ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Κεφάλαιο: 1.2 (Φυσική Γ.Π Α’ ΕΠΑΛ) Μάθημα: Η έννοια της δύναμης Σύνθεση συγγραμικών δυνάμεων
ΕΠΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ Δημιουργία προβληματισμού και ενδιαφέροντος. Γνωστοποίηση και αιτιολόγηση διδακτικών στόχων. Παρουσίαση παραδειγμάτων της έννοιας. Διατύπωση από τους μαθητές του ορισμού. Αναγνώριση και διατύπωση παραδειγμάτων από τους μαθητές. Αναζήτηση προεκτάσεων. Αξιολόγηση (γνώσης- μεταγνώσης- επιστήμης).
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Οι μαθητές να: Αναγνωρίζουν και να προσδιορίζουν τις δυνάμεις οι οποίες προκαλούν μετατοπίσεις, παραμορφώσεις κλπ στην καθημερινή ζωή. Σχεδιάζουν τις δυνάμεις προσδιορίζοντας το σημείο εφαρμογής, την τιμή, τη διεύθυνση και τη φορά. Διακρίνουν τις συγγραμικές δυνάμεις από τις μη- συγγραμικές. Εφαρμόζουν σωστά τους κανόνες υπολογισμού της συνισταμένης συγγραμικών δυνάμεων.
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ Στα ακίνητα σώματα δεν ασκούνται δυνάμεις. Τα κινούμενα σώματα «έχουν δύναμη» που την ασκούν στα σώματα στα οποία προσπίπτουν(σύγχυση με την ορμή και την κινητική ενέργεια). Η έννοια της δύναμης είναι νοητικό κατασκεύασμα το οποίο συγχέεται με αισθητηριακά δεδομένα. Σύγχυση κατά την εφαρμογή των κανόνων υπολογισμού της συνισταμένης.
Τι είναι δύναμή;
Ένα σώμα σπρώχνεται ή τραβιέται.
Τι προκαλεί η δύναμη;
Οι δυνάμεις προκαλούν μεταβολή στην ταχύτητα των σωμάτων.
Τι άλλο όμως προκαλούν οι δυνάμεις;
Αλληλεπίδραση δυνάμεων.
Μπορούν να ασκηθούν δυνάμεις και από απόσταση;
Όργανο μέτρησης δυνάμεων.
Η επιμήκυνση του ελατηρίου είναι ανάλογη με τη δύναμη που ασκείται σε αυτό
Μέτρηση δύναμης Δύο κορίτσια αγόρασαν ένα πεπόνι και θέλουν να το ζυγίσουν. Δεν έχουν ζυγαριά αλλά ένα ελατήριο και ένα πακέτο ζάχαρη του 1 kg.Η σακούλα με τη ζάχαρη επιμηκύνει το ελατήριο 60mm και το πεπόνι 80mm. Πόσο είναι το βάρος του;
Δραστηριότητα
Δραστηριότητα
Δραστηριότητα
Εφαρμογές
ΦΥΛΛΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ 1. Να αναφέρετε ένα παράδειγμα στο οποίο να φαίνεται ότι η δύναμη είναι διανυσματικό φυσικό μέγεθος. 2. Παρακάτω φαίνεται ένα σώμα και οι δυνάμεις που δέχεται σε τρεις περιπτώσεις. Να υπολογίσετε τη συνισταμένη δύναμη σε τιμή και κατεύθυνση σε κάθε περίπτωση. 5Ν 20Ν 5Ν 20Ν 20Ν 10Ν 10Ν 5Ν 10Ν