεκτρικής ουδετερότητας, β) τον προσδιορισμό από τους μαθητές του φορτίου του ιόντος ως προς την τιμή και το πρόσημο γ) να αντιληφθούν οι μαθητές την τάση των ατόμων για ενεργειακά σταθερότερη δομή.
ΟΡΙΣΜΟΙ Οι ορισμοί των εννοιών οφείλουν να εξάγονται αυθόρμητα από τους μαθητές, όταν η διδακτική μεθοδολογία έχει ανακαλυπτικό χαρακτήρα. Το να ορίσει κανείς μια έννοια, που του έχει περιγραφεί ή του έχει γίνει αντιληπτή αισθητηριακά, συνοψίζοντας σε μια περιεκτική έκφραση όλα όσα εμπεριέχει, απαιτεί αφαιρετική σκέψη. Κάτι τέτοιο δεν υφίσταται στους μαθητές του γυμνασίου. Οι ορισμοί που εξάγονται αυθόρμητα συνήθως στερούνται πληρότητας χωρίς να είναι όμως λανθασμένοι. Με την κατάλληλη καθοδήγηση όμως από το διδάσκοντα μπορούν να συμπληρωθούν και διαμορφωθούν σε ένα ικανοποιητικό ορισμό.
ΠΙΝΑΚΕΣ ΔΙΠΛΗΣ ΕΙΣΟΔΟΥ
ΕΙΚΟΝΕΣ κάθε τύπου