21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών 2012 Η ενίσχυση του ρόλου του θεματικού βιβλιοθηκονόμου: συμβαδίζοντας με τις νέες τάσεις Χρυσάνθη Σταύρου Αθηνά Ευαγόρου Φωτεινή Νικολαΐδου Άννα Χαραλάμπους Μιχάλης Κτωρής Βιβλιοθήκη και Υπηρεσία Πληροφόρησης, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Περιεχόμενα Θεματικός βιβλιοθηκονόμος-Ρόλος Υπηρεσία «Ρώτα τον βιβλιοθηκονόμο σου» Μεθοδολογία Αποτελέσματα Συμπεράσματα Επόμενες ενέργειες Έρευνα 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Θεματικός Βιβλιοθηκονόμος-Ρόλος Βιβλιοθήκη Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου Στόχος δημιουργία αυτόνομων και κριτικά σκεπτόμενων χρηστών δεξιότητες διαχείρισης και ορθής χρήσης της πληροφορίας επίλυση προβλημάτων και λήψη αποφάσεων επαγγελματική και προσωπική ζωή υλοποίηση στόχου ανάγκη για συνεχή πληροφόρηση Γραφείο Θεματικής Βιβλιογραφικής Υποστήριξης 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Θεματικός Βιβλιοθηκονόμος-Ρόλος ανταπόκριση στις προκλήσεις νέες γνώσεις και δεξιότητες παρατήρηση συμπεριφοράς και αναγκών των χρηστών αλλαγές και τάσεις στις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες Θεματικοί βιβλιοθηκονόμοι 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Θεματικός Βιβλιοθηκονόμος-Ρόλος Επικοινωνία με την ακαδημαϊκή κοινότητα Ακαδημαϊκοί Πολιτική ανάπτυξης συλλογής Ενημερωτικά σεμινάρια Ενημέρωση για πρόοδο παραγγελιών Διαμεσολαβητής μεταξύ ακαδημαϊκών - Βιβλιοθήκης Συναντήσεις με τα Τμήματα 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Θεματικός Βιβλιοθηκονόμος-Ρόλος Επικοινωνία με την ακαδημαϊκή κοινότητα Επικοινωνία με την ακαδημαϊκή κοινότητα Φοιτητές Σεμινάρια πρωτοετείς φοιτητές τεταρτοετείς φοιτητές-πτυχιακή εργασία 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Μοντέλο παροχής υπηρεσιών Χρηστοκεντρική παροχή υπηρεσιών (user centered services) Υβριδικό μοντέλο εξυπηρέτησης Συμβουλευτική στην έρευνα (research consultant) Παροχή υπηρεσιών σε διάφορα επίπεδα (tiered service) Περιφερόμενος βιβλιοθηκονόμος (roving reference) 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Μοντέλο παροχής υπηρεσιών Εξυπηρέτηση χρηστών στην είσοδο της Βιβλιοθήκης (information desk) Σημείο βιβλιογραφικής υποστήριξης (reference desk) Εξατομικευμένη συμβουλευτική στην έρευνα Παροχή υπηρεσιών σε διάφορα επίπεδα (tiered service) 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Υπηρεσία «Ρώτα τον βιβλιοθηκονόμο σου» Υπηρεσία «Ρώτα τον βιβλιοθηκονόμο σου» ανάγκη ύπαρξης της υπηρεσίας βιβλιογραφικής υποστήριξης (reference service) ως φυσικού χώρου Στελέχωση: 5 θεματικοί βιβλιοθηκονόμοι Απογεύματα - 14 ώρες εβδομαδιαίως 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Υπηρεσία «Ρώτα τον βιβλιοθηκονόμο σου» Υπηρεσία «Ρώτα τον βιβλιοθηκονόμο σου» Σχεδιασμός banner προσφερόμενες υπηρεσίες στρατηγικές αναζήτησης υλικού δημιουργία βιβλιογραφίας αποφυγή λογοκλοπής συγγραφή επιστημονικής εργασίας χρήση η-πηγών πληροφόρησης κοινωνικά δίκτυα σλόγκαν Βιβλιοθήκης χρώματα Βιβλιοθήκης 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Ερευνητικά ερωτήματα Ποια είναι η ανταπόκριση των φοιτητών στην υπηρεσία «Ρώτα τον βιβλιοθηκονόμο σου»; Πόσο ενημερωμένοι είναι για την ύπαρξη της υπηρεσίας και του θεματικού βιβλιοθηκονόμου; Ποια ερωτήματα απευθύνουν συνήθως; Είναι ικανοποιημένοι από την υπηρεσία και τον θεματικό βιβλιοθηκονόμο; 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Μεθοδολογία χρονική περίοδος: Μάιος 2012 χρησιμοποιήθηκε το Google Docs διανεμήθηκε σε έντυπη μορφή (106 απαντήσεις) και ηλεκτρονικά (173 απαντήσεις) κλειστού τύπου ερωτήσεις και μία ανοικτού τύπου 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Χαρακτηριστικά δείγματος Σύνολο απαντήσεων 279 13% του συνόλου (2194 φοιτητές) 94% από προπτυχιακούς φοιτητές 6% από μεταπτυχιακούς Γυναίκες 68% Άντρες 32% Συχνότητα επισκέψεων στη Βιβλιοθήκη του πληθυσμού που απάντησε το ερωτηματολόγιο κατά την ακαδημαϊκή χρονιά 2011-2012 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Αποτελέσματα - Υπηρεσία τμήματα αριθμός ατόμων Απαντήσεις ανά τμήμα στο ερώτημα κατά πόσο γνωρίζουν την υπηρεσία «Ρώτα τον βιβλιοθηκονόμο σου» 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Αποτελέσματα - Υπηρεσία Ποσοστό απαντήσεων 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Αποτελέσματα-Υπηρεσία «Ρώτα τον βιβλιοθηκονόμο σου» Με ποιο τρόπο χρησιμοποιήσατε την υπηρεσία; Από επίσκεψη στο χώρο της Βιβλιοθήκης 43 61% Δεν την έχω χρησιμοποιήσει 15 21% Μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) 8 11% Κατόπιν ραντεβού με τον θεματικό βιβλιοθηκονόμο 7 10% Από τα σεμινάρια της Βιβλιοθήκης 6 9% Μέσω κοινωνικών δικτύων, πχ. facebook 2 3% Μέσω τηλεφώνου/skype/chat 1 1% Άλλο 0% Απαντήσεις στο ερώτημα με ποιο τρόπο χρησιμοποιήσατε την υπηρεσία (δυνατότητα επιλογής περισσότερων από μιας απάντησης) 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Αποτελέσματα-Υπηρεσία «Ρώτα τον βιβλιοθηκονόμο σου» Για ποιο λόγο χρησιμοποιήσατε την υπηρεσία; Εντοπισμός υλικού (βιβλία, άρθρα, κλπ) 37 54% Δημιουργία βιβλιογραφίας 30 43% Δεν την έχω χρησιμοποιήσει 14 20% Ενημέρωση για τις υπηρεσίες της βιβλιοθήκης 8 12% Μορφοποίηση εργασίας 5 7% Άλλο 0% 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Αποτελέσματα-Αξιολόγηση θεματικού βιβλιοθηκονόμου τμήματα αριθμός ατόμων Απαντήσεις ανά τμήμα στο ερώτημα κατά πόσο γνωρίζουν την υπηρεσία «Ρώτα τον βιβλιοθηκονόμο σου» 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Αποτελέσματα-Αξιολόγηση θεματικού βιβλιοθηκονόμου αριθμός ατόμων 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Αποτελέσματα-Αξιολόγηση θεματικού βιβλιοθηκονόμου Ποιες είναι οι προσδοκίες σας από τους θεματικούς βιβλιοθηκονόμους; Ανοικτού τύπου ερώτηση προσδοκίες σχετικά με τη βοήθεια που αναμένουν έλλειψη ενημέρωσης σε ότι αφορά την υπηρεσία εξυπηρέτηση και φιλική προσέγγιση θεματικού βιβλιοθηκονόμου επέκταση ωραρίου υπηρεσίας 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Στατιστικά χρήσης υπηρεσίας αιτήματα β’ εξάμηνο 2011-2012 Σημείο βιβλιογραφικής υποστήριξης RefWorks 47% Αναζήτηση στις ηλεκτρονικές πηγές της Βιβλιοθήκης 27% Αναζήτηση στον κατάλογο 26% Προσωπικές συναντήσεις 61% 22% 17% 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
ανάγκη ενημέρωσης φοιτητών Συμπεράσματα προώθηση υπηρεσίας χρήση νέων μέσων ανάγκη ενημέρωσης φοιτητών 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Συμπεράσματα Ο βιβλιοθηκονόμος χρειάζεται να… αφιερώσει περισσότερο χρόνο στους χρήστες είναι σε εγρήγορση καλλιεργεί κλίμα εμπιστοσύνης δεσμεύεται για άμεση και αποτελεσματική ανταπόκριση πάει εκεί που βρίσκονται οι χρήστες (φυσικός χώρος αλλά και εικονικά) εξελίσσει τον εαυτό του και τις υπηρεσίες του ενισχύσει την επικοινωνία με ακαδημαϊκούς 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Επόμενες ενέργειες παρακολούθηση μαθημάτων ενδυνάμωση και εξέλιξη συνεργασίας με ακαδημαϊκούς ενημέρωση για στόχους μαθήματος, εργασίες και βιβλιογραφία κατανόηση ερευνητικού αντικειμένου και μεθοδολογίας παρακολούθηση μαθημάτων 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012
Ευχαριστώ Επικοινωνία @cut.ac.cy Χρυσάνθη Σταύρου chrysanthi.stavrou Αθηνά Ευαγόρου athinoula.evagorou Φωτεινή Νικολαΐδου fotini.nikolaidou Άννα Χαραλάμπους anna.charalambous Μιχάλης Κτωρής michael.ktoris @cut.ac.cy 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα Οκτώβριος 2012