Τουρκία-επιχειρηματικές δυνατότητες

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
NEXT GENERATION SERVICES  SMART TECHNOLOGY  SPECIALIST SERVICE PERSONNEL.
Advertisements

Παρουσίαση στην ΕΧΑΕ 18 Νοεμβρίου 2013
Μάρτιος 2011 Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές. “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Προς ένα Πλαίσιο Προσόντων στον κλάδο του Εμπορίου στην Ελλάδα 8/12/2010 Εύη Αποστολάκη Δ.Σ. Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου.
Συνεισφορά στις ελληνικές εξαγωγές ανά περιφέρεια Διάστημα: Ιαν-Ιούνιος 2012 •70% των ελληνικών εξαγωγών εξακολουθεί να πραγματοποιείται από τις περιφέρειες.
ΔΡΑΣΕΙΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑΣ
Παρουσίαση ΚΥΠΡΙΑΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ 31 Ιανουαρίου 2012.
Ημέρα Πληροφόρησης Επιχειρήσεων (ΥΠ.ΕΞ) Η γερμανική αγορά
Αγορά Πετρελαιοειδών 10 Μαΐου, Περιεχόμενα  Διεθνής Αγορά Πετρελαιοειδών — Βιομηχανία Πετρελαίου — Τιμές Αργού και προϊόντων Πετρελαίου  Αγορά.
Royal FrieslandCampina
Όμιλος Εταιριών της Α.Γ.Ε.Τ. ΗΡΑΚΛΗΣ Ημέρα Αναλυτών – 24η Μαΐου 2007.
Ημέρα Πληροφόρησης Επιχειρηματιών, Αθήνα, 9 Μαΐου 2013 Γερμανία Η αγορά τροφίμων – ποτών και καταναλωτικών αγαθών Αντιγόνη Μαριόλη Γραμματέας ΟΕΥ Α΄ Γραφείο.
Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης
Η Ουκρανική αγορά και οι προοπτικές ανάπτυξης των διμερών οικονομικών και εμπορικών σχέσεων.
Ημερίδα “Προοπτικές για την Ελληνική Επιχειρηματικότητα στην Υποσαχάρια Αφρική” Υπουργείο Εξωτερικών,
ΤΡΟΦΙΜΑ Κατάταξη Διαφορά με Μ.Ο. EU27 (%) , ΠΗΓΗ: EUROSTAT ΠΗΓΗ: ΕΛΣΤΑΤ Η Ελλάς στη γενική κατηγορία Τροφίμων βρισκόταν στην 14η θέση.
12 Οκτωβρίου 2009 «Η πορεία της βιομηχανίας προς το 2020 Περιφερειακή Ανάπτυξη – Καινοτομία - Εξωστρέφεια»
expectations raise your H ΑΓΟΡΑ ΤΗΣ ΛΙΒΥΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΔΟΜΙΚΩΝ ΧΗΜΙΚΩΝ
Νέες προκλήσεις ή ευκαιρίες της κυπριακής οικονομίας και αγοράς
1 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΦΥΜΑΤΙΩΣΗΣ ΣΕ ΕΘΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Ευάγγελος Μαρίνης Επίτιμος Διευθυντής Μικροβιολογικού.
Νέες τάσεις της διεθνούς αγοράς Ελληνικά αγροτικά προϊόντα Προϋποθέσεις ανάδειξης σε ισχυρό εξαγωγικό «όπλο» ΥΠΕΞ – Δράσεις Οικονομικής Διπλωματίας: Υποστήριξη.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
-17 Προσδοκίες οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη Σεπτέμβριος 2013 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 a +20 Δείκτης 0 a -20 Δείκτης < -20 Σύνολο στην Ευρωπαϊκή Ένωση:
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΑΣ – ΕΛΛΑΔΟΣ
GALLUP INTERNATIONAL ASSOCIATION ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ 2003 ΕΛΛΑΔΑ Ετοιμάστηκε για την Eυρωπαϊκή Ένωση Επιμελητηρίων από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ
Κύρια Ευρήματα Μελετών και Ερευνών Θοδωρής Λιανός.
Διανεμητικές επιπτώσεις της λιτότητας και της ύφεσης Μάνος Ματσαγγάνης Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
«Παράγω & Εξάγω: το νέο οικονομικό μοντέλο ανάπτυξης της Ηπείρου» 03/03/12 Δημήτρης Λακασάς Πρόεδρος ΣΕΒΕ.
Φ. Τροχούτσος, ΤΟΠΜΑΚ Σέρρες 1 Γραφείο Διασύνδεσης Σπουδών & Σταδιοδρομίας του Δ.Π.Θ. Υπηρεσίες Έρευνα για την Επαγγελματική Σταδιοδρομία των Αποφοίτων.
1 Έρευνα για την οικονομία Ελλάδα 2004 Ετοιμάστηκε ειδικά για την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ημερομηνία: 5 Νοεμβρίου 2003 TNS ICAP 64, Vas. Sofias Ave.,
Ύφεση και εξαγωγική δραστηριότητα ανά περιφέρεια.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
2006 GfK Praha CORRUPTION CLIMATE IN EUROPE % % % %0 - 10% % % % % % ΚΛΙΜΑ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ Η.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
Παρουσίαση Έρευνας Οικονομική κρίση και οι επιπτώσεις στις επιχειρήσεις – μέλη του ΒΕΘ που δραστηριοποιούνται στον χώρο της οικοδομής Ιανουάριος 2011.
1 Μελέτη για την εξαγωγική δραστηριότητα του κλάδου των αγροτικών προϊόντων Παρουσίαση Στοιχείων.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
Ενότητα Α1 Προσανατολισμός της Αναπτυξιακής Πορείας του Ελληνικού Τουρισμού Εισηγητές Γ. Δρακόπουλος, Γενικός Διευθυντής ΣΕΤΕ Α. Ίκκος, Διευθύνων Σύμβουλος.
Νέλλη Τζάκου – Λαμπροπούλου Γενική Διευθύντρια Λιανικής Τραπεζικής Εθνική Τράπεζα Ο ρόλος του Τραπεζικού Τομέα στην επανεκκίνηση του Real Estate Prodexpo.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
ΕΡΕΥΝΑ ΕΚΘΕΤΩΝ-ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ KAVALAEXPO 2014
Λ. Κηφισίας 3, Μαρούσιτηλ.: τηλ.: ΧΟΡΗΓΟΣ: Μέλος του δικτύου :
All rights reserved | AmCham Greece 2014 Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο Trade USA ελληνικά προϊόντα –νοοτροπία προετοιμασία – δίκτυα – στρατηγική.
ΒΟΛΟΣ 21/03/ Νέα νομοθεσία χημικών Reach – πρώτη φάση εφαρμογής Δημήτρης Τσίχλης Δ/νση Περιβάλλοντος Γ.Χ.Κ.
"Πορεία και Προοπτικές του Ελληνικού Ελαιολάδου στη Διεθνή Αγορά" Γρηγόρης Αντωνιάδης Πρόεδρος Δ/Σ ΣΕΒΙΤΕΛ Ημερίδα ΥΠΕΞ-ΥΠΑΑΤ, 16/9/2008.
1 Προϋπολογισμός 2007 Δεκέμβριος Ποια είναι τα κριτήρια αξιολόγησης του Κρατικού προϋπολογισμού ; Ο προϋπολογισμός του 2007, όπως και κάθε προϋπολογισμός,
Η ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΧΩΡΟ
ΑΝΕΡΓΙΑ.
Κύρια Ευρήματα Μελετών – Ερευνών για την εξαγωγική δραστηριότητα Θοδωρής Λιανός.
Συνολική Ζήτηση Εθνικό Εισόδημα Εθνικό Προϊόν Εθνική Δαπάνη
Οι Πολυεθνικές Επιχειρήσεις στην Παγκόσμια Οικονομία
Αλεξάνδρειο Τεχνολογικό Ίδρυμα Θεσσαλονίκης Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας Τμήμα Εμπορίας και Διαφήμισης Πτυχιακή Εργασία Έρευνα για την ηθική κατανάλωση,
Βίκυ Σμπαρούνη Accounting & Taxation Manager ΕΒΕΑ - 14/04/2010
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΕΣΒΕΙΑ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟ ΟΕΥ
ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΣΤΗΝ ΓΕΡΜΑΝΙΑ Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη/Ίδρυμα Καρέλια
Η Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ
+19 Δεκέμβριος 2014 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 έως +20 Δείκτης 0 έως -20 Δείκτης < -20 Συνολικά της ΕΕ: +5 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 έως +20 Δείκτης 0 έως -20.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
Κλαδική Ανάλυση – Μελέτη της ICAP Group «Οι Συνέπειες της Κρίσης στους διαφόρους Κλάδους της Ελληνικής Οικονομίας» Διεύθυνση Οικονομικών Κλαδικών Μελετών.
ΤΟ Α.Ε.Π. ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΜΕΤΡΗΣΗΣ ΤΟΥ.. Τι ονομάζουμε Α.Ε.Π. ; Το ποσό που αξίζουν τα αγαθά και οι υπηρεσίες που παράγει μια οικονομία σε ένα συγκεκριμένο.
 Michael Grömling Intereconomics January 2014, Volume 49.
Β. Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟ 19ο ΑΙΩΝΑ
Ενοτητα 5. αμεσεσ ξενεσ επενδυσεισ
Δρ. Ιωάννης Ε. Χανιωτάκης
A Supply-Side Explanation for Current Account Imbalances 2014
Η ΑΓΟΡΑ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟΥ ΚΑΙ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΣΤΟ ΒΕΛΓΙΟ Αναστασιος Παπαθωμάς Σύμβουλος ΟΕΥ Α’, Βρυξέλλες ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ.
Οι Ελληνικές Εξαγωγές Τροφίμων και Ποτών – Ο Ρόλος του ΣΕΒΕ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τουρκία-επιχειρηματικές δυνατότητες ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΚΟΥΝΑΛΑΚΗΣ ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΟΕΥ Β΄

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΕΞΕΛΙΞΗΣ ΤΟΥΡΚΙΚΗΣ ΟIKONOMIAΣ (2001-2012) 2001 οικονομική κρίση 2002-2008 επανάκαμψη 2008-9 η διεθνής οικονομική κρίση επηρέασε και την οικονομία της χώρας (πτώση ζήτησης, βιομ. παραγωγής, απασχόλησης / μεταβολή ΑΕΠ 2009 -4,7%) 2010 - 2011 επανάκαμψη της οικονομίας με μέσο ρυθμό ανάπτυξης 8,8%

Πως η Τουρκία ξεπέρασε τόσο γρήγορα και τόσο αποτελεσματικά τη κρίση? Με τη δημιουργία πολύ δυνατού τραπεζικού τομέα Με ενίσχυση του βιομηχανικού της τομέα και ειδικά του τομέα μηχανολογικού εξοπλισμού και των κατασκευών Με τη δημιουργία καλών μεγεθών στο δημόσιο τομέα Με παροχή σημαντικών φορολογικών και άλλων κινήτρων προσέλκυσης ξένων επενδύσεων Με αλλαγή της εξαγωγικής της πολιτικής όπως τη μείωση της εξαγωγικής της εξάρτησης από χώρες-μέλη της Ε.Ε (από το 56% σε 46% και σήμερα σε 40%) και ενίσχυσης των εξαγωγών της σε χώρες της Μέσης Ανατολής, Αφρικής και Ασίας

EXPORTS TO MAIN COUNTRY GROUPS (Share in total exports -%)

Η Τουρκία σήμερα Η τουρκική οικονομία κατατάσσεται στη 16η θέση παγκοσμίως και στη 6η στην Ευρώπη με ανάπτυξη 3,2%, με πληθωρισμό 6,37%, με ανεργία 8.8%, με 11.6% αύξηση ρεκόρ των εξαγωγών της, με 5.6% μείωση των εισαγωγών της, με σημαντική μείωση του εμπορικού της ελλείμματος, με πολλές νέες ξένες επενδύσεις στη χώρα, με αύξηση τουρκικών επενδύσεων στο εξωτερικό, με μείωση του ποσοστού της αδήλωτης τουρκικής οικονομίας στο 38% από 50% που ήταν το 2011

EΞΩΤΕΡΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΤΟΥΡΚΙΑΣ 2007 ΕΚ. $ 2008 2009 2010 2011 ΜΤΒΛ 2010-11 % ΕΞΑΓΩΓΕΣ(FOB) 107.272 132.027 102.143 113.883 134.954 +18,5 ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ (CIF) 170.063 201.964 140.928 185.544 240.833 +29,8 ΟΓΚΟΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ 277.334 333.991 243.071 299.428 375.787 +25,5 ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ -62.791 -69.936 -38.786 -71.661 -105.879 +47,7

EΞΩΤΕΡΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΤΟΥΡΚΙΑΣ 10μηνο 2012 δισ. $ ΜΤΒΛ 2011-12 % ΕΞΑΓΩΓΕΣ(FOB) 13,3 +11,6 ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ (CIF) 18,8 -5,6 ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ -5,5 -31.2

Εισαγωγές – Εμπ. Έλλειμμα Σχόλια Εισαγωγές – Εμπ. Έλλειμμα Σχόλια Οι τουρκικές εισαγωγές το 2012 παρουσιάζουν μείωση κατά 5,6%. Παρά ταύτα η Τουρκία εξακολουθεί να είναι εξηρτημένη από εισαγωγές και για κάθε εγχώρια παραγωγή αξίας 100 $,απαιτείται εισαγωγή πρώτων υλών ή ημιεπεξεργασμένων αγαθών ή προϊόντων ενέργειας από το εξωτερικό αξίας 43$. Οι εισαγωγές αφορούν κυρίως ενδιάμεσα προϊόντα και κυρίως καύσιμα –λάδια, λέβητες και μηχανικές συσκευές, σίδηρο –ατσάλι και προϊόντα αυτού , οχήματα, μηχανήματα-ηλεκτρολογικός εξοπλισμός, πλαστικές ύλες, κοσμήματα-πολύτιμες μέταλλα, πέτρες , διάφορα χημικά, φαρμακευτικά, χαλκός και προϊόντα αυτού, βαμβάκι και βαμβακερά νήματα, καουτσούκ και προϊόντα αυτού, αλουμίνιο και προϊόντα αυτού και χαρτί -χαρτόνι Το εμπορικό έλλειμμα το 2011 κατέγραψε ιστορικό υψηλό, αλλά το 2012 παρατηρείται σημαντική συρρίκνωση (-31%) ΕΕ κυριότερος εμπορικός εταίρος αλλά με τάση μείωσης ποσοστού εμπορίου - εξαγωγές: από 44,2% το δεκάμηνο 2011 σε 40% το 2012 - εισαγωγές: από 37.1% το δεκάμηνο 2011 σε 39% % το 2011 Κυριότεροι εξαγωγικοί εταίροι: Γερμανία, Ιράκ, Ιράν , Η.Β., Η.Α.Ε, Ρωσία Κυριότεροι εισαγωγικοί εταίροι: Ρωσία, Κίνα, Γερμανία, ΗΠΑ, Ιταλία

Ελληνοτουρκικές εμπορικές σχέσεις Οι ελληνοτουρκικές εμπορικές σχέσεις έχουν ενισχυθεί σημαντικά κατά τη τελευταία δεκαετία. Οι ελληνικές εξαγωγές, από 369 εκατ. ευρώ το έτος 2002 σε 1,832 δισ. ευρώ το 2011 και εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 2,5 δισ. Ευρώ το 2012 Οι ελληνικές εξαγωγές προς Τουρκία αντιπροσωπεύουν μόνο το 1,06% των τουρκικών εισαγωγών από ολόκληρο τον κόσμο και από τις 65.500 εισαγωγικές τουρκικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα, μόνο οι 2.201 (το 3,2%) εισάγουν από Ελλάδα. Οι ελληνικές εξαγωγές αφορούν κυρίως πετρελαιοειδή, ορυκτέλαια ,πλαστικά και βαμβάκι Οι τουρκικές εξαγωγές προς Ελλάδα έφθασαν από 645 εκατ. Ευρώ το 2002 τα 1,12 δισ. το 2011. Οι τουρκικές εξαγωγές προς Ελλάδα αφορούν κυρίως μέταλλα, ανταλλακτικά αυτοκινήτων, είδη ένδυσης και αλιεύματα

Εξαγωγές Ελλάδας προς Τουρκία κατά κατηγορία προϊόντων Κατηγορία SITC Προϊόν Σύνθεση Σύνθεση συνολ. ελλ. Εξαγωγών 0+1+4   Αγροτικά προϊόντα 2,22% 24,3% Τρόφιμα και ζώα ζωντανά 2,03% 19,2% 1 Ποτά & καπνός 0,01% 3,4% 4 Λάδια και λίπη ζωϊκής ή φυτικής προέλευσης 0,18% 1,7% 2 Πρώτες ύλες 6,98% 5,6% Πρώτες ύλες μη εδώδιμες εκτός από καύσιμα 3 Καύσιμα 64,78% 9,8% Ορυκτά καύσιμα, λιπαντικά 5-8 Βιομηχανικά προϊόντα 26,02% 57,4% 5 Χημικά προϊόντα & συναφή 11,13% 14,8% 6 Βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη 9,05% 20,6% 7 Μηχανήματα & υλικό μεταφορών 4,59% 11,8% 8 Διάφορα βιομηχανικά είδη 1,25% 10,1% 9 Άλλα 0,00% 2,9% Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες 0-9 Συνολικές εξαγωγές 100,00% 100,0%

Ελληνικές εξαγωγές 10 κυριοτέρων κατηγοριών προϊόντων κατ΄αξία (€) CN-2 Προϊόν 2011 Σύνθεση (%) 27 Ορυκτά λάδια-καύσιμα 64,78 39 Πλαστικές ύλες και τεχνουργήματα 8,66 52 Βαμβάκι 4,87 76 Αργίλιο και τεχνουργήματα από αργίλιο 2,62 84 Λέβητες, μηχανές, συσκευές 1,80 41 Δέρματα, γουνοδέρματα 1,45 74 Χαλκός και τεχνουργήματα από χαλκό 1,40 85 Ηλεκτρικές μηχανές, συσκευές 1,33 72 Χυτοσίδηρος, σίδηρος και χάλυβας 1,17 73 Τεχνουργήματα από σίδηρο, χάλυβα 1,15

Σύνθεση ελλ. εξαγωγών κατά κατηγορία προϊόντων -αξία Σύνθεση ελλ. εξαγωγών κατά κατηγορία προϊόντων -αξία

Οι ελληνικές εξαγωγές στο 10μηνο 2012 Η μείωση των τουρκικών εισαγωγών το 2012 δεν έχει επηρεάσει τις ελληνικές εξαγωγές. Πολλά από τα κυριότερα εισαγόμενα τουρκικά προϊόντα που δεν εμφανίζουν μείωση συμπίπτουν με τα ελληνικά προϊόντα που εξάγονται στη Τουρκία Οι ελληνικές εξαγωγές στο 10μηνο του 2012 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011 παρουσιάζουν 30% αύξηση (2,11 δισ ευρώ). Αντίθετα οι τουρκικές εξαγωγές προς τη χώρα μας στο ίδιο χρονικό διάστημα σημειώνουν 15% μείωση (840 δισ. Ευρώ). Σύμφωνα με στοιχεία 10μηνου 2012, η Τουρκία είναι η πρώτη χώρα πελάτης της χώρας μας, εφόσον υπολογίσουμε στις ελληνικές εξαγωγές και τα πετρελαιοειδή και η έκτη χωρίς αυτά. Παρατηρείται τουρκικό ενδιαφέρον για πετρελαιοειδή-λιπαντικά, παρασκευάσματα φρούτων και λαχανικών, ζώντα ζώα, ανόργανα χημικά, προϊόντα σιδήρου και χάλυβα, μηχανήματα οπτικής –μετρήσεων, δέρματα, καλλυντικά, διάφορα δομικά υλικά, ιατρικά-φαρμακευτικά, πλαστικές ύλες-μονωτικά, μηχανήματα Γραφείου, ηλεκτρικές συσκευές και προϊόντα ξυλείας. Προοπτικές παρουσιάζονται επίσης και για τον κλάδο τροφίμων και ποτών, ιδιαίτερα βιολογικά και delicatessen. Αν και δασμοφορολογικά προστατευμένος, εντούτοις, με την αύξηση του τουριστικού τουρκικού ρεύματος προς τη χώρα μας, οι τούρκοι καταναλωτές τα γνωρίζουν και στη συνέχεια τα αναζητούν στη ντόπια αγορά.

Αγορά Δημογραφικά Χαρακτηριστικά Αγορά Δημογραφικά Χαρακτηριστικά πληθυσμός: 74,7 εκ. μέσος όρος ηλικίας: 29,2 έτη ( το 39,4% οικονομικά ενεργός πληθυσμός από 20-44 ετών) Αστικοποίηση: 75% κατοικεί σε αστικές περιοχές κυριότερες πόλεις: Κων/πολη-13,5 εκ., Άγκυρα-4,8 εκ., Σμύρνη-3,9 εκ., Προύσα -2,6 εκ., Άδανα- 2,1 εκ., Γκαζιαντέπ-1,2 εκ., Καισάρεια, Ικόνιο έντονες διαφοροποιήσεις: εισόδημα, Ανατολή-Δύση, παράλια-ηπειρωτική χώρα, τουριστικές-μη τουριστικές περιοχές

Κατανάλωση Μέση καταναλωτική δαπάνη 8.000 USD το 2011, αναμένεται 12.948 USD to 2014 Λιανικές πωλήσεις, καταναλωτική δαπάνη στα προ της κρίσης επίπεδα Δυτικοποίηση καταναλωτικών προτύπων Υψηλή ζήτηση για επώνυμα προϊόντα (μεσαία- ανώτερα εισοδήματα) Μέσος Καταναλωτής πιο προσεκτικός στη σχέση τιμής/αξίας→ αύξηση discount stores, αύξηση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας Προϊόντα υψηλής κατανάλωσης: προτιμούνται οι οικογενειακές συσκευασίες

Παραδείγματα κλάδων όπου υπάρχουν ελληνικές εξαγωγικές δυνατότητες προς Τουρκία Τρόφιμα –ποτά Κατασκευές –δομικά υλικά Φαρμακευτικά, ιατρικά προϊόντα και εξοπλισμός Καλλυντικά Πλαστικές πρώτες ύλες Υλικά συσκευασίας

Τρόφιμα – ποτά Παρατηρήσεις Τρόφιμα – ποτά Παρατηρήσεις ΦΠΑ: Συνήθως 8% (ή 1%) Πιστοποιητικά εισαγωγής αναλαμβάνει εισαγωγέας μέση ετήσια κατανάλωση αλκοόλ μόλις 1,4 λίτρα Αυξητική τάση στην κατανάλωση αλκοολούχων 2010-11: συνολικά +1,5%, κρασιού +28,9% Προϊόντα με θετικές προοπτικές: κακάο, σοκολατοειδή – καφές – κρασί – κατεψυγμένα – βιολογικά – έτοιμα για μαγείρεμα ή για κατανάλωση τρόφιμα – gourmet – εθνικά προϊόντα – προϊόντα υγιεινής διατροφής  

Μειονεκτήματα τουρκικής αγοράς τροφίμων και ποτών υψηλοί δασμοί εισαγωγής (από ΕΕ: κρασί 50%, ελαιόλαδο 31,2%, ελιές 19,5%, τυριά έως και 180% (φέτα 180%,κεφαλοτύρι 138%), εσπεριοειδή 54%, ντομάτες 48,6%, άλευρο σίτου 102,6% - ποσοστώσεις) αλκοολούχα: υψηλός ΦΕΚ( μπύρα 0,53 τ.λ/λ, κρασιά 2,94 τ.λ./λίτρο, τσίπουρα- 83,16 τ.λ./λ. λικέρ- 87,12 τ.λ./λ., ούζο 87,12 τ.λ./λ.) διαδικασίες εισαγωγής υψηλές τιμές ραφιού κίνδυνος αντιγραφής προϊόντων  

Πλεονεκτήματα τουρκικής αγοράς τροφίμων και ποτών οικονομία σε αναπτυξιακή τροχιά χαμηλός μ.ο. ηλικίας Σημαντική αύξηση εισοδήματος –υψηλό ποσοστό νεοπλουτισμού Επίδειξη –μιμητικό αποτέλεσμα Αυξητική τάση για κατανάλωση ποιοτικών προϊόντων (π.χ βιολογικών, μεσογειακής διατροφής) ενίσχυση οργανωμένου λιανεμπορίου ενδιαφέρον για νέα προϊόντα Αύξηση τουριστικού ρεύματος

Αγορά λιανικών πωλήσεων μεγάλη αύξηση αλυσίδων και supermarkets και shopping malls η λιανική τροφίμων αποτελεί το 52% συνόλου λιανικής Οργανωμένο λιανεμπόριο 40% συνόλου – οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων 30% με τάσεις ενίσχυσης Διανομή: παραγωγός/εισαγωγέας- χονδρέμπορος/διανομέας -λιανική Από πλευράς αρ .καταστημάτων υπερτερούν τουρκικές και από πλευράς κύκλου εργασιών υπερτερούν οι πολυεθνικές Εισαγόμενα τυποποιημένα προϊόντα κυρίως σε μεγάλες αλυσίδες οι οποίες προμηθεύονται κυρίως μέσω εισαγωγέων-χονδρεμπόρων και σπανιότερα κάνουν απευθείας εισαγωγές Προτιμότερη είσοδος στην αγορά μέσω εισαγωγέα με εκτεταμένο δίκτυο διανομής

Τάσεις λιανικού εμπορίου Τάσεις λιανικού εμπορίου Ενίσχυση οργανωμένου λιανεμπορίου Μεγάλες αλυσίδες -νέες προσεγγίσεις: fast shopping, gourmet, boutique stores, restaurants μαζί με gourmet stores Παντοπωλεία: προϊόντα μεγάλης κυκλοφορίας, τοπικά-παραδοσιακά προϊόντα Συνένωση τοπικών αλυσίδων

Κατασκευαστικός τομέας -δομικά υλικά Θετικές προοπτικές ανάπτυξης για τον κατασκευαστικό τομέα. Προς το παρόν συγκράτηση του ρυθμού ανάπτυξης, λόγω: του μεγάλου αριθμού αδιάθετων κατοικιών, του περιορισμού χορήγησης δανείων, συγκρατημένων προσδοκιών καταναλωτών Πραγματοποίηση έργων υποδομών (αυτοκινητόδρομοι, σιδηροδρομικό δίκτυο, λιμάνια, σήραγγες, μετρό, ενέργεια). Ανακοινώθηκαν 112 μεγάλα δημόσια έργα.Μεγάλο τμήμα χρηματοδότησή τους προέρχεται από το εξωτερικό Ο κλάδος παραγωγής δομικών υλικών είναι ο τρίτος μεγαλύτερος στην Τουρκία Προοπτικές εισαγωγής: κυρίως για πιο εξελιγμένα προϊόντα Τομείς: κατασκευή πατωμάτων , μονωτικά, κουφώματα, προκατασκευασμένα στοιχεία για τοίχους, ταπετσαρίες, κουφώματα για πόρτες-παράθυρα, είδη υγιεινής, υλικά κατασκευής οροφών, θερμαντικά σώματα, υλικά αλουμινίου, ΟSB.

Φαρμακευτικά κατά κεφαλήν κατανάλωση 144 USD - ιδιαίτερα χαμηλή 43 παραγωγικές εταιρείες (εγχώριες, πολυεθνικές) σημαντική εγχώρια παραγωγή αλλά με χαμηλές επιδόσεις στην έρευνα και τεχνολογία – εξάρτηση από εισαγωγές ,κυρίως πρωτότυπα – εγχώρια (κυρίως γενόσημα) λειτουργούν 1.350 νοσοκομεία 72,5% των οποίων είναι δημόσια 23.000 φαρμακεία (1/.3000 κατοίκους) και 500 φαρμακαποθήκες εισαγωγές 4,697 δισ.USD – αύξηση 6,5% (2011) εισαγωγές: κυρίως πρωτότυπα φάρμακα Οι εισαγωγές πρώτων υλών και ημιέτοιμων προϊόντων αποτελούν το ¼ των συνολικών εισαγωγών Δεν επιβάλλονται δασμοί εισαγωγής από ΕΕ Καταχώρηση από τουρκικά φυσικά/νομικά πρόσωπα Απαιτούνται: πιστοποιητικό συμμόρφωσης (conformity certificate Υπ. Υγείας), πιστοποιητικό Ορθής Παραγωγικής Πρακτικής (GMP) - καθυστερήσεις

Αγορά καλλυντικών – ειδών προσωπικής περιποίησης ρυθμοί ανάπτυξης αγοράς 10% περίπου ετησίως και το μέγεθός της υπολογίζεται σε $2,5 δις (2011) Τις τελευταίες δεκαετίες παρατηρήθηκε είσοδος ξένων επενδυτών και πολυεθνικών εταιρειών στην τοπική αγορά Ανάπτυξη εγχώριας βιομηχανίας αλλά με έντονη εξάρτηση από εισαγόμενες πρώτες ύλες Υψηλός ανταγωνισμός αγοράς - οι μεγαλύτερες πολυεθνικές δραστηριοποιούνται και στην τ/ αγορά καλύπτοντας μεγάλο μερίδιο αγοράς Παράγοντες ανάπτυξης: ο αυξανόμενος αριθμός των εργαζόμενων γυναικών, ο νεαρός πληθυσμός, η αλλαγή στα καταναλωτικά πρότυπα, η ανάπτυξη κέντρων wellness & spa Τα κυριότερα εισαγόμενα προϊόντα είναι: σαμπουάν, κρέμες-λάδια για την περιποίηση του δέρματος, οδοντόπαστες, κολόνιες, βαφές μαλλιών, μακιγιάζ ματιών, αποσμητικά σώματος δεν επιβάλλεται δασμολογική επιβάρυνση ΦΠΑ 8% ή 18% και για ορισμένα προϊόντα ΦΕΚ απαιτούνται πιστοποιητικά για την εισαγωγή (αναλαμβάνει εισαγωγέας)  

Αγορά πλαστικών ταχέως αναπτυσσόμενη μέσος όρος ανάπτυξης 2002-7: 15%, 2008: -4%, 2009-11: 20% 7.000 εταιρείες - 98% ΜΜΕ – περίπου 120 ξένων κεφαλαίων, οι μισές από ΕΕ ( Γερμανία, Ολλανδία, ΗΠΑ, Γαλλία, Ιταλία) 200.000 εργαζόμενοι εξαρτάται από εισαγωγές πετροχημικών για την παραγωγή πλαστικών προϊοντων για την εγχώρια αγορά και τις αγορές του εξωτερικού Οι κυριότερες πλαστικές πρώτες ύλες που εισάγονται αφορούν:PE, PP, PS, PVC, ακρυλικά πολυμερή , PET, πολυαμίδια, ρητίνες, σιλικόνες, κυτταρίνη

Γιατί προτείνουμε να διερευνήσετε δυνατότητες επιχειρηματικών σας συνεργειών με τη Τουρκία Η τουρκική οικονομία και το κατά κεφαλή εισόδημα σε αναπτυξιακή τροχιά Τουρκικό ενδιαφέρον για ανάπτυξη επιχειρηματικών σχέσεων με ελληνικές εταιρείες είτε προς τη κατεύθυνση της ενίσχυσης των διμερών εμπορικών συναλλαγών είτε για joint- ventures σε Τουρκία ή Ελλάδα Τουρκικό εισαγωγικό ενδιαφέρον για δομικά υλικά ,φαρμακευτικά, ιατρικά προϊόντα και εξοπλισμός ,καλλυντικά ,πλαστικές πρώτες ύλες, υλικά συσκευασίας βιολογικά, delicatessen- gourmet , εθνικά προϊόντα ,υψηλής ποιότητας υπηρεσίες υγείας-τουρισμού Υπερθέρμανση της επιχειρηματικής αγοράς Κωνσταντινούπολης και παραλίων. Προσπάθεια της τουρκικής κυβέρνησης για επιχειρηματική ανάπτυξη περιοχών και πόλεων της Ανατολής. Πολλές περιφερειακές τουρκικές πόλεις με δυναμικές επιχειρηματικές κοινότητες και με μεγάλο ενδιαφέρον για ανάπτυξη εξωστρέφειας. Πρόθεση Γραφείου ΟΕΥ Αγκύρας για διερεύνηση επιχειρηματικού ενδιαφέροντος και ανάπτυξη διμερών σχέσεων σε επιλεγμένες τουρκικές πόλεις όπως Άγκυρα, Σμύρνη, Προύσα, Γκαζιαντέπ, Καισάρεια, Ικόνιο, Τραπεζούντα, Σαμψούντα, Αντιόχεια , Μαρτίν, Ντιγιαρμπακίρ κτ.λ

Μεθοδολογία προσέγγιση αγοράς Διαπίστωση τουρκικού εισαγωγικού ενδιαφέροντος για το συγκεκριμένο προϊόν (Γραφεία ΟΕΥ) Έρευνα νόμων και κανόνων για το τουρκικό καθεστώς που διέπει το συγκεκριμένο προϊόν (Γραφεία ΟΕΥ) Ανεύρεση έμπειρου και αξιόπιστου τούρκου συνεργάτη-αντιπροσώπου ή κατευθείαν εισαγωγέα-διανομέα(και με τη βοήθεια Γραφείου ΟΕΥ) Έρευνα για τη αξιοπιστία της τουρκικής εταιρείας και του τούρκου επιχειρηματία(και με τη βοήθεια Γραφείου ΟΕΥ) Με τη βοήθεια του τούρκου συνεργάτη, προσωπική γνωριμία με τον τούρκο επιχειρηματία και ανάπτυξη αμοιβαίων καλών σχέσεων. Τακτικές επισκέψεις στην συνεργαζόμενη τουρκική εταιρεία

Τρόποι διείσδυσης στην τουρκική αγορά Επίσκεψη ή και συμμετοχή στη αντίστοιχη κλαδική έκθεση. Προκαθορισμένες επιχειρηματικές συναντήσεις μέσω Γραφείων ΟΕΥ Άγκυρας και Κωνσταντινούπολης. Συμμετοχή σε στοχευμένες αποστολές-εκδηλώσεις που οργανώνονται από ελληνικούς Φορείς. Μέσω του site agora του ΥΠΕΞ, αναζήτηση αιτημάτων για συνεργασίες που καταχωρούν τα Γραφεία ΟΕΥ. Διαφημιστική καταχώρηση ενδιαφέροντος για επιχειρηματική συνεργασία σε site Εμπορικού Επιμελητηρίου της περιοχής. Ίδρυση εταιρείας –υποκαταστήματος και διαφήμιση εταιρείας-προϊόντων

Συμβουλές για σωστή επιχειρηματική συναλλαγή με τουρκικές εταιρείες Σωστή επιλογή του προϊόντος για προώθηση και προσεκτικός σχεδιασμός κινήσεων. Όχι ενέργειες αποσπασματικές Πριν τη σύναψη κάποιας συμφωνίας, συνεργασία με τουρκικό δικηγορικό Γραφείο της περιοχής Προετοιμασία επιχειρηματολογίας για τη προώθηση του προϊόντος. Φιλική συμπεριφορά αλλά με μέτρο. Προσπάθεια για ειλικρινή επαγγελματική σχέση και κατάκτηση αμοιβαίας εμπιστοσύνης. Προσεκτική μελέτη όρων συμβολαίου και επιχειρηματικής συνεργασίας Διασφάλιση συναλλαγών και έκδοση των σωστών πιστοποιητικών που απαιτούνται για την εισαγωγή προϊόντος προς αποφυγή προβλημάτων στα τελωνεία. Προσεκτική μελέτη της συμπεριφοράς του τούρκου επιχειρηματία (να θεωρείται ύποπτη η έλλειψη διαπραγμάτευσης από πλευράς του και να μην εκλαμβάνεται ως στοιχείο άγνοιας ή χαμηλής ευστροφίας). Προσοχή στο επίπεδο κουρτούρας Τούρκου ιδίως αυτού που δεν έχει πολλές εμπειρίες του εξωτερικού. Μια προσπάθεια εξαπάτησής του από πλευράς μας ,ενδεχομένως να μας οδηγήσει σε απρόβλεπτες επιχειρηματικές περιπέτειες . Κατοχύρωση των πνευματικών και βιομηχανικών δικαιωμάτων μέσω δικηγόρου Συνεχής ενημέρωση-παρακολούθηση θεσμικού πλαισίου Έγκαιρη έκδοση άδειας παραμονής και εργασίας στον εκπρόσωπο της εταιρείας στη Τουρκία αν πρόκειται για αλλοδαπό Συχνή επικοινωνία και τακτικές συναντήσεις

Eυχαριστώ για την προσοχή σας! ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΚΟΥΝΑΛΑΚΗΣ ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΟΕΥ Β΄ Πρεσβεία Αγκύρας-Γραφείο ΟΕΥ ecocom-ankara@mfa.gr www.agora.mfa.gr