ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» Θεσσαλονίκη, 22 – 23 Φεβρουαρίου 2007 ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ Δρ. Ι.Μ. Φραντζεσκάκης, Συγκοινωνιολόγος Ομότιμος Καθηγητής Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Α.Ε. Λεωφ. Κηφισίας 16, 151 25 Μαρούσι, Τηλ. 210 6854801-6, Fax: 210 6854800, E-mail: secretary@denco.gr
Α. ΜΕΡΙΚΕΣ ΚΥΡΙΕΣ ΑΙΤΙΕΣ ΥΨΗΛΩΝ ΔΕΙΚΤΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕΓΑΛΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝ (ΔΕΚΑΠΛΑΣΙΟΣ ΔΕΙΚΤΗΣ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ) ΚΙΝΗΣΗ ΠΕΖΩΝ ΣΤΟ ΟΔΟΣΤΡΩΜΑ (ΕΛΛΕΙΨΗ ΕΠΑΡΚΩΝ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΩΝ, ΠΑΡΑΝΟΜΕΣ ΔΙΑΣΧΙΣΕΙΣ) ΧΑΜΗΛΗ ΧΡΗΣΗ ΚΡΑΝΟΥΣ ΚΑΙ ΖΩΝΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΧΡΗΣΗ ΑΛΚΟΟΛ ΥΨΗΛΕΣ ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ ΑΝΑΡΧΗ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΟΔΟ ΕΛΛΕΙΨΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗΣ ΣΤΑ 3, 4, 5, 6 ΠΟΛΛΕΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΘΕΣΕΙΣ. ΕΛΛΕΙΨΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΕΛΛΕΙΨΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΩΝ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΥ ΠΡΟΣΒΑΣΕΩΝ ΣΕ ΛΟΙΠΕΣ ΑΡΤΗΡΙΕΣ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 2
Β. ΑΜΕΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ Ή ΠΡΟΩΘΟΥΝΤΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΟΙΝΟΥ ΚΑΙ ΑΥΣΤΗΡΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗ ΓΙΑ ΧΡΗΣΗ ΚΡΑΝΟΥΣ ΚΑΙ ΖΩΝΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ, ΤΑΧΥΤΗΤΑ, ΑΛΚΟΟΛ, ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ ΕΥΡΕΙΕΣ ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΕΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΗΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΕΛΕΓΧΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΤΙΣ ΜΕΛΕΤΕΣ (ΠΡΟΛΗΨΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΩΝ ΣΗΜΕΙΩΝ – SAFETY AUDIT) ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΩΝ ΣΗΜΕΙΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΑΡΤΗΡΙΩΝ ΥΨΗΛΩΝ ΠΡΟΤΥΠΩΝ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 3
Γ. ΤΡΙΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΩΝ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΩΝ ΘΕΣΕΩΝ. ΚΥΡΙΕΣ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΕΣ ΟΔΟΙ. ΜΕΛΕΤΕΣ 1984-85 (Σχ. 1) Μείωση Τοπικών και Εθνικών Δεικτών Ατυχημάτων 2. ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΩΝ ΘΕΣΕΩΝ. ΠΙΛΟΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ 1997-98 (Σχ. 2, 3) Επίδραση Λανθασμένου Σχεδιασμού και Λειτουργίας Σηματοδοτούμενων Κόμβων και Παράπλευρων Οδών (Λεωφ. Βουλιαγμένης. Επταπλασιασμός Δείκτη Ατυχημάτων) 3. ΕΥΡΕΙΕΣ ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΕΙΣ ΚΕΝΤΡΟΥ ΛΑΡΙΣΑΣ. Ερευνητικό Έργο Ε.Ε. DUMAS (Σχ. 4, 5, 6, 7) Μείωση Ατυχημάτων Πεζών σε Όλη την Πόλη ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 4
Σχήμα 1: Oδός: Χαλκίδα-Αιδηψός (77) X.Θ. ATYXHMATA Βελτιώσεις Πριν Μετά 2 12 Ολες 4 16 5 Αρκετές 9 Σύνολο 44 ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 5
Σχήμα 2:. ΚΟΜΒΟΣ Λ. ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ – ΟΔΟΥ ΕΛ Σχήμα 2: ΚΟΜΒΟΣ Λ. ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ – ΟΔΟΥ ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ – ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 6
Σχήμα 3: ΚΟΜΒΟΣ Λ. ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ – ΟΔΟΥ ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ Σχήμα 3: ΚΟΜΒΟΣ Λ. ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ – ΟΔΟΥ ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 7
3.1 Ευρείες Πεζοδρομήσεις Κέντρου Λάρισας 3.1 Ευρείες Πεζοδρομήσεις Κέντρου Λάρισας Το Ερευνητικό Έργο «DUMAS» της Ε.Ε. (1997-2001) «Ανάπτυξη της Αστικής Διαχείρισης και Ασφάλειας» The DUMAS Research Project of the E.U. (1997-2001) “Developing Urban Management And Safety” Αντικείμενο – Στόχος – Τρέχουσες Πρακτικές Οδικής Ασφάλειας στις Πόλεις ως Τμήμα της Αστικής Διαχείρισης και Παραγωγή Πλαισίων για τη Μελέτη και Αξιολόγηση Ανταποδοτικών και Επιτυχημένων Πρωτοβουλιών Αστικής Οδικής Ασφάλειας 10 εταίροι από 9 χώρες της Ε.Ε.: TRL (UK)- Coordinator, INRETS (FR), DRD (DK), DENCO (GR), AUTh (GR), UdB (IT), BASt (G), KfV (AU), TRC (CZ), SWOV (NL) ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 8
Σχήμα 4: ΠΕΖΟΔΡΟΜΟΣ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ Σχήμα 4: ΠΕΖΟΔΡΟΜΟΣ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 9 * Συστηματική μείωση νόμιμων θέσεων παρά το κράσπεδο λόγω πρόσφατης εκτεταμένης πεζοδρόμησης της κεντρικής περιοχής της πόλης. Ανοχή παράνομης στάθμευσης. * Συστηματική μείωση νόμιμων θέσεων παρά το κράσπεδο λόγω πρόσφατης εκτεταμένης πεζοδρόμησης της κεντρικής περιοχής της πόλης. Ανοχή παράνομης στάθμευσης. * Συστηματική μείωση νόμιμων θέσεων παρά το κράσπεδο λόγω πρόσφατης εκτεταμένης πεζοδρόμησης της κεντρικής περιοχής της πόλης. Ανοχή παράνομης στάθμευσης.
3.2 Εξέλιξη Ατυχημάτων στη Λάρισα 1986-98 (σελ. 1 από 2) 3.2 Εξέλιξη Ατυχημάτων στη Λάρισα 1986-98 (σελ. 1 από 2) Σχήμα 5: ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΠΑΘΟΝΤΕΣ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 10
3.2 Εξέλιξη Ατυχημάτων στη Λάρισα 1986-98 (σελ. 2 από 2) 3.2 Εξέλιξη Ατυχημάτων στη Λάρισα 1986-98 (σελ. 2 από 2) Σχήμα 6: % ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΠΙΒΑΤΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΚΑΙ ΜΟΤΟΣΙΚΛΕΤΩΝ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 11
3.3 Επίδραση των Πεζοδρομήσεων στις Ελληνικές Πόλεις (Λάρισα – Κατερίνη) Σχήμα 7: ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΠΟΣΟΣΤΟΥ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΠΕΖΩΝ ΠΕΡΙΟΔΩΝ 1985-87 (ΠΡΙΝ) ΚΑΙ 1993-95 (ΜΕΤΑ) ΣΕ 20 ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ 30.000 – 150.000 ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 12
Δ. ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΒΟΛΗ ΠΟΙΝΩΝ Δ. ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΒΟΛΗ ΠΟΙΝΩΝ Ένταση Αστυνόμευσης κατά τα Τελευταία Έτη (Πιθανή Αιτία Μείωσης Ατυχημάτων) Παραβάσεις ΚΟΚ που Προηγούνται Ενός Μεγάλου Ποσοστού Ατυχημάτων - Υπερβολική Ταχύτητα - Οινόπνευμα - Φάρμακα και Κούραση - Μη Χρησιμοποίηση Ζωνών Ασφαλείας - Μη Χρησιμοποίηση Κράνους - Παραβίαση Προτεραιότητας ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 13
Επιβολή Ποινών (Επαναλειτουργία Σ.Ε.Σ.Ο.-Point System) Εισπράξεις Προστίμων που Καθυστερούν (Μέσω Τελών Κυκλοφορίας) Επιχειρησιακή Μελέτη Συστηματικής Αστυνόμευσης Συμβολή Κάθε Παράβασης σε Αριθμό και Σοβαρότητα Ατυχημάτων Συντελεστές Βαθμού Αστυνόμευσης Αριθμός Ελεγκτών Απόδοση ανά Ομάδα Αστυνόμευσης Εκτίμηση Εισπράξεων Αξιολόγηση Αποτελεσμάτων ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 14
Χρησιμοποίηση Διεθνούς Εμπειρίας - Σύστημα Αυτόματης Καταγραφής Παραβάσεων με Κάμερες στη Γαλλία 100 Αυτόματες Κάμερες Καταγραφής Ταχύτητας 328.000 Καταγραφείσες Παραβάσεις 20% Μείωση θανάτων: 2002 7242 2003 5732 Εκτιμήσεις ETSC (Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών) Μείωση Συγκρούσεων 4% για Μείωση Μέσης Ταχύτητας 1 χλμ/ώρα Πιθανότητα Θανάτου Πεζού 85% για Ταχύτητα 50 χλμ./ώρα 10% για Ταχύτητα 10 χλμ./ώρα Εφαρμογή Κάμερας 28% Μείωση Ατυχημάτων σε Αστικές Περιοχές Κόστος Εφαρμογής Επιστρέφεται 5 φορές τον Πρώτο Χρόνο ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 15
Ε. Η ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 1. Κύρια Αίτια Κυκλοφοριακού Προβλήματος 2. Σημαντικά Προβλήματα: Ανεπαρκής Προσφορά Ανεπαρκείς Χώροι Εκτός Οδού Έλλειψη Συστηματικού Ελέγχου Στάθμευσης στην Οδό Αδικαιολόγητα Αυξημένη Ζήτηση Υπέρμετρη Χρήση Επιβατικών Ι.Χ. που Συνεχώς Αυξάνεται Ανεπαρκής Σχεδιασμός, Ελλιπείς Μελέτες και Εφαρμογές Έλλειψη Συστηματικής Αστυνόμευσης ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 16
3. Υπάρχουν οι Προϋποθέσεις για Άμεση Βελτίωση 3. Υπάρχουν οι Προϋποθέσεις για Άμεση Βελτίωση Χρηματοδότηση, Συμβάσεις Παραχώρησης Νομοθεσία Φορείς: ΕΥΔΕΚ, Δήμοι, Νομαρχίες, Περιφέρειες, ΚΕΔ, ΤΑΧΔΙΚ κλπ. (Ανάγκη Συντονισμού και Αποσαφήνισης Αρμοδιοτήτων) Εκπαίδευση Έρευνα ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 17
4. Εφαρμογή Ελεγχόμενης Στάθμευσης στο Δήμο της Αθήνας (Σχ. 8, 9) 4. Εφαρμογή Ελεγχόμενης Στάθμευσης στο Δήμο της Αθήνας (Σχ. 8, 9) Α’ Φάση (Κολωνάκι, Κέντρο, Ιστορικό Τρίγωνο, Ψυρρή, Πλάκα, Ρηγίλλης) Πληθυσμός: 18.500 Θέσεις Στάθμευσης: Κάτοικοι 2.500 Επισκέπτες 2.000 Ειδικές 1.000 5.500 Καταργούμενες Παράνομες Θέσεις 2.000 Λειτουργία και Τιμολόγηση Ώρες Λειτουργίας: Δευτ. – Παρασκευή 9:00 – 21:00 Σάββατο 9:00 – 16:00 Μέγιστη Διάρκεια Στάθμευσης 3 ώρες Τιμολόγιο: € 0.50 ανά μισή ώρα για τις πρώτες 2 ώρες € 4.00 για την τρίτη ώρα Κάτοικοι: € 10.00 για πρώτο έτος εφαρμογής ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 18
Σχήμα 8: ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΑΡΤΟΥ Α’ ΦΑΣΕΩΣ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΗΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΑΘΗΝΑΣ Σχήμα 8: ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΑΡΤΟΥ Α’ ΦΑΣΕΩΣ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΗΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 19
Σχήμα 9: ΧΑΡΤΗΣ Α’ ΦΑΣΕΩΣ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΗΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΣ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ» ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 22,23/2/2007. Ι.Μ. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗΣ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ» 20