Δομή του TRN KME Μνήμη Διάδρομος Διευθύνσεων Διάδρομος Δεδομένων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
5 Οργάνωση υπολογιστών Εισαγωγή στην Επιστήμη των Υπολογιστών ã Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
Advertisements

Συλλογές, Στοίβες και Ουρές Σε πολλές εφαρμογές μας αρκεί η αναπαράσταση ενός δυναμικού συνόλου με μια δομή δεδομένων η οποία δεν υποστηρίζει την αναζήτηση.
Εισαγωγή στις Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών
Ο Ηλεκτρονικός Υπολογιστής
1 Α. Βαφειάδης Αναβάθμισης Προγράμματος Σπουδών Τμήματος Πληροφορικής Τ.Ε.Ι Θεσσαλονίκης Μάθημα Προηγμένες Αρχιτεκτονικές Υπολογιστών Κεφαλαίο Δεύτερο.
-Στοίβα-Ουρά - Πλεονεκτήματα πινάκων -Δομές δεδομένων δευτερεύουσας μνήμης -Πληροφορική και δεδομένα -Παραδείγματα-Προβλήματα ψευδοκώδικα.
Προγραμματισμός Η/Υ Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Το υλικο του Υπολογιστη
Αρχιτεκτονική Υπολογιστών Γλώσσες Μηχανής
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΨΕΥΔΟΚΩΔΙΚΑ ΒΑΣΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ ΒΑΣΙΚΟΙ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΙ ΠΙΝΑΚΩΝ
Κεφάλαιο 6 Υλοποίηση Γλωσσών Προγραμματισμού
Πρόγραμμα Αναβάθμισης Προγράμματος Σπουδών Τμήματος Πληροφορικής Τ. Ε
Διακριτά Μαθηματικά ΙI Δέντρα
ΕΣ 08: Επεξεργαστές Ψηφιακών Σημάτων © 2006 Nicolas Tsapatsoulis Η Αρχιτεκτονική των Επεξεργαστών Ψ.Ε.Σ Τμήμα Επιστήμη και Τεχνολογίας Τηλεπικοινωνιών.
Περίληψη Αρχιτεκτονική Μικροεπεξεργαστών MIPS-32
H επιστήμη των υπολογιστών
Μικροπρογραμματιζόμενη Λογική Μειονεκτήματα καλωδιωμένης λογικής (hardwired logic): Πολυπλοκότητα συνδυαστικού κυκλώματος ΜΕ Αδυναμία αλλαγής των εντολών.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ
William Stallings Computer Organization and Architecture 7 th Edition Κεφάλαιο 16 Λειτουργία Μονάδας Ελέγχου.
Η ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΧΡΗΣΤΗ ΑΠ’ ΤΟΝ Η/Υ ΤΟΜΕΑΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Δ.ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΜΑΘΗΜΑ 1.
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΜΙΚΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ & ΜΙΚΡΟΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΩΝ
Τα θέματα μας σήμερα Ηλεκτρονικοί υπολογιστές Υλικό και λογισμικό
Δομές Αναζήτησης TexPoint fonts used in EMF. Read the TexPoint manual before you delete this box.: AA A A A Χειριζόμαστε ένα σύνολο στοιχείων όπου το κάθε.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΖΟΜΕΝΟΙ ΛΟΓΙΚΟΙ ΕΛΕΓΚΤΕΣ (PLCs).
1 Οργάνωση και Αρχιτεκτονική Υπολογιστών A. Βαφειάδης Πρόγραμμα Αναβάθμισης Προγράμματος Σπουδών Τμήματος Πληροφορικής Α.Τ.Ε.Ι Θεσσαλονίκης Μάθημα Οργάνωση.
Τι είναι μία ομάδα / σύνολο εντολών (Instruction Set);
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ & ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ Κεφάλαιο 1 Εισαγωγή
Α’ Γυμνασίου Βιβλίο «Σημειώσεις» σελίδες Α2
Οργάνωση και Αρχιτεκτονική Υπολογιστών Βασικές αρχές Αρχιτεκτονικής
1 Οργάνωση και Αρχιτεκτονική Υπολογιστών Πρόγραμμα Αναβάθμισης Προγράμματος Σπουδών Τμήματος Πληροφορικής Τ.Ε.Ι Θεσσαλονίκης Μάθημα Οργάνωση και Αρχιτεκτονική.
Κεφάλαιο 2 Το Εσωτερικό του υπολογιστή
Μεταβλητές – εντολές εκχώρησης- δομή ακολουθίας
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Η/Υ
ΚMΕΚMΕ Η σχεδίαση ψηφιακών κυκλωμάτων όπως η ΚΜΕ ενός Η/Υ απαιτεί συμβιβασμούς μεταξύ αντικρουόμενων παραγόντων: ΧΡΟΝΟΣ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣΚΟΣΤΟΣΕΠΙΦΑΝΕΙΑΠΟΛΥΠΛΟΚΟΤΗΤΑ.
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία Διάλεξη 9-b ΤΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ Δρ. Στυλιανή.
1 Οργάνωση και Αρχιτεκτονική Υπολογιστών Πρόγραμμα Αναβάθμισης Προγράμματος Σπουδών Τμήματος Πληροφορικής Τ.Ε.Ι Θεσσαλονίκης Μάθημα Οργάνωση και Αρχιτεκτονική.
Για τη διεκπεραίωση ενός προβλήματος πρέπει να ακολουθηθεί η εξής διαδικασία:  να γραφεί ο αλγόριθμος να συνταχθεί το πρόγραμμα σε γλώσσα υψηλού επιπέδου.
Κατανόηση (δεδομένα – ζητούμενα) Ανάλυση σε απλούστερα προβλήματα Επίλυση με οργανωμένα, απολύτως καθορισμένα, πεπερασμένα βήματα ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Συγγραφείς Α.Βακάλη Η. Γιαννόπουλος Ν. Ιωαννίδης Χ.Κοίλιας Κ. Μάλαμας Ι. Μανωλόπουλος Π. Πολίτης Γ΄ τάξη.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ. ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ Μηχανή που μπορεί να φέρει σε πέρας πνευματικές εργασίες ρουτίνας με μεγάλη ταχύτητα.
Κεφάλαιο 10 – Υποπρογράμματα
1 Α. Βαφειάδης Αναβάθμισης Προγράμματος Σπουδών Τμήματος Πληροφορικής Τ.Ε.Ι Θεσσαλονίκης Μάθημα Προηγμένες Αρχιτεκτονικές Υπολογιστών Κεφαλαίο Δεύτερο.
ΕΠΛ 231 – Δομές Δεδομένων και Αλγόριθμοι
HY340 : ΓΛΩΣΣΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ, ΣΧΟΛΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ, ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΔΙΔΑΣΚΩΝ Αντώνιος Σαββίδης.
ΜΙΚΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ.
ΕΠΛ 231 – Δομές Δεδομένων και Αλγόριθμοι 4-1 Στην ενότητα αυτή θα μελετηθεί η χρήση στοιβών στις εξής εφαρμογές: Αναδρομικές συναρτήσεις Ισοζυγισμός Παρενθέσεων.
ΗΥ-340 Γλώσσες και Μεταφραστές Φροντιστήριο Syntax Directed Translation and alpha Language.
1 Α. Βαφειάδης Αναβάθμισης Προγράμματος Σπουδών Τμήματος Πληροφορικής Τ.Ε.Ι Θεσσαλονίκης Μάθημα Προηγμένες Αρχιτεκτονικές Υπολογιστών Κεφαλαίο Δεύτερο.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Το αλφάβητο της ΓΛΩΣΣΑΣ
Η Κεντρική Μονάδα Συστήματος Εισαγωγή στην Πληροφορκή 1 Η κεντρική μονάδα του συστήματος (base unit ή system unit) αποτελεί τον πυρήνα ενός υπολογιστή.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΥΛΙΚΟΥ – ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΕ ΕΝΑΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ μέρος 2 ΜΙΚΡΟΕΛΕΓΚΤΕΣ - ΜΙΚΡΟΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΕΣ Π. ΚΩΣΤΑΡΑΚΗΣ Β. ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΑΚΗΣ ΤΜΗΜΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ.
Γιώργος Μαγουλάκης Εξάμηνο: Εαρινό 2015 ΤΕΙ Κρήτης Τμ. Μηχανικών Πληροφορικής Τμ. Μηχανικών Πληροφορικής.
Καταχωρητές (Registers) (1/3) Εισαγωγή στην Πληροφορκή1 Οι Καταχωρητές (Registers) είναι ειδικές θέσεις μνήμης υψηλής ταχύτητας που χρησιμοποιούνται για.
Πληροφορική 2 Γλώσσες Προγραμματισμού 1. Γλώσσες προγραμματσιμού  Επιτρέπουν την κωδικοποίηση των αλγορίθμων  Η εκτέλεση ενός προγράμματος θα πρέπει.
Δένδρα & Ανίχνευση Πρώτη ανίχνευση σε βάθος. Δένδρα & Ανίχνευση Πρώτη ανίχνευση σε πλάτος –Level 0: 1 –Level 1: 2, 10, 11 –Level 2: 3, 9, 12, 14 –Level.
Τ.Ε.Ι. Κρήτης Τμ. Μηχανικών Πληροφορικής Αρχιτεκτονική Υπολογιστών 9 ο Μάθημα.
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ-ΣΤΑΘΕΡΕΣ -ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΛΥΣΗ
MIPS: Σύνολο εντολών, γλώσσα μηχανής & μεθοδολογία σχεδίασης
Αρχεσ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Η/Υ ΤΑξη Β΄
(α) δίνει τον ορισμό του PLC (β) αναφέρει τις εφαρμογές του PLC.
1 Οργάνωση και Αρχιτεκτονική Υπολογιστών A. Βαφειάδης Πρόγραμμα Αναβάθμισης Προγράμματος Σπουδών Τμήματος Πληροφορικής Α.Τ.Ε.Ι Θεσσαλονίκης Μάθημα Οργάνωση.
Μανασσάκης Βασίλης Καθηγητής Πληροφορικής
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΩΝ Η/Υ
Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον ΑΕΠΠ
Programmable Logic Controllers PLCs
Βασικές έννοιες (Μάθημα 2) Τίτλος: Η Συσκευή
Αναδρομή Στην ενότητα αυτή θα μελετηθούν τα εξής επιμέρους θέματα:
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Δομή του TRN KME Μνήμη Διάδρομος Διευθύνσεων Διάδρομος Δεδομένων Διάδρομος Ελέγχου Μνήμη Μονάδα Ασύγχρονης Επικοινωνίας Μονάδα απευθείας προσπέλασης μνήμης Ελεγκτής δίσκου

ΚMΕ Η Κεντρική Μονάδα Επεξεργασία (KME, Central Processing Unit – CPU) είναι ο ‘’εγκέφαλος’’ του υπολογιστή Εκτελεί τα προγράμματα που είναι αποθηκευμένα στη μνήμη ανακαλώντας τις εντολές, αποκωδικοποιώντας τις και εκτελώντας τις τη μία κατόπιν της άλλης Η ΚΜΕ αποτελείται από την Μονάδα Ελέγχου, την Αριθμητική και Λογική Μονάδα και ορισμένους καταχωρητές Η Μονάδα Ελέγχου (Control Unit) δίνει τα σήματα ελέγχου στην Αριθμητική και Λογική Μονάδα (ποια εντολή να εκτελέσει, πότε, με ποια δεδομένα) Η Αριθμητική και Λογική Μονάδα (ALU) εκτελεί αριθμητικές και λογικές πράξεις σε δυαδικές ακολουθίες Το πλήθος των εντολών ενός υπολογιστή κυμαίνεται μεταξύ 20 και 300 (CISC, RISC)

Γλώσσα μηχανής Μειονεκτήματα Απαιτείται υπερβολικός χρόνος και προσπάθεια για προγραμματισμό Απαιτείται λεπτομερής γνώση του συγκεκριμένου Η/Υ Επιρρεπής διαδικασία σε λάθη – δύσκολη αποσφαλμάτωση Δύσκολη τροποποίηση προγραμμάτων Δύσκολος διαχωρισμός του προγράμματος σε ανεξάρτητα τμήματα Πλεονεκτήματα Πλήρης έλεγχος των δυνατοτήτων του Η/Υ Καλή γνώση γλώσσας μηχανής οδηγεί σε μικρά προγράμματα με μικρό χρόνο εκτέλεσης

Συμβολική Γλώσσα (Assembly) Πλεονεκτήματα Ευκολότερος προγραμματισμός Μνημονικά ονόματα για εντολές Συμβολικές αντί πραγματικών διευθύνσεων Μικρότερη εξάρτηση από τη δομή και τις λειτουργίες του Η/Υ Ευκολότερη τροποποίηση Στοιχειώδης διαχωρισμός προγραμμάτων με χρήση υπορρουτινών Μειονεκτήματα Απαιτείται επιπλέον χρονικό διάστημα (περιορισμένο) για τη φάση της συμβολομετάφρασης

Εντολές τριών διευθύνσεων <Κώδ. Εντολής> <διεύθ.δεδομ.1> <διεύθ.δεδομ.2> <διεύθ.αποτελ.> ΠΡΟΣΘΕΣΗ ADD X, Y, Z ΑΦΑΙΡΕΣΗ SUB X, Y, Z ΠΟΛ/ΣΜΟΣ MUL X, Y, Z ΔΙΑΙΡΕΣΗ DIV X, Υ, Ζ

Εντολές τριών διευθύνσεων Έστω η εντολή της C: A = B*(C+D*E-F/G) (5 Αριθμητικοί Τελεστές) MUL D, E, T1 DIV F, G, T2 ADD C, T1, T1 SUB T1, T2, T1 MUL B, T1, A (5 Εντολές assembly)

Εντολές τριών διευθύνσεων Μειονέκτημα: Πολλά bits για την αποθήκευση των εντολών Πλεονέκτημα: Μικρά σχετικά προγράμματα (λίγες εντολές) Το μικρότερο πρόγραμμα που αντιστοιχεί στην εντολή: Α = Β + C + D + E + F + G ADD B,C,A ADD A,D,A ADD A,E,A ADD A,F,A ADD A,G,A Όλες οι εντολές πλήν της πρώτης χρειάζονται δύο μόνο διαφορετικές διευθύνσεις: Άσκοπη κατανάλωση μνήμης

Εντολές δύο διευθύνσεων <Κώδ. Εντολής> <διεύθ.δεδομ.1 και αποτελ.> <διεύθ.δεδομ.2> ΠΡΟΣΘΕΣΗ ADD X, Y ΑΦΑΙΡΕΣΗ SUB X, Y ΠΟΛ/ΣΜΟΣ MUL X, Y ΔΙΑΙΡΕΣΗ DIV X, Υ

Εντολές δύο διευθύνσεων Η εντολή τριών διευθύνσεων MUL A, B, C αντιστοιχεί στις: SUB C, C Μηδενισμός του αποτελέσματος ADD C, A MUL C, B Οι δύο πρώτες εντολές στην ουσία μεταφέρουν το περιεχόμενο της θέσης Α στην θέση C Για αυτό και τα σύνολα εντολών δύο διευθύνσεων περιέχουν και την εντολή MOVE X, Y

Εντολές δύο διευθύνσεων Έστω η εντολή της C: A = B*(C+D*E-F/G) (5 Αριθμητικοί Τελεστές) Χωρίς να καταστρέψουμε τα περιεχόμενα καμίας θέσης μνήμης είναι: ΜΟVE A, D (D -> A) MUL A, E MOVE T, F (δεν καταστρέφουμε την F) DIV T, G ADD A, C SUB A, T MUL A, B (7 εντολές)

Εντολές δύο διευθύνσεων Το μικρότερο πρόγραμμα που αντιστοιχεί στην εντολή: Α = Β + C + D + E + F + G ΜΟVE A, B ADD A, C ADD A, D ADD A, E ADD A, F ADD A, G

Εντολές μίας διεύθυνσης Στις πράξεις υπονοείται ότι συμμετέχει ο συσσωρευτής ΑCC <Κώδ. Εντολής> <διεύθ.δεδομ.1> ΠΡΟΣΘΕΣΗ ADD X (ACC = ACC + X) ΑΦΑΙΡΕΣΗ SUB X (ACC = ACC – X) ΠΟΛ/ΣΜΟΣ MUL X (ACC = ACC * X) ΔΙΑΙΡΕΣΗ DIV X (ACC = ACC / X) υπάρχουν επίσης οι εντολές LOAD X (ACC = X) STORE X (X = ACC)

Εντολές μίας διεύθυνσης Έστω η εντολή της C: A = B*(C+D*E-F/G) LOAD D MUL E STORE T1 LOAD F DIV G STORE T2 LOAD C ADD T1 SUB T2 MUL B STORE A ( έντεκα εντολές)

Εντολές μηδέν διευθύνσεων Στις εντολές μηδέν διευθύνσεων δεν προσδιορίζονται διευθύνσεις Βασίζονται στη χρήση στοίβας (stack) Η στοίβα είναι γνωστή και ως μνήμη LIFO Οι καταχωρητές ενός Η/Υ μπορεί να θεωρηθούν ως στοίβα Κορυφή στοίβας (πρώτος καταχωρητής) Δεύτερος καταχωρητής κ.ο.κ. Τελευταίος καταχωρητής -> Βάση στοίβας Οι αριθμητικές και λογικές πράξεις επεξεργάζονται τα περιεχόμενα του δεύτερου καταχωρητή και της κορυφής, τοποθετούν το αποτέλεσμα στο δεύτερο καταχωρητή και μετακινούν όλα τα αποτελέσματα προς τα πάνω κατά μία θέση

Εντολές μηδέν διευθύνσεων 5 3 13 -2 3657 8512 -765 -7 5 8 13 -2 3657 8512 -765 -7 8 13 -2 3657 8512 -765 -7 undefined ADD

Εντολές μηδέν διευθύνσεων Οι υπολογιστές μηδέν διευθύνσεων πρέπει οπωσδήποτε να έχουν δύο τουλάχιστον εντολές μιας διεύθυνσης: LOAD X (ανακαλεί το περιεχόμενο της θέσης Χ και το προσθέτει στην κορυφή της στοίβας – τα υπόλοιπα μετακινούνται προς τα κάτω) STORE X (αφαιρεί το περιεχόμενο της κορυφής και το αποθηκεύει στη θέση Χ της μνήμης – τα υπόλοιπα μετακινούνται προς τα πάνω)

Αντίστροφη Πολωνική Γραφή Πως γράφουμε μία κανονική παράσταση (π.χ. Pascal ή C ) σε υπολογιστή στοίβας ? Με μετατροπή της έκφρασης σε Αντίστροφο Πολωνικό Συμβολισμό ή μεταθεματικό συμβολισμό Στο συμβολισμό αυτό, οι τελεστές ακολουθούν τους τελεστέους Εμφανίζονται με τη σειρά με την οποία πρέπει να εφαρμοστούν

Αντίστροφη Πολωνική Γραφή Ενδοθεματική παράσταση Μεταθεματική Παράσταση α * b + c a b * c + a + b * c a b c * + a * b + c * d ab * cd* + a * b div c a b * c div (a+b) div (c-d) ab + cd – div ((a+b) * c +d) div (e+f-g) ab+c*d+ef+g-div

Ενδοθεματική - Μεταθεματική H αλγεβρική έκφραση A*B + C μπορεί να παρασταθεί ως δένδρο: + * C Α Β Ενδοδιατεταγμένος τρόπος διάσχισης Επίσκεψη του αριστερού υποδένδρου Επίσκεψη της ρίζας Επίσκεψη του δεξιού υπόδενδρου

Ενδοθεματική - Μεταθεματική Μεταδιατεταγμένος τρόπος διάσχισης Επίσκεψη του αριστερού υποδένδρου Επίσκεψη του δεξιού υπόδενδρου Επίσκεψη της ρίζας struct Node { char data; struct Node* left; struct Node* right; } function PostOrder(Node* ptr) { if(ptr != NULL) PostOrder(ptr->left); PostOrder(ptr->right); printf(“%c”, ptr->data); }

Αντίστροφη Πολωνική Γραφή Έστω η εντολή εκχώρησης: Α = Β * (C + D*E – F div G) είναι ισοδύναμη με την μεταθεματική εντολή: Β C D E * F G div - + * = A που για έναν υπολογιστή στοίβας μεταφράζεται στις εντολές: LOAD B LOAD C LOAD D LOAD E MUL LOAD F LOAD G DIV SUB ADD STORE A (12 εντολές)

Συμπέρασμα Η εντολή : Α = Β * (C + D*E – F div G) απαιτεί: 5 εντολές τριών διευθύνσεων 7 εντολές δύο διευθύνσεων 11 εντολές μίας διεύθυνσης 12 εντολές υπολογιστή στοίβας Οι εντολές πολλών διευθύνσεων οδηγούν σε μικρότερα προγράμματα Τα κυκλώματα όμως για την υλοποίηση τέτοιων εντολών είναι πολυπλοκότερα