B´ Δημοτικό Σχολείο Παραλιμνίου Θέμα παρουσίασης: H εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Δικτύου Σχολείων Προαγωγής Υγείας (ΕΔΣΠΥ) στο σχολείο μας
B´ Δημοτικό Σχολείο Παραλιμνίου Παρουσίαση από τη Χριστιάνα Πιερουλλή Πισιήα Συντονίστρια του ΕΔΣΠΥ στο Β΄ Δημοτικό Σχολείο Παραλιμνίου
Β΄ Δημοτικό Σχολείο Παραλιμνίου Ευρωπαϊκό Δίκτυο Σχολείων Προαγωγής Υγείας Διευθύντρια Ελένη Νικολέττου Συντονιστική ομάδα Χριστιάνα Πιερουλλή Πισιήα (συντονίστρια) Ειρήνη Χριστούδια Μαρία Μουλαζίμη Άννα Γεωργίου Θέκλα Σιημητρά Λουίζα Χατζημάρκου Χριστίνα Κασάπη Από Σύνδεσμο Γονέων: Πατρίτσια Βαλιαντή ΝίκηΖέμπασιη Δέσπω Παρασκευά Από Μαθητική Κοινότητα: Οι αντιπρόεδροι των τμημάτων Από Σχολιατρική Υπηρεσία: Αγάθη Φωτίου (Επισκέπτρια Υγείας) Tη Συντονιστική Ομάδα του ΕΔΣΠΥ αποτελούν μέλη διδακτικού προσωπικού, του Συνδέσμου Γονέων, της Σχολιατρικής Υπηρεσίας και παιδιά από όλα τα τμήματα του σχολείου μας. Ως σύγχρονο και δημοκρατικό σχολείο, στοχεύουμε στο να παίρνουμε τα μηνύματα από τα παιδιά και τους συνεργάτες μας, έτσι ώστε να συμπρογραμματίζουμε τις δραστηριότητες. 3 3
Ευρωπαϊκό Δίκτυο Σχολείων Προαγωγής Υγείας Ευρωπαϊκό Δίκτυο Σχολείων Προαγωγής Υγείας Το Πρόγραμμα εφαρμόζεται στο σχολείο μας για πέμπτη συνεχή χρονιά. Πέρσι, ολοκληρώθηκε ο τριετής κύκλος του θέματος «Φροντίζω την υγεία μου» Το σχολείο μας ανήκει στο ΕΔΣΠΥ για πέμπτη συνεχή σχολική χρονιά. Πέρσι, ολοκληρώθηκε η τριετής εφαρμογή του θέματός μας «Φροντίζω την υγεία μου». Το θέμα κινήθηκε σε εφτά παραμέτρους: 4 4
Φροντίζω την υγεία μου Άσκηση Σωστή διατροφή Ικανοποιητικές ώρες ύπνου Ατομική καθαριότητα Καθαρό περιβάλλον Ψυχική υγεία Σωστή διατροφή, άσκηση, ικανοποιητικές ώρες ύπνου, ψυχική υγεία, σεβασμός στο Θεό και στο συνάνθρωπο, οδική συνείδηση, ατομική καθαριότητα-καθαρό περιβάλλον. Επειδή το θέμα μας ήταν πολύπλευρο, μπορούσε να συνάδει με όλα τα μαθήματα του Αναλυτικού Προγράμματος. Η επίτευξη των στόχων του Δικτύου έγινε κατορθωτή μέσ’ από τη διαθεματικότητα της εφαρμογής του. Σεβασμός προς το Θεό και το συνάνθρωπο Οδική συνείδηση 5 5
Παράγοντες επιτυχημένης εφαρμογής του Ε.Δ.Σ.Π.Υ. Πολύπλευρο θέμα Διάθεση παιδιών Ζήλος Διδακτικού Προσωπικού Ενθάρρυνση Διευθύντριας Στήριξη από Σύνδεσμο Γονέων Οι παράγοντες που πιστεύουμε ότι μας οδήγησαν στην επιτυχή εφαρμογή του Προγράμματος είναι: Επειδή το θέμα ήταν πολύπλευρο, λειτουργούσε όπως εξηγήσαμε πιο πάνω, δηλαδή μπορούσαν να γίνουν διαθεματικές δραστηριότητες Οι ευφάνταστες δραστηριότητες ενεργοποιούσαν τη θετική διάθεση των παιδιών Ο ζήλος του Διδακτικού Προσωπικού και ειδικά της Συντονίστριας έπαιξαν καθοριστικό ρόλο Η ενθάρρυνση της Διευθύντριας, η οποία στάθηκε αρωγός και συμπαραστάτης στην προσπάθεια της Συντονιστικής Ομάδας. Ενθάρρυνε με το μόνιμο χαμόγελό της και την αμέριστη, αφειδώλευτη στήριξή της. Σημαντική ήταν και η συμβολή του Συνδέσμου Γονέων, ο οποίος στάθηκε συνοδοιπόρος στην όλη προσπάθεια.
Για τον εκπαιδευτικό που δουλεύει άοκνα και χωρίς κανένα κέρδος για την εφαρμογή του Δικτύου, οι δύο τελευταίοι παράγοντες (Ενθάρρυνση Διευθύντριας και ενδιαφέρον Συνδέσμου) είναι ο μεγαλύτερος έπαινος για να συνεχίσει με τον ίδιο ζήλο. Η θέρμη που αναπτύσσεται, περνά στα παιδιά και το Πρόγραμμα αγκαλιάζεται με αγάπη. 7
Ενημερωτικά Δελτία Ενημερώνουμε αναλυτικά για όλες τις δραστηριότητες, που γίνονται στο σχολείο μας στα πλαίσια του Προγράμματος, με τα «Ενημερωτικά Δελτία», που ετοιμάζονται και διανέμονται από τη Συντονιστική Ομάδα κάθε δίμηνο. Οι δραστηριότητες που έγιναν από τα παιδιά μας, μέσα και έξω από το σχολείο, είναι αναρίθμητες. Μπορεί να ακούγεται υπερβολικό, αλλά είναι έτσι ακριβώς. Πολλές από τις δραστηριότητες προβλήθηκαν μέσω των δίμηνων «Ενημερωτικών Δελτίων» που εκδίδονται από τη Συντονιστική Ομάδα. Μ’ αυτό τον τρόπο έγιναν γνωστές στο ευρύτερο κοινό. Τα ενημερωτικά δελτία είναι αρχειοθετημένα στο σχολείο μας. Αν κάποιος ενδιαφέρεται να τα προμηθευτεί μπορεί να τα ζητήσει και θα του τα στείλουμε ταχυδρομικώς. Σήμερα, εδώ, θα αναφερθούν ενδεικτικές δραστηριότητες. 8 8
«Έφερα φρούτο στο σχολείο σήμερα;» Μικροέρευνα στη σχολική μονάδα 24 Οκτωβρίου 2007 «Πήρα πρόγευμα πριν έρθω στο σχολείο;» Συντονιστική Ομάδα ΕΔΣΠΥ «Έφερα φρούτο στο σχολείο σήμερα;» Από τις πρώτες μέρες της σχολικής χρονιάς έγιναν μικροέρευνες, τις οποίες διεξήγαγαν τα ίδια τα παιδιά (μέσω των αντιπροέδρων-μελών της Συντονιστικής Ομάδας). Συζητήθηκαν τα αποτελέσματα και έγινε στοχοθέτηση ή επαναστοχασμός. 9 9
Για να βοηθηθούν τα παιδιά στην εφαρμογή του θέματός μας τους δινόταν κάθε μήνα μια «κάρτα αυτοαξιολόγησης». Κάθε βράδυ στο σπίτι τους αυτοκριτικάρονταν και επαναστοχάζονταν για αυτοβελτίωση. Στο τέλος του μήνα ο δάσκαλος τα επιβράβευε, αφού οι γονείς επιβεβαίωναν τη συνέπεια των παιδιών τους, υπογράφοντας την «κάρτα». 10 10
Αν τα παιδιά αποφάσιζαν να κεράσουν κάτι υγιεινό όταν γιόρταζαν, η Συντονιστική Ομάδα τους χάριζε έναν έπαινο. Εδώ, αξίζει να αναφέρω πως τα παιδιά στο σχολείο μας συνεχίζουν και φέτος να το κάνουν αυτό, παρόλο που το θέμα μας φέτος έχει αλλάξει. Εμείς, φυσικά, εξακολουθούμε να τα επαινούμε. 11 11
"Παγκόσμια Μέρα Τροφίμων" Κάθε χρόνο, στις 16 Οκτωβρίου, γιορτάζεται η «Παγκόσμια Μέρα Τροφίμων». Στο σχολείο μας γίνεται μια εικοσάλεπτη εκδήλωση με θεατράκια και ρυθμικά τραγουδάκια, που γράφουν τα ίδια τα παιδιά. Όλοι προβληματίζονται για την ευημερία των παιδιών όλης της γης. 12 12
Παγκόσμια Μέρα Καρδιάς «Ευρωπαϊκό Δίκτυο Σχολείων Προαγωγής Υγείας». Παγκόσμια Μέρα Καρδιάς Τα παιδιά του Β΄ Δημοτικού Σχολείου Παραλιμνίου ολοκληρώνουν φέτος την τριετή εφαρμογή του θέματος «Φροντίζω την υγεία μου» στα πλαίσια του Προγράμματος «Ευρωπαϊκό Δίκτυο Σχολείων Προαγωγής Υγείας». Την Τρίτη, 25 Σεπτεμβρίου 2007, οργάνωσαν στο σχολείο τους ολοήμερη εκδήλωση για την Παγκόσμια Μέρα Καρδιάς. Ετοίμασαν βραχιόλια με κατακόκκινες καρδούλες, πάνω στις οποίες έγραψαν συνθήματα για την υγεία της καρδιάς: «Τρώγοντας την ελιά την τιμημένη η καρδούλα μου δεν αρρωσταίνει.» «Το τσιγάρο πολεμώ γιατί την καρδιά μου αγαπώ.» «To ρολόι που λέγεται καρδιά για χρόνια θα χτυπά μόνο αν καταπολεμάς τη χοληστερόλη την κακιά.» «Μαμά, μπαμπά, ένα ποτηράκι κόκκινο κρασάκι την καρδούλα κάνει ρολογάκι.» «Η γυμναστική και η καλή διατροφή κάνουν την καρδιά μου πιο δυνατή.» «Παγκόσμια Μέρα Καρδιάς». Κατά τα διαλείμματα τα παιδιά έφτιαχναν στο κιόσκι του σχολείου μας βραχιολάκια ή κορώνες καρδιάς πάνω στα οποία κολλούσαν συνθήματα για την υγεία της καρδιάς. 13 13
Υγιεινής Διατροφής και "Ευρωπαϊκή Μέρα Υγιεινής Διατροφής και Μαγειρικής για παιδιά" «Ευρωπαϊκή Μέρα Υγιεινής Διατροφής και Μαγειρικής για παιδιά». Γονείς και γιαγιάδες μαγείρεψαν με υγιεινές διαδικασίες εδέσματα μεσογειακής δίαιτας. Τα έφεραν στο σχολείο και έγινε παράθεση γεύματος στις τάξεις. Ακολουθήθηκε κανονικά το σχολικό πρόγραμμα, έγιναν συζητήσεις για τους στόχους της μέρας και στις 12 το μεσημέρι στρώθηκαν τα θρανία με χάρτινα τραπεζομάντιλα, τα παιδιά έπλυναν τα χέρια τους και απόλαυσαν το γεύμα. Κάποια άλλη στιγμή, οργανώθηκε παράθεση υγιεινού προγεύματος για όλα τα παιδιά σε συνεργασία με τη Σχολιατρική Υπηρεσία. 14 14
«Ευρωπαϊκή Μέρα Υγιεινής Διατροφής και Μαγειρικής για παιδιά» στο Β΄ Δημοτικό Σχολείο Παραλιμνίου Μια όμορφη δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη, 8 Νοεμβρίου 2007, στο Β΄ Δημοτικό Σχολείο Παραλιμνίου στα πλαίσια του προγράμματος «Ευρωπαϊκό Δίκτυο Σχολείων Προαγωγής Υγείας». Με την ευκαιρία της «Ευρωπαϊκής Μέρας Υγιεινής Διατροφής και Μαγειρικής για παιδιά», οι γονείς των παιδιών του σχολείου ετοίμασαν εύγευστα εδέσματα, μαγειρεμένα με υγιεινές διαδικασίες. Στη συνέχεια έγινε παράθεση γεύματος για όλα τα παιδιά. Προηγήθηκαν συζητήσεις στις τάξεις και τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν στους στόχους της μέρας: Είδη τροφών που καταναλώνουμε (Ποσότητα-Ποιότητα-Ποικιλία) Υγιεινοί τρόποι μαγειρέματος-συντήρησης τροφών Σωστοί τρόποι συμπεριφοράς στο τραπέζι (στο σπίτι, στο εστιατόριο κτλ) Κανόνες υγιεινής κατά τα γεύματα (σωστό πλύσιμο χεριών με σαπούνι και νερό, πλύσιμο δοντιών μετά από κάθε γεύμα) Η συνεργασία των γονιών σε τέτοιου είδους διοργανώσεις είναι καθοριστικής σημασίας, γι’ αυτό και το σχολείο ευχαριστεί θερμά τους γονείς για τη συμβολή τους στην επιτυχία της όλης δραστηριότητας. Στα πλαίσια της επίτευξης του υπό έμφαση στόχου της σχολικής χρονιάς 2007-2008, «Διαπολιτισμικός Διάλογος», προγραμματίζεται γεύμα με γεύσεις από διάφορους πολιτισμούς, αφού πολλοί γονείς του Β΄ Δημοτικού Σχολείου Παραλιμνίου έχουν καταγωγή από διάφορες χώρες. Στα πλαίσια της επίτευξης του υπό έμφαση στόχου της σχολικής χρονιάς 2007-2008, «Διαπολιτισμικός Διάλογος» και νοουμένου ότι πολλοί γονείς του Β΄ Δημοτικού Σχολείου Παραλιμνίου έχουν καταγωγή από διάφορες χώρες, προγραμματίστηκε γεύμα με γεύσεις από διάφορους πολιτισμούς. 15 15
Προσπαθήσαμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αντιληφθούν ότι άσκηση μπορεί να είναι το κάθε τι που μας βοηθά να αφήσουμε τον καναπέ, την ατονία, τη βαρεμάρα. Χορός, περπάτημα, ενασχόληση με τον κήπο κ.ά. Ο Αθλητικός Όμιλος του σχολείου μας οργάνωσε αθλητικές συναντήσεις με άλλα σχολεία, αθλητικές ημερίδες, και φιλοξένησε ποδοσφαιριστές της ΕΝΠ στο σχολείο μας. Τα παιδιά συνομίλησαν μαζί τους και έθεσαν τους αθλητές ως υγιή πρότυπα. 16 16
Η αξία του συνδυασμού σωστής διατροφής και άσκησης, όπως και άλλα θέματα που άπτονται του θέματός μας, συζητούνται συχνά σε δραστηριότητες κύκλου. 17 17
Διατηρούμε στενή επαφή με την εκκλησία. 18 18
Ο Κοινωνικός Φιλανθρωπικός Όμιλος παρουσιάζει αξιόλογη κοινωνική δράση και επισκέπτεται κοινωφελή ιδρύματα της περιοχής μας. Ο Καλλιτεχνικός Όμιλος προκηρύσσει κάθε χρόνο διαγωνισμό χριστουγεννιάτικης κάρτας. Επίσης, ψάλλει τα κάλαντα στην πλατεία, σε διάφορες υπηρεσίες και σε ευαγή ιδρύματα. 19 19
Η καλλιέργεια του στόχου της Κυκλοφοριακής Αγωγής επιδιώκεται στην τάξη παίζοντας, διαβάζοντας, παρατηρώντας, γράφοντας και επεκτείνεται με ποικίλους τρόπους εκτός τάξης. 20 20
Κλιμάκιο της αστυνομίας επισκέπτεται το σχολείο μας κάθε χρόνο και ενημερώνει τα παιδιά για θέματα ασφάλειας στην κυκλοφορία. Η Συντονιστική Ομάδα Κυκλοφοριακής Αγωγής προκήρυξε διαγωνισμό ποιήματος και συγγραφής θεατρικού έργου ή παραμυθιού με θέμα «Κυκλοφορώ με ασφάλεια». Επίσης, διοργάνωσε διαγωνισμό κατασκευής οχήματος με άχρηστα υλικά. 21 21
Μελετήσαμε και σχολιάσαμε σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα, βρίσκοντας εύκολους τρόπους προστασίας του περιβάλλοντος. Προωθήσαμε την ανακύκλωση χαρτιού, γυαλιού και αλουμινίου. Διασφαλίσαμε την εξοικονόμηση νερού. 22 22
συνεργαστήκαμε με τον ΚΟΤ για ενημέρωση, καθαρισμό παραλιών κ.ά. 23
Κάθε χρόνο ορίζουμε τη «Μέρα Δικτύου» Κάθε χρόνο ορίζουμε τη «Μέρα Δικτύου». Τα παιδιά φορούν τη φανελίτσα και το καπελάκι του Δικτύου και περνούν διαδοχικά από διάφορες γωνιές-παιχνίδια-δραστηριότητες με στόχο τη «Φροντίδα της υγείας τους».
Για να περάσουμε τα μηνύματα του Δικτύου στην κοινότητα ετοιμάζουμε κάθε Χριστούγεννα και Πάσχα οικολογικά, πρωτότυπα χειροποίητα στολίδια πάνω στα οποία γράφονται μηνύματα για την εφαρμογή όλων των παραμέτρων του θέματός μας, όπως: 25 25
Μηνύματα προς την κοινότητα, γραμμένα στα στολίδια των δέντρων της πλατείας «Σ’ ευχαριστώ, μπαμπά, που αν πιεις λίγο κρασάκι παραπάνω τώρα τις γιορτές, δε θα οδηγήσεις.» «Σ’ ευχαριστώ, μπαμπά, που τώρα τις γιορτές αν πιεις λίγο κρασάκι παραπάνω, δε θα οδηγήσεις.»
« Μην ξεχάσεις τις σαλάτες λαχανικών αυτές τις γιορτινές μέρες» Μηνύματα προς την κοινότητα, γραμμένα στα στολίδια των δέντρων της πλατείας « Μην ξεχάσεις τις σαλάτες λαχανικών αυτές τις γιορτινές μέρες» « Θα γυρίσω στο σχολείο υγιής, σώος και ασφαλής.» « Μην ξεχάσεις τις σαλάτες λαχανικών αυτές τις γιορτινές μέρες» « Θα γυρίσω στο σχολείο υγιής, σώος και ασφαλής.»
GLOM INTE ATT ATA SALLAD, FRUKT ACH ANNAN HALSOSAM JAG KOMMER TILLBAKA TILL SKOLAN EFTER ALLA LOU-MED HALSA, KRAFT OCH STYRKA! Τα δέντρα της Πλατείας Αγίου Γεωργίου στέλλουν τα μηνύματά μας σε διάφορες γλώσσες, σε συνεργασία με γονείς του σχολείου μας που κατάγονται από άλλες χώρες. Ως συντονιστικό σχολείο της περιοχής εξασφαλίσαμε σχετική άδεια από τις δημοτικές αρχές και όσα από τα υπόλοιπα σχολεία της ομάδας μας το επιθυμούσαν συμμετείχαν στις διακοσμήσεις. GLOM INTE ATT ATA SALLAD, FRUKT ACH ANNAN HALSOSAM MAT UNDER LOV OCH HELGER, RATT MAT VARJE DAG FIRLANGER LIVET! 28 28
Κορυφαία δραστηριότητα μέχρι αυτή τη στιγμή, πιστεύουμε ότι ήταν η Συνάντηση Συντονιστικών Σχολείων στην κεντρική πλατεία της πόλης. Παιδιά σχολείων της Συντονιστικής Ομάδας της περιοχής μας συμμετείχαν σε κυλιόμενη δραστηριότητα παραδοσιακών παιχνιδιών από διάφορες χώρες και απόλαυσαν εδέσματα διαφορετικών πολιτισμών. Οι γονείς ήταν πρωταγωνιστές στην επιτυχία της εκδήλωσης, αφού συνεργάστηκαν άψογα με τη Συντονιστική Ομάδα του ΕΔΣΠΥ του σχολείου μας. Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο Δήμαρχος Παραλιμνίου. Η Mητρόπολη Κωνσταντίας και Αμμοχώστου πρόσφερε σε όλους αναμνηστικά μετάλλια. Διανεμήθηκε, επίσης, βιβλιαράκι με τις παραδοσιακές συνταγές των εδεσμάτων από τις διάφορες χώρες. 29 29
B´ Δημοτικό Σχολείο Παραλιμνίου ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΛΥ Καλά Χριστούγεννα!