Λέμε ΟΧΙ στο σχολικό εκφοβισμό Σταύρος Βλατάκης, Νίκος Γαϊτάνης, Βασίλης Ακτουδιανάκης, Γιώργος Ελευθεράκής, Μανόλης Αρχοντάκης ΣΤ1 5ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου Όνομα Ομάδας : Διαφορετικά Αγόρια
Διαφορετικότητα Τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν ως ξεχωριστό ένα ον και ίσως το εμποδίζουν να ενταχθεί σε ένα σύνολο ή ομάδα. Τη διαφορετικότητα τη συναντάμε ακόμη και στο ζωικό βασίλειο ……. όπου μάλλον τα πνευματικά κατώτερα όντα τα καταφέρνουν καλύτερα……
Είμαι διαφορετική… αλλά είμαι ισότιμο μέλος της αγέλης
Είμαι διαφορετικός… αλλά είμαστε οι καλύτεροι φίλοι
Μπορεί να έχω μεγάλα αυτιά, αλλά είμαι σπάνιος!
Μεταξύ των ανθρώπων η διαφορετικότητα προκαλεί προβλήματα σε όλους τους χώρους. Πολλές φορές ο φόβος για κάτι άγνωστο ή ξένο ή διαφορετικό οδηγεί σε άσχημες συμπεριφορές. Στο σχολείο η διαφορετικότητα προκαλεί συχνά εντάσεις με κατάληξη τον σχολικό εκφοβισμό
Σχολικός εκφοβισμός στην Ελλάδα Πηγή: Έθνος 2/10/2010
Σχολικός εκφοβισμός Οι λόγοι που ένα παιδί γίνεται θύμα σχολικού εκφοβισμού Ανικανότητά του να αμυνθεί 57% Η ευαισθησία του 44,6% Η εθνικότητά του 44,3% Το βάρος του 31,6% Οι σεξουαλικές προτιμήσεις του 25% Σωματική ανεπάρκεια/αναπηρία 23,9% Εξαιτίας των ρούχων του 17% Η πίστη/ θρησκεία του 16% Πηγή: Ευρωπαϊκή έρευνα για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού –Χαμόγελο του παιδιού 2012
Μορφές σχολικού εκφοβισμού Χρήση κοροϊδευτικών ονομάτων 63% Σπρωξίματα/ χτυπήματα 45,4% Πειράγματα λόγω της εξωτερικής εμφάνισης 36,3% Εξιστόρηση κοροϊδευτικών ιστοριών 27,6% Απομόνωση 27,4% Εξαναγκασμός σε πράξεις με χρήση βίας 21,9% Σεξουαλική παρενόχληση/διάδοση φημών 21% Αφαίρεση προσωπικών ειδών και χρημάτων 19,7% Διάδοση κοροϊδευτικών μηνυμάτων –emails 19,1% Ανάρτηση ή απειλή με εξευτελιστικά βίντεο 14,2% Πηγή: Ευρωπαϊκή έρευνα για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού –Χαμόγελο του παιδιού 2012
Τι πρέπει να κάνουμε; Ο ρόλος των γονιών αλλά και των δασκάλων είναι πολύ σημαντικός για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού. Η ομαδικές εργασίες και οι αθλητικές δραστηριότητες βελτιώνουν τις σχέσεις των μαθητών. Αλλά και εμείς τα παιδιά καθώς μεγαλώνουμε πρέπει να δημιουργούμε τις δικές μας απόψεις και συμπεριφορές.
Τι πρέπει να κάνουμε; Πρέπει να καλλιεργηθεί ο σεβασμός προς τον διαφορετικό συμμαθητή μας είτε αυτός έχει άλλη εθνικότητα, είτε πιστεύει σε άλλη θρησκεία, είτε έχει κάποια σωματική αναπηρία, ή λόγω οικονομικών δυσκολιών έχει φθαρμένα ρούχα και παπούτσια. Να θυμόμαστε πάντα ότι ο κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και άρα διαφορετικός με ξεχωριστές και ίσως αξιοθαύμαστες ικανότητες.
Μπορεί να μην ακούω όπως εσύ, όμως είμαι πολύ καλή στα μαθηματικά
Μπορεί να μην περπατάω …. αλλά είμαι πολύ καλός αθλητής
Μπορεί να μη βλέπω … διαβάζω όμως τα ίδια μαθήματα με σένα
Μαθαίνω να αγαπάω το