HDR IMAGING HIGH DYNAMIC RANGE IMAGING Photos:www.easyhr.com Γιώργος Γαλάνης http://photorama.ning.com/profile/geogalanis Φωτογραφική λέσχη Πάτρας «ΗΔΥΦΩΣ»
Dynamic range – ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΕΥΡΟΣ Για μια σκηνή: ο λόγος ανάμεσα στα φωτεινότερα και τα σκοτεινότερα σημεία της σκηνής. Για τη μηχανή: ο λόγος κορεσμού προς θόρυβο. Για μια οθόνη: ο λόγος ανάμεσα στην μέγιστη και την ελάχιστη ένταση που παραλείπεται από την οθόνη. HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ» Ο σκοπός λοιπόν μιας HDR εικόνας είναι να αναπαραστήσει με ακρίβεια το εύρος των επιπέδων της έντασης που συναντώνται σε πραγματικές σκηνές, και εκτείνονται από το απευθείας ηλιακό φως ως τις βαθύτερες σκιές.
Η ιδέα δεν είναι νέα… Η ανάγκη αύξησης του δυναμικού εύρους προέρχεται από τους ζωγράφους, κυρίως της αναγέννησης. Οι φωτογράφοι, από τον 19ο αιώνα χρησιμοποιούσαν τεχνικές στον σκοτεινό θάλαμο για να εξάγουν ή να παρουσιάσουν μεγαλύτερο δυναμικό εύρος στις φωτογραφίες τους. Οι τεχνικές Dodging και Burning είναι διαχρονικές τεχνικές για να εμφανίσουμε λεπτομέρεια στις φωτεινές και τις σκοτεινές περιοχές. HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ» Οι πρωτοπόροι, χρησιμοποιούσαν την τεχνική της εκτύπωσης από δύο ή περισσότερ αρνητικά του ίδιου θέματος με διαφορετική έκθεση (image blending), συνήθως για να μπορέσουν να αποδώσουν σωστά ένα φωτεινό ουρανό με ένα σκοτεινότερο κύριο θέμα. Αργότερα ο Ansel Adams, περιέγραψε το Ζωνικό Σύστημα και εξασκούσε διάφορες τεχνικές στην εmφάνιση και την εκτύπωση σε μια προσπάθεια να αποδώσει λεπτομέρειες στις φωτογραφίες του σε όλο το δυναμικό εύρος.
Εl Greco (1541-1614) La Agonia en el Jardin , 1590 HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ» Χρησιμοποίησε τεχνικές για να δώσει την ψευδαίσθηση του μεγαλύτερου δυναμικού εύρους, αυξάνοντας τοπικά την αντίθεση χρησιμοποιώντας: Κορεσμένα χρώματα αντίθετης απόχρωσης Λευκές ή μαύρες γραμμές σις αλλαγές χρωμάτων La Agonia en el Jardin , 1590 El Greco (Greek, 1541–1614)
Gustave Le Gray (1820-1884) HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ» Χρησιμοποίησε πολλαπλές λήψεις με διαφορετικές εκθέσεις για να αποδώσει καλύτερα τις φωτεινές και σκοτεινές περιοχές. Photo:http://www.metmuseum.org/ The Great Wave, Sète, 1856–59 Gustave Le Gray (French, 1820–1884) Albumen silver print from glass negative
Gustave Le Gray (1820-1884) HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ» Photo:http://www.metmuseum.org/ Brig on the Water, 1856 Gustave Le Gray (French, 1820–1884) Albumen silver print from glass negative
H. P. Robinson (1830-1901) Fading Away, 1858 HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ» Photo:http://www.wikipedia.org/ Fading Away, 1858 H. P. Robinson (English, 1830–801) 5 αρνητικά Photo:http://www.culturevoyage.co.uk/ Twilight (Studies in Light), 1859(;) H. P. Robinson (English, 1830–801)
Ansel Adams (1902-1984) HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ» Ο Ansel Adams, έκανε θαύματα στο σκοτεινό θάλαμο, έχοντας ορίσει με σαφήνεια τον τρόπο λήψης, τον τρόπο εμφάνισης και εκτύπωσης χρησιμοποιώντας το ζωνικό σύστημα, το οποίο είχε ορίσει ο ίδιος. Ansel Adams, έκανε θαύματα στο σκοtεινό θάλαμο, έχοντας ορίσει με σαφήνια τον τρόπο λήψης, τον τρόπο εμφάνισης και εκτύπωεσης. Τύπωνε πάντα ο ίδιος και είχε σημειώσεις για κάθε του φωτογραφία. Photo:http://www.wikipedia.org/ The Τetons and the Snake River (1942) Ansel Adams (American, 1902–1984)
Ansel Adams (1902-1984) HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ» Στην τριλογία των Βιβλίων του The Camera – The negative - The print, κάλυψε τον τρόπο λήψης – εμφάνισης και εκτύπωσης μιας φωτογραφίας. Τύπωνε πάντα ο ίδιος τις φωτογραφίες του και είχε λεπτομερείς σημειώσεις για τη λήψη αλλά και την επεξεργασία που έπρεπε να γίνει για κάθε του φωτογραφία. HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ» Photo:http://www.wikipedia.org/ Close-up of leaves, in Glacier National Park (1942) Ansel Adams (American, 1902–1984)
Γιατί λοιπόν HDR? Γιατί το ανθρώπινο μάτι μπορεί να δει πολύ περισσότερα από αυτά που μπορεί να καταγράψει ο καλύτερος αισθητήρας και το καλύτερο φιλμ, και σίγουρα πολύ περισσότερα από αυτά που μπορεί να μας δείξει το monitor μας και ο εκτυπωτής μας. HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ» Chart:www.ndavidking.com
Τι προσπαθούμε να πετύχουμε Ο σκοπός λοιπόν μιας HDR εικόνας είναι να αναπαραστήσει με ακρίβεια το εύρος των επιπέδων της έντασης που συναντώνται σε πραγματικές σκηνές, και εκτείνονται από το απευθείας ηλιακό φως ως τις βαθύτερες σκιές. Ο τρόπος για να γίνει αυτό είναι να αποτυπωθεί όλο το δυναμικό εύρος μιας σκηνής, χρησιμοποιώντας πολλαπλές φωτογραφίες με διαφορετική έκθεση, και στο τέλος να συμπιεστεί το δυναμικό εύρος της αρχικής σκηνής σε κάτι το οποίο θα μπορεί να παρουσιαστεί σε μια οθόνη ή στο χαρτί, παρά το περιορισμένο δυναμικό εύρος αυτών των μέσων. HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ»
Τι προσπαθούμε να πετύχουμε HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ» Chart:www.ndavidking.com
Τι χρειαζόμαστε Φωτογραφική μηχανή Κατά προτίμηση ψηφιακή Ιδανικά να παράγει RAW αρχεία Κάποιες μηχανές παράγουν αυτόματα HDR φωτογραφίες Τρίποδο (προαιρετικά) HDR Software Photomatix, easyHDR, HDR Efex pro κλπ Software Επεξεργασίας εικόνας (GIMP, Photoshop κλπ) HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ»
HDRI WORKFLOW Προετοιμασία για τη λήψη Λήψη Δημιουργία εικόνας HDR – TONE MAPPING Τελική επεξεργασία HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ»
Προετοιμασία για τη λήψη Χρήση Τρίποδου Καδράρισμα – έλεγχος για κινούμενα στοιχεία Επιλογή χαμηλής ευαισθησίας ISO Εστίαση Εστίαση στο θέμα και κατάργηση αυτόματης εστίασης Επιλογή διαφράγματος συνήθως κλειστό διάφραγμα – μεγάλη τιμή για μεγάλο βάθος πεδίου HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ»
H Λήψη – πόσα καρέ θα χρειαστούμε Απόφαση για πόσα καρέ θα τραβήξουμε Τρία ή πέντε καρέ, με απόσταση 2 στοπ (EV) συνήθως είναι αρκετά, εκτός από ειδικές περιπτώσεις όπου μπορεί να χρειαστούν και επτά καρέ. Το σημαντικό είναι να μπορέσουμε να «γράψουμε» σωστά σε κάποια από τις λήψεις τις λεπτομέρειες τόσο στη σκοτεινή περιοχή όσο και στην φωτεινή. Το ιστόγραμμα που δίνει το live view στις μηχανές είναι συνήθως χρήσιμο. HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ»
H Λήψη - Bracketing Χρήση Auto Exposure Bracketing Χρησιμοποιώντας σταθερό διάφραγμα και αλλάζοντας ταχύτητες Χειροκίνητο Bracketing αλλάζοντας ταχύτητες HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ»
H Λήψη – Κλίκ.... Έξι λήψεις με διαφορά 2 στόπ μεταξύ τους HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ» Photos:www.ndavidking.com Έξι λήψεις με διαφορά 2 στόπ μεταξύ τους
Προγράμματα δημιουργίας HDR Δωρεάν – Open Source QTPFSGUI (http://qtpfsgui.sourceforge.net/) PFSTOOLS (http://pfstools.sourceforge.net/) PICTURENAUT (http://www.hdrlabs.com/picturenaut/) FDRTOOLS BASIC (http://fdrtools.com/fdrtools_basic_e.php) Εμπορικά Artizen HDR DynamicPhoto HDR easyHDR Essential HDR HDR Darkroom HDR Photo Studio Luminance HDR Photomatix Pro Photoshop CS5 HDR Prο HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ»
Δημιουργία εικόνας HDR Εισαγωγή στο πρόγραμμα Από κάποια προγράμματα υποστηρίζεται απευθείας εισαγωγή από RAW Αλλιώς ιδανικά μετατρέπουμε τα RAW σε 16bit TIFFS ή εισάγουμε JPG Μπορεί να γίνει ευθυγράμμιση (Alignment) των καρέ και αφαίρεση κινούμενων στοιχείων (ghosting artifacts) To πρόγραμμα δημιουργεί ένα αρχείο HDR 32bit το οποίο δεν μπορεί να αναπαραχθεί σωστά από τα μέσα που έχουμε λόγω του μεγάλου του δυναμικού εύρους. Γι’ αυτό χρησιμοποιούμε την τεχνική TONE MAPPING HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ»
Δημιουργία εικόνας HDR – TONE MAPPING Με το Tone Mapping (χαρτογράφιση τόνων) μετατρέπονται οι τιμές των τόνων απο 32bit σε 16bit, σε κάτι δηλαδή που μπορούμε να δούμε σε ένα μόνιτορ ή τυπωμένο στο χαρτί Ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει η παραπάνω διαδικασία μπορεί να δώσει διαφορετικές εικόνες, από απόλυτα ρεαλιστικές ως εντελώς σουρεαλιστικές. HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ» 12-bit RAW 8-bit 32-bit HDR 8-bit HDR Tone Mapping (Συμπίεση δυναμικού εύρους) Μετατροπή RAW (προαιρετικά) Μίξη έκθεσης
Το αποτέλεσμα... Έξι λήψεις με διαφορά 2 στόπ μεταξύ τους HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ» Photos:www.ndavidking.com Έξι λήψεις με διαφορά 2 στόπ μεταξύ τους
‘Άλλα παραδείγματα HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ» Photos:www.easyhdr.com
Άλλα παραδείγματα HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ» Photos:www.easyhdr.com
Τελική επεξεργασία Μπορούμε να αποθηκεύσουμε το HDR αρχείο στην αρχική 32bit μορφή του για να το επεξεργαστούμε εκ νέου Εξάγουμε το 16bit ή 8bit tone mapped αρχείο μας και μπορούμε να το επεξεργαστούμε για τις λεπτομέρειες, όπως όλα μας τα αρχεία στο πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας που χρησιμοποιούμε. HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ»
HDR με μία φωτογραφια Μπορούμε να πάρουμε περισσοτερη πληροφορία, ιδίως από ένα αρχείο RAW (12bit) Δε πρόκειται για HDRI, αλλά περισσότερο για HDRI εφέ, αν και όντως λαμβάνεται περισσότερη πληροφορία. Γίνεται και στο Photoshop (adjustments – HDR toning) HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ»
Τι μπορεί να πάει λάθος ? Η υπερβολή στς ρυθμίσεις συνήθως παράγει μια μη- πιστευτή φωτογραφία Μπορεί η φωτογραφία να μην είναι αληθοφανής, μπορεί όμως να έχει άλλο ενδιαφέρον... HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ»
Η τεχνική σαν δημιουργικό εργαλείο HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ» Εκτός από την απόδοση μεγαλύτερου δυναμικού εύρους σε μια φωτογραφία, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την τεχνική για να δημιουργήσουμε ενδιαφέροντα εφέ...
Η τεχνική σαν δημιουργικό εργαλείο HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ»
Περισσότερα στα μαθήματα της Λέσχης που θα συνεχιστούν το Φθινόπωρο... Περισσότερα στα μαθήματα της Λέσχης που θα συνεχιστούν το Φθινόπωρο... Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας, και σας περιμένουμε στα εγκαίνια της έκθεση της Λέσχης μας την Πέμπτη 26/5/2011 στο IDEAL... HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ»
Βιβλiογραφία - Links David Prackel, Photography Basics 7, EXPOSURE, AVA Publishing, 2009 www.wikipedia.org www.hdrsoft.com/examples.html www.lubbockcameraclub.com www.easyHDR.com range.wordpress.com/2006/07/15/modern-hdr-photography-a-how-to-or- saturday-morning-relaxation www.flickr.com/groups/21151709@N00/discuss/72157594280410378/ www.ndavidking.com http://images.google.com/search?tbm=isch&hl=en&source=hp&biw=1280&bih=679 &q=hdr&gbv=2&aq=f&aqi=g10&aql=&oq= HDR IMAGING – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «ΗΔΥΦΩΣ»