Αξιολόγηση και τροποποίηση σκέψεων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Γραφήματα & Επίπεδα Γραφήματα
Advertisements

Διδακτικά Εργαλεία.
Η ιστορία του Πέπε.
Αποτελεσματικές Τεχνικές Επικοινωνίας
Γεωργία Αναστασίου Γ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΔΑΛΙΟΥ
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
Η ώρα είναι: 23:27 Για να δείτε την παρουσίαση κάντε κλικ σε κάθε οθόνη.
ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΟΥ
Επιμορφωτικό Σεμινάριο 23 & 24 Νοεμβρίου 2013 Θεωρητική Κατάρτιση και Πρακτική Άσκηση Aναστάσιος Νικήτας Καθηγητής Φυσικής Αγωγής Υπεύθυνος Αθλήματος Κολύμβησης.
Πρόληψη επιθετικότητας Πρόληψη επιθετικότητας ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ : ΘΕΜΑ Παρουσιάζουν οι Μαθήτριες του τμήματος ΑΥ1 – Ε.Π.Α.Λ Γλυφάδας •Κιουστελίδη Δανάη.
Ένα πολύ ενδιαφέρον έργο.
Δρόμος αρετής και δύναμης
Γεώργιος Κ. Ζαρίφης Επίκ. Καθηγητής Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Α.Π.Θ 3 η Θεματική Ενότητα ΕΘΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ.
Έχεις δύο επιλογές! από το
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
4. Απόψεις και κίνητρα των μαθητών στο μάθημα των Μαθηματικών.
Δραστηριότητα 12‘Σκέψου και Παρουσίασε τον Εαυτό σου’ Οδηγίες Συμπλήρωσε τα πεδία Ονειρεμένη Καριέρα Καριέρα ‘Όλα Καλά’ Μέτρια Καριέρα Υποχρεωτική Καριέρα.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Θεωρίες γνωστικής ασυνέπειας
ΚΟΙΤΑΖΩ ΜΕΣΑ ΜΟΥ ΚΟΙΤΑΖΩ ΓΥΡΩ ΜΟΥ. Η Διαδικασία της λήψης απόφασης στην επιλογή σπουδών και επαγγελμάτων ΓΡΑΣΕΠ Γ/σιο Ερασμίου Ξάνθης.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Βασικές πεποιθήσεις.
Παρουσίαση Δ.Σ.Μελισσοκομείου
ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ : ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΤΗΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 : ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΟΥ;
ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΗ ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΟ ΕΦΗΒΟ ΑΓΟΡΙ - ΚΟΡΙΤΣΙ 5o γενικό λύκειο Ηρακλείου ΔΙΔ. ΕΤΟΣ: Β. ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ Ομάδα εργασίας Μάριος.
ΦΙΛΙΑ Σε μια αληθινή φιλία, βρίσκομαι μαζί με τον άλλο άνθρωπο για να μοιραστούμε την ίδια τη ζωή, τις χαρές και τις λύπες της. Ο αληθινός φίλος είναι.
Μουσειοσκευή Racce «Σεισμοί και Ηφαίστεια» Φύλλο Προ- αξιολόγησης Το ερωτηματολόγιο στοχεύει στη συλλογή πληροφοριών σχετικά με τα χαρακτηριστικά και τα.
 Τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητας μας.  Οι επιθέσεις τις περισσότερες φορές αναίτιες πληθαίνουν.  Οι υποστηριχτές.
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
Α. Χατζηπαντελή MSc. PhD. Νοερή απεικόνιση τρόπος αντιµετώπισης προβληµάτων, ή γεγονότων µε τη σκέψη προτού αντιμετωπισθεί στην πραγµατικότητα.
Harry Potter Η μαγεία της ψυχολογίας
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
“ΕΓΩ, Ο AΛΛΟΣ, Ο ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ … ΖΟΥΜΕ ΜΑΖΙ”
Επηρεάζοντας έμμεσα το πρόβλημα
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΣΤΡΕΣΟΓΟΝΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ
Συναισθηματική Νοημοσύνη: Ορισμός, δομή, μοντέλα, μέσα αξιολόγησης
 ΠΩΣ βλέπετε τους ανθρώπους που έχουν διαφορετικό χρώμα δέρματος ή ανήκουν σε διαφορετική εθνικότητα από εσάς; Τους θεωρείτε ίσους με εσάς; Δυστυχώς,
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Ph.D.. ΤΙ ΕΙΝΑΙ;; «Είναι Ένα Από Τα Μικρά Μυστικά Του Ελέγχου Της Σκέψης. Ο Θετικός Αυτοδιάλογος Βοηθάει Τους Αθλητές/τριες Να Βρίσκονται.
PSY 301 ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
ΦΙΛΊΑ Τα χαρακτηριστικά του καλού φίλου ◦ Τα χαρακτηριστικά ενός καλού φίλου μπορεί να είναι χρήσιμα πάντα, ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές που θα.
Μείωση της αποφυγής - avoidance reduction Λίγοι θεραπευτές σήμερα θα χρησιμοποιούσαν αυτή την προσέγγιση μεμονωμένα. Τη χρησιμοποιούν ως ένα μέρος του.
Αφήγηση Παράδειγμα ανάλυσης. Παράγοντες επιλογής Ένα βασικός παράγοντας, για να επιλέξω να γίνω εκπαιδευτικός ήταν ότι και οι δύο μεγαλύτερες αδελφές.
Ορθολογισμός και Παράγοντες Περιορισμού του. Ορθολογισμός και Υποκειμενικότητα Σύγχρονες μελέτες (1995), υποδεικνύουν την διαφορά μεταξύ Ορθολογιστικής.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
Θετική Σκέψη “Σκέψου θετικά, και θετικά πράγματα θα συμβούν”
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Φιλοσοφία για τα γερατειά.
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
ΟΙ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΟΥ ΘΡΗΝΟΥ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
Α.ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟΥ –ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝ.ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ
Φύλο εργασίας :στο σώμα του ανθρώπου, έκοψαν και κόλλησαν εικόνες ,όπου το σώμα λέει ΝΑΙ (ευχάριστα αγγίσματα)
Ο Σωκρατικός διάλογος και η μαιευτική μέθοδος.
ΕΝΟΤΗΤΑ Δ΄: επίλυση προβλημάτων
Λογικο-Ενορατικές θεωρίες (Rational-Emotive Therapies) Albert Ellis
ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ
Αφήγηση Παράδειγμα ανάλυσης.
Η ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ως οπλο επικοινωνιας
Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής Τ.Ε.
795. Πρακτική άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσησ
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ-ΓΟΝΕΩΝ Γιαλυράκη Πόπη Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας(Msc), Play Therapist Θεραπεύτρια ζευγαριών (ICEEFT), Εκπαιδεύτρια ομάδων γονέων(Gordon-Fillial)
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
Δένδρα αποφάσεων (Decision trees)
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Δένδρα αποφάσεων (Decision trees)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αξιολόγηση και τροποποίηση σκέψεων

Πρώτα μερικά βασικά για τη Σωκρατική μέθοδο (Η σοφία ξεκινά από την απορία): Ακολουθείστε μια ‘αφελή’ προσέγγιση Διατηρήστε ένα ‘περίεργο’ πνεύμα Μην υποθέτετε τίποτα Διατηρήστε μια μη-κριτική στάση Μην διατυπώνεται συμβουλές ή συστάσεις Εστιάστε σε ένα λειτουργικό αποτέλεσμα (όσο είναι εφικτό κάθε φορά)

Αφού επιλέξει να αντιδράσει σε μια αυτόματη σκέψη, ο ειδικός εστιάζει και ρωτά περίπου τα εξής: Πόσο πολύ πιστεύετε αυτή τη σκέψη τώρα (0 – 100%); Πώς σας κάνει να νιώσετε η σκέψη αυτή; Πόσο ισχυρό (1 – 100%) είναι το συναίσθημα αυτό; Πότε είχες ξανά τη σκέψη αυτή; Σε τι κατάσταση; Τι άλλες στενάχωρες σκέψεις (ή εικόνες) είχες τότε; Τι έκανες στη συνέχεια;

Στη συνέχεια μπορεί: Να διερευνήσει κατά πόσο ταιριάζουν οι σκέψεις αυτές με την ευρύτερο τρόπο σκέψης του ατόμου (π.χ., «μήπως και αυτό δείχνει πόσο σκέφτεσαι την αποτυχία;») Να το χρησιμοποιήσει ως παράδειγμα για να καταδείξει το γνωσιακό μοντέλο (σκέψη, συναίσθημα, συμπεριφορά) Να κάνει χρήση της Σωκρατικής μεθόδου για να αξιολογήσει ο πελάτης τη σκέψη (π.χ., «τι αποδείξεις υπάρχουν για αυτό;» Να χρησιμοποιήσει την τεχνική του ‘κάθετου τόξου’ Να χρησιμοποιήσει μια άλλη τεχνική (π.χ., επίλυση προβλήματος)

Έλεγχος δυσλειτουργικών σκέψεων Προσοχή: γίνεται ήρεμα και ‘ευγενικά’ πάντα σε συνεργασία με τον πελάτη και όχι βίαια ή μόνο από τον ειδικό Μπορούν να βοηθήσουν ερωτήσεις, όπως: Ποια απόδειξη υπάρχει; Τι ενάντιες αποδείξεις ή στοιχεία υπάρχουν; Υπάρχει κάποια εναλλακτική εξήγηση; Τι είναι το χειρότερο που θα μπορούσε να συμβεί; Θα το άντεχα; Ποιο θα μπορούσε να είναι το πιθανότερο ρεαλιστικό αποτέλεσμα; Ποιο είναι το αποτέλεσμα της πίστης μου σε αυτή τη σκέψη; Ποια η ωφελιμότητα της σκέψης αυτής; Τι θα άλλαζε, αν μεταβαλλόταν αυτή η σκέψη; Τι θα έλεγε σε ένα φίλο, αν βρισκόταν σε αυτή την κατάσταση;

‘Αποδείξεις’ – ‘Εναλλακτικές’ – ‘Πιθανές συνέπειες’ Υιοθέτηση οπτικής ‘επίλυσης προβλήματος’ Όλα μια δεξιότητα που μαθαίνεται (άλλοτε γοργά, άλλοτε αργά) Οι απαντήσεις μπορούν αρχικά να καταγραφούν για εύκολη πρόσβαση

Εργασία για το σπίτι Να διαβάσετε διάλογους κεφαλαίων 8 και 9 βιβλίου J. Beck.

Γνωστικά λάθη = συστηματικά ‘λάθη’, προκαταλήψεις στον τρόπο σκέψης που συχνά συνδέονται με δυσλειτουργικές σκέψεις Διπολική σκέψη: Απόλυτη σκέψη του τύπου "άσπρο-μαύρο", σαν να υπάρχουν μόνο άκρα και τίποτα μεταξύ αυτών. Υπεργενίκευση: Ένα γεγονός, συνήθως αρνητικό, αντιμετωπίζεται σαν κάτι απότυτα συνηθισμένο, π.χ. "πάντα τέτοια και μόνο συμβαίνουν σε μένα", χωρίς αυτό να είναι γεγονός. Συνήθως εκφράζεται με λέξεις όπως "πάντα, όλα, τίποτα, ποτέ...". Νοητικό φίλτρο: Επικέντρωση σε μια μόνο πλευρά (συνήθως αρνητική) μιας κατάστασης, και χαρακτηρισμός της κατάστασης με μόνη βάση αυτή την πλευρά, χωρίς να συνεξετάζονται και οι λοιπές παράμετροι. Υποτίμηση θετικών στοιχείων: Το άτομο συνηθίζει να μην "βλέπει" θετικά πράγματα ή συστηματικά τα υποβαθμίζει.

Αυθαίρετο συμπέρασμα: Χωρίς να συγκεντρώνονται τα απαραίτητα "αποδεικτικά στοιχεία" κρίνουμε και αξιολογούμε ή προβλέπουμε. Π.χ. κρίνουμε ένα άτομο "κακό", βασισμένοι στο τι μας είπαν οι άλλοι, χωρίς να το γνωρίζουμε προσωπικά. Μεγιστοποίηση ή ελαχιστοποίηση: Μεγαλοποιούμε κάποια γεγονότα ή/και ελαχιστοποιούμε άλλα, συχνά ερχόμενοι σε αντίθεση με την ίδια την πραγματικότητα. Π.χ. κρίνουμε την αποτυχία στο μαγείρεμα ενός φαγητού ως το "τέλος του κόσμου" (αλλοίμονο αν "τελείωνε" ο κόσμος επειδή δεν μαγειρέψαμε καλά μια φορά). Συναισθηματική συλλογιστική: Συχνά πιστεύουμε πως αυτό που νιώθουμε είναι μια πλήρης και αντικειμενική απεικόνιση της πραγματικότητας. Έτσι πιστεύουμε πως εφόσον αισθανόμαστε ανίκανοι για κάτι, είναι έτσι όντως.

Σκέψεις του τύπου "πρέπει να. ": Συχνά λέμε στον εαυτό μας «πρέπει να Σκέψεις του τύπου "πρέπει να...": Συχνά λέμε στον εαυτό μας «πρέπει να...» ή «δεν πρέπει να...», χωρίς να γνωρίζουμε τι, ποιος και γιατί ορίζει τι πρέπει να γίνεται και τι όχι. Οι σκέψεις αυτές προκαλούν ενοχές όταν αφορούν τον εαυτό μας και θυμό όταν αφορούν τους άλλους, στην περίπτωση που η τελική συμπεριφορά δεν είναι η «αρμόζουσα». Εσφαλμένη τιτλοφόρηση: Μια τυχαία συμπεριφορά τιτλοφορείται ως μόνιμο χαρακτηριστικό ενός προσώπου (μια σελίδα ενός βιβλίου "γίνεται" το βιβλίο ολόκληρο). Προσωποποίηση: Το (αρνητικό συνήθως) αποτέλεσμα μιας κατάστασης ή μιας προσπάθειας αποδίδεται αποκλειστικά στο άτομο (τον εαυτό), ενώ οι επιδράσεις άλλων παραγόντων παραγνωρίζονται.

Τροποποίηση αυτομάτων σκέψεων ΑΡΧΕΙΟ ΔΥΣΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΣΚΕΨΕΩΝ

Αναγνώριση και τροποποίηση ενδιάμεσων σκέψεων Σταδιακά, μετά τις πρώτες συνεδρίες, από τα κάτω προς τα πάνω φτάνουμε σε μια ‘γνωσιακή περιγραφή’ της κατάστασης.

Για να συμπληρωθεί βέβαια χρειάζονται πληροφορίες για: Γεγονότα ζωής και καταστάσεις (π.χ., προβλήματα με γονείς, ΚΟΕ) Σχέσεις με γονείς, αδέρφια, συντρόφους, σημαντικούς άλλους Τι στρατηγικές έχει αναπτύξει το άτομο για να αντεπεξέλθει (συλλογισμός και πράξη της μορφής «εάν… τότε…. Αλλά, εάν …(έκανα αυτό)…., τότε….»)*. Και βέβαια, αυτόματες και ενδιάμεσες σκέψεις * Ανάλογα της κατάστασης και του… ατόμου, οι συμπεριφορές μπορεί να ποικίλουν ως βαθμό αντίθεσης. Το πρόβλημα στις συμπεριφορές αυτές έγκειται όχι στην ‘κανονικότητά’ τους, αλλά στην κατάχρησή τους.

Αναγνώριση ενδιάμεσων σκέψεων Κάποτε εκφράζονται ως αυτόματες σκέψεις ή μαζί με αυτόματες σκέψεις (π.χ., «Έχασα πάλι.. Δεν πρόκειται να κερδίσω ποτέ») Παρέχοντας το πρώτο σκέλος μιας υπόθεσης: «Και εάν χάσεις πάλι….» Απευθείας αναγνώριση – ερώτηση. Π.χ., «Και υπάρχει κάποιος κανόνας γι’ αυτό;» Εξετάζοντας τις αυτόματες σκέψεις και εξάγοντας κοιές θεματικές (σε συνεργασία με πελάτη) Συμπλήρωση ερωτηματολογίων Χρήση τεχνικής ‘κάθετου τόξου’

Κάθετο τόξο (Burns, 1980) Ξεκινώντας από μια αυτόματη σκέψη, προχωράμε σε βαθύτερες ρωτώντας τι σημαίνει η σκέψη αυτή (ποιο το νόημα) και υποθέτοντας προς στιγμή ότι η αρχική είναι αληθής. ‘Ποιο το νόημα’ ή ‘τι σημαίνει μια σκέψη’, παραπέμπει σε ενδιάμεσες σκέψεις. ‘Τι σημαίνει αυτό για σένα’, παραπέμπει σε βαθείες, κεντρικές σκέψεις. Εναλλακτικές ερωτήσεις (για ποικιλία): Αν αυτό ισχύει, και τι λοιπόν; Που είναι το κακό σε αυτό; Και πως αυτό είναι άσχημο, αρνητικό; Αν πέσουμε σε συναίσθημα (διόλου απίθανο), ευγενικά ξαναστοχεύουμε στην ανεύρεση των ενδιάμεσων σκέψεων. Στόχος μας οι πιο σημαντικές ενδιάμεσες σκέψεις (πόσο πιστεύει ο πελάτης σε αυτές, πόσο επηρεάζουν ζωή του, εάν είναι έτοιμος να τις διαπραγματευτεί τώρα).

Πολλές φορές είναι ευκολότερο για ένα πελάτη να κατανοήσει ένα γνωστικό λάθος σε μια ενδιάμεση σκέψη, εάν αυτό πάρει τη μορφή ερώτησης, παρά μιας παραδοχής. Π.χ., «Πόσο πιστεύεις στη σκέψη, ‘εάν πάω για εξετάσεις, αυτό σημαίνει ότι είμαι αδύναμος’;», αντί του ‘Δεν πρέπει να δείχνω αδύναμος’.

Τροποποίηση ενδιάμεσων (και κεντρικών) σκέψεων Συνεχής έλεγχος ισχύος μιας πεποίθησης (‘πόσο πιστεύεις σε αυτό;’) 0 – 100% Δεν είναι απαραίτητο (και πιθανώς εφικτό) να μηδενιστεί η ισχύς μιας πεποίθησης. Συχνά η σημαντική μείωση της ισχύος (π.χ., < 40 ή 30%) είναι επαρκές. Καλόν είναι ο έλεγχος της ισχύος να γίνεται ταυτόχρονα για την παλιά πεποίθηση και για τη νέα, εναλλακτική της (τόσο κατά τη συνεδρία, όσο και στο ημερολόγιο). Τρόποι αλλαγής Σωκρατικές ερωτήσεις Συμπεριφορικά πειράματα (με προσοχή) Χρήση του ‘γνωσιακού συνεχούς’ Χρησιμοποίηση άλλων ως παραδειγμάτων προς αναφορά

Ενεργώντας «ως να….» (προκαλώντας τον πελάτη να δράσει να μην πίστευε κάτι. Δουλεύει όταν μια πεποίθηση όχι ιδιαίτερα ισχυρή.) Υπέρ και κατά μιας πεποίθησης Αυτο-αποκάλυψη (ειδικού) (π.χ., και εγώ κάποτε πίστευα, αλλά ….) Φανταστική απεικόνιση του ακραίου: π.χ., για ένα άτομο που πιστεύει «ότι δεν αξίζει να ζει κανείς, όταν είναι τόσο άσχημη η κατάσταση της υγείας του», ακραίο θα ήταν να σκεφτεί ένα πρόσωπο (πραγματικό ή φανταστικό) με τη χειρότερη δυνατή κατάσταση υγείας (πολύ χειρότερο από τη δική του) και να συγκριθεί με αυτό. Ανεύρεση θετικών παραδειγμάτων άλλων ανθρώπων που αντιμετωπίζουν όμοια προβλήματα (ανεύρεση εξαιρέσεων). Π.χ., στην πεποίθηση «όλοι νιώθουν πολύ άσχημα, όταν τους λέω το πρόβλημά μου», μπορεί να βρεθούν (έστω και 1-2) παραδείγματα ατόμων που δεν ένιωσαν έτσι.