Κινησιολογικές Μελέτες IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011 ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΣΤΑΣΗΣ Κινησιολογικές Μελέτες Γ. Κρεκούκιας MSc
Μαθησιακά Αποτελέσματα Ορισμός του τι είναι σωστή στάση Παράγοντες που επηρεάζουν τη στάση Ανάλυση όρθιας, καθιστής και κατάκλισης Κατάρτιση ενός check list στάσης IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Στάση Πως τα διάφορα τμήματα του σώματος τοποθετούνται το ένα με το άλλο IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Καλή Στάση Επιτρέπει στο σώμα να λειτουργεί με τον καλύτερο τρόπο Επιτρέπει στο σώμα να λειτουργεί με τον καλύτερο τρόπο Το λιγότερο δυνατόν φορτίο στους μύες, συνδέσμους, οστά και αρθρώσεις Τα εσωτερικά όργανα δεν συμπιέζονται, τα αγγεία δεν εμποδίζονται, τα περιφερικά νεύρα δεν Τη λιγότερη ενεργειακή ανάγκη. Σταθερή και ισορροπημένη IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Ώμος Σπονδυλική Στήλη Λεκάνη/Ισχία Όταν τα ισχία είναι σε ουδέτερη θέση έχουμε ισόποση κατανομή στου βάρους του κορμού στα κάτω άκρα. Γόνατα Ποδοκνημική IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Στάση Σε ομάδες των 2, σκεφθείτε παράγοντες που θα μπορούσαν να τροποποιήσουν την στάση IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Δομικοί Μόνιμες ανατομικές παραμορφώσεις που δεν αντιμετωπίζονται συντηρητικά IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Κακή στάση από συνήθεια Ψυχολογικοί παράγοντες IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Ανταλγική στάση Μυϊκός σπασμός/ανισορροπία/ρίκνωση IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Φυσικά στάδια ωρίμανσης Φυσική φθορά λόγω ηλικίας IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Φυσιολογικοί μηχανισμοί-οπτικοί, ακουστικοί Αναπνευστική δυσχέρεια Φυσιολογικοί μηχανισμοί-οπτικοί, ακουστικοί Αναπνευστική δυσχέρεια IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Υπερβολικό Βάρος Σωματότυπος IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Άσκηση! Άσκηση 1 Σε τριάδες παρατηρείστε την στάση ο ένας του άλλου στην όρθια θέση Καταγράψτε αυτά που βλέπετε IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Βρήκατε δυσκολίες κατά τη διάρκεια της παρατήρησης; Τι παρατηρήσατε; Βρήκατε δυσκολίες κατά τη διάρκεια της παρατήρησης; IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Check list Στάσης Πρόσθια όψη Πλάγια όψη Οπίσθια όψη IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Check List Στάσης σκεφθήκατε όλα τα παρακάτω; Πρόσθια Όψη Πλάγια Όψη Οπίσθια Όψη Κεφαλή Ώμοι Ωμοπλάτη-κάτω γωνία Μέση ΘΜΣΣ ΘΜΜΣΣ Λεκάνη ΠΑΛΑ ΟΜΣΣ Επιγονατίδες Λεκάνη Άκρος πόδας Ισχία Λαγόνιες Ακρολοφίες Γόνατα Γλουτιαία πτυχή Γόνατο Άκρος πόδας IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Centre of gravity = Νοητό σημείο όπου συγκεντρώνεται η μάζα του σώματος Κέντρο Βάρους IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Σκεφθείτε πως η θέση του κέντρου βάρους αλλάζει σε: Σκεφθείτε πως η θέση του κέντρου βάρους αλλάζει σε: Ένα παιδί εν συγκρίσει με κάποιον ενήλικα Σε θέση κατάκλιση εν συγκρίσει με όρθια θέση Τι επιδράσεις έχει αυτό στην ισορροπία; IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Ιδανική Γραμμή Βαρύτητας Από το μέσο της μαστοειδούς απόφυσης Γραμμή της Βαρύτητας Μια νοητή κατακόρυφη γραμμή που περνά από το κέντρο βάρους ενός αντικειμένου μέχρι το έδαφος. Μπροστά από την άρθρωση του ώμου Από το κέντρο ή αμέσως μπροστά από την άρθρωση του ισχίου Μπροστά από την άρθρωση του γόνατος 3-4εκ μπροστά από την ποδοκνημική IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Όρθια Στάση IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Άσκηση 2 Φτιάξτε και μια λίστα (check list) αυτών που παρατηρείτε. Σε 3άδες παρατηρείστε τη στάση σας λαμβάνοντας τώρα υπόψη τη γραμμή της βαρύτητας Φτιάξτε και μια λίστα (check list) αυτών που παρατηρείτε. IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Τι παρατηρήσατε αυτή τη φορά; Πόσοι από εσάς έχουν ιδανική στάση; IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Τι παρατηρείτε όταν μένετε ακίνητοι; Πως κατανέμεται το βάρος σας Μπορείτε να παρατηρήσετε ταλάντωση; IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Διαφορετικοί Τύποι Στάσης Ιδανικός Με επίπεδη ράχη Με κλίση προς τα πίσω Κυφο-λορδωτική IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Επίπεδη Ράχη Εξαφανισμένη οσφυϊκή λόρδωση Εξαφανισμένη οσφυϊκή λόρδωση Η λεκάνη είναι σε ουδέτερη θέση ή με ελαφριά κλίση προς τα πίσω Τα ισχία είναι σε έκταση Η γραμμή της βαρύτητας περνά πίσω από το ισχίο IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Με κλίση προς τα πίσω Η γραμμή της βαρύτητας πίσω από το ισχίο Η γραμμή της βαρύτητας πίσω από το ισχίο Τα ισχία σε θέση έκτασης Αυξημένη θωρακική κύφωση IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Κυφο-λορδωτική Πρόσθια κλίση λεκάνης Κάμψη ισχίων Βραχυσμένοι μύες: εκτείνοντες αυχένα Καμπτήρες μηρού Οσφυϊκοί εκτείνοντες Κεφαλή: μπροστά Πρόσθια κλίση λεκάνης Κάμψη ισχίων Αυξημένη οσφυϊκή λόρδωση Αυξημένη θωρακική κύφωση Αυχένας: αυξημένη καμπύλη Ωμοπλάτες: απαγωγή θώρακας: αύξηση κύφωσης οσφύ: αυξημένη λόρδωση Ισχία: κάμψη Λεκάνη: πρόσθια κλίση Αδύναμοι μύες: καμπτήρες αυχένα ισχιοκνημιαίοι Κοιλιακοί (ορθός, πλάγιοι) Θωρακικοί εκτείνοντες Γόνατα: ελαφρά σε υπερέκταση ποδοκνημική: ελαφρά σε πελματιαία κάμψη IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Άσκηση 3 Παρατηρείστε και πάλι τη στάση των ατόμων της ομάδας σας και δείτε εάν ταιριάζει σε κάποιο από τα παραπάνω μοντέλα IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Άσκηση 4 Σε 3άδες παρατηρείστε τη στάση σε καθιστή θέση στις παρακάτω περιπτώσεις A. Σε μια καρέκλα B. Στην άκρη του κρεβατιού Γ. Στο πάτωμα (χρησιμοποιείστε το «check list») IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Τι παρατηρήσατε; IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Γιατι έχει σημασία να παρατηρούμε τη στάση; IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011
Συμπερασματικά Ορισμός της στάσης Παράγοντες που την επηρεάζουν Ανάλυση στάσης από θέση όρθια, καθιστή και σε κατάκλιση “check list” IST/UH Kινησιολογικές Mελέτες 2010-2011