Κώστας Αναγνώστου Τμήμα Πληροφορικής Ιόνιο Πανεπιστήμιο Βιντεοπαιχνίδια: Βιομηχανία και Ανάπτυξη Η Βιομηχανία Βιντεοπαιχνιδιών II Κώστας Αναγνώστου Τμήμα Πληροφορικής Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Τι θα δούμε σήμερα Διάθεση βιντεοπαιχνιδιών Έκδοση βιντεοπαιχνιδιών Η οικονομία των βιντεοπαιχνιδιών
Διάθεση βιντεοπαιχνιδιών Παραγωγή Έκδοση Μάρκετινγκ Συσκευασία Διάθεση Κατανάλωση
Πώληση βιντεοπαιχνιδιών Στην πωλητές παιχνιδιών λιανικής διαθέτουν ένα παιχνίδι στον καταναλωτή έναντι αντιτίμου Αγοράζουν τα παιχνίδια από τον εκδότη ή τον διανομέα Αναλαμβάνουν πολλές φορές να διαφημίσουν τα παιχνίδια στα μαγαζιά τους Διαπραγματεύονται και καθορίζουν την τιμή πώλησης
Διάθεση: Μαγαζιά Ο παραδοσιακός τρόπος να αγοράσει ο παίκτης ένα παιχνίδι είναι από εξειδικευμένα μαγαζιά σε συσκευασία Ο χώρος στο ράφι είναι περιορισμένος Τα παιχνίδια πρέπει να συναγωνιστούν για την προσοχή του χρήστη Η συσκευασία του παιχνιδιού κοστίζει Ο ιδιοκτήτης του μαγαζιού παίρνει μέρος από τα έσοδα από την πώληση Τα DVD του παιχνιδιού μπορούν να αντιγραφούν Τα διαδικτυακά μαγαζιά προσφέρουν περισσότερο χώρο, μεγαλύτερη ποικιλία, κριτικές χρηστών.
Διάθεση: Internet Η ηλεκτρονική διάθεση παιχνιδιών κερδίζει έδαφος σταθερά Άπειρο «ράφι», πολύ μεγάλη ποικιλία (και παλιότερα παιχνίδια) Δεν έχει έξοδα αποστολής/συσκευασίας (φθηνότερο τελικό προϊόν) Δεν υποφέρει από πειρατεία σε τέτοιο βαθμό Υποστηρίζει διαφορετικά οικονομικά μοντέλα Υποστηρίζεται σε PC και όλες τις κονσόλες (Microsoft, Sony, Nintendo) Ανεξάρτητοι δημιουργοί έχουν περισσότερες ευκαιρίες να διαθέσουν τα προϊόντα τους Προς το παρόν χρησιμοποιείται κυρίως για την διανομή περιστασιακών παιχνιδιών Τρέχοντα θέματα: x Δεν έχουν όλοι γρήγορο DSL ακόμα (για 9GB παιχνίδια?) x Ψυχολογία του καταναλωτή – προτίμηση σε συσκευασμένα προϊόντα; x Τα παιχνίδια σαν δώρα; Τι θα γίνει στην περίοδο των Χριστουγέννων;
Διανομή: Internet
Διάθεση: Ενοικίαση Όπως και με ταινίες σε DVD, ο χρήστης μπορεί να ενοικιάσει ένα βιντεοπαιχνίδι με την μέρα ή την εβδομάδα Φθηνός τρόπος για να παίξεις ένα παιχνίδι Όχι τόσο κερδοφόρο για τις εκδοτικές εταιρείες όμως
Διάθεση: Εναλλακτικά κανάλια Ο χρήστης μπορεί να αποκτήσει παιχνίδια και μέσω εναλλακτικών καναλιών διάθεσης Πειρατικά αντίγραφα (DVD) Torrent sites Μεταχειρισμένα
Διανομείς βιντεοπαιχνιδιών Πολλές φορές ο εκδότης κλείνει συμφωνίες με αλυσίδες απευθείας για την πώληση των παιχνιδιών. Άλλες φορές χρησιμοποιεί διανομείς (distributors) Αυτό γίνεται όταν ο εκδότης δεν έχει το κατάλληλο προσωπικό Ή όταν θέλει να προσεγγίσει τα δεκάδες μικρομάγαζα που πωλούν παιχνίδια Προσφέρει τον αποθηκευτικό χώρο και την μεταφορά στα μαγαζιά Παίρνει ποσοστό από τα κέρδη πώλησης
Έκδοση βιντεοπαιχνιδιών Παραγωγή Έκδοση Μάρκετινγκ Συσκευασία Διάθεση Κατανάλωση
Κατασκευαστές πλατφόρμας Ο κατασκευαστής πλατφόρμας (console manufacturer) σχεδιάζει, κατασκευάζει και διαχειρίζεται το μέσο στο οποίο παίζονται τα παιχνίδια Έχει το τελικό λόγο για το ποιο παιχνίδι θα εκδοθεί στην πλατφόρμα του Χρεώνει με την κόπια Συνήθως κατασκευάζει και συσκευάζει το παιχνίδι σε DVD Βγάζει κέρδος είτε το παιχνίδι πουλήσει είτε όχι Η κατασκευή κονσόλας απαιτεί σημαντικά κεφάλαια -> μεγάλο οικονομικό ρίσκο Ο προσωπικός υπολογιστής δεν έχει συγκεκριμένο ιδιοκτήτη και διαχειριστή πλατφόρμας
Εκδότες βιντεοπαιχνιδιών Ο εκδότης (videogame publisher) είναι η οικονομική πηγή της βιομηχανίας βιντεοπαιχνιδιών Πληρώνει την ομάδα ανάπτυξης για να φτιάξει το παιχνίδι Αποφασίζει ποιο παιχνίδι θα χρηματοδοτηθεί - εχει λόγο στο περιεχόμενο του παιχνιδιού Πραγματοποιεί όλο το μάρκετινγκ του παιχνιδιού Το παιχνίδι του ανήκει και μπορεί να το διαθέσει στην λιανική Παίρνει το περισσότερο χρήμα και δόξα, αλλά έχει και μεγάλο οικονομικό ρίσκο Μπορεί να διατηρεί δικές του ομάδες ανάπτυξης ή να προσλαμβάνει εξωτερικές Οι ιδιοκτήτες πλατφόρμας είναι συνήθως και εκδότες
Οι δημιουργοί βιντεοπαιχνιδιών Τα άτομα που κατασκευάζουν τα παιχνίδια Ομάδες (συνήθως) από προγραμματιστές, καλλιτέχνες, σχεδιαστές Μέγεθος ομάδας από 10 μέχρι 200+ άτομα για AAA τίτλους Υπάρχουν 3 είδη εταιριών ανάπτυξης: ανεξάρτητες, αυτές που ανήκουν σε εκδοτική εταιρεία και ημι-ανεξάρτητες Η εταιρία ανάπτυξης μπορεί να ειδικευτεί σε ένα είδος παιχνιδιού Ή σε μεταφορές (port) παιχνιδιών από μια κονσόλα σε μια άλλη Η οικονομική επιβίωση μιας ανεξάρτητης ομάδας είναι δύσκολη και μπορεί εύκολα να ξεμείνει από ρευστό η ομάδα.
Που αναπτύσσονται τα βιντεοπαιχνίδια; Ιστορικά, τα παιχνίδια αναπτύσσονται στις ΗΠΑ, Αγγλία και Ιαπωνία Πολλές χώρες έχουν εισέλθει στο χώρο της ανάπτυξης βιντεοπαιχνιδιών: Καναδάς Γαλλία Γερμανία Φιλανδία, Νορβηγία, Σουηδία Αυστραλία Επίσης Πολωνία, Τσεχία, Ρουμανία, Ρωσία, Σιγκαπούρη, Ινδία είναι ανερχόμενες δυνάμεις.
Η οικονομία των βιντεοπαιχνιδιών
Η οικονομία των βιντεοπαιχνιδιών Πως βγάζουν κέρδος οι εκδότες από τα παιχνίδια; Λιανική Συνδρομές Μικροπληρωμές Διαφημίσεις σε παιχνίδια
Λιανική πώληση Παραδοσιακός τρόπος κέρδους από προϊόν Ο καταναλωτής πληρώνει ένα αρχικό (σχετικά μεγάλο) αντίτιμο για να αποκτήσει το παιχνίδι 70 ευρώ για τα παιχνίδια τελευταίας γενιάς Τα παιχνίδια σε ηλεκτρονική μορφή (download) είναι γενικά πιο φθηνά Το μεγάλο αρχικό κόστος απόκτησης είναι ανατρεπτικός παράγοντας για πολλούς παίκτες (ιδίως τους περιστασιακούς) Πολλοί χρησιμοποιούν την τιμή σαν δικαιολογία για πειρατεία παιχνιδιών
Συνδρομή Βασικός τρόπος χρηματοδότησης των Online παιχνιδιών ο χρήστης αγοράζει το παιχνίδι σε συσκευασία, ή μέσω διαδικτύου στην συνέχεια πληρώνει μια μηνιαία συνδρομή για να μπορέσει να συμμετάσχει σε αυτό πλεονέκτημα του συνδρομητικού μοντέλου για τις εταιρίες είναι η σταθερή και προβλέψιμη εισροή χρημάτων μειονέκτημα του μοντέλου αυτού είναι η δυσκολία του να πείσεις το πελάτη να δεσμευτεί με μία συνδρομή
Μικροπληρωμές Ιδέα: η εταιρία διαθέτει το παιχνίδι στο χρήστη δωρεάν, ή με συμβολική τιμή κάθε φορά που ο χρήστης επιθυμεί να αναβαθμίσει τον χαρακτήρα του, ή να αποκτήσει έξτρα περιεχόμενο για το παιχνίδι πληρώνει ένα μικρό αντίτιμο Μπορεί να βρει εφαρμογή σε πολλών ειδών παιχνίδια (MMOG, Web, multiplayer) εφαρμόζεται ήδη με μεγάλη επιτυχία στην Κορέα
Διαφημίσεις Ιδέα: η εταιρία διαθέτει το παιχνίδι στο χρήστη δωρεάν, ή με μεγάλη έκπτωση μέρος του κόστους του παιχνιδιού καλούνται να καλύψουν οι διαφημιστικές εταιρίες με διαφημίσεις σε εμφανή σημεία του παιχνιδιού Μπορούμε να συλλέξουμε πολλές πληροφορίες για την θέαση των διαφημίσεων από τους παίκτες Οι διαφημίσεις μπορούν να αλλάζουν δυναμικά με βάση ηλικία, φύλο, γεωγραφία του παίκτη Καλύτερος τρόπος να προσεγγίσεις το ανδρικό κοινό 18-35 Ξεκίνησε από αρχές ’80 με διαφημίσεις Marlboro σε παιχνίδια ράλι της Sega
Το κόστος της ψυχαγωγίας 70 ευρώ για ένα βιντεοπαιχνίδι είναι πολλά λεφτά!! Στην πραγματικότητα δεν είναι! Ένα παιχνίδια διαρκεί από 10 μέχρι 30+ ώρες (μέχρι και 100 ώρες για κάποια παιχνίδια) Κοστίζει κατά μέσο όρο 4.5 ευρώ/ώρα παιχνιδιού Κινηματογράφος: 7-10 το εισιτήριο για 2 ώρες ταινία (4.5-5 ευρώ/ώρα) Αγορά ταινίας σε DVD 16-30 ευρώ για 2 ώρες ταινία Τα περισσότερα παιχνίδια έχουν replay value (νέες πίστες και περιεχόμενο, multiplayer)
Μάρκετινγκ βιντεοπαιχνιδιών Μάρκετινγκ είναι η διαδικασία προσδιορισμού ενός αγοραστικού κοινού για ένα προϊόν και στην συνέχεια το να πείσεις το κοινό αυτό να το αγοράσει Το μάρκετινγκ γίνεται συνήθως από τον εκδότη του παιχνιδιού Πολύπλοκη και δαπανηρή διαδικασία Ξεκινά πριν ακόμα την ανάπτυξη του παιχνιδιού Καθορισμός προφίλ κοινού, αγοραστικές συνήθειες Προβολή του παιχνιδιού με διαφημίσεις Καλή «συνεργασία» με περιοδικά και ιστοσελίδες Δημιουργία προσμονής για το παιχνίδι με διαρροές στο τύπο, σε forum και demo.
Μάρκετινγκ βιντεοπαιχνιδιών
Μάρκετινγκ βιντεοπαιχνιδιών : Halo3 Αξιοσημείωτη είναι η εκστρατεία προώθησης που πραγματοποίησε η Microsoft για το παιχνίδι Halo 3 τακτικές διαρροές στο Internet με νέα για το παιχνίδι συζητήσεις σε φόρουμ και chat room demo του παιχνιδιού που συμπεριλάμβανε σε άλλα παιχνίδια, διοργάνωση πάρτυ, διαφημίσεις σε προϊόντα, ολόκληρη διαφημιστική καμπάνια στην τηλεόραση ($10 εκ) Αποτέλεσμα τις 10μηνης καμπάνιας; Οι εισπράξεις του παιχνιδιού για το πρώτο σαββατοκύριακο στις ΗΠΑ ξεπέρασαν αυτές του Spiderman 3
Ερωτήσεις;